icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو تحویل نخستین سیتروئن C3 ،علی رغم اعتراض ها مردمی و دستور توقف توسط شورای رقابت

تحویل نخستین سیتروئن C3 ،علی رغم اعتراض ها مردمی و دستور توقف توسط شورای رقابت

شرکت سایپا –سیتروئن علی رغم اعتراض گسترده مردمی و دستور توقف صدور دعوتنامه توسط شورای رقابت، نخستین سری از سیتروئن C3 را تحویل مشتریان داد.

شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ 2 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- در حالی که این روزها مشتریان سیتروئن C3 به دلیل قیمت گذاری بدون منطق این خودرو اعتراض خود را به شورای رقابت و وزارت صنعت برده بودند ،این شرکت بدون توجه به مشتریان خود تحویل سیتروئن C3 را آغاز کرد. این در حالی است که شورای رقابت در نامه ای  تاکید کرده بود که در صورت ادامه این روند ،شرکت سایپا دچار تخلف خواهد شد و مطابق قوانین تعزیراتی  با آن شرکت برخورد خواهد شد. اما سایپا ظاهر نه مشتری برایش اهمیت دارد و نهاد نظارتی و با این اقدام خود عملا نشان داد که به هیچ کسی پاسخگو نیست.

سایپا در خصوص اعلام قیمت این خودرو اعلام کرده است که تنها 5 درصد ارز مرجع به این خودرو تعلق گرفته است و مابقی آن بر اساس نرخ ارز نیمایی تهیه شده است.این در حالی است که اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری تعداد بسیار زیادی از این خودرو تولید ودر محل کارخانه سایپا کاشان دپو شده بود .همین امر مشخص می کند که سایپا برای تولید این میزان خودرو باید از سه ماه پیش اقدام به خرید قطعات منفصله می کرده که بعبارتی بهمن و اسفند سال گذشته می شود که در آن زمان نه بحث ار ارز مرجعی بود نه ارز نیمایی .(تصویر ذیل نشان می دهد سیتروئن C3 در اردیبشهت تولید شده است)حال به کدامین منطق باید سایپا خودرویی که با ارز زیر 5 هزار تومان تولید شده است را با قیمت ارز امروز به مردم بفروشد ،مشخص نیست.

زمان تولید ستروئن c3

اما یکی از رسانه های حامی سایپا در این خصوص می نویسد:

" یک سوال اساسی هم در این رابطه قابل طرح است در حال حاضر، اختلاف قیمت کارخانه و بازار بسیاری از خودروها، بسیار زیاد می‌باشد و عملا منجر به فعالیت دلالی در این حوزه شده است.

تصور کنید که یک مشتری، خودرویی را با قیمت مثلا حدود 100 میلیون تومان از کارخانه می‌خرد و در بازار با قیمت حدود 200 میلیون تومان به فروش می‌رساند. یعنی حدود 100% سود؛ و کارخانه با توجه به هزینه‌های انجام داده، زیان می‌کند. آیا این منطق پذیرفته است که کارخانه‌های ما ضرر بدهند و مشتریان فردی، سود کاملا غیر منطقی ببرند؟ و از طرف دولت، این تصمیم منطقی سازی قیمت برای جلوگیری از این دلالی، مدتهاست که معطل مانده و بجایی نرسیده است. هزینه این تصمیم را چه کسی باید بدهد؟ وقتی جلوی یک تصمیم منطقی مدتهاست گرفته شده است و مسئولین در خصوص این تصمیم گیری، ریسک نمی‌کنند، هزینه تعطیلی کارخانجات و هزینه‌های حقوق کارگران را چه ارگانی باید پرداخت کند؟ "

مشخص نیست نویسنده مطلب فوق این استدلال بر چه اساسی انجام داده چرا که بر فرض هم سایپا با ارز نیمایی این خودرو را تولید کرده است اما سئوال اصلی این است که بحث بی ارزش شدن پول مشتریان در این بین چه خواهد شد.مشتریانی که در آن زمان اقدام به ثبت نام این خودرو کرده بود با کمی مبلغ بیشتر می توانستند از بازار خودروی بروزی را خریداری نمایند که مطمئنا امروز از قیمت چندین برابری برخوردار بود اما حالا با آن مبلغ نهایتا یک پراید صفر کیلومتر می توانند بخرند. بله این حق مشتری است که ارزش پولش حفظ شود چرا که برخلاف عقیده نویسنده مطلب فوق نام این افزایش قیمت سود نیست بلکه حفظ ارزش پول خواهد بود. به عبارتی اگر یک مشتری سیتروئن C3 را مبلغ 100 میلیون تومان تحویل بگیرد و با مبلغ 200 میلیون تومان بفروشد سود 100 درصدی نکرده است بلکه ارزش پولش 100 درصد حفظ شده است. این نویسنده بهتر بود به جای این سئوال که مطرح کرده است از خود سئوال کند که چرا باید مردم ضرر این ندانم کاری مدیران خودروسازی را باید از جیب پرداخت نمایند،تشبیه کرده است. اگر صنعت خودرو سازی و کارگران مشغول به کار از مردم همین کشور هستند ،مشتریان و کسانی که به سایپا و مدیرانش اعتماد کرده اند و تحت تبلیغات وسیع اقدام به ثبت این خودرو نموده اند ه،اجنبی و خارجی نبوده اند و از مردم همین مرز و بوم هستند .پس چرا باید بین مردم  این کشور ب تفاوت قائل شد.

در پایان مقاله فوق نویسنده محترم ،مشتریان شرکت سایپا را به افرادی عمدتا جوان که با مهارت در امور کامپیوتری و اینترنت، در ثبت نام‌های اینترنتی خودرو شرکت می‌کنند نسبت داده است که پس از ثبت نام و در هنگام تحویل گروهی را در فضای مجازی تشکیل می دهند و در هنگام تحویل خودرو با مدیریت کردن افراد اقدام به تجمعات جهت چانه زنی با نهاد مختلف می نمایند.اما باید به این نویسنده محترم گفت زمانی که سایپا اقدام به پیش فروش خودرو نموده بود در قسمت توضحیات ذکر نکرده بود دلالان و جوانان آشنا به اینترنت حق پیش خرید این خودرو نخواهند داشت. چرا که در زمان پیش فروش این مبلغ دریافتی بود که مهم است نه کسانی که این مبلغ را پرداخت می نمایند. ضمن اینکه در زمان پیش فروش این خودرو یعنی اردیبهشت و خرداد سال جاری هیچ اقصاد دان خارجی و داخلی فکرش را نمی کرد که ارزش پول ملی به این حد افت نماید که دلار به بالای 10 هزار تومان برسد .پس مشخصا مشتریان این شرکت هم پیش بینی این موضوع را نکرده بودند که از همان موقع به فکر جمع آوری مردم برای تجمعات باشند. اگر هم که این جوانان صرفا آشنا به اینترنت از همان زمان می دانستند که خودروی حدود 120 میلیونی قرار است به 240 میلیون برسد باید آنها را مغز های متفکر اقتصادی نامید نه جوانان صرفا آشنا به اینترنت.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که تا یک بنگاه اقتصادی به مشتریانش وابسته نباشد و رضایت آنها برای ارزش نداشته باشد ،همیشه و در همه حال ضرر ده است و با گرانفروشی و افزایش قیمت نمی تواند از زیر بار ضرر ده بودن فرار نماید.بدون شک این مطلب پایه و اساس بنگاه های اقتصادی موفق جهان است .اما امروز شاهد هستیم بازار انحصاری بوجود آمده باعث گردیده که برخی خودروسازان داخلی نیازمند مشتریانشان نباشد چرا که همیشه به طرق مختلف مورد حمایت قرار می گیرند.اما در حال امیدواریم که حالا که رضایت مشتری برای سایپا چندان اهمیتی ندارد حداقل برای دستورات نهاد های ذیربط دولتی ارزش بگذارد و تا نهایی شدن وضعیت قیمت گذاری خودرو از فروش این خودرو با این قیمت غیر واقعی خوداری نماید.

برچسب ها:

تحویل خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

محمدی 1397/11/3
16:15:40

واقعا بی اثر بودن نامه شورای حمایت از مصرف کنند نشان دهنده روی هوا بودن مملکت است

رضا 1397/10/11
15:13:18

با سلام. این متن بسیار عالی درد دل ما ثبت نام کنندگان سیتروئن را گویا کرد. تشکر میکنم.

آخرین مطالب