icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو محصولات ایران خودرو با نسل جدید قوای محرکه می آیند

محصولات ایران خودرو با نسل جدید قوای محرکه می آیند

کیانوش پورمجیب؛ معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو هفته گذشته در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی از برنامه گسترده ایران خودرو در نقشه راه قوای محرکه با ارتقاء موتورهای جاری، تولید موتور سه‌استوانه و عرضه خودرو با گیربکس های جدید خبر داد.

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-صنعت خودرو ایران طی یک سال اخیر با وجود دست و پنجه نرم کردن با تحریم ها و مشکلات اقتصادی، نه تنها از حرکت باز نمانده بلکه توسعه محصولات و بومی سازی حداکثری قطعات را پرقدرت تر از گذشته پیگیری می کند. شرکت ایران خودرو در دوران مدیریت فرشاد مقیمی، ضمن تعریف میزهای متعدد داخلی سازی و تعریف سبد جدید محصولات و معرفی محصولات به روز رسانی شده، تنها به تغییرات محدود بسنده نکرده و نقشه راه جدیدی برای قوای محرکه تعریف کرده است که در تاریخ صنعت خودرو ایران بی سابقه است. به گفته پورمجیب،؛ ایران خودرو در این نقشه راه مشخص کرده است که برای ارتقاء پیشرانه های موجود، معرفی پیشرانه های جدید و گیربکس های جدید چه روندی باید طی شود. صنعت خودرو ایران طی دهه های گذشته همواره به یکی الی دو مدل گیربکس و چند پیشرانه محدود وابسته بوده است و این قوای محرکه را روی محصولات متنوع نصب می کرده است اما اکنون با وجود افزایش محدودیت های سیاسی و اقتصادی، در نقشه راه قوای محرکه جدید ایران خودرو تنوع گسترده ای از پیشرانه ها و گیربکس ها برای طیف وسیعی از محصولات به چشم می خورد که چهره جدیدی را برای صنعت خودرو کشور ترسیم می کند.

نسخه جدید پیشرانه محبوب EF در راه است

بر اساس اعلام ایران خودرو قرار است ظرفیت خط مونتاژ پیشرانه محبوب EF7 به روزانه هزار دستگاه افزایش پیدا کند. ایران خودرو همچنین برای ارتقاء پیشرانه های سری EF با نام EFپلاس را با هدف کاهش مصرف سوخت یک لیتری در دستور کار دارد. پیشرانه خانواده EF که عمدتا با EF7 شناخته می شود نخستین خانواده موتور ملی کشورمان است که طی سال های گذشته با استقبال خوبی بخصوص روی انواع سمند مواجه شده است. مهمترین مزیت این پیشرانه عرضه در دو نسخه بنزینی و پایه گاز سوز است که در مسیر توسعه خودروهای گازسوز، به عنوان پیشرانه ای استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشرانه EF7 در حال حاضر روی انواع مدل سمند با مصرف ترکیبی 7.5 لیتر در 100 کیلومتر و مصرف 5.8 لیتر ر جاده عرضه می شود که در برنامه آینده ایران خودرو مبنی بر عرضه نسخه EFپلاس، احتمالا مصرف سوخت 6.5 لیتر در سیکل ترکیبی مد نظر خواهد بود که هم ردیف خودروهای بنزینی روز جهان است و تحول بزرگی در این پیشرانه محبوب و قدرتمند به حساب می آید.

ارتقاء یار قدیمی محصولات ایران خودرو

پیشرانه XU پرتیراژترین و مهمترین پیشرانه در محصولات ایران خودرو طی بیش از یک دهه گذشته است که در دل محصولات متنوع خانواده پژو و سمند قرار گرفته است. این پیشرانه با حجم 1.8 لیتر قرار است بنا به گفته پورمجیب با تغییرات جدی در نسخه XUپلاس نیروبخش محصولات ایران خودرو در آینده نزدیک باشد. اطلاعات زیادی از جزئیات ارتقاء این پیشرانه در دست نیست اما احتمالا بر اساس برنامه های ایران خودرو کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی از اولویت تغییرات آن خواهد بود. خانواده پیشرانه های XU عمدتا در محصولات پایه سمند و پارس نصب می شود و به دلیل آسانی تعمیرات و فراوانی قطعات مورد استقبال عموم مشتریان قرار دارد.

نسل جدید TU5 با تیراژ انبوه می آید

EC5 نام جدیدترین پیشرانه ایران خودرو است که به نوعی می‌توان آن را نسل جدید پیشرانه محبوب TU5 دانست. حداکثر توان این پیشرانه با حجم 1.6 لیتر به 110 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاور آن 150 نیوتون متر است که حدود 10 نیوتون متر گشتاور بیشتر از پیشرانه TU5 ارائه می کند و این به معنی کشش بهتر است. کشش بیشتر این پیشرانه در کنار مصرف بهتر سوخت در مقایسه با TU5 در نتیجه شتاب قابل توجهی را برای محصولات ایران خودرو به ارمغان می آورد به گونه ای که بر اساس اعلام ایران خودرو، در حالی که شتاب نسخه دستی محصولات مجهز به TU5 به حدود 11.5 ثانیه می رسد، این پیشرانه می‌تواند روی خودرو جدیدی مانند K132 شتاب 9.5 ثانیه ای ارائه کند. EC5 یکی از به روز ترین پیشرانه هایی است که تا کنون به مرحله بومی سازی در صنعت کشور رسیده است  و در محصولات متعددی از برند های پژو و سیتروئن تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است. کیانوش پرمجیب از برنامه ایجاد ظرفیت تولید روزانه هزار دستگاه از این پیشرانه جدید خبر داده است و این موضوع همزمان با آغاز تولید سدان جدید ایران خودرو یعنی پروژه K132 محقق خواهد شد.

نسل جدید پیشرانه های کم حجم و کم‌مصرف

یکی از راهبردی ترین و به روز ترین پروژه های ایران خودرو که احتمالا تا سال 1401 معرفی آن به طول خواهد انجامید، پیشرانه 3 استوانه ای یا 3 سیلندر است که با حجم کم، ضمن ارائه مصرف سوخت بسیار پایین، قدرت قابل توجهی تولید می کند و این تکنولوژی در اختیار شرکت های معدودی در سطح جهان است. ایران خودرو در نظر دارد تا پایان سال جاری نخستین نمونه این پیشرانه را به تولید برساند و در صورت نهایی شدن این پروژه تا حدود 2 سال آینده تحول بزرگی در قوای محرکه خودروهای ایرانی بوجود خواهد آمد. خودروهای ایرانی تا کنون از پیشرانه هایی با حجم های 1.6 لیتر و بالاتر بهره می بردند اما یک پیشرانه 3 سیلندر نسل نوین با حجم 1 تا 1.3 لیتر توانایی تولید قدرت 70 تا 150 اسب بخار و گشتاور 100 تا 240 نیوتون متر را دارد که معادل قدرت پیشرانه های با حجم بیش از 3 لیتر تنفس طبیعی کنونی با 6 سیلندر است. این پیشرانه 3 استوانه ای از سیستم های به روز و تکنولوژی های قابل توجه متعدی نظیر نسل جدید سیستم های کنترل زمان بندی سوپاپ ها، سیستم تزریق سوخت مستقیم به جای سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای و ... بهره می برد و امکان طراحی با سیستم تنفس طبیعی و یا مجهز به توربو یا پرخوران را دارد. مصرف سوخت این پیشرانه ها عمدتا در سیکل ترکیبی کمتر از 6 لیتر و حتی در برخی نسخه ها حدود 4لیتر است و از این جهت انقلابی در نسل آینده نزدیک خودروهای ایران خودرو به حساب خواهد آمد.

گیربکس 6 دنده برای مصرف سوخت بهتر

نسل جدید گیربکس 6 سرعته دستی، یکی از مهمترین پروژه‌های ایران خودرو در راستای کاهش مصرف سوخت و افزایش کیفیت رانندگی بخصوص در سرعت های بالا است. رانا پلاس که امسال عرضه خواهد شد، نخستین محصولی است که قرار است به این گیربکس جدید مجهز باشد. گیربکس 6 سرعته جدید ایران خودرو ضمن کمک به کاهش محسوس مصرف سوخت، دور موتور را در سرعت های بالا کاهش می دهد تا فشار کمتری روی پیشرانه وارد شود و عمر مجموعه فنی خودرو نیز افزایش پیدا می کند.

گیربکس AMT برای راحتی رانندگی

گیربکس AMT یا نیمه اتوماتیک، نسل نوینی از گیربکس های خودکار هستند که ساز و کار فنی متفاوتی با گیربکس های AT یا اتوماتیک دارند اما در عمل مانند این گیربکس ها به صورت خودکار دنده را عوض می کنند و از نظر اقتصادی، نسبت به گیربکس های اتوماتیک به صرفه تر هستند و پیچیدگی فنی کمتری دارند. ایران خودرو در فاز جدید توسعه قوای محرکه این مدل از گیربکس ها را نیز در دستور کار قرار داده است تا مجموعه تکنولوژی های نوینی را در راستای افزایش آسایش در رانندگی ارائه کند. نخستین نمونه های آزمایشی گیربکس AMT ایران خودرو قرار است تا پایان سال جاری معرفی شود.

دنا پلاس؛ نخستین میزبان قوای محرکه جدید ایران خودرو

کاپیتان محصولات ایران خودرودنا پلاس توربو اتوماتیک است که از پیشرانه 150 اسب بخاری در کنار گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید این شرکت بهره می برد. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، یکی از به روز ترین قوای مرحکه تولیدی در ایران است که تا کنون روی یک خودرو بومی نصب شده و قرار است تا پایان سال گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو نیز با این پیشرانه توربو همگام شود و محصول دستی دنا پلاس با این گیربکس به بازار عرضه شود. خبرهای خوب از 6 سرعته های ایران خودرو ادامه دارد و هاچ بک محبوب این شرکت یعنی پژو 207 که پیشتر با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک عرضه می شد از این پس، با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مشابه دنا پلاس، به بازار عرضه خواهد شد. بهره گیری از گیربکس 6 سرعته در پژو 207 به معنای مصرف سوخت کمتر و کیفیت به مراتب بالاتر رانندگی بخصوص در حالت‌های مختلف رانندگی این گیربکس است. خانواده پژو پارس نیز از 6 سرعته های جدید ایران خودرو بی نصیب نخواهند ماند و قرار است در آینده گیربکس 6 سرعته دستی جایگزین گیربکس 5 سرعته کنونی این خودرو شود.

K132 با دو قوای محرکه می آید

جدیدترین محصول ایران خودرو یعنی سدان K132 بر اساس گفته های معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، قرار است هم با پیشرانه EF7 توربو و هم پیشرانه جدید EC5 مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به بازار معرفی شود. موعد ورود این محصول به بازار خردا دسال آینده اعلام شده و با مشخصات فنی اعلامی ، K132 در زمره قوی ترین خودروهای بازار ایران قرار خواهد گرفت.

آغاز پروژه به روز ترین گیربکس در ایران خودرو

گیربکس های DCT یا دو کلاچه، جدیدترین نسل گیربکس ها در جهان هستند که برند های محدودی توانایی طراحی و تولید آن را دارند. تعریف ساده این گیربکس به این صورت است که گیربکس در هر لحظه با کلاچ گیری، دنده بعدی را آماده نگاه داشته و بدین ترتیب سرعت تعویض دنده به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند و این موضوع هم روی کیفیت رانندگی و هم مصرف سوخت تاثیر قابل توجهی می گذارد. هم اکنون برند های معتبر جهانی از این تکنولوژی بهره می برند و ایران خودرو در نظر دارد تا طراحی و توسعه این گیربکس ها را در سال جاری آغاز کند. ایران خودرو در مجموع برنامه های نقشه راه قوای محرکه، ضمن ایجاد تنوع گسترده ، دستیابی به بالاترین میزان ساخت داخل را در دستور کار قرار داده است که در صورت تحقق این برنامه ها طی 2 سال آینده، به جرات می توان صنعت خودرو ایران را در ردیف خودروسازان مطرح جهان قرار داد.

برچسب ها:

صنعت خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب