icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین اولین تست و تجربه رانندگی با سیتروئن C3 در ایران

اولین تست و تجربه رانندگی با سیتروئن C3 در ایران

comments 0 1397/5/26

سیتروئن C3 را می توان دومین محصول پسا برجامی خودروسازان ایرانی بعد  پژو 2008 بر شمرد که بدلایل مختلف می تواند به گزینه شماره یک خریداران ایرانی تبدیل شود .

مقدمه

سابقه همکاری خودروسازان داخلی با فرانسوی ها به سالها خیلی دور باز می گردد اما در این بین محصولات سیتروئن هرگاه به بازار ایران عرضه شده با استقبال مناسبی روبرو گردیده است .ژیان در سالهای قبل از انقلاب اولین آغاز همکاری سیتروئن با ایرانی ها بود .موتور کم حجم ،ظاهر متفاوت و تعمییرات کم خرج به سرعت ژیان را به یکی از محبوبترین خودروهای داخلی تبدیل کرد. بعد از انقلاب نیز سایپا این شریک تجاری خود و موفقیت های گذشته را فراموش نکرد و اینبار یک سدان فست بک جسور  به نام زانتیا را به سبد محصولات خود اضافه کرد. همه ما به یاد داریم که زانتیا چگونه به یکی ازبهترین گزینه های بازار تبدیل شده و تا به امروز هم نسخه های دست دوم آن از فروش مناسبی برخوردار است . پس از برجام فرصتی پیش آمده که سایپا دوباره سیتروئن را بعنوان شریک تجاری خود برگزیند اما اینبار سایپا از گذشته نه چندان روشن همکای با فرانسوی ها درس گرفته و با قراردادی محکم و فروش 50 درصد از سهام ساپیای کاشان سیتروئن را ملزم به حضور دائمی در ایران نمود . اما تمامی شروط سایپا برای حضور در ایران به گرفتن ضمانت حضور  ختم نمی شد چرا که سایپا قصد داشت اینبار یکی از محصولات کاملا جدید و بروز سیتروئن را در ایران تولید کند که در این زمینه هم کاملا با هوش و ذکاوت عمل کرد که ماحصل این قرار منجر به تولید سیتروئن C3 در سایت سایپا کاشان تحت شرکتی به نام "سایپا-سیتروئن"بود.هفته گذشته شرایط فراهم آمد تا این هاچ بک داغ سیتروئن توسط خبرنگاران در مسافتی چند 100 کیلومتری کاشان تا اصفهان و بلعکس مورد تست و بررسی قرار گیرد که  مقاله ذیل حاصل این تجربه رانندگی با سیتروئن C3 می باشد.

سیتروئن C3 ،خاص ،جسور و جذاب

سیتروئن C3 ،خاص ،جسور و جذاب

قبل از اینکه به مشخصات فنی این خودرو بپردازیم نگاهی به اولین نقطه قوت ستیروئن C3 یعنی طراحی ظاهری می اندازیم.طراحی محصولات سیتروئن در دهه گذشته با استانداردهای  روز دنیا فاصله زیادی داشت و باعث گردید این خودرو ساز  از جایگاه اصلی خود در بازارهای جهانی فاصله زیادی بگیرد. از همین رو مسئولان این برند فرانسوی تصمیم گرفتند که در زبان طراحی محصولات خود تغییر بنیادینی بوجود آورند.سیتروئن C3 خروجی همین تغییر رویکرد بود که توانست به سرعت جایگاه مناسبی را در فروش این شرکت از آن خود کند.حضور شش چراغ مختلف در جلو خودرو نشان از خاص بودن این هاچ بک جذاب دارد که علاوه بر کاربردی بودن آنها در نوردهی بهتر ،چهره ای با نمک در عین حال جسور و تهاجمی به این خودرو بخشیده است. البته این خاص بودن به نمای جلو خودرو ختم نمی گردد چرا که طراحان سیتروئن با تصمیمی شجاعانه از ضربه گیر هایی با رنگ متفاوت از بدنه در نمای جانبی استفاده کرد ه اند و این در حالی است که در زبان طراحی نوین امروز دنیا زه ها و ضربه گیر های جانبی بطور کامل از نمای جانبی خودرو حذف شده اند. البته این ضربه گیر مشکی رنگ که از چندین مربع تشکیل شده است فقط جنبه تزئینی ندارد و بدنه خودرو را از گزند ضربه ها و تصادف های ملایم شهری محافظت می کند.همچنین جهت هارمونی بیشتر بچه گلگیر ها و همچنین رکاب خودرو با رنگ مشکی تزیین شده اند تا نهایت زیبایی را در این قسمت از بدنه سیتروئن C3 بوجود آورند. رینگ های خودروهایی که در این تست در اختیار خبرنگاران قرار گرفته شده به رنگ استیل براق با شبکه های مشکی رنگ بود اما مسئولین سایپا سیتروئن اظهار کردند جهت جذابیت  و تداعی کردن حس اسپرت بیشتر،نسخه تولیدی در ایران به رینگ های کاملا تیره رنگ مجهز خواهند شد.

وقتی به نمای عقبی این خودرو می رسیم چراغهای مربع شکل که با خطوط داخلی حالتی سه بعدی به خود گرفته است ،تمامی توجه را به خود جلب می کند.همچنین قطعه مشکی رنگ تعبیه شده در قسمت تحتانی عقب خودرو  به جذابیت های ظاهری این خودرو افزوده است .اما ای کاش خروجی اگزوز دوگانه که نمادی از اسپرت بودن  و قدرت می باشد در روی سپر مورد استفاده قرار می گرفت .البته سیتروئن عقیده دارد این خودرو بیشتر از آنکه اسپرت باشد خودرویی با کاربری بالا برای تمامی اقشار یک جامعه است.

در حال حاضر و در یک سال اول تولید ،سیتروئن C3 با رنگ سفید بدنه و رنگ قرمز سقف عرضه خواهد شد که عامل مهمی در جذابیت های ظاهری این خودرو ایفا می کند. اما در هنگام بازدید از خط تولید این خودرو در کاشان مسئولین این شرکت ابراز امیدوار کردند که در آینده امکان رنگ بندی های بیشتر هم فراهم خواهد آمد.

 

 

کابین جذاب و کاملا جوان پسند

کابین جذاب و کاملا جوان پسند

طراحان سیتروئن C3 سعی کرده اند که وقتی ظاهری جذاب این خودرو را از بیرون مشاهده نمودید این حس خوب را در داخل کابین نیز دریافت نمایید. از همین رو بر روی تک تک جزئیات داخل این خودرو تفکر خاص مشاهد می گردد. برای مثال سعی شده است که در تمامی قسمتهای از قیبل روی دری ها ،خروجی های هوا ،صفحه نمایش لمسی ،غربیلک فرمان ،کنسول میانی و حتی سردنده  اشکال مربعی و یا مسطیلی دیده شود .از دیگر مولفه های  جذابی که به خاص بودن نمای داخلی سیتروئن C3 کمک شایانی نموده است ،استفاده از رنگ قرمز در برخی از قطعات داشبورد و دوخت روی صندلیهای اشاره کرد که علاوه بر زیبایی حس یک خودرو اسپرت را تداعی خواهد کرد. به جرعت می توان گفت اگر در روکش صندلیها ،روی دری ها و داشبورد از متریل با کیفیت استفاده می گردید ،این خودرو را می توان در زمره خودروهای پریمییوم دسته بندی کرد.البته سیتروئن عنوان کرده که استفاده از پلاستیک سخت در برخی از قطعات داخلی بدلیل کاهش قیمت این خودرو و به تبعیت از آن در دسترس قرار گرفتن تمامی اقشار جامعه انجام شده است.

سیتروئن C3 ،کاملا جادار

سیتروئن C3 ،کاملا جادار

خودروهای های هاچ بک در بازار ایران به محصولاتی کوچک و دو نفره شناخته می شوند چرا که پیش از این محصولات هاچ بک بازار نظیر 206 و ساندرو بدلیل داشتن طراحی قدیمی و ابعاد کوچک عملا برای یک خانوداه دو نفره طراحی شده اند. اما زمانیکه برای اولین بار داخل سیتروئن نشستیم کاملا از فضا داخلی آن شگفت زده شدیم . چرا که در همان ابتدای کار صندلیها جلو را تا انتها عقب دادیم اما باز هم فضای کافی برای سرنشنیان عقب خودرو مناسب به نظر می رسد. برای تست عملی این موضوع از دو نفر با قد حدود 1.9 متر دعوت کردیم که همزمان در جلو و عقب خودرو بنشنیند تا میزان فضای داخلی سنجیده شود. همانطور که پیش بینی می شد فضای کافی برای هر دو نفر فراهم بود.این در حالی بود که فضای صندوق بار سیتروئن C3 هم از رقبای کنونی خود نظیر پژو 206 ،ساندرو و غیره کاملا بیشتر است. در پایان این بخش باید گفت که این خودرو برای یک خانواده 4 نفره کاملا کابین جاداری را فراهم آورده است.

 

 

خاص بودن پیشرانه سیتروئن C3

خاص بودن پیشرانه سیتروئن C3

خاص بودن سیتروئن C3 فقط در نمای ظاهری خلاصه نشده است چرا که سایپا تصمیم گرفته است بواسطه علاقه مردم ایران وهمچنین کاربردی بودن بیشتر ،این خودرو را به قویترین پیشرانه گروه PSA موجود بر روی این پلت فرم مجهز نماید.چرا که جامعه هدف هاچ بک ها در بازار ایران را خانواده کم جمعیت و جوانان تشکل خواهند داد که در تمامی ابعاد ،از سفر های درون  شهری تا مسافرت های طولانی مدت در جاده غیر شهری  مورد استفاده قرار گرفته خواهند داد .از این رو سیتروئن C3 باید بتواند در مسیر های کوهستانی و مسافرت های طولانی مدت قابلیت های خود را به نمایش بگذارد . این خودرو در بازار های روز دنیا به موتور 120 اسب بخاری مجهز گردیده است اما سایپا بدلایل فوق و با حسن اندیشه موتور 1.6 لیتری توربو با حداکثر قدرت 163 اسب بخار و بیشنه گشتاور 240 اسب بخاری را برای این خودرو در نظر گرفته است که این میزان اعداد خروجی برای یک هاچ بک فراتر از انتظار است.

جبعه دنده سیتروئن C3 ،باهوش و سریع

جبعه دنده سیتروئن C3 ،باهوش و سریع

سیتروئن به منظور انتقال قدرت از جعبه دنده 6 سرعته آیسین ژاپن با ضرایب دنده کوتاه استفاده نموده است . این جعبه دنده به حالت های  اسپرت و برفی در کنار سیستم تیپ ترونیک مجهز گردیده است. در حالت اسپرت دنده در بازه زمانی بیشتر تعویض می گردد که این عمل منجر به افزایش دور موتور بیشتر و در نتیجه شتاب گیری سرعت خواهد شد. در این حالت دنده های سنگین تری برای شتاب گیری سریعتر در اختیار راننده قرار می گیرد.البته قابل ذکر است اگر راننده بطور ناگهانی پدال گاز را در حالت عادی بفشارد این جعبه دنده هوشمند بصورت اسپرت عمل کرده تا نیاز راننده برای شتابگیر را حفظ نماید.

عملکرد تعویض دنده در حالت برفی دقیقا برعکس حالت اسپرت است چرا که این جعبه دنده به سرعت دنده ها را در دور پایین تعویض می نماید تا قدرت زیادی به چرخها منتقل نگردد. هدف از این عمل جلوگیری از هرزگردی چرخ در زمین ها خیس و برفی است.

از دیگر قابلیت های این جعبه دنده باید به تغییر حلت D با حالت خلاص در توقف های طولانی اشاره کرد. به عبارتی وقتی در ترافیک های سنگین به سر می برید جعبه دنده در توقف های طولانی خود وارد عمل شده و حالت دنده را به خلاص تغییر خواهد داد. این عمل راننده را از جابجاهایی بیشمار اهرم تعویض دنده در ترافیک های طولانی راحت می کند.

سیتروئن C3 به کمک این مشخصت فنی می توند صفر تا 100 کلیومتر در ساعت را در مدت زمان 8.5   طی نماید که در حال حاضر این خودرو را می توان سریعترین هاچ بک موجود در ایران بر شمرد.

 

 

سیتروئن C3 ،خودروی با امکانات یک خودروی پریمیومی

سیتروئن C3 ،خودروی با امکانات یک خودروی پریمیومی

بعد از سالها شاهد این هستیم که یک خودرو ساز داخلی محصولی با تمامی آپشن ها را تولید خواهد کرد و به بهانه ارزان سازی از امکانت استاندارد خود نکاسته است. سیتروئن C3 هم با امکانات کامل رفاهی و ایمنی به بازار ما تولید خواهد شد که برای مثال می توان به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، مانیتور ۷ اینچی لمسی، سیستم تهویه خودکار، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم و پارچه، حالت رانندگی برفی و اسپرت، دوربین و سنسور دنده عقب، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، کامپیوتر سفر، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل هرزگردی در شروع حرکت، فرمان قابل تنظیم در چهار جهت، سیستم تنظیم یکپارچه خودرو روی نمایش گر، چراغ روزتاب، شیشه ها و آینه های برقی، راهنمای تغییر خط و… اشاره کرد. البته قابل ذکر است برخی از قطعات سخت افزاری و نرم افرازی این خودر شامل رهیاب ماهواره ای و غیر بدلیل اینکه ساخت امریکا بوده ،سایپا را ملزم به حذف آنها نموده است.همچنین نبود پدل شیفر ،صندلیهای چرمی و سانروف هم در بین امکانات این خودرو حس می گردد.

تجربه رانندگی با سیتروئن C3

تجربه رانندگی با سیتروئن C3

ازآنجایی که سایپا و صد البته سیتروئن به این محصول خود اعتقاد کامل داشتند خودرو بطور تمام و کمال در اخیتار ما قرار داد و مسیر انتخابی این شرکت به سمت اصفهان هم بگونه ای طراحی شده بود که انواع جاده ها از قیبل کوهستانی ،اتوبان ،شهری و حتی جاده های فرعی پیش رو ما قرار داده بود. در ابتدای شروع حرکت از سایت تولید این خودرو به سمت روستاری تاریخی ابیانه حرکت کردیم .اگر سری به این روستا زده باشید از جاده پر پیچ و خم و کوهستنانی آن مطلع  هستید. سیتروئن C3 در این مسیر کوهستانی به لطف طراحی مناسب و همچنین سیستم تعیلق مهندسی شده خود چسبندگی خاصی به سطح جاده از خود نشان داد بطوریکه  در پیچ های تند هم این خودرو کاملا در اختیار اننده قرار داشت. همچنین در سر بالایی های با شیب زیاد ،بدلیل استفاده از موتور قدرتمند براحتی خودرو از جا کنده می شد و هر زمانی که نیاز به سبقت بود این خودرو  راننده را تنها نمی گذاشت.از نقاط مثبت ستیروئن C3 در  مسیر های کوهستانی باید میزان مصرف سوخت آن اشاره کرد که علی رغم روشن بودن کولر عددی مابین 8 لی 10 را از خود به جای گذاشت.

در مسیر بازگشت به اتوبان چند لاینه خلیج فارس وارد شدیم و به سمت اصفهان ادامه مسیر دادیم. سیتروئن C3 در این مسیر میزان توان و قدرت خروجی موتور را براحتی به رخ راننده و سرنشینان کشید چرا که  با کوچکترین اشاره به پدال گاز سرعت خودرو به فراتر از 180 کیلومتر در ساعت سوق پیدا می کرد و همچان به در حال افزایش بود اما که بدلایل امینتی  و رعایت قوانین جاده از فراتر رفتن از آن خوداری کردیم.سیتروئن C3 علاوه بر داشتن کروز کنترل که به امری عادی تبدیل شده بود به سیستم محدود کننده سرعت هم مجهز بود که کمتر در این رنج قیمت از خودرو شاهد  بودیم . راننده با این سیستم می تواند سرعت خودرو را با توجه قوانین راهنمایی و رانندگی تنظیم نماید تا در زمانی که راننده متوجه افزیش سرعت نیست ،این سیستم اجازه گاز خوردن موتور را سلب خواهد کرد تا راننده شکار دوربین های پلیس و متعاقب آن جریمه نگردد.

در ساعت انتها روز وارد شهر اصفهان شدیم و پیک ترافیک این شهر گربیان گیر ما شد.از این رو فرصتی دست داد تا رانندگی شهری این خودر ار نیز به چالش بکشیم. ازمهمترین المان رانندگی در شهر باید به دید خوب ،قدرت مانور بالا ،مصرف کم و ترمز های مناسب اشاره کرد. قدرت موتور زیاد و حالت اسپرت این خودرو در شرایط رانندگی شهری کمی ایجاد اختلال کرد چرا که با اشاره به پدال گاز خودرو از جا کنده خواهد شد و شاید در ابتدای کار کمی برای راننده مشکل ایجاد نماید اما به سرعت قلق این خودرو را بدست آوردیم و براحتی طی مسیر کردیم. در تراقیک سنگین این شهر نیاز به ترمز های ناگهانی بیشماری بود . اما قدرت ترمز گیری مناسب برای متوقف کردن این خودرو بسیار خوب ارزیابی گردید چرا که با اشاره به پدال ،ترمز ها از خود واکنش نشان می دهد . یکی از همران ما ترمز این خودرو را با صفحه نمایس لمس مقایسه کرده و عنوان داشت که ترمز های سیتروئن C3 بصورت تاچ عمل کرده و با لمس پدال وارد مدار می گردد.در خصوص دید میدانی سیتروئن C3 باید گفت به لطف طراحی مناسب ستون های خودرو دید راننده به اطراف کاملا مناسب است اما دیدن درب موتور این خودرو برای افراد بلند قد هم امکان پذیر نبود به عبارتی برای حفظ فاصله جلوی خودرو با موانع باید بیشتر بروی تجربه رانندگی خود حساب باز نمایید.شاید بهتر بود که این خودرو به سنسور پارک جلو نیز مجهز بود.قابل ذکر است برای دسترسی به محل اقامت مجبور به عبور از کوچه های بسیار باریک و تنگ بافت سنتی اصفهان بودیم .اما قدرت مانور پذیری ،شعاع چرخش فرمان و همچنین ابعاد مناسب باعث گردید از این مسیر صعب العبور نیز عبور کنیم.میانگین مصرف پیشرانه این خودرو در داخل شهر علی رغم روشن بودن سیستم تهویه مطبوع بین 8 الی 9 لیتر در 100 کیلومتر ارزیابی گردید.

کلام پایانی

کلام پایانی

این روزها و شاید در طول سالهای اخیر روند چینی سازی بازار ایران سرعت دو چندانی به خود گرفته است و عملا مشتریان  ایرانی برای خرید خودرویی در بازه 100 تا 150 میلیونی گزینه چندانی به جز محصولات چینی پیش روی خود ندارد.اما سایپا با عرضه این هاچ بک جذاب و قدرتمند عملا فضای دیگر را پیش رو ما ایران ها قرار داده است بطوریکه می توانیم با این مبلغ خودرویی واقعا قدرتمند، ،ایمن ،خاص ،جذاب ،با امکانات و صد البته دوست داشتنی را تهیه نماییم. سیتروئن C3 قرار است در ابتدای کار با قیمت 120 الی 130 میلیون به بازار عرضه گردد از همین باید به رقابت با غیر چینی این بازار نظیر پژو 2008 ،هیوندای وولستر ،رنو کپچر و غیره بپردازد.اما سیتروئن C3 با داشتن قابلیت های فراوان و ظاهر خاص خود می تواند به گزینه اول خرید تبدیل شود.در پایان باید گفت از آنجا که فرجام  برجام این روز ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته ،امیدواریم فرانسوی ها به عهد و وفای خود مبنی بر حضور در ایران پایبند باشند تا در آینده نه چندن دور و با افزیش تیراژ این خودرو امیدوار باشیم که ایرانیهای بیشتری از داشتن یک هاچ بک داغ لذت ببرند.

user-img

نویسنده :

هومن زمانی

comments 0 1397/5/26
تجربیات کاربران
arrow-jou تجربیات کاربران در خصوص خودروی سیتروئن , C3 , مدل 1397

امتیاز کاربران به :خودرو سیتروئن , C3 , مدل 1397

  • طراحی و زیبایی
    9
  • مصرف سوخت
    10
  • راحتی سرنشین
    9
  • امکانات و قابلیت ها
    9
  • ارزش خرید نسبت به قیمت
    10

شما هم می توانید تجربه خود را ثبت کنید

تجربه خود را اضافه کنید
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مشخصات فنی
مشخصات فنی خودروی سیتروئن , C3 , مدل 1397

مشخصات کارخانه تولید کننده :

کارخانه سازنده سیتروئن
کشور تولید کننده فرانسه
نام و مدل خودرو سیتروئن C3
نمایندگی فروش در ایران سایپا-سیتروئن

وزن و مشخصات بدنه :

کلاس بدنه
کلاس اتومبیل
ابعاد(طول*عرض*ارتفاع)میلیمتر
فاصله دو محور
وزن
تعداد فضای سرنشینان
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب

مشخصات فنی موتور :

حجم موتور 1.6 لیتر
نوع موتور بنزین سوز
تعداد سیلندرها 14
تعداد سوپاپ ها 16
آرایش قرار گیری سیلندرها خطی
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 163 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 240 نيوتن متر در 1400 دور در دقيقه

مشخصات جعبه دنده ( Transmission ) :

نوع جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو) 6
محور محرک جلو

مشخصات فنی سیستم تعلیق و فرمان :

نوع سیستم تعلیق
تعلیق جلو
تعلیق عقب
کمک فنرهای جلو
کمک فنرهای عقب
نوع سیستم فرمان

مشخصات فنی سیستم ترمز ها :

نوع سیستم ترمز
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

عملکرد فنی خودرو :

حداکثر سرعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)
مصرف سوخت شهری
مصرف سوخت جاده ایی
سیکل ترکیبی مصرف سوخت
استاندارد آلایندگی
استاندارد ایمنی
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP

امکانات ایمنی،رفاهی و آپشن ها :

کیسه های هوا ( نوع و تعداد )
سیستم های پایداری و کمک راننده
سیستم های امنیتی و حفاظتی
سیستم فرمان و هدایت پذیری
نوع غربیلک
سیستمهای تهویه مطبوع
سیستم صوتی و تصویری
سیستمهای مولتی مدیا
سیستم صندلیهای جلو
سیستم صندلیهای عقب
سیستم آیینه ها
سیستم شیشه ها
سیستم های سقف
سیستم روشنایی جلو
سیستم روشنایی عقب
سنسورهای پیش فعال
سیستم های کمک رانندگی
سایر تجهیزات

محدوده گارانتی :

محدوده گارانتی 2 سال یا 40000 کیلومتر
قیمت روز

سیتروئن , C3

آخرین بروز رسانی: 1399/12/30

قیمت نمایندگی

0 تومان

آخرین بروز رسانی: 1399/12/30

قیمت قیمت بازار

940,000,000 تومان

مطالب مرتبط