icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو خودروهای داخلی و وارداتی در آینده در بورس کالا عرضه می‌شود

خودروهای داخلی و وارداتی در آینده در بورس کالا عرضه می‌شود

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه وزارت صمت مکلف به اعلام برنامه زمانبندی عرضه همه خودروها شد، گفت: قرار بر این است تا عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد؛ همچنین امکان دارد موضوع عرضه دائم و کامل خودرو در بورس کالا در شورای سران قوا مورد بحث قرار گیرد.

چهارشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-محسن علیزاده به جزییات موارد مطرح شده در جلسه امروز(سه شنبه) شورای عالی بورس اشاره کرد و افزود: قرار بر این است تا عرضه خودرو در بورس کالا مطابق با مصوبه قبل که شورا در دستور کار قرار داده بود، ادامه پیدا کند.

وی اظهار داشت: شورای رقابت در نامه خود چنین خواسته ای را مبنی بر عدم ورود خودرو به بورس کالا مطرح نکرده بود بلکه اعلام شد که در گذشته تعدادی از خودروها را که در تولید آنها انحصار وجود داشته باید از لیست عرضه در بورس کالا حذف شود.

علیزاده ادامه داد: اکنون هم در شورای عالی بورس قرار بر این شد تا ادله های قانونی که در شورا تصمیم گیری شده به شورای رقابت ارائه شود و حتی اگر لازم باشد موضوع عرضه دائم و کامل خودرو در بورس در شورای سران قوا مورد بحث قرار بگیرد.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس زمینه ساز ایجاد تعادل شده و از این طریق پولی که قبلاً به جیب دلالان می رفت وارد بخش تولید شد، گفت: قیمت خودرویی که افراد از بورس خریداری کردند، پایین تر از قیمت فروش در بازار آزاد بود که این موضوع به عنوان یکی از دهها مزیت عرضه خودرو در بورس تلقی می شود.

وی ادامه داد: همچنین وزارت صمت مکلف شد تا برنامه زمان بندی منظمی را به صورت کامل برای عرضه دائم و کامل خودرو در بورس اعلام کند.

علیزاده گفت: مقرر شد تا پس کسر تکالیف قانونی فروش خودرو مانند قانون جوانی جمعیت و نوسازی خودرو، تلاش شود تا کل خودروهای تولیدی در بورس کالا عرضه شود.

علیزاده افزود: شورای عالی بورس معتقد است که براساس ماده ١٨ قانون ابزارهای مالی، دولت نباید اقدام به قیمت گذاری دستوری برای کالاهای عرضه شده در بورس کند.

عضو شورای عالی بورس افزود: اما در مقابل شورای رقابت معتقد است هر جایی که انحصار باشد و رقابتی در کالا وجود نداشته باشد می تواند ورود کند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که تداوم عرضه خودرو در بورس کالا باعث رقابتی شدن بازار خودرو می شود، زیرا خودرو از این طریق به قیمت واقعی عرضه می شود و شرکت خودوساز می تواند در محصولات خود تنوع ایجاد کند و ضمن ایجاد نوآوری زمینه توسعه خطوط تولید را داشته باشد.

علیزاده افزود: زمانی که بتوان خطوط تولید را گسترش داد عرضه خودرو افزایش پیدا می کند و به میزان تقاضای واقعی می رسد و دیگر شاهد وجود رانت در بازار و قیمت متفاوت کارخانه و بازار نخواهیم بود، همچنین در این میان صف های خرید خودرو از بین خواهد رفت.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: در ادامه عرضه خودرو در بورس، خودروساز برای فروش بهتر در رقابت اقدام به تولید خودروی باکیفیت و ارزان تر می کند و در ادامه زیان انباشته خودروسازان و بدهی خودروسازان به بانک ها برطرف خواهد شد.

وی گفت: اعضای شورای رقابت به این موضوع توجه داشته باشند که باید اجازه دهند تا برای از بین رفتن انحصار و ایجاد تحول در صنعت خودرو باید کمک کنند تا تولیدات این صنعت وارد بورس شود و از این طریق خودرو ارزان تر به دست مصرف کننده برسد و خودروسازان دیگر مشمول قیمت گذاری نباشد.

برچسب ها:

خودرو در بورس
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب