icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین معرفی لایت ییر زیرو،خودروی خورشیدی که نیاز به شارژ باطری و سوخت ندارد

معرفی لایت ییر زیرو،خودروی خورشیدی که نیاز به شارژ باطری و سوخت ندارد

comments 0 1401/3/23

شرکت تازه‌تاسیس و هلندی لایت ییر (Lightyear) برای حضور در بازار خودروهای دوست‌دار محیط زیست آماده می‌شود. جدیدترین مدل ساخت این مجموعه زیرو (Lightyear 0) نام دارد و بیش از هر خودرو دیگری در جهان، مجهز به پنل‌های جذب انرژی خورشیدی است.

باوجود قیمت بالا و هزینه ساخت گران، تحقق رویای ساخت خودروی خورشیدی برای استفاده‌ی خانوادگی، باورنکردنی به نظر می‌رسد. مالک Lightyear 0 نه‌تنها هزینه‌ای برای تردد روزانه پرداخت نمی‌کند و بی‌نیاز از خرید برق یا سوخت فسیلی است؛ بلکه هیچ نوع آلودگی برای محیط زیست ندارد.

حدود ۶ ماه تا تولید تجاری Lightyear 0 باقی مانده؛ اما قیمت ۲۶۳ هزار دلاری پیش‌بینی شده برای آن، گران به نظر می‌رسد. شرکت لاییر با هدف تولید خودرو برقی –خورشیدی در سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرد و اولین نمونه‌ی پروتوتایپ را سال ۲۰۱۹ به نمایشگاه فرانکفورت رساند.

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت در Lightyear 0، آیرودینامیک بسیار عالی با ضریب درگ ۰.۱۹ است. اگر این خودرو تولید شود، بهترین مدل جاده‌ای دنیا از نظر آیرودینامیک خواهد بود. تاکنون، فقط سدان مفهومی مرسدس بنز EQXX ضریب درگ ۰.۱۹ داشته است.

دیگر نکته‌ی جالب در Lightyear 0، وزن خالص ۱۵۷۶ کیلوگرم با وجود باتری ۱۰/۵ کیلووات ساعتی و طول بدنه‌ی ۵ متری است. این خودرو تقریبا هم‌وزن نسل جدید تویوتا سوپرا و هم‌اندازه‌ی بی‌ام‌و سری ۷ خواهد بود.

مجموعه پنل‌های خورشیدی نصب شده روی Lightyear 0، حدود ۵ متر مربع مساحت دارند. این خودرو در یک روز آفتابی با مدت زمان ۶ ساعت، انرژی لازم برای رانندگی در مسیر ۷۰ کیلومتر را تامین می‌کند. همچنین، اگر تمام روزهای سال در فضای باز و زیر نور خورشید باشد، توان پیمایش حدود ۱۱ هزار کیلومتر فراهم خواهد کرد. با این شرایط، خریداران Lightyear 0 که محل زندگی آن‌ها در اکثر روزهای سال آفتابی باشد، برای رانندگی روزانه و سفرهای داخل شهری، تقریبا بی‌نیاز از شارژ هستند.

با توجه به شرایط آب و هوایی اروپا و فرض اینکه میانگین مسافت رانندگی روزانه در این مناطق حدود ۳۵ کیلومتر باشد، Lightyear 0 می‌تواند ۷ ماه با یک شارژ کامل استفاده شود. این شرایط، البته بسیار رویایی و دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد؛ اما دست‌آوردی مهم و ستودنی است. کارشناسان معتقدند خریدار Lightyear 0 در هلند، به شرط پارک خودرو زیر فضای باز آسمان و شرط رانندگی ۳۵ کیلومتر در روز، حدود ۲ ماه یک‌بار نیاز به شارژ خودرو خواهد داشت.

اگر Lightyear 0 را یک خودرو برقی فاقد سلول‌های خورشیدی در نظر بگیریم، با هر شارژ می‌تواند مسافتی حدود ۶۲۵ کیلومتر طی کند. این خودرو اگر با سرعت ۱۱۰ کیلومتر برساعت در بزرگ‌راه حرکت کند، توان پیمایش ۵۶۰ کیلومتر را با یک شارژ، فراهم می‌کند.

در فضای داخلی Lightyear 0، نمایشگر لمسی ۱۰/۱ لینچ وجود دارد. سیستم سرگرمی، تهویه مطبوع، ناوبری ماهواره‌ای و بسیاری دیگر امکانات مدرن معمول در خودروهای امروزی، روی Lightyear 0 نصب می‌شود. این مدل به عنوان یک خودروی بی‌همتا از نظر دوستی با محیط زیست تولید شده و فاقد چرم طبیعی است. برای تزئینات داشبورد و پوشش صندلی‌های Lightyear 0 از میکروفیبرهای وابسته به گیاهانی مثل درخت نخل استفاده شده است.

هنوز اطلاعات دقیقی از قدرت پیشرانه و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت Lightyear 0 در اختیار رسانه‌ها نیست. این خودرو با چهار موتور روی چهار چرخ تولید می‌شود و آستانه قیمت ۲۵۰ هزار یورو (معادل ۲۶۳ هزار دلار) خواهد داشت. تنها ۹۴۶ دستگاه Lightyear 0 عرضه خواهد شد.

شرکت لایت ییر، تولید خودروی برقی –خورشیدی ارزان‌قیمت با هزینه خرید در حدود ۳۲ هزار دلار را برای سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ وعده داده است.

برچسب ها:

خودروی خورشیدی
user-img

نویسنده :

گروه خودرویی

comments 0 1401/3/23
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط