icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو پیشنهاد واردات ۴ میلیون دستگاه خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج

پیشنهاد واردات ۴ میلیون دستگاه خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج

دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ۸ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند که اگر از این تعداد، ۴ میلیون نفر اراده کرده و یک ماشین برای اقوامشان به داخل کشور ارسال کنند، ۴ میلیون دستگاه خودرو وارداتی خواهیم داشت.

سه شنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-مهدی دادفر، کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر معایب اختصاص 2 تا 3 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو گفت: ما هم معتقدیم که تخصیص ارز آن هم ارز دولتی برای واردات خودرو کار درستی نیست، چراکه ارز خزانه محدود است و دولت پولی ندارد، بنابراین باید اجازه دهند مردم خودرو را با منشاء ارز کاملا خارجی بدون انتقال ارز وارد کنند.

وی افزود: تنها راه التیام این زخم ملتهب در صنعت خودروی ایران، واردات با ارز منشا خارجی است و راه دیگری جز این وجود ندارد.

دادفر تصریح کرد: اصولا واردات خودرو به ارز هنگفتی نیاز ندارد، شاید در ابتدا حداکثر یک میلیارد و دویست میلیون دلار نیاز باشد که با این مبلغ و سقف 20 هزار دلاری که برای واردات وجود دارد، می‌توان 60 هزار دستگاه خودرو وارد کرد؛ اما باید توجه داشت که این تعداد خودرو بازار ما را اشباع می‌کند، به همین دلیل است که خیلی‌ها علاقه ندارند این اتفاق بیفتد.وی ادامه داد: دو ماه پیش تقاضا برای خرید خودرو وجود داشت، اما روند واردات که آغاز شد، بازار به سمت رکود رفت و الان مردم برای خرید و فروش خودرو رغبت خاصی ندارند و هنوز هم فکر می‌کنند که واردات به دست دولت انجام خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: وقتی مسئولان چنین صحبت‌هایی می‌کنند که پول نداریم، به بازار سیگنال می‌دهند که از واردات خبری نیست و به تبع آن هم قیمت‌ها رشد می‌کند که این کار از منظر اقتصاد خودرویی درست نیست.

دادفر درخصوص صحبت‌های علی‌آبادی، وزیر صمت مبنی بر این که مشکل ارزی برای واردات خودرو نداریم نیز، گفت: سوال اینجا است که رییس سازمان برنامه و بودجه که با بانک مرکزی هماهنگ است، درباره میزان ارز اطلاع دقیق و اختیارات لازم را دارد یا وزیر صمت، این درحالی است که کل ارز موضوع صنعت تجارت خودرو کشور 9 میلیارد دلار بوده که تا اوایل آبان ماه بالغ بر هفت و نیم میلیارد دلار از آن برای واردات قطعات و غیره هزینه شده و یک و نیم میلیارد تومان مانده که وزیر صمت این را به تولید اختصاص دهد یا واردات، آن هم در شرایط که پایان سال است و کسری بودجه وجود دارد.

وی اظهار داشت: کاش دولت به نتیجه برسد که واردات خودرو را بدون انتقال ارز از داخل آزاد بگذارد.دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو گفت: سالها است که می‌گوییم واردات خودرو برای همه ایرانیان بالای 18 سال با کارت ملی آزاد شود و مردم آزادی تصمیم‌گیری برای داشتن یک خودرو با قیمت مناسب و با استفاده از ارز با منشاء خارجی را داشته باشند؛ اما به این توجهی نمی شود.

دادفر بیان کرد: 8 میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور داریم، از این 8 میلیون نفر تقریبا 50 نفر در میان هزار نفر اول سرمایه‌دار دنیا هستند که افراد بسیار شاخصی هستند. اگر از این تعداد 4 میلیون نفر اراده کنند و یک ماشین برای اقوامشان به داخل کشور ارسال کنند، 4 میلیون و یا اصلا نصف این تعداد یعنی 2 میلیون دستگاه خودرو وارداتی خواهیم داشت.

به گفته وی، باید ببینیم آیا می‌خواهیم انحصار در بازار را از بین ببریم یا نه، مجلس نشان داد که مصمم است، دولت هم در ابتدا تمایل نشان داد اما بعد راه را گم کرد.

برچسب ها:

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب