icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین نقد و بررسی مشخصات فنی اکلیپس:میتسوبیشی جدید دیگری در ایران

نقد و بررسی مشخصات فنی اکلیپس:میتسوبیشی جدید دیگری در ایران

comments 0 1396/8/18

میتسوبیشی زمانی تصمیم گرفت وارد بازار کراس اوور های سایز متوسط شود که رقیبانی نظیر تویوتا و نیسان با محصولات خود بازار را در دست گرفته بودند.تویوتا CH-R،پژو 3008 و نیسان قشقایی که در حال حاضر در کشور های مختلف عرضه شده و بدون شک حکمفرمایان این بازار هستند.در این بین میتسوبیشی تصمیم گرفت با کراس اوور میان سازی با نام "اکلیپس" خود را در این بخش بازار معرفی کند تا بتوانند همچنان در سگمنت کراس اوورها  مانند گذشته خوش بدرخشد.در ایران هم برخی از رقیبان نام برده شده حضوری جدی دارند و حالا شرکت آرین موتور به عنوان نماینده میتسوبیشی در ایران قصد دارد بزودی اکلیپس را به بازار ایران عرضه نمایند.

تاریخچه

اکلیپس برای کمپانی میتسوبیشی برند جدیدی محسوب نمی شود چرا که در در بین سالهای 1990 تا 2012 میلادی خودروی کوپه اسپرتی با  این نام توسط میتسوبیشی  تولید شده است . اما اینبار مدیران این شرکت تصمیم گرفته اند اکلیپس را در هیبت یک کراس اوور میان ساز به بازار عرضه نمایند ،اتفاقی که کمتر در دنیا خودرو شاهد آن هستیم ،البته این تغییر رویکرد در نام گذاری خیلی هم بی ربط نبوده چون طراحان اکلیپس اعتقاد دارند که این خودرو هنوز هم اسپرت است اما اینبار یک کراس اوور اسپرت.

 استارت پروژه اکلیپس از سل 2015 و با رونمایی میتسوبیشی از خودروی مفهومی XR آغاز شد که با نقطه نظرات مثبت کارشناسان و اهالی فن روبرو گردید و از همان زمان مشخص بود که میتسوبیشی خیلی زود نسخه تجاری شده این خودرو را روانه بازار خواهد کرد. این اتفاق در سال 2017 و با رونمایی از میتسوبیشی اکلیپس در نمایشگاه ژنو افتاد تا عملا این خودرو ساز به بخش کراوس اوور های میان سایز بازار وارد شود.

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری و بدنه

شاید در نگاه اول به این خودرو متوجه نشوید که با اوتلندر روبرو هستید یا با اکلیپس چرا که شباهت ظاهری فراوان در نمای جلو به حدی است که تمیز دادن این دو از یکدیگر کاری دشوار است. اکلیپس همانند اوتلندر در پیشانی خود از دو نوار کرمی تشکیل شده که در طرفین این نوار چراغهای مه شکن با ظاهری متفاوت با اوتلندر حضور دارد. چراغهای اکلیپس کاملا باریک و با زوایه ملایه به سمت جلو پنجره نواری شکل امتداد پیدا نموده است.

طراحان این خودرو به منظور اسپرت جلو دادن این کراس اوور بیشترین تلاش خود را در نمای جانبی کرده اند . استفاده از خط شانه ای کمربندی با شیب ملایم ،شیب سقف به سمت عقب خودرو و حالت دادن به خط دیگر فوقانی خودرو توانسته حس یک کراس اوور اسپرت را در ذهن ببینده تداعی کند.

نمای عقب جایی است که بیشترین شباهت به نسخه مفهومی TX  برخودرار می باشد. شیشه دو تکه عقب یه همراه چراغهایی که توسط نوار باریک به یکدگیر متصل شده اند را بی شک می توان بهترین نکته طراحی ظاهری این خودرو محسوب کرد.

طراحی کابین

طراحی کابین

در طراحی فضای داخلی اکلیپس به گونه ای عمل شده که اسپرت و جوان پسند بودن در راس امور قرار گیرد .استفاده  از زوایای مختلف ،تو و بیرون آمدگیهای داشبورد و از همه مهمتر استفاده از صفحه نمایش لمسی ایستاده کاملا گویایی این مسئله است که اکلیپس براحتی می تواند دل هر بیننده ای را از آن خود کند. نمای داخلی این خودرو بر عکس نمای ظاهری کاملا متفاوت با اوتلندر طراحی شده است.

ابعاد میتسوبیشی اکلیپس

ابعاد میتسوبیشی اکلیپس

اکلیپس آمده است تا فضای خالی میان asx و اوتلندر را پر نماید پس از نظر سایز هم باید شاهد ابعادی مابین این دو محصول میتسوبیشی  باشیم .اکلیپس با برخوداری از ابعاد ذیل توانسته براحتی فضای مورد نیاز سرنشنیان را تامین نماید . فضای پای سرنشنیان جلو کاملا مناسب بوده و سرنشنیان عقب هم می توانند با جابجایی صندلی فضای دلخواه خود را بوجود آورند. اما شاید سقف شیب دار این خودرو برای افراد قد بلندی که قصد دارند در صندلی عقب بنشینند ایجاد مزاحمت نماید.

 

نوع خودرو

طول
میلیمتر

عرض
میلیمتر

ارتفاع
میلیمتر

وزن

فاصله دو محور
میلیمتر

میتسوبیشی اکلیپس

4405

1805

1685

1425

2670

مشخصات فنی اکلیپس

مشخصات فنی اکلیپس

اکلیپس در ابتدای ظهور به یک موتور 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 161 اسب بخار و بیشنه گشتاور 250 نیوتن متر مجهز شده است.این موتور برای انتقال قدرت خود به یک گیربکس CVT  مجهز شده است که این جعبه دنده اتوماتیک در نوع خود کمی عجیب و البته و نوآورانه می باشد. مهندسان این شرکت بدلیل القا حس اسپرت بودن به روح ذاتی این خودرو جعبه دنده CVT اکلیپس را به گونه ای طراحی کرده اند بتواند سیستم کاری یک گیربکس اتوماتیک را تقلید نماید ،در نتیجه راننده می تواند احساس نمایند که چه زمان دنده های خودرو سبک و یا سنگین می شوند. از دیگر مزایایی این جعبه دنده امکان تعویض دنده بصورت دستی توسط اهرم های پشت فرمان و البته اهرم تعویض دنده مرکزی می باشد، امکانی که در گیربکس CVT دیگر کمتر به چشم می خورد.البته بسیاری از کارشناسان به این امر ایراد گرفته اند که با این کار دیگر از تعویض دنده نرم مربوط به خودورهای CVT سابق  خبری نیست و میتسوبیشی با این کار راحتی و نرمی را از این خودرو گرفته است .در جواب این افراد باید گفت هدف میتسوبیشی از خلق اکلیپس ؛تولید یک خودرو اسپرت در عین حال کراس اوور و لوکس می باشد در نتیجه خشک بودن و تعویض دنده قابل احساس بخشی از یک خودروی اسپرت خواهد بود.

باید به این نکته هم اشاره کرده این موتور با جعبه دنده 6 سرعته دستی هم عرضه می گردد .

اکلیپس به کمک موتور 1.5 لیتری خود می تواند ظرف 9.5 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت برساند واین  شتاب را حداکثر تا سرعت 200 کیلومتر در ساعت ادامه دهد. همچنین میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو برابر با 7 لیتر در 100 کیلومتر عنوان شده که چندان جالب به نظر نمی رسد.

از دیگر نوآوری های اکلیپس بهره بردن این خودرو از سیستم Super All Wheel Contorl می باشد. این سیستم وظیفه کنترل ارسال نیرو به چرخها و ترمز ها با توجه به شرایط موجود را دارد. اکلیپس می تواند به کمک این سیستم در سخت ترین شرایط و بدون دخالت مستقیم راننده نیروی ترمز و موتور را به چرخهای مورد نظر ارسال نماید در نتیجه خودرو تمایل بیشتری به حفظ تعادل خود در مسیر های برفی و غیره خواهد داشت.

در پایان باید اشاره کرد که اکلیپس با موتور 2.2 لیتری دیزلی و جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک هم عرضه می گردد که بدلیل عدم حضور این خودرو در ایران از بحث ما خارج خواهد بود.

ایمنی

ایمنی

از آنجا که اکلیپس از جدیدترین محصولات میتسوبیشی می باشد هنوز در موسسه تست تصادف Euro NCAP مورد بررسی قرار نگرفته است اما انتظار می رود با توجه به امکانات و مهندسی سازه مناسب این خودرو ،اکلیپس همانند دیگر اعضای خانواده بلند قامتان میتسوبیشی  نظیر ASX و اوتلندر موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شود.

تکمیلی:میتسوبیشی اکلیپس در موسسه تست تصادف اروپا مورد بررسی قرار گفت و توانست 5 ستاره ایمنی را از آن خود کند.برای مشاهده فیلم و نتایج تست تصادف این خودرو به مقاله ذیل مراجعه فرمایید:

 

تست تصادف میتسوبیشی اکلیپس،تازه وارد بازار ایران+فیلم

 

امکانات رافاهی

امکانات رافاهی

اکلیپس به تجهیزات گوناگونی امروزی نظیر گرمکن و سر دکن صندلی ،سیستم ورود بدون کلید ،دکمه روشن و خاموش موتور ،سقف پانومرا،ترمز دستی برقی و غیره مجهز شده است اما از مهترین گزینه امکانات رفاهی این خودرو باید به صفحه نمایش لمسی مجهز به سیستم چند رسانه ای با قابلیت اتصال به نرم افزار های کار پلی و اتو اندروید اشاره کرد.

قیمت و زمان عرضه میتسوبیشی اکلیپس

قیمت و زمان عرضه  میتسوبیشی اکلیپس

شرکت آرین موتور قرار است که میتسوبیشی اکلیپس را در نمایشگاه خودروی تهران 96 رونمایی  و سپس عرضه رسمی آن را آغاز نماید . در خصوص قیمت این خودرو خیلی زود است صحبت شود اما تویوتا C-HR بعنوان نزدیکترین رقیب این خودرو در بازار با قیمتی حدود 240 میلیون خرید و فروش می شود و انتظار قیمت کمتر 190 میلیون برای این خودر محال به نظر می رسد.

کلام پایانی

بازار کراس اور های کوچک و میان سایز در بازار ایران در اختیار محصولاتی کره ای و ژاپنی نظیر نیسان جوک ،اسپورتیج ،توسان و غیره قرار دارد و اکلیپس تازه وارد برای موفقیت در این بازار باید از قیمت گذاری مناسبی برخودار باشد. همانظور که شاهد هستیم میتسوبیشی اوتلندر بعنوان برادر بزرگتر اکلیپس در بازار ایران رقابت را به سانتافه ،سورنتو و حتی نیسان ایکس تریل واگذار کرده و عملا کمتر کسی اوتلندر را بعنوان گزینه اول خود انتخاب می کند. اکلیپس بصورت ذاتی از  امکانات روز  و نوآوری های جدید بهره برده و کاملا سرتر بسیاری از رقبا می باشد اما مهمترین فاکتور موفقیت اکلیپس قیمت گذاری آن محسوب می گردد.

user-img

نویسنده :

هومن زمانی

comments 0 1396/8/18
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط