icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو آیا بازگشت «پاک» واردات خودرو رقم می‌خورد؟

آیا بازگشت «پاک» واردات خودرو رقم می‌خورد؟

طرح ساماندهی صنعت خودرو مجلسی ها هر چند از جهات مختلف از سوی بسیاری از کارشناسان مورد نقد های سنگین قرار گرفته اما مهمترین کورسوی امید آن برای بازار خودرو ایران و احتمال گشایش واردات بعد از سال ها «ماده ۴» این طرح است.

سه شنبه ۰۸ تیر ۱۴۰۰ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-طرح ساماندهی صنعت خودرو مجلسی ها هر چند از جهات مختلف از سوی بسیاری از کارشناسان مورد نقد های سنگین قرار گرفته اما مهمترین کورسوی امید آن برای بازار خودرو ایران و احتمال گشایش واردات بعد از سال ها «ماده 4» این طرح است که شرح آن به این صورت است : واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام ترکیبی (تمام هیبریدی) مذکور در ماده (3)، در راستای کاهش آلودگی های محیط زیستی و کاهش مصرف سوختهای فسیلی تا زمان تولید آنها در داخل، از دریافت و ارائه گواهی اسقاط خودرو معاف هستند. دولت موظف است زمینه تولید آنها را در داخل با آماده سازی زیرساختهای لازم ظرف مدت پنج سال فراهم نماید. هزینه های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده (3) این قانون تامین می گردد. مصادیق خودروهای تمام ترکیبی (تمام هیبریدی) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.

یکی از مهمترین ایرادات شورای نگهبان به این طرح ماده 4 مبنی بر واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی است که به این صورت به آن ایراد وارد شده : « تجویز واردات خودورهای مذکور مغایر بندهای 8 و 9 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و در نتیجه مغایر بند 1 اصل 110 قانون اساسی شناخته شد.»

واردات خودرو شاید بر اساس مستندات چندان محتمل به نظر نرسد اما مزیت‌هایی می تواند داشته باشد که فراتر از اقتصاد مقاومتی می توان به آن نگاه کرد. در گام نخست  بر اساس گفته فربد زاوه؛ کارشناس حوزه خودرو ، واردات خودرو می تواند موجب جمع‌آوری ارزهای بدون منشا و سرگردان در بین مردم و حداقل تبدیل آن به ریال شود تا پایه پولی کشور را تقویت کند. همچنین اگر منافات واردات این خودروها با تولید خودرو در کشور مد نظر باشد؛ چنین محصولاتی هیچ نوع نمونه داخلی ندارند و از همه مهمتر در این ماده اعلام شده که دولت موظف است زیرساخت تولید این خودروها ظرف 5 سال را فراهم کند. بدون شک برای ایجاد زیرساخت تولید چنین خودروهایی به واسطه تفاوت منبع انرژی آن ها با خودروهای بنزینی و دیزلی، حضور کوتاه مدت این خودروها در قالب نمونه های وارداتی می تواند به توسعه این بستر کمک بسزایی کند. در حالی که عموم کشورهای جهان با سرعت در حال تبدیل ناوگان خودروهای با سوخت فسیلی با خودروهای پاک هستند، اگر حتی قدم های کوچکی مانند واردات محدود این خودروها برداشته و صنعت تشویق به الگوگیری از آن ها شود مطمئنا کمک بسزایی در ساخت آینده خواهد کرد. چه بسا مراکز تحقیقات خودروسازان تا کنون طرح های موفقی را نیز تا مرحله نهایی آماده تولید پیش برده اند و این طرح ها می تواند مسیر ترسیم شده برای توسعه صنعت و پویایی آن را به محصول نهایی نزدیک کند.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب