icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو بهترین گیربکس اتوماتیک در ایران

بهترین گیربکس اتوماتیک در ایران

جعبه‌دنده‌های خودکار پس از جعبه‌دنده‌های مکانیکی طراحی شدند و بزرگترین مزیت‌ها آن‌ها این است که به‌طور خودکار دنده‌ها را تعویض می‌کنند.

شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-در خودرو‌های تولید داخل که دارای گیربکس‌های اتوماتیک هستند معمولاً از گیربکس AL4 استفاده شده است. گیربکس AL4 گیربکس مناسبی برای خودرو‌های ساخت داخل به حساب می‌آید. گیربکسی با چهار دنده جلو و یک دنده برای رفتن به عقب که قابلیت تعویض دستی نیز دارد. محدودیت سرعت در گیربکس AL4 تا دویست و بیست کیلومتر بر ساعت است.

ZF گیربکس دیگری است که در خودرو‌های داخلی به کار می‌رود. اگر می‌خواهید گیربکس دستی خودروی خود را تغییر دهید می‌توانید از ZF نیز استفاده کنید. گیربکس ZF، یک گیربکس ساخت آلمان است که روی بسیاری از خودرو‌های شرکت پژو نیز استفاده می‌شود.

سازگاری مناسب این گیربکس با خودرو‌های داخلی که اغلب نشات گرفته از همان کمپانی پژو هستند باعث شده تا ZF از مقبولیت بالایی در داخل برخوردار باشد. البته برای انتخاب بهتر است با تعمیرکار با تجربه نیز مشورت داشته باشید؛ در این زمینه تعمیرکاران با تجربه می‌توانند بیشترین کمک را به شما کنند.

گیربکس AL4، متداول‌ترین گیربکس ترونیک اتوماتیک چهار سرعته در میان خودرو‌های تولید و مونتاژ داخل کشور است.
این گیربکس در دهه 90 میلادی توسط شرکت خودروسازی پورشه طراحی و تولید شد که پس از آن به شرکت پژو فروخته شد.
گیربکس AL4 حدود دو دهه است در خط تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار دارد.

اکثر محصولات دنده اتوماتیک این خودروسازی ماننده خانواده پژو و سمند، مجهز به گیربکس مذکور هستند.

هرچند که تاکنون ساخت داخل چندانی در خصوص قطعات این گیربکس در داخل کشور رخ نداده است، اما جالب است بدانید صدرنشین اصطکاک و خرابی دنده‌های اتوماتیک در کشور AL4 است.

باتوجه به سال ساخت و فناوری AL4، مهندسان توجه چندانی به مدارات هیدرولیکی و ماژول‌های آن نداشته و این مساله سبب شده در کمتر از 60 هزار کیلومتر به پر دردسرترین گیربکس اتوماتیک بدل شود. اگر مالک خودرو نیز نسبت به تعویض روغن گیربکس اهمیت ندهد، زمینه لازم برای تعویض دنده با کوبش و تقه را ایجاد خواهد کرد.

گیربکس AL4 با یک به روزرسانی و تغییر در ضرایب دنده کرانویل و پنیون در خودرو‌های رنو تندر90 و ساندرو نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته قابل تامل در اینجاست که AL4 روی محصولات رنو مشروط برنگهداری صحیح و اصولی از آن تا 150 هزار کیلومتر کارکرد یک گیربکس کم اصطکاک است. زیرا برخی از ماژول‌های هیدرولیکی و الکترونیکی این گیربکس دستخوش بهبود و ارتقا کیفیت قرار گرفته است.

فراموش نکنید که این گیربکس تاب و تحمل فشار بیش از حد برای حرکت را ندارد. اگر مالک خودروی مجهز به این گیربکس هستید، فراموش نکنید هیچگاه اقدام به موتور شویی نکنید. زیرا این مساله سبب ایجاد خطای الکترونیکی در کارکرد گیربکس خواهد شد؛ بنابراین اگر به دنبال خرید خودرو دنده اتوماتیک هستید، در انتخاب و نگهداری محصولات مجهز به گیربکس مذکور باید بیشترین دقت را داشته باشید.

خودرو‌های چینی به دلیل داشتن گیربکس اتوماتیک در بازار داخل کشور نسبت به خودرو‌های تولید داخل، اقبال بیشتری یافتند.

گیربکس‌هایی که اغلب به لطف دانش فنی خودروسازان آلمانی یا قطعه سازان ژاپنی، بهترین عملکرد را دارند. یکی از خودرو‌های چینی پر طرفدار و البته خوش فروش این روزها، برلیانس است. این خودرو به دلیل مجهز بودن به یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک، تعویض دنده نرمی را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

با وجود اینکه پارس خودرو تلاش فراوانی برای کالیبراسیون این گیربکس باتوجه به رفتار رانندگی و شرایط جوی کشور داشته، اما نتوانست میزان اصطکاک قطعات این گیربکس را به دلیل کیفیت چینی کاهش دهد. گیربکس چهار سرعته این خودرو بیشتر از سایر گیربکس‌های چینی به ماژول‌های الکترونیکی و عملکرد دقیق TCU مجهز شده است. تا زمانی که دمای آب افزایش چشمگیر نداشته باشد و رفتار رانندگی با این خودرو نیز استاندارد باشد، کوبش یا تغییر در زمان تعویض دنده را حس نخواهید کرد.

زمان حرکت در سربالایی‌ها و شتاب‌های ناگهانی نباید به این خودرو فشار چندانی وارد کنید، زیرا مدارات هیدرولیکی برای افزایش ناگهانی فشار روغن طراحی نشدند. از سوی طراحی لیور دنده و جانمایی آن در کابین خودرو مطابق سلیقه مشتریان ایرانی و البته متد روز است.

عمرمفید این گیربکس در صورت نگهداری اصولی 80 هزار کیلومتر بوده که در صورت عدم توجه مالک خودرو به تعویض به موقع فیلتر روغن و روغن گیربکس، اصطکاک آن افزایش و عمرمفید به 60 هزار کیلومتر تقلیل خواهد یافت.
با همه این تفاصیل نباید فراموش کرد که در میان گیربکس‌های اتوماتیک چینی در داخل کشور، بهترین سازگاری را با شرایط جوی، رفتار رانندگی و تامین قطعات خودرو مذکور دارد. این مساله سبب می‌شود که در میان خودرو‌های چینی از سوی مشتریان در بازار پرطرفدار‌تر باشد.

برچسب ها:

عمومی
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب