icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو رکود در بازار خودروی اصفهان

رکود در بازار خودروی اصفهان

دیگر اتفاق نگران کننده این روزها تعطیلی سریالی بنگاه¬‌های خودرو در سطح شهر اصفهان است که حکایت از گسترش سرطانی رکود در بین اصناف اصفهانی دارد.

یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو: دیگر اتفاق نگران کننده این روزها تعطیلی سریالی بنگاه­‌های خودرو در سطح شهر اصفهان است که حکایت از گسترش سرطانی رکود در بین اصناف اصفهانی دارد.

 

به گزارش پایگاه خبری "پردیس خودرو"،  با وجود این­که چند ماهی از تصمیم شورای پول و اعتبار در مورد دو برابر کردن وام خودرو و افزایش سقف آن به ۱۵ میلیون تومان می­‌گذرد، کارشناسان بازار خودرو وضعیت این بازار را همچنان رکودی ارزیابی کرده  و معتقدند این اقدام نیز نتوانسته بازار راکد خودرو را تحرک ببخشد. بررسی بازار آزاد خودرو نیز نشان می­‌دهد همچنان تقاضا در بازار به شدت پایین است و قیمت بسیاری از خودروهای داخل به زیر قیمت کارخانه رسیده و در بعضی از مدل­‌ها این فاصله به دو میلیون تومان رسیده است. در کنار رکود بازار خودرو، دیگر اتفاق نگران کننده این روزها تعطیلی سریالی بنگاه­‌های خودرو در سطح شهر اصفهان است که حکایت از گسترش سرطانی رکود در بین اصناف اصفهانی دارد.

موج تعطیلی به بنگاه­‌های خودرو رسید

یکی از بنگاه­‌داران اتومبیل در خیابان امام خمینی(ره) در پاسخ به خبرنگار فارس درباره وضعیت فعلی بازار خودرو گفت: این خیابان از سال­‌ها پیش مرکز خرید و فروش خودرو در اصفهان بوده اما در دو سال اخیر کاهش قیمت اتومبیل­‌های خارجی و همچنین رکود گسترده در سطح اقتصاد و کاهش تقاضا موجب بسته شدن بسیاری از بنگاه­‌ها شده و متاسفانه این روند در طی سال جاری شدت گرفته است؛ زیرا بسیاری از بنگاه‌ها در تامین هزینه جاری خود درمانده شده‌اند.

وی در مورد معاملات خودروی دست دوم نیز تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای صفر کارخانه خریدار ندارند و این وضعیت در بازار دست دوم به مراتب وخیم­‌تر است و مدل­‌هایی که پیشتر دقیقه­‌ای به فروش می­‌رفتند اکنون ماه­‌ها باید در صف فروش باشند و افت تقاضا افت قیمتی را نیز به همراه داشته و بسیاری افراد که شغل خود را به خرید و فروش خودروی دست دوم اختصاص داده بودند از بازار خارج شده­‌اند.

نرخ بالای تسهیلات عامل اصلی افت تقاضا

یکی دیگر از کارشناسان صنعت خودرو نیز بالا بودن نرخ تسهیلات را عامل اصلی رکود در بازار عنوان می­‌کند و می­‌گوید: افق تورمی بازار خودرو افق روشنی نیست و به دلیل بالاتر بودن بازدهی بازار پول، افراد ترجیح می­‌دهند پول خود را در بانک گذاشته و اقدام به خرید نکنند. از طرف دیگر دو برابر کردن سقف وام دردی از رکود بازار دوا نمی­‌کند چون مشکل قشر ضعیف­‌تر جامعه، بازپرداخت سنگین وام­‌ها یا همان سود تسهیلات است. وقتی فرد توانایی بازپرداخت وام را ندارد دو برابر یا سه برابر کردن وام مشکلی از وی حل نمی‌کند.

طرحی که نیمه کاره بسته شد

کارشناسان بازار خودرو یکی از دلایل استقبال مردم از طرح وام ۲۵ میلیونی را سود مناسب تسهیلات آن نسبت به تسهیلات موجود در بانک­‌ها عنوان می­‌کنند اما معتقدند این طرح­‌ها باید با پایداری بیشتر انجام شود و بسته شدن یک هفته­‌ای این طرح، مانع خرید بسیاری از متقاضیان شد. این افراد معتقدند دولت در کنار اجرای این طرح­‌ها باید ساختار بخش لیزینگ را تقویت کند تا همچون کشورهای پیشرفته، خرید و فروش­‌ها با نرخ سود مناسب در شرکت­‌های لیزینگی انجام شود و بار مالی اضافی و البته رانت به دولت اعمال نشود.

خودرو بورسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان البته اتفاق مهم این روزهای بازار خودرو، تایید فقهی اوراق پیش­‌فروش خودرو در فرابورس است. به گفته مدیر بورس کالای ایران: در جلسه اخیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق گواهی سرمایه‌گذاری خودرو به‌عنوان یک ابزار مالی مورد تأیید قرار گرفت. سلطانی‌نژاد در عین حال تأکید کرد: البته این اوراق صرفاً مختص خودرو نیست و اصولاً می‌تواند در مورد هر دارایی دیگری که امکان استفاده از این اوراق را داشته باشد منتشر شود.

اوراق گواهی خودرو بر مبنای عقد پایه مشارکت توسط خودروساز منتشر می‌شود و این امکان را به خریداران می‌دهد که در سررسید درصورت تمایل با لحاظ سود دوره مشارکت اقدام به تحویل گرفتن خودرو کنند یا اینکه با دریافت سود مشارکت در سررسید یا فروش اوراق قبل از سررسید به مشارکت خود با خودروساز پایان دهند.

وجود بازار ثانویه در اوراق گواهی سرمایه‌گذاری خودرو، یک تأمین مالی مطمئن را در اختیار خودرو‌سازان قرار می‌دهد و برخلاف روش سنتی پیش فروش خودرو دیگر نیاز نیست نگران انصراف خریداران خودرو قبل از سررسید باشند. از طرفی به‌دلیل وجود بازار ثانویه، خریدار نیز درصورت تمایل به انصراف می‌تواند با فروش اوراق در بازار ثانویه بسیار سریع‌تر از روش سنتی (یعنی طی ۲ روز کاری) به وجوه حاصل از انصراف دست یابد.

برخی معتقدند رواج این اوراق در درجه اول سیستم فعلی ثبت‌نام که در زمان کمبود عرضه آلوده به فساد از سوی نمایندگی‌ها می‌شود را اصلاح می‌کند و از طرف دیگر کارایی بازار را به ارمغان می‌آورد که در کنار آن نیل به رونق تسهیل می‌شود.

 

برای دریافت آخرین اخبار صنعت خودری ایران و جهان  و پیوستن به  کانال اختصاصی تلگرام  پردیس خودرو اینجا کلیک کنید.

برچسب ها:

بنگاه خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب