icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو تشریح آخرین وضعیت واردات خودرو

تشریح آخرین وضعیت واردات خودرو

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت خاطر نشان کرد: اگر واردکنندگان ارز با منشا خارجی داشته باشند می‌توانند در زمینه حمل‌ونقل عمومی سرمایه‌گذاری و یا برای واردات خودروهایی برقی در مناطق آزاد ورود کنند.

سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"- عبدالله توکلی لاهیجانی  واردات خودرو را یک فرآیند پویا دانست و افزود: وزارت صمت برای واردات خودرو  شرایطی از جمله داشتن خدمات پس از فروش، تدارک قطعات پرمصرف، انتقال فناوری و .... برای واردکنندگان را در نظر گرفته است که با رعایت این موارد می‌توان فضای بازار داخلی را رقابتی و عواید آن نصیب مصرف‌کنندگان نهایی شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مصرف‌کنندگان  خودروهای وارداتی نباید در تامین قطعات خودرو با مشکل شوند، گفت: طلسم واردات خودرو امسال باید شکسته شود چراکه از طریق واردات می‌توان بازار را به سمت رقابتی شدن هدایت کرد؛ در سال‌های گذشته واردکنندگان خودروهایی با قیمت بالا و با حاشیه سود مطمئن وارد می‌کردند اما هدف از واردات خودرو در سال جاری واردات خودروهای اقتصادی است.

وی تاکید کرد: آیین‌نامه واردات خودرو در سال جاری به‌گونه‌ای تنظیم شده است که طیف وسیعی از مردم از عواید آنها بهره‌ بگیرند. فایده اصلی این است که با واردات خودرو با قیمت مناسب و شکل‌گیری فضای رقابتی به صنعت خودرو داخلی نیز کمک می‌شود اما اینکه واردکنندگان چه خودروهایی می‌خواهند وارد کنند بستگی به آنها دارد.

به گفته توکلی لاهیجانی؛ در فرصت خودروهای وارداتی، محصولات اروپایی، کره‌ای و ژاپنی به چشم می‌خورند.

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه لیست واردکنندگان خودرو بسته نشده است، خاطر نشان کرد: فرآیند واردات پویاست و شرکت‌هایی که بتوانند در زمینه ثبت سفارش و واردات اقدام کنند فرصت برای اضافه شدن به لیست واردکنندگان همچنان وجود دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگر واردکنندگان ارز با منشا خارجی داشته باشند می‌توانند در زمینه حمل‌ونقل عمومی سرمایه‌گذاری و یا خودروهایی برقی در مناطق آزاد وارد کنند.

توکلی لاهیجانی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان بر این باورند که آیین‌نامه واردات خودرو به گونه‌ای تنظیم شده است که زمینه‌ها را برای واردات خودروهای چینی به کشور فراهم می‌کند دلیل مدعای آنها این است که شرکت‌هایی که قرار است اقدام به واردات خودرو کنند هم‌اکنون اقدام به مونتاژ خودرو چینی می‌کنند آیا چنین رویکردی یعنی واردات خودرو چینی در وزارت صمت شکل گرفته است؟ گفت: به نظر من نگاه‌ها نسبت به واردات خودرو مثبت نیست؛ این نگاه با واقعیت واردات فاصله دارد. جریان واردات می‌خواهد فضای بازار را رقابتی کند بنابراین خواهیم دید که این گمانه‌‌زنی‌ها غلط از آب در خواهد آمد.

وی وجود خودروسازان در لیست واردکنندگان را طبیعی توصیف کرد و افزود: خودروسازان شبکه گسترده‌ای از خدمات پس ازفروش دارند از این‌رو به‌راحتی می‌توانند در این زمینه ورود و به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در این بخش نقش‌آفرینی کنند؛ اما واردات منحصر به خودروسازان نیست و واردکنندگان عمده نیز در جریان حضور دارند و این لیست 7 شرکت مربوط به آن زمان بوده و امروز به تعداد واردکنندگان اضافه شده است.

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ادامه داد: جریان CKD و تولید محصول بر اساس قطعات از سال‌ها قبل وجود داشته و سیاست وزارت صمت توسعه محصولات با برند بومی در پلتفرم‌های داخلی و با عمق ساخت بالا است و CKD کاری محصولات چینی قسمت مطلوب کار ما نیست.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب