icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو بزرگترین پاردوکس صنعت خودرو ایران :قطعه سازان خودروسازان را نمی خرند،قطعه سازان در حال حاضر سهام دار خودروسازان هستند

بزرگترین پاردوکس صنعت خودرو ایران :قطعه سازان خودروسازان را نمی خرند،قطعه سازان در حال حاضر سهام دار خودروسازان هستند

در هفته جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد سهام دولتی ایران خودرو و سایپا تا پایان سال 99 به بخش خصوص واگذار خواهد شد. این خبر باعث گردید دو ابر قطعه ساز کشور در اقدامی روبه جلو طی بیانه  و نشست های خبری اعلام نمایند که قصد خرید سهام  دو خودروساز بزرگ را ندارد.

پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-از زمانی که طرح خصوص سازی این دو خودروساز مطرح شده است شواهد و قرائن نشان می دهد شرکت عظام و کروز که بطور کلی نزدیک به 30 درصد از قطعات ایران خودرو و سایپا را تامین می کنند ،در صدد خرید سهام این خودروسازان دولتی هستند. اما هر دو شرکت اعلام کردند که به هیچ وجه قصد خرید سهام را نداشته و حتی مدیر عامل شرکت کروز در نشست خبری خود عنوان نمود با خرید سهام ایران خودرو و سایپا به شدت مخالف است.اما نکته که در نوع خود بعنوان یک پاردوکس بزرگ محسوب می گردد این است که سهام داران و موسسین  کروز بعنوان یکی از دو ابر قطعه ساز کشور ،توسط شرکت های تو در توی دیگر در حال حاضر سهام دار ایران خودرو و سایپا هستند .

برای شفاف تر شدن این پارادوکس باید گفت ،ماهیت اشخاص حقوقی که همان شرکت ها هستند را اشخاص حقیقی تشکیل می دهند و این اشخاص حقیقی هستند که سیاست های و تصمیم گیری را در شرکت ها در اختیار دارند. لذا وقتی که موسسین و مدیران شرکتی در شرکت دیگر با تغییر سمت سهام دار باشند در حقیقت این اشخاص هستند که اداره هر دو شرکت را در دست دارند.بر همین اصل سهام داران و موسسین شرکت کروز با تاسیس شرکت های اقماری و تودر توی دیگر در حال حاضر نیز سهام دار بزرگترین خودرو کشور هستند. براساس آنچه در وب‌سایت کروز آمده، تنها زیرمجموعه این غول قطعه‌سازی، شرکت ایسکرااتوالکتریک ایران است اما با کمی جست‌وجو می‌توان به نام‌های دیگری همچون تدبیرسرمایه آراد، توسعه وینارت، سپهر ایرانیان کیش و ویسمن‌موتور رسید که کروز   توانسته به‌طور غیرمستقیم از طریق شرکت‌های تودروتو بخش قابل‌توجهی از سهام ایران‌خودرو، گروه بهمن و سایپا را تصاحب کند. همچنین شرکت قطعه سازی کروز تملک سهام خودرویی ها را از طریق شرکت تدبیر سرمایه آراد برای شرکت ایران خودرو اجرا کرده و توانسته است حدود ۱۶ درصد سهام کل ایران خودرو به عنوان بزرگترین سهامدار در ترکیب سهامداران عمده این شرکت را بدست آورد.

از این رو در حال حاضر قطعه سازان به نوعی سهام دارد خودروسازان هستند و مشخصا برای تصاحب سهام باقی مانده هم به هر نحوی که شده تلاش خواهند کردند چرا آقای سخا مدیر عامل کروز در بخش دیگر از صحبت های خود در نشست خبری اذعان کرد کروز راسا اقدام به خرید سهام ایران خودرو و سایپا نخواهد کرد اما سهام داران بعنوان اشخاص حقوقی مجاز هستند هر جایی تمایل داشتند سرمایه گذاری نمایند.این سخن آقای سخا به نوعی تایید می کند که سهام داران این شرکت برای خرید ایران خودرو و سایپا  تمایل فراوانی خواهند داشت.

به هر حال خریدن یا نخریدن مابقی سهام دو خودروساز در اصل ماجرا چندان تفاوتی ندارد چرا که در حال حاضر قطعه سازان سهام دار ایران خودرو و سایپا بوده و این پاردوکس پابرجا باقی خواهد ماند. البته در پایان باید یادآور شویم در صورت تصاحب مابقی سهام این دو شرکت توسط قطعه سازان پازل انحصار گرایی تکمیل خواهد شد و قطعه سازان عملا می توانند تصمیم گیری های کلان صنعت خودرو کشور صاحب امتیاز شوند و به قول معروف ریش و قیچی را در اختیار خواهند داشت.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب