icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین ملاقات با SWM G01 ،دورگه ایتالیایی –چینی سیف خودرو در ایران

ملاقات با SWM G01 ،دورگه ایتالیایی –چینی سیف خودرو در ایران

comments 2 1398/9/23

سیف خودرو که در سالهای اخیر به جرگه خودروسازان داخلی پیوسته به تازگی محصول جدیدی را با نام SWM G01 (اس دبیلو ام جی وان) را برای ورود به بازار به خط تولید خود اضافه کرده است. روز گذشته فرصتی دست تا با این تازه وارد از نزدیک ملاقاتی هر چند کوتاه داشته باشیم .مقاله پیش رو حاصل تست و بررسی کوتاه این دو رگه ایتالیایی –چینی بود .با پردیس خودرو همراه باشید تا با این خودرو پیش از ورود به بازار آشنا شوید

بی شک واژه ایتالیایی بودن SWM GO1 نظر شما را به خود جلب نموده است. برای فهم بیشتر این موضوع کمی باید به عقبه این روزهای خودروسازان چینی نگاهی بیاندازیم.به عبارتی کمپانی های چینی برای عبور از مرزهای چین و کشورهای در حال توسعه و در جهت پیشرفت و بروز شدن محصولات خود تنها راه را انتقال فناوری های اروپایی و امریکایی دانسته و به همین منظور تصمیم گرفته با خرید سهام کمپانی های ریز و درشت اروپایی مسیر فوق را هموار سازند.مثال بارز این مهم غول خودروسازی چین ،جیلی است که با خرید سهام خودروسازانی نظیر لوتوس ،ولوو و حتی دایلمر بنز ،امروزه خود را به مرز بازار های اروپایی رسانده و محصولات این خودروساز امروزه بسیار پیشرفته و قابل تامل است. حالا نیز دیگر فعلان صنعت خودروی چین این مسیر را پیش گرفته اند و با توجه به بودجه خود در حال خریداری شرکت های اروپایی کوچکتر فعال در زمینه خودرو هستند.کمپانی برلیانس که برای ما ایرانی ها کاملا شناخته شده برای مهیا کردن حضور خود در بازارهای اروپایی نیز به سراغ یکی از شرکت های کوچک ایتالیایی با نام SWM  که مخفف Sironi Vergani-Vimercate Milanoمی باشد رفته و با خرید سهام شرکت فوق که پیش از این در زمینه تولید موتور سیکلت فعالیت داشته ،مسیر انتقال دانش ایتالیایی ها در زمینه طراحی خودرو را به محصولات خود را فراهم آورده است.نخستین حاصل این مشارکت خودرویی دورگه با نام SWN G01 است که طراحی و توسعه آن در ایتالیا انجام شده اما مراحل تولید آن در چین انجام می شود.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری
طراحی ظاهری

ایتالیایی ها ید طولایی در طراحی داشته و همگان این کشور را مهد طراحان دنیا در تمامی زمینه ها می دانند .در زمینه صنعت خودرو نیز کمپانی های طرحی همچون ایتال دیزان و پینین فارینا حضور دارند که بسیاری از خودروهای مطرح دنیا خاصل خروجی آنهاست. با نگاه اول به کراس اوور SWM G01 به وضوح می توان روح طراحی ایتالیایی که از شاخصه آن خطوط تهاجمی و ظاهری جسورانه است را مشاهده نمود .هر چند که با تعمق بیشتر به زوایای خودرو می توان دریافت که برای هماهنگی با سلیقه بازارهای دیگر دنیا نظیر بازار خود چین ،اضافه کاری های انجام شده است اما تولید کننده خودرو برای پنهان کردن هویت چینی و اصرار بر ایتالیایی بودن G01 در برخی از نقاط بدنه و حتی کابین از نماد پرچم ایتالیا استفاده نموده است تا به نوعی مخاطب خود این را حس تلقین نماید تا با یک خودروی اصیل ایتالیایی روبرو است.

پیش از توصیف نمای ظاهری SWM G01 باید گفت این خودرو در دو تریم معمولی و اسپرت معرفی شده است که نسخه اسپرت با پسوند F قابل تمایز است.خوشبختانه سیف خودرو هر دو نسخه را وارد ایران نموده و شما عزیزان می توانید در تصاویر دو مدل فوق را مشاهده نمایید. البته در ادامه به تفاوت های این دو تریم از یکدیگر خواهیم پرداخت.

برای توصیف نمای جلو نسخه معمولیG01 باید گفت استفاده از چراغهای زاویه دار و همچنین جلو پنجره بزرگ ظاهری کاملا جذاب و مناسب یک کراس اوور را برای این خودرو بوجود آورده است.البته سپر عضلانی و خطوط زیاد روی آن در این امر بی تاثیر نیست.

در نمای جانبی این ترکیب حفظ شده است و سعی شده با بهره گیری از خطوط متعدد و گلیگر های پف کرده نمای یک کراس اوور فول سایز تداعی گردد که تا حدودی این چنین گردیده است.حضور رکاب و رینگ های چند پره به جذابیت های این بخش از خودرو افزوده است.

به نمای عقب خودرو که می رسیم خیلی زود متوجه خواهیم شد که از اصالت ایتالیایی SWM G01 کاسته شده و شاید بتوان هویت چینی این خودرو را در همین بخش مشاهده نمود.استفاده از چراغهای بزرگ زاویه داری که توسط یک نوار کرمی به یکدیگر متصل شده است بیشتر در محصولات آسیایی دیده می شود. اما نکته بسیار مثبت SWM G01 را می توان در همین بخش مشاهده کرد .خروجی های دوگانه چند ظلعی که در طرفین سپر حضور دارند و به جذابیت های بصری این بخش افزوده اند فیک نبوده و با متصل شدن به خروجی های منبع کاملا واقعی هستند.فیک بودن خروجی های اگزوز این روزها گریبان برند های بزرگ و کوچک را گرفته و حتی برند های معتبر نظیر آئودی ،فولکس واگن و مرسدس بنز هم در برخی از محصولات خود از خروجی های فیک استفاده می کنند. اما در این کراس اوور جدید سیف خودرو هر دو خروجی کاملا واقعی هستند.

طراحی کابین

طراحی کابین
طراحی کابین

با ورود به کابین این کراس اوور عصبانی ،به مانند سبک طراحی های این روزهای دنیا با نمایی کاملا ساده ،بدون کلید های اضافی و کاملا مینمالیستی روبرو هستیم بطوریکه بیشتر وظیفه کاربری خودرو به صفحه نمایش بزرگ تعیبه شده در میان داشبورد سپرده شده و بیشتر کلید های فیزیکی حذف شده اند.اصرار به این امر نیز باعث شده حتی سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز بصورت لمسی در نظر گرفته شود تا عملا کلید های این بخش صرفه نظر گردد.اما از آنجایی که بیشتر تنظیمات خودرو نظیر تنظیمات فرمان ،چراغهای ،دوربین 360 درجه و غیره به این صفحه نمایش سپرده شده است ،برای راحتی هر چه بیشتر موسی در کنسول میانی در نظر گرفته شده تا راننده لازم نباشد برای دسترسی به منو های متعدد برروی صفحه نمایش تمرکز کند .

در اطراف موس می توان معدود کلید های فیزیکی را مشاهده نمود که به مواردی چون ESP ،فلاشر و غیره مربوط می گردد. تنظیمات مواردی نظیر گرم کن صندلی ها به صفحه نمایش سپرده شده و از کلید خبری نیست.

در آخر هم برای جذابیت هر چه بیشتر نور پردازی آبی رنگی در داشبورد و بخش هایی از درب های درنظر گرفته شده که از طریق صفحه نمایش فعال و غیر فعال می گردد. این نورپردازی در شب جلو ویژه و البته کاملا آرامش بخش را مهیا می سازد.

تفاوت های ظاهر SWM G01

تفاوت های ظاهر SWM G01
تفاوت های ظاهر SWM G01

نسخه اسپرت کراس اوور جدید سیف خودرو که با پسوند F همراه است تنها در ظاهر خودرو و نمای کابین متفاوت است.عمده تفاوت ظاهری این دونسخه را باید در دماغه خودرو و بخش عقبی مشاهده نمود.

در پیشانی خودرو همه چیز بطور کلی متفاوت است بطوریکه به جای جلو پنجره یک تکه نسخه معمولی با جلو پنجره دو تکه ای مواجه هستیم که یکی بصورت باریک و در مابین دو چراغ قرار گرفته و دیگر آنقدر بزرگ است که بیشتر نمای جلوی خودرو را به خود اختصاص داده است. حاصل این ترکیب بسیار جذاب و جوان پسند گردیده و چهره ای عضلانی و البته عصبانی به SWM G01 F بخشیده است. در فوقانی ترین بخش سپر بیرون آمدگی وجود دارد که منجر به کاهش ارتفاع خودرو گردیده و مطمئنا در خیابان های پر دست انداز ایران برای مالکش ایجاد دردسر خواهد نمود.

در بخش عقب خودرو نیز حضور یک دیفویزر بزرگ که با پره های عمودی و سر اگزوز های گرد مزین شده است کاملا از نسخه عادی قابل تمایز است. همچنین ورودی های هوای طرفین سپر نیز در نسخه اسپرت حضور دارد که البته فیک و غیر کاربردی بوده و صرفا جهت زیبایی است.قابل ذکر است در میانی ترین قسمت سپر یک چراغ مثلثی شکل به سبک خودروهای فرمول 1 تعبیه شده که متاسفانه فقط شب رنگ است و بهتر بود که در هنگام ترمز کردن روشن می گردید.

در کابین نسخه اسپرت نیز تفاوت هایی دیده شد اما مشخص نیست که در نسخه ارائه شده درسیف خودرو این تغییرات اعمال شود. برای نمونه در یکی از نسخه های موجود رنگ بندی تودزوی ترکیبی از رنگ سبز فسفری و مشکی بود که کلا جذاب و خاص بود . در برخی از نقاط کابین نظیر سردنده واژه F نیز مشاهده شد. البته طبق نظر مسئولین سیف خودرو تنها تفاوت نسخه اسپرت و عادی را باید در کیت بدنه جستجو کرد.

پیشرانه SWM G01

پیشرانه SWM G01
پیشرانه SWM G01

از آنجایی که کمپانی اصیل ایتالیایی در زمینه ساخت و تولید موتور دارای عقبه خوبی است انتظار می رفت که با پیشرانه ای درخودر مواجه شویم اما به مانند دیگر کراس اوور های این روزهای چینی باز هم با همان قوای محرکه 1.5 لیتری توربو نام آشنا روبرو هستیم اما در این کراس اوور دورگه تفاوت هایی مشاهده می گردد چرا که برخلاف دیگر چینی های حاضر در بازار،ظاهر پیشرانه SWM توسط ایتالیایی ها توسعه داده شده است که می تواند نکته مثبت کراس اوور سیف خودرو نسبت به رقبا محسوب گردد.پیشرانه فوق حداکثر قدرت 156 اسب بخاری و بیشنه گشتاور 230 نیوتن متری خود را توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تنها به چرخهای جلو منتقل می نماید لذا بدنبال نسخه چهار چرخ متحرک در این خودرو نباشید. یکی دیگر از نکاتی که شاید به مذاق ما ایرانی ها خوش بیاید نبود جعبه دنده CVT در این خودرو است.

پشت فرمان SWM G01

پشت فرمان SWM G01
پشت فرمان SWM G01

در مدت زمان محدود ملاقات با کراس اوور نو رسیده سیف خودرو فرصتی هر چند کوتاه پیش آمد که دقایقی را در پشت فرمان آن سپری کنیم. هر چند که شرایط تست کامل خودرو بدلیل محدودیت مکان وجود نداشت اما تا حدودی توانستیم حس مورد نظرمان را از خودرو دریافت نماییم.

با فشردن کلید روشن کردن پیشرانه خودرو ،غرشی هر چند ضعیف به گوش می رسد که تا حدودی برای این کراس اوور عضلانی جذاب است اما کابین را خیلی زود سکوت فرا می گیرد.با قرار دادن اهرم دنده در حالت حرکت خودرو به آرامی شروع به حرکت می کند اما لحظاتی خیلی کوتاه توربو وارد مدار می گردد و چثه نسبتا بزرگ خودرو از جا کنده می شود و شروع به شتابگیری می نماید.همانطور که اشاره شده محدودیت مکانی تست خودرو اجازه شتاب گیری بیشتر را به ما نداد و مجبور به فشردن پدال ترمز شدیم . خودرو علی رغم شتاب زیادی در فاصله کوتاهی به ایست کامل رسید که نشان از عملکرد مطلوب ترمز ها دارد. در بخش دیگر پیشت که به منظور تست تعلیق طراحی شده بود ،خودروی به آرامی دست انداز های تعبیه شده را پشت سر می گذاشت که همین امر دلالتی بر مناسب بودن سیستم فنر بندی و تعلیق این کراس اوور بود.به طور کلی عملکرد فنی SWM G01 مطلوب ارزیابی شد اما امیدوار هستیم در آینده نزدیک خودروی فوق در اختیار پردیس خودرو قرار گیرد تا بطور کامل به بررسی آن بپردازیم

کلام پایانی

کلام پایانی

سیف خودرو شاید شرکت نوپایی در صنعت خودرو ایران محسوب گردد اما ظاهرا در این مدت زمان کم با سلیقه ما ایرانی ها به خوبی آشنا شده و در تعیین و انتخاب نوع محصول بسیار خوب عمل کرده است. این مهم را از همان ابتدا می تواند در عملکرد این شرکت مشاهده نمود. محصولات بیسو اولین انتخاب این شرکت بود که از همان ابتدا با باز خورد خوب مشتریان ایرانی روبرو گردید و حالا نیز با عرضه یک دورگه ایتالیایی –چینی با ظاهر جسور و آپشن های بسیار جذاب ،سیف خودرو نشان داد درک کاملا مناسبی از بازار ایران دارد. SWM G01 هم در این روزهایی که بیشتر خودروسازان  و وارد کننده بواسطه تحریم های ناعادلانه غرب و گاها عوامل خود تحریمی از بازار حذف شده اند می تواند یکه تاز بدون رغیب بازار باشد.

تصاویر تا دقایقی دیگر بروز می شود

user-img

نویسنده :

هومن زمانی

comments 2 1398/9/23
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

مجتبی 1398/9/25
12:18:9

سلام بهنظر خوب میاد ولی قیمت گرونه از طرفی در این وضعیت تحریم تضمینی برای تامین ماشین و قطعات نیست مثل بیسو که با ماه ها تاخیر واپشن کمتر و قیمت خیلی بیشتر از موقع ثبت نام تازگی وارد و تعدادی تحویل شده که ظاهرا اصلا استقبال هم نمیشه ....

باقری 1398/9/25
7:43:15

سلام. فروش نقدی دارین؟ قیمت؟ قطعاتش وارد شده به کشور؟ خودروساز یا شرکت پشتیبان این خودرو اسمش چیه؟ 09355748929

مطالب مرتبط