icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین لادا ایکس ری،(X-Ray) ،مشخصات فنی ،قیمت و هر آنچه باید بدانید

لادا ایکس ری،(X-Ray) ،مشخصات فنی ،قیمت و هر آنچه باید بدانید

comments 0 1397/12/9

مدتی است که خبر های تایید نشده به گوش می رسد که یکی از خودروسازی های ایران قرار است همکاری خود را با لادای روسیه را آغاز کند.این خبر از آنجایی نشات گرفته که یکی از خبرگزاری های روسیه عنوان نموده این برند روسی آمده همکاری با خودروسازان ایرانی می باشد. در ادامه زمزمه های به گوش رسید که گروه خودروسازی سایپا در حال مذاکره با این شرکت بوده و قصد دارد در صورت عدم اطمنیان از همکاری با رنو فرانسه و برای اجرای  تعهدات محصولات رنو به مشتریان خود محصولات لادا را در خطوط تولید خود جای دهد. این تصمیم سایپا به این دلیل است که لادا شریک تجاری رنو فرانسه است و ظاهرا طی توافقاتی که با رنو صورت گرفته قرار است این همکاری آغاز امکان پذیر خواهد شد.مهمترین گزینه ای که این روزها حضورش در بازار ایران محتمل به نظر می رسد لادا ایکس ری است. از همین رو قصد داریم در ادامه به معرفی این خودرو بپردازیم.

تاریخچه

خودروسازی روسیه قدمت زیادی دارد و بزرگترین خودروساز فعلی این کشور شرکت آوتوواز که مخفف کلمات ولژسکی آوتومبیلینی زاود می باشد.این خودروساز روسی فعالیت خود را در سال 1960 میلادی با همکاری برند معتبر فیات آغاز کرد.از مهمترین محصولات این شرکت که دارای شهرت جهانی بوده باید به سدان کوچک لادا اشاره کرد که در گذشته تعداد قابل توجهی از آن در بازار ایران حضور داشت .  البته شاسی‌بلند نیوا هم به‌عنوان یک خودروی پرطرفدار در بین آف‌رود سواران اروپا، همچنان پس از گذشت ۴ دهه روی خط تولید این شرکت قرار دارد؛ اما این خودرو تنها محصول لادا نیست و این خودروساز، محصولات جدیدی نیز برای جایگزین کردن محصولات قدیمی خود دارد.این شرکت برای بروز رسانی محصولات خود در ادامه همکاری خود با رنو فرانسه را آغاز کرد و این برند فرانسوی 25 درصد از سهام این شرکت را خریداری نمود.این شراکت باعث گردید که مهندسان رنو با استفاده از پلت فرم های محصولات رنو-داچیا سبکی نوین از محصولات لادا را به نمایش بگذارند و این امر موجب گردید که خودروهای تولیدی لادا دارای کیفیت جهانی شود راه خود را به بازار های دیگر کشور دنیا باز نماید. لذا نقش تاثیر گذار رنو در پیشرفت این برند روسی انکار ناپذیر است.

لادا برای ورود به بازار کراس اوور های ساب کامپکت شهری در ابتدای نسخه کانسپتی با نام ایکس ری را معرفی نمود و در ادامه و در سال 2015 نسخه تجاری شده این خودرو را بر اساس پلت فرم B90 داچیا-رنو معرفی نمود.در نهایت طبق هدف گذاری صورت گرفته لادا ایکس ری نسخه تجاری شده از دسامبر سال 2016 روانه بازار شد.

ابعاد لادا ایکس ری

ابعاد لادا ایکس ری

ایکس ری در نسخه استاندارد خود در سگمنت خودروی های هاچ بک قرار دارد و نباید به چشم یک کراس اوور به آن نگاه کرد. این خودرو با ابعادی برابر با 4165 میلیمتردر طول ،1764 میلیمتر در عرض و 1570 میلیمتر در ارتفاع  در مقایسه با رنو ساندرو طویلتر و مرتفع تر است اما در عرض کاملا برابر هستند.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری

آنطور که استیو ماتین مدیر طراحی اتوواز عقیده دارد محصولات لادا در گذشته به برخورداری از ظاهر قدیمی و زخمت مشهور بوده اند لذا وی از زمان آغاز فعالیت خود در این شرکت سعی دارد راه کیا موتورز را در پیش بگیرد. وی می گوید که کیا موتورز برای جهان شدن دقت در طراحی را هدف خود قرار داد که نهایت نیز موفق شد از همین رو وی با پیشنه فعالیت خود در شرکت هایی نظیر مرسدس بنز و ولوو آمده است تاز با زبان طراحی جدید ،لادا را به یک محصول جهانی تبدیل کند. نخستین حاصل تلاش وی معرفی کانسپت ایکس ری بود. این خودروی کراس اوور شهری در حقیقت نشان دهنده زبان طراحی جدید لادا بود. از همین رو شاهد هستیم نسخه تجاری لادا برخی از عناصر خود را از این کانسپت به عاریت گفته است.البته از آنجایی که پلت فرم این خودرو با رنو ساندرو یکسان است با نگاه اول به یاد ساندرو خواهیم افتاد.

در پیشانی لادا ایکس ری مهمترین مشخصه خطوط کرمی براقی خواهد بود که در دو طرف نمای جلو خودرو از زیر چراغهای اصلی شروع شده و تا روی سپر و بالای مه شکن ها امتداد یافته است . اگر دقت کنید این دو خطوط مواج در کنار هم  حرف لاتین X را تشکیل می دهند که در واقع استعاره از نام ایکس ری است.چراغهای اصلی خودرو با نسخه کانسپت تفاوت بسیاری دارد و کاملا بزرگ شده و در امتداد جلو پنجره مشکی رنگ قرار گرفته است . البته باید گفت گرافیک داخلی این چراغها بی شابهت به چراغهای رنو داستر نیست و مشخصا از داچیا-رنو به لادا امده است.

در نمای جانبی خودرو هم خطوط متعددی به کار گرفته شده تا ضمن حجم دهی این بخش از خودرو باعث جذابیت بیشتر شود. اما نکته قابل توجه دو خط منحنی عقب و جلو خودرو است که کاملا با خطوط X شکل نمای جلو خودرو همخوانی دارد و نشان دهند نام این خودرو هستند.

وقتی به عقب خودرومی رسیم با قوس زیاد درب صندوق و شیشه عقب مواجه خواهیم شد که تا حدود زیادی با ساندرو متفاوت است. چراغهای اصلی عقب نیز بی شباهت با  نسان جوک نیست هر چند که کاملا با دیگر اجزای خودرو مطابقت دارد.در نهایت باید یادآوری کنیم که لادا ایکس ری همانند رنو ساندرو داری نسخه ای کراس است که در ظاهر دارای تفاوت های جزیی با نسخه استاندارد می باشد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی

لادا X-Ray خودروی کاملا اقتصادی است از این رو نباید بدنبال کابینی لوکس و خاص در این خودرو باشیم اما خبر خوب این است که با ورود به کابین ایکس ری با نمایی کاملا متفاوت و البته بروزتر از رنو ساندرو مواجه خواهید شد . چرا که لادا برای اولین بار در تاریخ خودرو از چرم آلکانترا در کابین محصولات خود استفاده کرده و ایکس ری این محصول خوش شانس است. همچنین طراحی داخلی خودرو کاملا با محصولات اکونومی جهان مطابق دارد که از بارزترین مشخصات آن باید به غربیلک فرمان جذاب و مدرن ،صفحه نمایش لمسی ،تریم دو رنگ در برخی از تریم ها و پنل پشت فرمان طرح سیلندر جذاب اشاره کرد.بطور کلی باید گفت که نمای دورنی لادا ایکس می توانند مالکاش را راضی نماید.

مشخصات فنی لادا ایکس ری

مشخصات فنی لادا ایکس ری

همانطور که اشاره شده لادا ایکس ری بر روی پلت فرم B90 داچیا- رنو بنا شده است . این پلت فرم همانی است که رنو ساندرو های موجود در ایران از آن بهره می برند.البته شرکت روسیه آوتوواز تاکید دارد حدود 500 قطعه این خودرو منحصر به خود است.

لادا ایکس ری در بازار روسیه و دیگر بازارها با پیشرانه های متعددی عرضه می گردد. نخستین تامین کننده قدرت این خودرو همان پیشرانه4 سیلندر 1.6 لیتری 105 اسب بخاری رنو ساندرو است که گشتاوری برابر با 140 نیوتن متر را تولید می کند.البته این خودرو در برخی نمونه ها نیز با پیشرانه 1.6 لیتری  109 اسب بخاری و 148 نیوتن متری نیز عرضه شده است .لادا برای انتقال قدرت این موتورها از جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده کرده هر چند گزینه های 4 سرعته اتوماتیک و CVT جاتکو هم برای آن قابل سفارش است.

اما نسخه پرقدرت تر ایکس ری از قلب تپنده 4 سیلندر 1.8 لیتری بهره می برد که قابلیت تولید 122 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور را دارد . قدرت این موتور توسط جعبه دنده 5 سرعته AMT که همان جعبه دنده نیمه اتوماتیک است به چرخها منتقل می گردد.

قابل ذکر است تا زمان نگارش این مقاله مشخص نیست کدام یکی از این پیشرانه ها برای بازار ایران در نظر گرفته شده است اما پیش بینی می گردد همان نسخه 1.6 لیتری رنو ساندرو برای ایکس ری های ورود به ایران در نظر گرفته شده است.طبق اعداد و ارقام اعلام شده در وب سایت رسمی این شرکت لادا ایکس ری با این پیشرانه دارای حداکثر سرعت 172 کیلومتر است و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن برابر با7 لیتر خواهد بود. همچنین این هاچ بک روسی –فرانسوی قادر خواهد بود که صفر تا 100 کیلومتر را در 11.7 ثانیه طی نماید.البته مقادیر فوق برای نسخه 5 دنده دستی می باشد.

امکانات

امکانات

از آنجایی فعلا بحث حضور لادا ایکس ری در ایران جدی نشده است مشخص نیست این خودرو با چه امکاناتی وارد بازار ایران خواهد شد اما این هاچ بک  در نسخه استاندارد به امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری الکتریکی،دو کیسه هوا،سیستم تهویه اتوماتیک،گرمکن صندلی های جلو،کروز کنترل، محدود کننده ی سرعت،بلوتوث،مانیتور،دوربین و سنسور عقب،سنسور نور،سنسور باران،صندلی های ایزوفیکس عقب،تریم داخلی چرم سفارشی ،چراغ روشنایی روز و کامپیوتر سفر مجهز شده است. نسخه لادا ایکس ری کراس نیز از آپشن هایی مانند سیستم کنترل پایداری الکتریکی با قابلیت تنظیم در ۴ حالت مختلف،سیستم تهویه اتوماتیک،گرمکن صندلی های جلو و عقب،یخ زدای الکتریکی شیشه جلو،،بلوتوث،مانیتور،دوربین و سنسور عقب،سنسور نور،سنسور باران،صندلی های ایزوفیکس عقب،تریم داخلی چرم سفارشی،چراغ روشنایی روز
کامپیوتر سفر و خروجی برق USB برای ردیف عقب سود می برد.

قیمت و زمانی عرضه لادا ایکس ری

قیمت و زمانی عرضه لادا ایکس ری

زمان عرضه این خودرو هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد ولی در خصوص قیمت لادا ایکس ری باید گفت که این خودرو در بازار های جهانی از قمیتی ما بین 10 هزار تا 13 هزار دلار بسته به امکاناتش برخوردار است . از این رو انتظار می رود این خودرو با قیمت بالای 120 میلیون تومان به دست مصرف کننده ایران برسد

user-img

نویسنده :

سالار

comments 0 1397/12/9
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط