icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو فرانسه، محرمانه آقای خودروی ایران می شود

به نام ایران به کام فرانسه

فرانسه، محرمانه آقای خودروی ایران می شود

طی قراردادهای بسته شده بین ایران و فرانسه 400 هزار دستگاه خودروی فرانسوی با برند پژو سیتروئن و 500 هزار دستگاه خودرو با برند رنو سالانه در ایران تولید خواهد شد. با توجه به این مسئله که در طول 5 سال گذشته تیراژ تولید خودروهای سواری در ایران سالانه به یک میلیون دستگاه نرسیده است بخش قابل توجهی از بازار ایران در اختیار شرکت های فرانسوی قرار خواهد گرفت.

چهارشنبه ۰۷ تیر ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

به گزارش اختصاصی سرویس خبر پردیس خودرو شرکت سایپا مالکیت دو کارخانه بن رو و سایپا کاشان را به شرکت های فرانسوی پژو_سیتروئن و رنو واگذار می نماید. کارخانه هایی که در مجموع بیش از نیمی از ظرفیت تولید سایپا کاشان را در اختیار دارند و هر دو آن ها جزء کارخانه های جدید التاسیس سایپا هستند. به صورتی که سایپا کاشان تنها 6 سال بیشتر سن ندارد و مدرن ترین کارخانه تولید خودرو در خاورمیانه محسوب می شود. از همین رو طی این قراردادها نه تنها ظرفیت تولید داخلی افزایش پیدا نمی کند بلکه بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید برند داخلی نیز از بین می رود. همچنین بخش قابل توجهی از قطعات در قرارداد 400 هزار دستگاهی ایران خودرو سایپا با پژو-سیتروئن از شرکت های فرانسوی وارد می گردد و با توجه به واحد بودن شرکت پژو سیتروئن وابستگی شدیدی به این شرکت در صنایع خودروسازی شکل خواهد گرفت.

 صنعت خودرو پس از صنایع نفت و گاز، بزرگترین صنعت در سال 94 با 29 هزار و 402 میلیارد تومان سهم 2.2 درصدی در تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. صنایع خودروسازی به علت درگیر شدن با 60 رشته صنعتی از جمله پتروشیمی، رنگ، پلیمر و ... به عنوان لوکوموتیو صنعت در دنیا شناخته می شود. علاوه بر این صنعت خودرو با دارابودن میزان اشتغالی در حدود 850 هزار نفر در کل زنجیره ارزش، از جمله مهم ترین صنایع در بخش اشتغال است. با توجه به بزرگی و اهمیت صنعت خودروسازی،‌این صنعت جایگاه قابل توجهی در اقتصاد مقاومتی و توسعه داخلی کشور دارد.

اواخر خرداد 95 پس از قرارداد 50-50 ایران خودرو با پژو سیتروئن فرانسه و توافق بر تولید 200 هزار دستگاه خودروی 2008، 208 و 301 از برند پژو، معاون امور صنایع وزیر صنعت، رییس سازمان گسترش و مدیرعامل سایپا از قرارداد 50 -50 واگذاری نیمی از سهام کارخانه سایپا کاشان به پژو-سیتروئن خبر دادند. در حالی که شرکت سیتروئن خودروساز فرانسوی است که در سال 1976 با واگذاری 95.87 درصد از سهام خود به تصاحب پژو درآمده است و در حال حاضر یک هیات مدیره واحد، آن را مدیریت می کندو خودروهای پژو-سیتروئن روی یک پلتفرم تولید می شوند. این در حالی است که ژان کریستف کمار، قائم مقام گروه پژوسیتروئن در امور خاورمیانه هم تفاهم نامه ایران خودرو-پژو و هم تفاهم نامه سایپا سیتروئن را امضا کرده است.

براساس تفاهم نامه امضا شده میان سایپا و پژو یک شرکت مشترک 50-50 ایجاد می شود. آورده ی سایپا در این شراکت کارخانه سایپا کاشان خواهد بود. شرکت پژو 50 درصد از سهام سایپا کاشان را خریداری خواهد کرد. 31 تیرماه 95 تفاهم نامه و در 16مهرماه 95 قرارداد میان مدیرعامل سایپا و کارلوس تاوارس،‌مدیرعامل پژو سیتروئن منعقد شد. کارلوس تاوارس چند روز بعد در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد از دیدن زیرساخت های کارخانه سایپا کاشان تحت تاثیر قرار گرفته است. جزئیات این قرارداد کاملا محرمانه مانده است. ولی براساس اظهارات مدیرعامل سایپا در این قرارداد قرار است 30 درصد از محصولات تولیدی صادر شود. البته صادرات فقط برای 6 سال ضمانت شده است.

طی این قراردادها 400 هزار دستگاه خودروی فرانسوی با برند پژو سیتروئن و 500 هزار دستگاه خودرو با برند رنو سالانه در ایران تولید خواهد شد. با توجه به این مسئله که در طول 5 سال گذشته تیراژ تولید خودروهای سواری در ایران سالانه به یک میلیون دستگاه نرسیده است بخش قابل توجهی از بازار ایران در اختیار شرکت های فرانسوی قرار خواهد گرفت. طبق توافق صورت گرفته خودروهای جدید می بایست از داخلی سازی 40 درصدی شروع کرده و طی دو سال به داخلی سازی70 درصدی برسند. با این حال شهریور ماه 95 برخلاف متن قرارداد، مهنس قناتی، مدیر کل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت اعلام کرد که به علت عدم آمادگی قطعه سازان تولید خودروهای جدید با داخلی سازی 20 درصد صورت خواهد گرفت. با توجه به اینکه 14درصد از ساخت داخل خودروها را مونتاژ و رنگ تشکیل می دهد، عملا در تولید فعلی این خودروها از قطعات داخلی استفاده نشده است و عمده قطعات از شرکت های خارجی وارد می گردد. این در حالی است که حتی با فرض رسیدن به داخلی سازی 70 درصدی طی دو سال همچنان حدود یک سوم از قطعات که اتفاقا بخش های با تکنولوژی بالای خودرو را شامل می شوند همچنان از شرکت های فرانسوی وارد خواهد شد. در حالی که اکثر قطعات با فناوری بالا در خودروهای 206 و 405 در حال حاضر در کشور تولید می گردد. اتخاذ چنین رویه ای حاکی از این است که برای تامین قطعات با فناوری بالا به فرانسوی ها وابسته می باشیم

انتهای خبر

 

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب