icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی و شرایط و روش آن

امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی و شرایط و روش آن

ازاین‌پس دارندگان خودروهای وارداتی با پلاک مناطق آزاد می‌توانند با تبدیل پلاک خود به پلاک ملی، بدون محدودیت در تمام نقاط مختلف کشور تردد داشته باشند.

 

شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری پردیس خودرو-

این مصوبه در ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به تأیید هیئت وزیران رسیده و اکنون ابلاغ شده است.

هزینه و عوارض تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی

بند ۵ مصوبه‌ای که در ۲۴ بهمن‌ماه سال هزار و چهارصد و یک، تصویب شد، مقرر می‌دارد:

“خودرو هایی که تا پیش از ابلاغ این تصویب‌نامه، طبق مقررات موجود، مجاز به تردد در مناطق صنعتی و تجاری هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب)، مجاز به پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی هستند.” بر اساس آیین‌نامه مذکور، می‌توان هزینه‌های تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی را هزینه‌های زیر، تقسیم کرد:

هزینه مربوط به حقوق ورودی گمرکی که بر اساس بند د ماده یک قانون امور گمرکی، مصوب ۱۳۹۰، ” معادل چهار درصد (۴%) ارزش گمرکی کالا، به‌اضافه سود بازرگانی که توسط هیئت وزیران، تعیین می‌گردد، به‌علاوه وجوهی که به‌موجب قانون، گمرک مسئول وصول آن است و به واردات قطعی کالا تعلق می‌گیرد” می‌شود “ولی شامل هزینه‌های انجام خدمات” نمی‌گردد.

هزینه مربوط به عوارض که بر اساس ماده ۶ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، “مأخذ محاسبه مالیات و عوارض واردات کالا،  مجموع ارزش گمرکی (موضوع ماده ۱۴ قانون امور گمرکی) و حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) است. مالیات و عوارض مذکور، جزو حقوق ورودی، محسوب نمی‌شود.”

هزینه تعویض پلاک منطقه آزاد به ملی که بر اساس قیمت ماشین تعیین می‌گردد که البته، تعیین قیمت ماشین، بر عهده کارشناس خبره این امر، خواهد بود.

هزینه‌های مربوط به خلافی خودرو، از دیگر هزینه‌های فرعی است که دارنده پلاک منطقه آزاد، باید، پرداخت کند تا موفق به تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی گردد.

 

مدارک لازم برای تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی

  • مدارک هویتی مالک خودرو، اعم از کارت ملی و شناسنامه و در صورت عدم دسترسی به کارت ملی، رسید ثبت‌نام آن نیز، قابل‌پذیرش است
  • مدارک مربوط به مالکیت خودرو، اعم از برگه کمپانی، سند فروش مزایده‌ای، پروانه،
  • مدارک مربوط به سند گمرکی و تأییدیه گمرکی از سامانه گمرک
  • مدارک مربوط به پرداخت عوارض و حقوق گمرکی خودرو وارداتی
  • داشتن وکالت‌نامه رسمی و دارای تاریخ؛ درصورتی‌که وکیل، به نیابت از مالک اصلی خودرو، برای انجام کارهای تبدیل پلاک، اقدام می‌نماید.

 

شرایط تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی

  • کارشناسی قیمت خودرو و پرداخت هزینه انجام مراحل تبدیل پلاک، بر اساس قیمت تعیین
  • شده در کارشناسی
  • داشتن مدارک خودرو
  • پرداخت حقوق ورودی خودرو که شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی می‌شوند
  • پرداخت عوارض

پس از اینکه دارنده خودروی پلاک منطقه آزاد، نسبت به انجام امور بالا، اقدام کرد، پلاک منطقه آزاد او به پلاک ملی، تغییر یافته و می‌تواند به‌صورت قانونی، در مناطق مختلف، تردد داشته باشد.

برچسب ها:

پلاک منطقه آزاد
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب