icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به زبان ساده

فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به زبان ساده

بعد از کشمکش‌های فراوان بر سر آزادسازی قیمت خودرو و زمزمه های واگذاری آن به خودروسازان، امروز رئیس شورای رقابت ضمن رد هر گونه احتمال آزادسازی قیمت خودرو از روش جدید قیمت‌گذاری رونمایی کرد. در این روش جدید، میزان پایبندی به تعهد رشد خودروسازان، مبنای دریافت مجوز افزایش قیمت خواهد بود.

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-رضا شیوا رئیس شورای رقابت از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو که قرار است به‌صورت آزمایشی در ماه دی آغاز شود رونمایی کرد. در این روش جدید ، قیمت مبنا، میانگین قیمت بازار است اما با این تفاوت که برای آن یک ضریب در نظر گرفته‌شده است. این ضریب درواقع میزان تعهد خودروساز به محقق کردن رشد 50 درصدی تولید است و این موضوع عدد ضریب قیمت گذاری را تعیین می‌کند. به این صورت که اگر رشد تولید به عدد موردنظر برسد، این ضریب 100 درصد اعمال می‌شود و قیمت نهایی همان قیمت میانگین بازار خواهد بود اما اگر به هر دلیلی خودروساز به میزان تعهد داده‌شده پایبند نباشد، عدد این ضریب کسری از عدد یک خواهد بود و به‌این‌ترتیب به میزان فاصله خودروساز از رشد تولید تعهد شده، قیمت کارخانه محصول از قیمت میانگین بازار پایینتر تعیین می شود.

به عنوان مثال در صورتی که خودروساز به نیمی از تعهدات تولید عمل کند می تواند از نصف عدد افزایش قیمت بر اساس میانگین قیمت بازار استفاده کند.  عملکرد خودروسازان در بازه های 3 ماهه سنجیده خواهد شد.

برای درک بهتر این فرمول نسبتا عجیب، فرض کنید قیمت میانگین 3 ماهه یک خودرو در بازار 400 میلیون تومان و قیمت کارخانه ای آن محصول 200 میلیون تومان باشد. خودروساز اگر قرار باشد طی 3 ماه تولیدش را 50 درصد افزایش دهد و بتواند این عدد را محقق کند مجوز دارد آن خودرو را با قیمت 400 میلیون تومان به مشتریان عرضه کند اما اگر برای مثال فقط بتواند نیمی از این میزان در زمینه افزایش تولید را محقق کند، می تواند خودرو را با قیمت 300 میلیون تومان به بازار عرضه کند ( یعنی از 200 میلیون تومان مجوز افزایش قیمت تا میانگین بازار، می تواند نیمی از این عدد را روی قیمت خودرو اعمال کند). به همین نسبت، هر نسبتی از افزایش تولید محقق شود در عدد مجاز افزایش قیمت تا میانگین بازار ضرب می شود.

این روش به‌صورت آزمایشی در دی‌ماه استارت می‌خورد و درصورتی‌که خودروساز بتواند به رشد موردنظر برسد، قیمت‌های نهایی بهمن‌ماه 99 با همین فرمول محاسبه خواهد شد.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب