icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو درباره خودروی هیبرید به رئیس‌جمهور اطلاعات نادرست دادند

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو:

درباره خودروی هیبرید به رئیس‌جمهور اطلاعات نادرست دادند

دولت تدبیر باید درباره اطلاعاتی که دریافت می‌کند، دقت بیشتری به خرج بدهد تا دچار بی‌تدبیری نشود. دولت باید تسهیلات و مشوق‌هایی برای این خودروها در نظر بگیرد تا جذابیت واردات آنها را بیشتر کند زیرا اساسا به‌دلیل برخورداری این خودروها از تکنولوژی به‌روز، مبنای قیمتی آنها بالاتر است و پیش‌تر که تعرفه آنها پایین بود، مشوقی برای واردات آنها به حساب می‌آمد.

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- فرهاد احتشام زاد، نایب رئیس جدید انجمن واردکنندگان خودرو در مصاحبه ای نظر خود در خصوص کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی و خودروهای وارداتی اعلام کرد:

این روزها اخبار ضد‌و‌نقیضی درباره احتمال کاهش تعرفه خودروهای هیبرید و حتی سایر خودروها شنیده می‌شود. از یک طرف مجلس می‌گوید درحال پیگیری این موضوع است و از طرف دیگر، اخبار متفاوتی از وزارتخانه در این زمینه می‌شنویم. آیا احتمال تغییر تعرفه وجود دارد؟ نظر شما در این‌باره چیست؟

در سال۹۱ تصمیم هیات دولت این بود سالانه تعرفه واردات خودرو کاهش یابد اما بعد از سال‌ها که تعرفه‌ها برخلاف آن برنامه ثابت مانده‌اند، امسال ‌می‌بینیم ناگهان تعرفه‌ خودروهای وارداتی افزایش شدیدی پیدا کرده است.

این سیاست به‌جز افزایش درآمد برای دولت هیچ فایده دیگری ندارد و بیشترین ضرر آن نیز برای مصرف‌کننده است و درحال‌حاضر هم شاهد هستیم این موضوع در نمایندگی‌های مختلف مشکل‌ساز شده است.

حقوق مردم با قانون اخیر و خارج‌از کنترل نمایندگی‌ها و واردکننده‌ها زیر‌پا گذاشته شده است و مشتریان این موارد را از چشم‌واردکننده‌ها می‌بینند، در‌حالی‌که واردکننده یک واسط قانونی و مطیع اوامر دولت است و این وجوه را باید براساس قانون جدید به حساب دولت واریز کند.

لذا معتقدیم تعرفه‌ها نه‌تنها برای خودروهای هیبرید بلکه برای مدل‌های بنزینی هم باید کاهش پیدا کنند. افزایش تعرفه‌ها صرفا به‌معنای محروم کردن مردم از خودروهای باکیفیت و به‌روز دنیاست و این سیاست‌ها سرکوبگر تقاضای کیفی مردم هستند و در هیچ مکتب علمی مورد تایید نیستند.

متاسفانه می‌بینیم در این مسیر، به تصمیم‌سازان اطلاعات اشتباه داده می‌شود، به‌طوری‌که حتی در صحبت‌های آقای روحانی هم می‌شنیدیم برای ایشان فرافکنی‌ها و تعریف‌های ناصحیحی در مورد خودروهای هیبرید شده است که نمی‌‌توان گفت غیرمغرضانه بوده‌اند، چون حداقل از طریق کسب اطلاعات در اینترنت می‌توان فهمید داده‌های ارائه‌شده به رئیس‌جمهور صحیح نبوده‌اند و برمبنای اطلاعات اشتباه، دولت درباره خودروهای وارداتی تصمیم‌های نادرستی گرفته است.

این امر نه‌تنها تضییع‌کننده حقوق مصرف‌کننده و واردکننده است، بلکه وجهه دولت ما را هم خدشه‌دار می‌کند، زیرا در شرایطی که دنیا به‌سمت استفاده از خودروی هیبرید می‌رود، دولت از این تکنولوژی‌ها اظهار بی‌اطلاع کرده و واژه‌های عجیبی را برای این خودروها به‌کار می‌برد!

تاکید می‌کنم بیش از دو سال است تکنولوژی خودروهای هیبرید وارد کشور ما شده و نهادهایی مانند سازمان محیط‌زیست، راهنمایی رانندگی، استاندارد و بهینه‌سازی مصرف سوخت آن را بر‌اساس مستندات و واقعیات تایید کرده‌اند. اینکه گفته می‌شود این خودروها به اسم هیبرید وارد کشور می‌شوند، اشتباه است و دولت باید رویکرد خود را اصلاح کند.

اگر در این زمینه اطلاعات ندارد، از تشکل‌های تخصصی استفاده کند و به آگاهی مناسب برسد تا بتواند تصمیم صحیح بگیرد. دیدگاه مجلس به‌عنوان خانه ملت مبنی‌بر اینکه تعرفه‌ها باید کاهش پیدا کنند، کاملا دیدگاه صحیحی است و امیدواریم دولت متوجه اشتباه خود در این زمینه شود.

باتوجه به تاثیری که خودروهای هیبرید در کاهش آلودگی هوا دارند و این قابلیت، اهمیت آنها را برای کابرد در کشور ما زیاد می‌کند، برای همه‌گیر شدن چگونه می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا با قیمت کمتری در دسترس مصرف‌کننده قرار بگیرند؟

خودروهای هیبرید، پلاگین-‌هیبرید و خودروهای برقی، از تکنولوژی‌های به‌روز دنیا و با پایه‌قیمتی بالاتر نسبت‌به خودروهای مشابه بنزینی به‌شمار می‌روند. معتقدیم در دوران پسابرجام هستیم اما هنوز شرکت‌های خارجی به سختی با ایران ارتباط برقرار می‌کنند.

برخی کشورها تمایلی برای اینکه تکنولوژی روز خود را در اختیار ما قرار دهند، ندارند. چراکه با واردات این خودروها پرسنل، متخصصان و تعمیرکاران باید در این زمینه آموزش تخصصی ببینند تا بتوانند این خودروها را تعمیر کنند و زمانی که بتوانند چنین کاری را انجام دهند، از دانش‌فنی آن هم برخوردار خواهند بود و امکان بومی‌سازی خواهند داشت. در کنار عدم تمایل تولیدکنندگان خارجی برای انتقال دانش این خودروها، موضوع تشدید‌کننده دیگر، ناآگاهی تصمیم‌سازان داخلی است که بر طبل آنها می‌کوبند.

دولت تدبیر باید درباره اطلاعاتی که دریافت می‌کند، دقت بیشتری به خرج بدهد تا دچار بی‌تدبیری نشود. دولت باید تسهیلات و مشوق‌هایی برای این خودروها در نظر بگیرد تا جذابیت واردات آنها را بیشتر کند زیرا اساسا به‌دلیل برخورداری این خودروها از تکنولوژی به‌روز، مبنای قیمتی آنها بالاتر است و پیش‌تر که تعرفه آنها پایین بود، مشوقی برای واردات آنها به حساب می‌آمد.

محاسبه متوسط مصرف سوخت آنها در ۱۰۰کیلومتر حتی در شرایط سوخت ترکیبی، نشان می‌دهد حداقل ۵۰درصد مصرف کمتری نسبت‌به بنزینی‌ها و خودروهای داخلی دارند، البته این نسبت برای کاربرد در سطح شهر حتی از ۵۰درصد هم بیشتر است.

اگر هزینه سالانه یارانه بنزین، هزینه کاهش آلودگی هوا، مرگ‌و‌میر و حوادث جاده‌ای را در نظر بگیریم، می‌بینیم نه‌تنها تعرفه خودروهای بسیار کم‌مصرف را باید نزدیک به صفر در نظر گرفت، بلکه باید مشوق‌هایی مانند بند «ق» در قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت را نیز با اولویت برای این خودروها اجرا کنیم. در مرداد امسال قانون هوای پاک توسط دولت تصویب شده است اما بعد از ۴ماه، در دی‌ماه صرفا بر مبنای اطلاعات اشتباه و کاملا غیرکارشناسی تصمیمی گرفته شد که مشوق خودروهای پاک برداشته شود.

امید است دولت با التزام به رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار، به‌منظور کاهش هزینه‌های ناشی‌از تصمیم‌گیری‌های اشتباه و حذف آسیب‌های وارده به مشتریان و فعالان بخش خصوصی بر‌مبنایی غیر شعارگونه، نقش تشکل‌های تخصصی را در تصمیم‌سازی‌های خود جدی بگیرد.

انتهای خبر

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب