icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین نقد و بررسی مشخصات فنی چانگان بنی ، رقیب چینی پراید !

نقد و بررسی مشخصات فنی چانگان بنی ، رقیب چینی پراید !

comments 0 1396/5/1

تحريريه پرديس خودرو :با تردد بیش از اندازه ی خودروهای شخصی در مسیرهای درون شهری ، روز به روز ترافیک ها سنگین تر شده ، و خلاص شدن از این شلوغی نیز سخت تر می شود . این مشکل در کشورهایی مانند ایران به یک معضل بزرگ در کلان شهرها تبدیل شده است که مشابه آن را در کشورهای پیشرفته کمتر مشاهده می کنیم . برای حل این گونه مسائل ، کشورهای اروپایی دست به دامان خودروها سوپر مینی شده اند تا با اشغال فضای کمتر ، رانندگی در سطح شهر را سهولت بخشند تا در وقت و زمان با ارزش افراد نیز صرفه جویی شود . در حالی که این سنت ، هنوز در کشور ما به خوبی جا نیافتاده است و مردم نسبت به خودروهای کوچک شهری حس درستی ندارند . با این وجود ، افراد باهوش تری که درصدد کاهش هزینه های اقتصادی و صرفه جویی در زمان خود هستند ، به سراغ این نمونه خودروها می روند . کمپانی چانگان که به سبک خود بازار را در دست گرفته ، از این قافله باز نمانده و در پی عرضه ی کوچکترین عضو خود به ایران می باشد .

مشخصات فنی

مشخصات فنی

چانگان بنی یک خودروی کوچک شهری است که با به همراه داشتن یک پیشرانه ی 1.4 لیتری ، قدرت معقولی به اندازه ی 99 اسب بخار و گشتاوری به اندازه ی 135 نیوتن متر را بدست می دهد . این مجموعه توسط دو گیربکس 5 سرعته دستی یا 5 سرعته اتوماتیک به همراه تعویض دنده پشت فرمان همراه می شود . جعبه دنده ی انتخابی شما ، توان تولیدی پیشرانه ی کم حجم بنی را به محورهای جلو انتقال می دهند . با در نظر گرفتن فرمانی که مجهز به سیستم کمکی برقی می باشد ، مصرف سوخت این نسخه به 5.3 لیتر در هر 100 کیلومتر می رسد .

ابعاد بدنه

ابعاد بدنه

جثه ی 1020 کیلوگرمی آن بر روی بدنه ای به طول 3730 میلی متر ، عرض 1650 میلی متر ، ارتفاع 1530 میلی متر و فاصله میان دو محور 2410 میلی متر قرار گرفته است .

امکانات رفاهی و ایمنی

امکانات رفاهی و ایمنی

بر روی این خودروی جمع و جور 4 رینگ آلیاژی اسپرت-لاستیک 15 اینچی اعمال شده است که سرعت آن را در بهترین شرایط به 175 کیلومتر بر ساعت می رساند . مشخصه های چانگان بنی ، ما را به یاد خودروی باسابقه ی پراید ، که هنوز هیچ جایگزینی برای آن پیدا نشده ، می اندازد . لازم به ذکر است که بنی از نظر امکانات چندین قدم از پراید جلوتر می باشد . در جایگاه نخست ، ایمنی چانگان را مورد بررسی قرار می دهیم که با در اختیار داشتن 2 کیسه هوای ایمنی ، مجهز بودن به سیستم های ترمز ضد قفل ، سیستم توزیع نیروی الکتریکی ترمز و ترمز کمکی ، از محصول دیرینه ی سایپا پیشی می گیرد . از نظر امکانات نیز اصالت چینی چانگان بنی حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد . تجهیزاتی چون سقف پانارومیک ، مانیتور بزرگ ، آینه های جانبی با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن ، شیشه بالابرهای برقی ، وجود کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان ، 4 الی 6 عدد بلندگو ، بنی را در رقابت با هم گروهی های خود در منطقه ی امن قرار می دهد . با وجود اینکه بنی ابعادی بسیار کوچک را به خود اختصاص داده ، اما برای کنترل بهتر آن هنگام پارک خودرو از سنسورهای دنده عقب به همراه دوربین بهره برده است . لازم به ذکر است ، ارتفاع چراغ های مه شکن آن نیز قابل تنظیم می باشد .

طراحی بدنه

طراحی بدنه

طراحی جالب بدنه بنی ، توجهات زیادی را به سمت خود جلب می کند . اعمال یک جفت چشمان بادامی درشت که کمی خشن نیز به نظر می رسند ، بر جذابیت خودرو تا حد زیادی افزوده است . چراغ های مه شکن در قابی عمیق و تاریک فرو رفته اند و حد فاصل میان آنها توسط خطوط افقی مشکی رنگی پر شده است . این قسمت به منظور تاکیدی بر جنبه ی جوان پسندانه و اسپرت خودرو در نظر گرفته می شود . بر خلاف رقیب کهنه کار بنی ، بر روی بدنه ی این مدل خط و انحناهای چشمگیری دیده می شود .

طراحی کابین

طراحی کابین

درون کابین ، از روکش های طرح داری برای صندلی ها استفاده شده و در برخی قسمت ها ، نظیر درب ها و داشبورد ، نوارهای کرومی ای که در کنار رنگ قرمز بکار رفته اند ، چشم نوازی می کنند . با قرار گرفتن یک مانیتور بزرگ بر روی داشبورد ، در حق کلیدها و حتی نمایشگر پشت فرمان اشهاف شده است ؛ تا جایی که اطلاعاتی نظیر سرعت ، مصرف سوخت ، مقدار سوخت و آمپر ، همگی در یک قاب اعمال شده اند . برای آن دسته از افرادی که گیربکس اتوماتیک را برای این خودرو انتخاب می کنند ، یک اهرم چرخشی به جای دنده های معمولی تعبیه می شود .

قیمت چانگان بنی

این مدل در کشور خود قیمتی در بازه ی 48 هزار  الی 57 هزار یوآن را به خود اختصاص می دهد که معادل 25 الی 30 میلیون تومان می باشد . اما از آنجایی که این قیمت هنوز به طور قطع تایید نشده ، می بایست منتظر ارزش اصلی این خودرو در ایران باشیم .

user-img

نویسنده :

comments 0 1396/5/1
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط