icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو رشد سی درصدی قیمت خودرو در دو ماه کذشته

رشد سی درصدی قیمت خودرو در دو ماه کذشته

قیمت خودروهای خارجی به دنبال بسته شدن سایت ثبت سفارشات رشد چشمگیری داشته و قیمت‌ها طی دو ماه ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- فعالان بازار خودرو، وضعیت این روزهای بازار و افزایش قیمت خودرو را به سال‌های ۹۰ و ۹۱ تشبیه می‌کنند، یعنی زمانی که دلار به ناگاه افزایش قیمت بی‌تجربه‌ای را تجربه کرد و قیمت این ارز از ۱۰۰۰ تومان به سه هزار تومان افزایش یافت. 

بررسی‌ها حاکی از آن است که افزایش قیمت خودرو از مهر ماه گذشته شروع شده و در ۱۵ روز اخیر شدت یافته است. علت عمده این افزایش قیمت پایان یافتن ورود قطعی خودروهایی که پیش از این وارد کشور شده بودند عنوان می‌شود، بر این اساس بیشترین افزایش قیمت‌ خودرو شامل خودروهای مدل ۲۰۱۷ صفر کیلومتر یا کم‌کارکرد شده است.

به طور نمونه قیمت خودروی بی. ام. دابلیو ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ فول در یک ماه گذشته با رشدی خیره کننده از ۷۸۰ میلیون تومان، به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

البته فراوانی خودروهای مدل‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در بازار بیشتر است، اما در یک ماه گذشته تا ۱۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به بی.ام.دابلیوی ایکس ۴ و بی.ام. دابلیوی ۷۳۰ اشاره کرد.

مهم‌ترین عامل افزایش قیمت‌ خودرو بسته سدن سایت ثبت سفارشات عنوان می‌شود که از تیرماه گذشته اعمال شده است.

سیاست دولت در حذف واردکنندگان غیر نماینده از بازار سبب شد به دلیل نگرانی از تعطیل شدن، این واردکنندگان به استفاده کامل از همه ظرفیت ثبت سفارشات خود اقدام کنند.

استفاده کامل از ظرفیت ثبت سفارشات سبب شده تا اکنون عرضه بحث اصلی بازار نباشد، به عبارت دیگر عرضه خودروی خارجی تفاوت چندانی با آمار سال گذشته ندارد، اما مساله اصلی افزایش متوسط ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت‌هاست.

این نمایشگاه‌دار هشدار داد: تا زمانی که سایت ثبت سفارش بسته بماند و ورود خودروها در قالب نمایندگی‌های رسمی انجام شود، احتمال انحصار و اعمال قیمت‌های انحصاری در این بازار قوت می‌گیرد؛ در حالی که در گذشته نمایندگی‌های رسمی واردات مجبور بودند با واردکنندگان غیرنماینده نیز رقابت کنند و همین موضوع بر تعدیل قیمت‌ خودرو تاثیرگذار بود.

وی تصریح کرد: تداوم این وضعیت و به ویژه شایعات موجود در زمینه سایت ثبت سفارش و همچنین احتمال تغییر در تعرفه‌های گمرکی، این بازار را بیش از پیش ملتهب خواهد کرد.

در ۸ ماهه نخست سال جاری نزدیک به ۵۴ هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به ۴۵ هزار دستگاه مدت مشابه سال گذشته، نزدیک ۲۶ درصد افزایش واردات صورت گرفته است.

ارزش واردات خودرو در این مدت یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶۰ میلیون دلار ارزش واردات بیشتر بوده است.

جهش واردات خودرو سبب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای سیاست «مدیریت منابع ارزی»، سامانه ثبت سفارش خودرو را ببندد.

 رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد است با توجه به شرایط موجود اگر واردات خودرو پنج درصد میزان تولید داخلی ما باشد، رقم خوبی است.

انتهای خبر

منبع:مرکز اطلاع‌رسانی و اخبار صنایع

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب