icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین معرفی کامل فوتون ساوانا ،قدرتمند اما نه چندان زیبا

معرفی کامل فوتون ساوانا ،قدرتمند اما نه چندان زیبا

comments 9 1396/5/23

سالهای نه چندان دور در بازار ایران خودروهای دو دیفراسنیل و پر قدرت نام آشنایی مانند پرادو ،لند کروز ،اف جی کروز ،موهاوی و غیره حاکمان بلامنازع محسوب می گردیدند اما پس از تغییر قوانین گمرگی و عدم ورود خودروهای بالای 2500 سی سی کم کم شاسی بلند های چینی نه چندان قوی جایگزین این بازار شدند.اما هیچکدام از محصولات چینی نتوانست در بین دوستدارن آفرود و خودروهای دو دیفراسنیل جایی برای خود دست و پا کند. عظیم خودرو که مدتها بود در تکاپوی ورود محصولات هاوال بود با یک تغییر نگرش زیرکانه و برای پر کردن خلا بازار بسراغ یک کهنه کار چینی با نام فوتون رفته و قویترین شاسی بلند این شرکت با نام فوتون ساوانا را برای بازار ایران برگزیده است.فوتون ساوانا اگر چه از ظاهری قدیمی و نه چندان دلنشین برخودار است اما به معنای واقعی یک suv دو دیفراسنیل با قدرتی بالا خواهد بود.

مقدمه

در هفدهمین نمایشگاه مشهد ،عظیم خودرو برای اولین بار فوتون ساوانا رابصورت رسمی رونمایی کرد. ما هم از این فرصت استفاده نموده و از نزدیک این خودرو را مورد بررسی قرار دادیم. مطلب ذیل حاصل تجربه نگارنده از این خودرو خواهد بود اما عظیم خودرو هنوز تست درایو این محصول را مهیا نکرده و تجربه ما بر اساس  دیدار نزدیک و مشخصات فنی اعلام شده از طرف مسئولان عظیم خودرو  شکل گرفته است.

تاریخچه

تاریخچه

کمپانی فوتون یکی از زیر مجمعه های برند بایک محسوب گردیده و از نظر قدمت این خودرو ساز از پیشنه بسیاری طولانی برخودار است .فوتون در بخش های مختلف از قبیل خودروهای سواری ،تجاری سنگین کشاورزی و غیره فعالیت دارد .این شرکت همچنین در بحث بین المل از عقبه مناسبی برخودار است چرا که در حال حاضر با کمپانی معروف دنیا نظیر مرسدس بنز و غیره مشارکت دارد.ساوانا یکی از محصولات سواری این شرکت چینی محسوب می شود که در برخی از کشور با نام تاپ لند بفروش می رسد.

ابعاد ساوانا

ابعاد ساوانا

ساونا برای اینکه در حد و اندازه یک SUV واقعی ظاهر شود از ابعادی برابر با 4830 میلیمتر در طول 1910 میلیمتر در عرض و  1885 میلیمتر در ارتفاع برخودار می باشد.از نکات برجسته ساوانا می توان به ارتفاع 220 میلیمتر کف خودرو از زمین اشاره کرد که همین موضع باعث شده میزان  غرق شدگی ماشین در معابر رودخانه ای برابر با 600 میلیمتر گردد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری

خودروهای suv در بخش ظاهری معمولا بصورت خشن و با ابهت طراحی می گردند تا با ذات این خودرو که همان آفرود گردی و قدرت فراوان خواهد بود سازگاری داشته باشد. در خصوص ساوانا باید که از نظر هیبت این خودرو واقعا حس یک شاسی بلند را در ببینده تداعی خواهد نمود اما از طراحی  ضعیف و نه چندان زیبا برخودار بوده  بطوریکه مطمئنا هر بیننده ای با طراحی این خودرو دچار مشکل خواهد شد.در نمای جلو خودرو با چراغهای بیضی شکلی روبرو می شویم که اینگونه طراحی ها مربوط به شاسی بلند های دهه90 آمریکایی بوده و دیگر در محصولات امروزی و علی الخصوص SUV ها دیگر اینگونه چراغها منسوخ شده است. جلو پنجره ساوانا هم دارای ظاهری عجیب است بطوریکه چندین نوار مورب کرمی در دو طرف برند دایره ای شکل فوتون هیچگونه هارمونی را ایجاد نکرده است.

اما در نمای ظاهری کمی امیدوار می شویم که شاید بتوان یک SUV واقعی داشت چرا که برجستگی های روی گلیگر ها در کنار خط صاف کمبر بند شانه ای هیب یک شاسی بلند را به بیننده تلقین می کند.

طراحان فوتون ساوانا در نمای عقبی کمی بهتر عمل کرده و با ایجاد چراغهای بزرگ با لامپ های LED در کنار نوار کرمی رنگ پهن در بین دو چراغ تا حدودی زیبایی را له کالبد این خودرو دمیده اند. اما با دیدن عقب خودرو باز هم به یاد خودروهای دهه نودی خواهید افتاد.

طراحی کابین ساوانا

طراحی کابین ساوانا

 با نشستن درون کابین ساوانا تا حدودی فراموش خواهید کرد که درون یک محصول چینی نشسته اید .طرحی جذاب و الهام گرفته از محصولات ژاپنی ،کیفیت خوب متریال ،استفاده از صفحه نمایش لمسی در درون داشبورد ،فرمان سه پره مجهز به اداوات کروز کنترل و تنظیمات سیستم صوتی به جذابیت های کابین این خودرو می افزاید. باید یکی از مهمترین خصیصه های فوتون ساوانا را صندلی ردیف سوم دانست که در هیچ نمونه خودروهای چینی بازار ایران موجود نیست.

مشخصات فنی ساوانا

مشخصات فنی ساوانا

ساوانا در بیشتر کشورهای دنیا و همچنین در چین با موتور 2.8 لیتری توربو دیزل و بنزینی عرضه شده است. پیش از این  وانت پیکاپ فوتونی که توسط ایران خودرو تولید شده بود از این موتور ها بهره می بردند . اما عظیم خودرو ،ساوانا را با موتور جدید 2.0 لیتری توربو شارژرGDI با حداکثر توان 214 اسب بخار و بیشنه گشتاور 320 نیوتن بر متر بری بازار ایران در نظر گرفته است .طبق طلاعات منتشر شده از سوی عظیم خودرو این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و میزان مصرف سوخت آن در نسخه دستی برابر با 9.6 و در نسخه اتوماتیک برابر با 9.8 لیتر در صد کیلومتر می باشد.. البته این مقدار توان در نسخه اتوماتیک تولید شده و در نسخه دستی این مقدار به 198 اسب بخار تنزل یافته است.نسخه اتوماتیک فوتون ساوانا به جعبه دنده 6 سرعته ساخت ZF آلمان مجهز گردیده و در نسخه دستی از جعبه دنده 5 سرعته طراحی شده توسط گترگ آلمان بهره می برد.

فوتون ساوانا  در نسخه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل عرضه شده است اما عظیم خودرو فقط نمونه دو دیفرانسیل ساوانا برای مشتریان ایرانی در نظر گرفته است.

امکانات رفاهی و ایمنی

امکانات رفاهی و ایمنی

ساوانا در تیپ های مختلف به تجهیزاتی از قبیل سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور نور، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، صفحه نمایش 7 اینچی، آینه های برقی جانبی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و هفت صندلی دو ایریگ برای سرنشنیان جلو ،سسنور پارک، رینگ آلومینومی، کامپیوتر سفری ،سیستم کمکی ترمز ABS و EBD، چراغ مه شکن، تهیوه مطبوع اتوماتیک و دوربین عقب مجهز شده است .

عظم خودرو فوتون ساوانا را در دو تیپ استاندارد و لاکچری و در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار ایران خواهد کرد که تجهیزات فوق نسبت به تیپ های فوق متفاوت خواهد بود.

قیمت فوتون ساوانا

قیمت فوتون ساوانا

قیمت نهایی این خودرو تاکنون بصورت دقیق اعلام نشده است اما مسئولان این شرکت در جریان رونمایی از ساوانا در نمایشگاه خودروی مشهد قیمت ساوانا در رنج قیمتی 130 تا 160میلیون تومان عنوان کرده اند. ساوانا با این قیمت لقب گرانترین محصول چینی را به خود اختصاص می دهد که در این رنج قیمت باید با ام جی GS به رقابت بپردازد.

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدای این نوشتار ذکر شده برای دوستداران سگمنت SUV و شاسی بلند های فول سایز در حال حاضر گزینه صفر کیلومتر و مناسبی در اختیار نمی باشد هر چند شما با مبالغ بسیار هنگفت شاید بتوانید یک محصول ژاپنی مناسب بیابید ،اما مطمئنا بسیار از اقشار جامعه توان پرداخت این مبالغ را نخواهد داشت. پس تنها راه چاره رفتن به سراغ ساوانا خواهد بود.در پایان باید گفت  اگر شما یک شاسی بلند فول سایز با سه ردیف صندلی و قدرت بالا را می پسنید چشم هایتان را بر روی چهره نه چندان زیبای این خودرو ببیند و به محض اعلام شرایط فروش جهت خرید اقدام نمایید.

user-img

نویسنده :

comments 9 1396/5/23
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

امیر 1398/5/12
23:7:31

اینها فقط منتاژ کارند حق اظهارنظر ندارند

مهران 1397/4/29
18:42:41

این ماشین نهایتا 100 میلیون بیارزه یا نه

امیر 1396/12/27
7:6:27

سلام به نظر من بی وای دی اس 7 با زیبایی بسیار وقدرت 203 اسب و امکانات فرا وان نسبت به ساوانا و قیمت کم تر گدینه خیلی بهتری هست

alireza 1397/8/18
9:9:44

بی وای دی اس 7 نمیتونه شتاب بگیره ، وقتی هم که راه افتاد نمیتونه ترمز بگیره ، معجونی مزخرف از نداشتن ایمنی هم برای دیگران و هم برای سرنشین .

آرش 1397/8/12
21:20:57

این تنها گزینه 4WD تاکنون در بازار است. خودروی دیف جلو به هیچ عنوان توان آفرود به معنای واقعی نخواهند داشت.

میثم اشتری 1396/12/15
12:23:46

قیمت خیلی بالای داره نهایتن 80 میلیون بیشتر نمی ارزه

سیاوش 1396/7/2
15:58:2

نظری درخصوص موتور و ساختار فنیش ندارم، ولی شکل ظاهریش بسیار بیریخت ، بدون تناسب و کلا مزخرف است. آخه آقای عظیم زاده با این همه پولی که دارید ، خیلی آپشنهای دیگر را میتوانستید با ترکیب ظاهری زیبا بیاورید

حسن 1397/8/28
2:1:2

سلام، به نظر من در حد خودش زیبایی ویژه ای داره. ساده و شیکه. ولی آیا شرکت عظیم زاده می تونه از عهده تولید و خدمات پس از فروشش بر بیاد؟ البته من از سیتم تعلیق و سایر ویژگی هاش اطلاع ندارم. بعضی ها که کم هم نیستن ماشین های ساده می پسندند. احتمالا خود آقای عظیم زاده هم بر همین مبنا این خودرو رو انتخاب کرده. به نظر من اگه خود آقای عظیم زاده نمی خواد تولیدش بکنه اون رو به شرکت های دیگه مثل ایران خودرو و پارس خودرو واگذار بکنه. یا این که با اون ها در تولید و خدمات پس از فروش مشارکت بکنه.

جواد 1397/8/22
13:3:14

با شما موافقم . چی میشه چند تا طراح با سلیقه تو تیمشون داشته باشن.

مطالب مرتبط