icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو تابع شرایط اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران هستیم

مدیر بازاریابی و فروش سیتروئن:

تابع شرایط اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران هستیم

در نخستین واکنش ها بعد از خروج دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا از توافق برجام روسای جمهور فرانسه ، انگلیس و المان بر ماندگاری خود به تعهدات برجام اصرار کردند، اما از همان روز نخست بسیاری از رسانه های غربی و داخلی با دید شک به ادامه تعهدات فرانسوی ها برای ماندگاری در ایران نگریستند که البته شاید این نگاه به دلیل نوع رفتار فرانسویها در دوران پیش از توافق برحام و تشدید تحریم های غربی علیه ایران در سالهای ۹۰ باز می گردد که با خروج پژو از ایران شرایط سختی را به صنعت خودروسازی ایران وارد کرد و موجب شد تا ایرانی ها به این همکار اروپایی به دید همکار نا مطمئن بنگرند .

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- فرانسویها  جزو خودروسازانی هستند که بعد از برجام توانستند چند قرارداد  مهم خودرویی را با ایران منعقد کرده و به طرف همکار ایرانی شان اطمینان دهند که این بار تحت شرایط سخت همکار ایرانی ها باقی خواهند  ماند و قصد ندارند به راحتی زیر تعهدات خود بزنند . که البته باید این روال جدید را مدیون تغییر قراردادهای خودرویی ایران و قید بندی به عنوان سرمایه گذاری در ایران و تضمین همکاری برای صادرات تولیدات ایرانی خواند .

با این حال اما همچنان  برخی فعالان خودرویی غربی و ایرانی با دید شک به نوع همکاری های خودرویی ایران و فرانسه می نگردد.سه برند  فرانسوی پژو،رنو و اتحاد پژو سیتروئن سه قرارداد همکاری با ایران را در دوران برجام امضا کردند  که  نتیجه حاصل از این قرارداد در حال حاضر  تولید خودروی ۲۰۰۸ و ۵۰۸  بین ایران خودرو و پژو  و تولید خودروی سی۳ بین سایپا و شرکت پژو سیتروئن فرانسه است .  هر چند که رنو با ایدرو برای تولید چند خودروی جدید توافق کرده اند و حتی سایپایی ها هم با رنویی ها برای تولید خودروی ساندرو و چند محصول جدید دیگر به توافق رسیده اند اما در شرایط حاضر تنها خودروهای ۲۰۰۸، ۵۰۸ و سی ۳ سیتروئن رسما وارد خطوط تولید خودروسازان ایرانی شده است و می توان از آنها به نام خودروهای پسابرجامی یاد کرد.  بعد از تولید و عرشه ۲۰۰۸  از روز گذشته سیتروئنی ها پیش فروش نخستین مرحله خودروهای سی ۳ را در شرایطی آغاز کرده اند که هنوز برخی خبرها از احتمال عدم همراهی اتحادیه ارپا با ایران بعد از اعمال تحریم ها ۶۰ و ۹۰ روزه آمریکا خبر می دهند . برهمین اساس با نیکلاس لوترینگر مدیر بازاریابی شرکت سیتروئن  به گفت و گو پرداخته ایم  تا بیشتر در مورد برنامه های این شرکت بعد از خروج دونالد ترامپ  از برجام و برنامه حضور در ایران در شرایط جدید را جویا شده ایم .

 

  •  سیتروئن نخستین محصول پسابرجامی خود را از روز گذشته در ایران در شرایطی  پیش فروش کرده است که  برخی خبرها نگرانی برای  تداوم حضور فرانسوی ها در ایران دارند ، سیتروئن چه برنامه ای برای حضور در ایران دارد چقدر می توان به تداوم همکاری سیتروئن امیدوار بود

 ما تابع قواعد بين المللي هستيم و همانطور كه دولتهاي آلمان ، فرانسه و انگليس اعلام كرده اند كه به برجام متعهد هستند همكاري هاي خود در ايران را ادامه مي دهيم  ما نیز همکاری های خود را در ایران ادامه می دهیم و قصد نداریم همکاری های خود را به همین راحتی کنسل کنیم ضمن این که به خوبی می دانیم ترک ایران بسیار راحت است اما  ورود دوباره سخت است به همین جهت ما از تجربه پژو  در خروج از ايران استفاده مي كنيم و قصد نداريم راه سخت بازگشت به ايران را انتخاب كنيم . هدف ما ماندگاري است  و دنبال ماندن هستيم .خروج از ايران بسيار راحت ولي بازگشت به ايران بسيار سخت است.

 

  • تحریم های ترامپ بین ۶۰ تا ۹۰ روز دیگر اعمال خواهد  که همزمان با عرضه خودروهای سی ۳ است و اگر اتحادیه اروپا تحت شرایط سخت  قرار گیرد و به جمع بندی برای خروح از برجام قرار گیرد تکلیف کسانی که خودروهای سی ۳ را خریده اند با  خدمات پس از فروش این خودرو چیست ؟

 ما طبق قواعد بین المللی باید خدمات گارانتی ۲ سال را ارائه خواهیم کرد از سوی  شرکت سیتروئن این خدمات تضمين خواهد شد.  

 

  • چه ضمانتی برای این صحیت شما وجود دارد ؟ در حال حاضر با وجود انی که تحت شرایط برجام هستیم اما به دلیل عدم عرضه قطعات خوردوهای فرانسوی که هم اکنون در ایران تولید میشود شاهد کاهش تیراژ تولید هستیم. در حال حاضر هم با وجود زمان کوتاه تا عرضه سی ۳ هنوز مراکز خدمات پس از فروش سیتروئن راه اندازی نشده است تکلیف خریداران با خدمات پس از فروش چیست ؟

 ما به همین دلیل در مرحله نخست ۲ هزار دستگاه خودرو می فروشیم تا اگر در شرایط سخت قرار گرفتیم مشکلی برای ارائه خدمات نداشته باشیم . برای این ۲ هزار دستگاه قطعات لازم تهیه و به محض عرضه این خودروها قطعات در اختیار نمایندگی ها و مراکز خدمات پس از فروش قرار می گیرد تا مشکلی برای ارائه خدمات نداشته باشیم.

و نکته مهم دیگر این است که ما به دلیل همین  شرایط و فشارها در مرحله نخست تنها ۲ هزار دستگاه فروختیم و  ۱۵ هزار خودرو در مرحله نفروختیم  تا بتوانیم خدمات  لازم را ارائه دهیم و در شرایطی قرار نگیریم که مجبور باشیم با تاخیرهای چند ساله به مشتریان عرضه کنیم .

  • این صحبت نقض حرفهای قبلی در مورد تضمین  برای حضور در ایران است.برای نمایندگی های خدمات پس از فروش هم همچنان اقدامی صورت نگرفته است این نیز به نوعی دیگر نگرانی ها  در مورد ادامه همکاری  را به ذهن متبادر می سازد .

 وقتی ما ۳۰۰ میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کرده ایم و در ماه های آینده نیز خط تولید موتور در ایران راه اندازی خواهیم کرد خود نشان می دهد قصد داریم در ایران بمانیم و همکاری های خود را بسط دهیم . این سیاست ماست که به راحتی ایران را ترک نخواهیم کرد .ولی در نهایت این سیاست ها و قوانین اتحادیه ارپاست که  بر شراکت ما تاثیر خواهد گذاشت.

 فروش ۲ هزار دستگاه سی ۳ دقیقا به همین دلیل است ما به مشتریان خود احترام می گذاریم و نمی خواهیم اتفاقی که قبلا برای برخی مشتریان ایرانی روی داده است را ما برایشان ایجاد کنیم . ما قطعا به هر خودروی که می فروشیم تا ۱۰ سال خدمات و قطعات ارائه خواههیم کرد .

 

  • طبق قراردادهای جدید قرار بود همکاری به شرط سرمایه گذاری  بود حجم  سرمایه گذاری که سیتروئن  در ایران انجام داده چقدر است ؟
  1. میلیون یورو  

 

 

  •  برای  تولید چند دستگاه خودرو در ایران برنامه ریزی کرده اید

  قرار است سالانه ٢٠٠هزار دستگاه در سايت سایپا سیتروئن کاشان توليد می شود.و به همین منظور هم در نخستین مرحله دو هزار دستگاه خودروی سی ۳ تولیدی  در سایت کاشان در شهریور ماه تحویل متقاضیان داده می شود .

  • با چه حجم داخلی سازی ؟ چه محصولاتی

بنا داریم حجم  داخلی سازی خودروهای مشترک به 70  درصد  برسانیم . در حقیقت برنامه  داریم تا با توليد در كاشان  به قدرت اصلي اين  گروه ( پژو سيتروئن) تبدل شويم . با همكاري با طرف ايراني به دنبال توليد با كيفيت هستيم تا با جلب رضايت مشتري بازار صادراتي را به دست آوريم.  هدف ديگرمان  ارائه محصول با قيمت رقابتي است . براي اين كار رضايتمندي مشتري و كيفيت را مورد توجه قرار داده ايم .نخستين محصول سي٣ نخستين محصول توليدي سال ٢٠١٨است و در حال حاضر به ٢١درصد داخلي سازي رسيده است و بعد Bsuv در سال ٢٠١٩ مي سازيم كه تاكيد زيادي بر داخلي سازي آن وجود دارد. قصد داريم قدم به قدم پيش برويم تا به هدفمان برسيم و در نهايت خودرو سومي كه در ايران توليد مي شود B سدان است كه در سال ٢٠٢٠توليد مي شود . اين دو خودروها كاملا ايراني هستند  و Bسدان نخستين و تنها خودرريي است كه بر اساس نياز ايراني ها ساخته مي شود .

 

  • در قراردادهای خودوریی یکی از بندها همکاری با داخلی ها و تولید قطعات مشترک با قطعه سازان ایرانی است . در این بحث برخی معتقدند که قطعه سازان ایرانی توان همکاری با خارجی ها را ندارند در این بخث به مشکلی در همکاری ها مواجه نشده اید ؟

درسته ممکنه قطعه سازان ایرانی با شرایط و کیفیتی  که ما می خواهیم به صورت ۱۰۰ درصدی تطبیق ندارند اما رابطه خودروساز و قطعه ساز ایرانی و فرانسوی آن طور نیست که  به آنها فشار بیاوریم که یک قطعه را با شرایطی که ما می خواهیم تولید کنند . اما ممکن است که اموزش بدهیم که پروسه چطور انجام می شود تا کیفیت قطعات را افزایش دهیم . ما شکایتی از همکاری با قطعه سازان ایرانی نداریم .

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب