icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین نشست خبری بهمن موتور هیچ کس راقانع نکرد،عذر خواهی راه منطق تری بود

نشست خبری بهمن موتور هیچ کس راقانع نکرد،عذر خواهی راه منطق تری بود

comments 0 1397/5/9

امروز رقابت در بازارهای بین الملی آنچنان نزدیک و سخت دنبال می گردد که کوچکترین اشتباه در رفتار بنگاه های اقتصادی بزرگ باعث ضرر های هنگفت مالی و بعضا ورشکستی کامل می گردد. این مهم در صنعت خودروسازی بیشتر از پیش نمود دارد و خودروسازان جهان به شدت در پی بالا بردن کیفیت و تکنولوژی محصولات خود و همچنین بهبود کیفیت خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان خود هستند .برای مثال رسوایی دیزل گیت بعنوان یکی از این اتفاقات باعث گردید که فولکس واگن بعنوان بزرگترین خودروساز جهان متحمل ضرر های زیادی گردد و علاوه بر اینکه اطمینان مشتریان خود را به شدت از دست داد ، برای احیا این موضوع سالهاست که در تلاش بوده ولی همچنان به نقطه اول بازنگشته است .اما متاسفانه در ایران بدلیل شرایط انحصاری بازار برخی از خودروسازان وطنی ظاهرا هیچ نیازی به تکریم مشتری نمی بینند و اعتقاد دارند که هر رفتاری که انجام می دهند درست و بدون ایراد است.برای روشن تر شدن این مطلب نگاهی به حاشیه های فروش نقدی مزدا 3  توسط بهمن موتور و رفتارهای این شرکت بعد از بوجود آمدن حرف و حدیث های پیرامون آن می اندازیم.

بهمن موتور در روز چهارشنبه هفته گذشته با اعلام قبلی اقدام به فروش نقدی تعداد محدودی مزدا 3  بصورت اینترنتی نمود.اما بدلیل اختلاف قیمت حدود 90 میلیونی بازار با کارخانه  ،خیل عظیمی از خریداران به وب سایت فروش هجوم آورده و باعث گردید که سایت مربوطه در همان ثانیه های اول با مشکل مواجه گردد و برای بسیاری از مراجعه کنندگان پیغام "تکمیل ظرفیت" را به نمایش گذاشت.همین مسئله باعث گردید که ابهامات زیادی در خصوص فروش مزدا 3 ایجاد گردد و کار بجایی رسید که وزیر صنعت بدلیل مشکوک بودن به این مسئله ورود کرد و دستور بررسی توسط نهاد های نظارتی را صادر کرد.حال اینکه در این شرایط فروش تخلفی صورت گرفته یا خیر از عهده ما خارج بوده و نتیجه آن را به نهاد های ذیربط می سپاریم .اما نکته قابل تامل رفتار مدیران و مسئولین شرکت بهمن موتور بود که در نوع خود جالب و با استاندارد های بین الملی و حتی داخلی فاصله ای بسیار داشت.

در ابتدا بهمن موتور به اعتراض های صورت گرفته توسط مراجعه کنندگان هیچ واکنشی نشان نداد و همین مسئله باعث نارضایتی های بیشتری گردید. اما پس از ورود رسانه ها مختلف، این شرکت به منظور تبرئه خود و نه به منظور بدست آوردن دل مشتریانی که ساعت ها وقت خود را در پای رایانه به جهت خرید یکی از محصول بهمن موتور صرف کرده بودند ،اقدام به انتشار بیانه 7 بندی در خصوص شفاف سازی این موضوع کرد.در این بیانه ای هیچ اشاره ای به مردم و مشتریان بلقوه این شرکت نشده بود و فقط پیش شرایط فروش خودرو جهت جلوگیری از تخلف یادآوری شده بود. البته این شرکت عنوان کرده بود که 212 هزار ثبت خرید خودرو صورت گرفته بود که عملا تعداد کل مزدا 3 های تولید شده از ابتدای 89 تا کنون هم جوابگوی این میزان نبوده است.این بیانه ای نه مردم راضی نمود و نه مسئولین دولتی را. از همین رو پس از ورود وزیر صنعت  و مسئولین دولتی این شرکت نشست خبری را برگزار کرد و ضمن تکرار همان هفت بند مذکور در بیانه ای قبلی، خود را از هرگونه  رفتار اشتباه مبرا کردند.در دلایل ایراد شده از سوی مدیران این شرکت مواردی مهمی وجود دارد که در ذیل به آن می پردازیم.

حاشیه فروش مزدا 3

1-مدیران این شرکت در نشت خبری اعلام کردند که در سال گذشته تنها 6 هزار دستگاه مزدا 3 تولید شده است و این میزان به دلیل تحریم ها احتمالا به 4000 عدد کاهش خواهد یافت.همچنین تعداد قابل عرضه در شرایط فروش اخیر تنها 270 دستگاه بوده که تعداد 212 هزار درخواست خرید ثبت شده که بدلیل عدم تناسب عملا نمی توان به تمامی خریداران سرویس ارائه داد. تا اینجا مطالب کاملا درست و منطقی است اما این عدم تناسب از پیش مشخص بود و شرایط کنونی بازار و تفاوت زیاد قیمت بازار با کارخانه مشکلات را تشدید می کرد. در چنین شرایطی بهمن موتور به منظور تکریم مشتریان خود و جلوگیری از بوجود آمدن ابهامات ، باید تدابیری را می اندیشد که از بوجود آمدن مشکلات فوق جلوگیری به عمل می آمد. این چنین شرایطی ، پیش از این برای دیگر خودروسازان وطنی بوجود آمده بود و از راه حل هایی مانند قرعه کشی استفاده نموده بودند. بهمن موتور هم می توانست از تمامی متقاضیان در بازه زمانی بلند مدت ثبت نام بعمل آورد و تحت نظارت نهاد های ذیربط قرعه کشی کرده تا واقعا حق به حق دار برسد.این مهم باعث می گردید که هیچ یک از متقاضیان از این شرکت ناراضی نگردند.

2-این شرکت اعلام کرد که اگر شرکت مادر مزدا از این میزان درخواست مطلع بود سرمایه گذاری انبوهی در ایران برای تولید این خودرو انجام می داد . اما باید به مدیران این شرکت یاداور شد شرایط کنونی بازار ایران که  کاملا خاص دنبال می گردد؛ هر خودرویی با این اختلاف قیمت بازار و کارخانه ای عرضه گردد با استقبال عموم مردم روبرو می گردد . از این رو میزان تقاضا فعلی نشان دهنده محبوبیت این خودرو نمی باشد چرا که در سال های گذشته و در زمانی که خودروهای متنوعی در بازار حضور داشتند بهمن موتور برای فروش این خودرو مجبور به ارائه شرایط اقساط کوتاه مدت و بلند مدت بود.

3-حدود یک ماه پیش که رسانه ها اشاره کردند مزدا از ایران خواهد رفت ،بهمن موتور طی بیانه ای در تاریخ 21 خرداد اعلام کرد که همکاری این شرکت و مزدا با قدرت ادامه خواهد داشت و مزدا نخواهد رفت.اما در نشست خبری امروز مدیران این شرکت اعلام کردند که مزدا پس از تحریم ها از ایران خواهد رفت. این دوگانگی در گفتار مدیران بهمن موتور شایسته یک خودروساز بزرگ نیست.

4-در فروش مزدا 3 اخیر ،بدلیل سو مدیریت به اشتباه یا بدون اشتباه مشکلات زیادی برای مشتریان این شرکت پیش آمد که موجب نارضایتی شدید گردید .شایسته بود مدیران بهمن موتور در کنار ایراد ادله خود براحتی از مردم عذر خواهی کرده تا باعث تسکین نارضایتی های پیش آمده گردد اما متاسفانه شاهد بودیم که در هیچ کدام از بیانه ها و نشست های خبری این اتفاق نیافتاد و بهمن موتور خود را برتر از مشتریان در نظر گرفت. اما در بعد بین الملی می بیینم که مدیران شرکت هایی مانند فولکس واگن و تویوتا براحتی از مشتریان خود عذر خواهی می کنند چون به این مسئله واقف هستند که هر چه دارند از مشتریان وفادار خود دارند.البته در داخل کشور هم شاهد اینچنین رفتار ها محترمانه ای بوده ایم برای مثال ایران خودرو در همین خرداد امسال بدلیل کندی سایت پیش فروش خودرو و مشکلات بوجود آمده طی بیانه ای رسما از مشتریان خود عذر خواهی کرد.این عدم عذر خواهی بهمن موتور را مطمئنا زمانی که کشور به همت دولتمردان ما از شرایط کنونی خارج گردد و محصولات متنوعی وارد بازار شود را مشتریان این شرکت و مردم فراموش نخواهند کرد.

user-img

نویسنده :

گروه خبری

comments 0 1397/5/9
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط