icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو سایپا مقصر عدم اجرای قرارداد ایدرو با رنو است

رئیس ایدرو در خصوص قرارداد رنو اعلام کرد:

سایپا مقصر عدم اجرای قرارداد ایدرو با رنو است

قرارداد رنو از زمان بندي آن عقب تر است و علت آن هم طرف ايراني است . يعني ايدرو نتوانسته است به تعهدات خود عمل كند و رنو كاملا به شرايط قرارداد متعهد بوده است  و  ما بايستي طبق قرارداد سايت بن رو را در اختيار رنو قرار مي داديم اما به دليل اين كه  علي رغم توافقات قبلي كه با مديريت سايپا صورت گرفته بود ، مديريت  سايپا به تعهدات خود عمل نكرد.

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ 1 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- در حالي كه قرار بود در نخستين ساعات  سال 96 قرارداد رنو – ايدرو امضا شود اما اين قرارداد 5 ماه بعد و در 17 مرداد امضا شد . اما تا كنون جز اخبار متفاوت در مورد اين قرارداد تقريبا خبري از روال اجرايي و عملياتي اين قرارداد به گوش نمي رسد . حتي شنيده شده كه به دستور وزير صنعت معدن و تجارت بحث بازنگري در اين قرارداد مطرح شده است. كمي شفاف تر در مورد اين قرارداد صحبت مي كنيد  بالاخره تكليف قرارداد رنو چه مي شود ؟  


 

قرارداد رنو از زمان بندي آن عقب تر است و علت آن هم طرف ايراني است . يعني ايدرو نتوانسته است به تعهدات خود عمل كند و رنو كاملا به شرايط قرارداد متعهد بوده است  و  ما بايستي طبق قرارداد سايت بن رو را در اختيار رنو قرار مي داديم اما به دليل اين كه  علي رغم توافقات قبلي كه با مديريت سايپا صورت گرفته بود ، مديريت  سايپا به تعهدات خود عمل نكرد.  اين در حالي است كه وزير صنعت معدن و تحجارت وقت(نعمت زاده) دستورات اكيدي براي عمل به تعهدات به سايپا اعلام كرده بود اما اين روال انجام نشد .

• چرا؟

دوستان سايپايي نقطعه نظرات خاص خودشان را داشتند كه در خور تامل است.

به جهت فاصله اي كه ايجاد شده بود با فرانسوي ها جلسه اي براي  بازبيني برنامه ها براي اجرايي تر شدن قرارداد برگزار شدو هم اكنون در حال ثبت شركت  براي عملياتي تر شدن قرارداد هستيم . بنابراين قرارداد از آنچه در گذشته امضا شده هيچ تغيي خاصي نكرده  است .

 

• ولي بعد از بحث هايي كه در مورد شروط استاندار سازي خودروهاي سال 97 مطرح شد و احتمال خورج خودروهايي از خط توليد قوت گرفت؛ شنيده شد كه سايپا در ازاي دريافت مجوز توليد دو خودروي سيمبل و كوئيد در خط توليد خود سايت بن رو را به ايدرو واگذار كرده است ، اين يعني تغيير خوردوهاي موجود در قرارداد رنو – ايدرو

نكته اي كه بايد ذكر شود اين است كه ايران خودرو و سايپا بايد تعدادي از  خودروهاي خود را در سال 97 از رده خارج بكنند و ما نيز سهامدار اين دو كارخانه خودروساز هستيم به اين جهت ما بايد كمك كنيم به اين شركت ها كه در سال 97 به مشكل خاصي مواجه نشود . به هر حال اين واقعيت است كه اين دو شركت تعداد زيادي توليد دارند و اين محصولاتي كه از رده خارج مي شوند بازار را تحت شعاع خود قرار مي دهند و ما بايد جلوي مشكلاتي كه خروج اين خودروها براي مردم ايجاد خواهند  كرد را بگيريم. به اين جهت با رنو تفاهم كرديم يك محصولي را  توليد شود كه در اين رنج قيمتي باشد. اين تفاهم انجام شد وموفق شديم در مشاركت جديد بحث توليد ساپيا براي يك محصول جديد با رنو را سامان داديم . و مجموعه اي از عوامل را در كنار هم قرار داديم و حالا در مرحله انتقال مالي هستيم كه سمت فرانسوي بايد پرداخت كنند و مشكلي هم براي پرداخت نيست . با اين روال دلايل تاخير در اجراي اين قرارداد در يك سال  گذشته را بايد از آنهايي سوال كنيد  كه مشكلاتي را در اجراي اين قرارداد و انحام سرمايه گذاري  ايجاد كردند بايد پاسخ دهند .

ما معتقديم كه بايد هاب سوم خودروسازي حتما ايجاد شود و فكر مي كنيم كه اگر خودروسازان خارجي بر اساس شرايط ما وارد بازار ايران نشوند و سرمايه گذاري نكنند ، در نهايت با محدوديت انتخاب مردم در بازار خودرو مواجه مي شويم و ما موظف هستيم روالي را در پيش بگيريم كه با توليدات داخلي مردم راضي نگه داريم .

مردم خودرو خوب ، باكيفيت، ارازن مي خواهند و انتظار دارند بعد از خريد خودرو خدمات پس از فروش دريافت كنند، انتظارات معقول و منطقي و البته درست. به همين جهت همواره سعي داريم تا درخواست هاي مردم را به عنوان اولويت هاي اجرايي در نظر گرفته و در بازديدهاي مختلف نيز از مديران بخواهيم در اين راستا حركت كنند. بنابراين فكر مي كنم بايد به سمتي برويم كه خودروسازي را از شرايط موجود خارج و به سمت شرايط بهتري و مطلوب هدايت كنيم .

 

• يعني مي فرماييد بحث بازنگري در قرارداد رنو كه به نقل از آقاي شريعتمداري مطرح بود را رد مي كنيد

من نشنيدم در اين مورد نظر خاصي داشته باشند.

 

• بنابراين در چارچوب همان قرارداد  اوليه كه امضا شد در حال ورود به فاز اجرايي تر هستيد، ژس مي فرماييد اين در چه زماني ، چه ماهي از سال 97 شاهد افتتاح كارخانه رنو- ايدرو و آغاز توليد محصولات مشترك هستيم ؟

واقعا اگر بخواهيم صادقانه در اين مورد صحبت كنيم بايد به نتيجه آخرين مرحله مذاكرات با رنو بسنده كنيم كه در هفته جاري (17 اسفند تا  24 اسفندماه) توسط معاونت خودرويي ايدرو انجام مي شود . تصور مي كنم كه كارهاي اجرايي قرارداد رنو- ايدرو در نيمه دوم سال 97  آغاز خواهد شد .

 

 

• آقاي مهندس پس موضوع دريافت مجوز توليد دو خودروي سيمبل و كوئيد توسط سايپا  درست است ؟

به هيچ وجه، اين اسامي كه به كار برديد  مدل هاي جديدي است كه در توافقي سه جانبه  مقرر شد تا سايپا خودرويي جديد را در مجموعه اش توليد كند تا بتواند جايگزين پرايد كند . بالاخره ما سهامد

ار سايپا هستيم و بايد به زماني كه قرار است خوردوهاي پر فروش از خطوط توليد خارج شوند نيز فكر كنيم . به اين جهت در توافقي جديد بين سايپا، رنو و ايدرو مقرر شد تا خودروي جديد ؛ نه خودروهاي تحت قرارداد رنو- ايدرو در  سايپا توليد شود .

 

• به موضوع خروج خودروهايي كه بعد از رعايت استاندارهاي 85 گانه بايد از خطوط توليد دو خودروساز خارج شوند اشاره كرديد، اين محدوده بيشتر در رنج قيمت زير 50 ميليون توماني است كه تقاضاي خوبي هم دارد . به عنوان سهامداران اين دو خودروساز چه فكري براي جايگزين كردن خودروي جديد دراين رنج قيمتي كرده ايد ؛ چون به نظر نمي رسد قيمت خوردوهاي كه در قرارداد رنو- ايدرو هم نام آنها برده مي شود در اين رنج قيمتي باشد .

انچه در قرارداد رنو آمده است ،سعي شده توليد خودروهايي باشد كه در رنج قيمتي مورد نظر مردم باشد.

• با توجه به قيمت سيمبل و كوئيد كه عنوان مي شود و هم اكنون سيمبل در بازار خريد و فروش مي شود اعداد و ارقام بالاي 50 ميليون تومان است مخصوصا اين كه در سال آينده با توجه به نرخ ارز و .... قيمت خودرو متفاوت تر از سال 96 است

اين طور نيست .

 

• يعني اين خودروها تحت قرارداد رنو نيستند ؟

كدام خودروها

• سيمبل، كوئيد ،در بازه زير 50 ميليون و داستر و ... در رنج قيمتي بالاي 50 ميليون تومان.

بله اينها هستند .

 

• خوب كدام خودروها زير 50 ميليون تومان در قرارداد رنو گنجانده شده است

نمي دانم، ولي همان قدر مي گويم كه خودروهاي زير 50 ميليون تومان در قرارداد وجود دارد .

 

• چند خودرو در قرارداد رنو- ايدرو وجود دارد .

....... اينها را نپرسيد به جاي اين سوالا در مورد شرايط قرارداد، ميزان صادرات و ضعيت قطعه سازان و ... بپرسيد

 

• اين موضوعات در جاي خود مهم هستند ، در خصوص تمام قراردادهاي خودرويي 30 درصد از توليد به صادرات تخصيص خواهد يافت، وضعيت قطعه سازان و عقب ماندگي آنها هم بارها بحث شده است اما موضوع نوع خودروهايي كه در اين قرارداد گنجانده شده نيز مهم هستند، بارها در مورد خودروهايي ذكر نام شده كه هم اكنون شما مي فرماييد در ليست تان خودروهاي  ديگري وجود دارد .

اجازه بدهيد هرچيزي در زمان خودش نتايج آن اعلام شود

 

• چرا ؟

هيچ قراردادي را باز نخواهيم كرد، مگر در مورد قرارداد توتال جزييات مي دانيد مگر در مورد اين قرارداد موضوعي عنوان شده است ؟

 

 

• قرارداد  توتال بسيار بيشتر از رنو تحت تاثير ترامپ است

اين قرارداد هم تحت تاثير ترامپ قرار دارد. قرارداد يعني يك رابطه دو طرفه بر اساس منافع دوطرفه .

 

• آقاي مهندس زماني كه يك قرارداد امضا مي شود،مشخص است چه محصولاتي تحت اين قرارداد توليد شود

بله دقيقا

• چه محصولاتي قرار است در اين قرارداد توليد شود

5 محصول

• كدام خودروها

بعدي

• در چه رنج قيمتي ؟

بخشي زير 50 ميليون تومان و بخش بيشتري بالاي 50 ميليون تومان

 

• به سراغ  بحث قطعه  سازان برويم كه فرموديد. در حال حاضر قطعه سازان بنا به اذعان آمارها و اظهار نظرهاي مختلف در شرايط خوبي قرار ندارند نه از حيث تكنولو‍ژي و نه از لحاظ ماشين آلات . در اين قراردادهاي جديد چقدر قرار است وضعيت قطعه سازان تغيير كند؟

قطعه سازان در درجه نخست بايد خودشان را با تكنولو‍ژي روز همراه كنند، در درجه دوم به سمت سرمايه گذاري بروند و در درجه سوم  به سمت به روز رساني خودشان حركت كنندو در درجه چهارم بزرگ بشوند. اين يك واقعيت است كه  سايز قطعه سازان ما  به جز تعداد محدودي كه حدود 10 قطعه ساز هستند در سايز كوچك هستند و به خاطر سايز هاي كوچك هستند اصلا قدرت رقابت ندارند . چه انتظاري داريم از اين قطعه سازان . وقتي امكان رقابت است كه توليد صادرات گرا باشد كه هم اكنون قطعه سازان ما  در سايز فعلي شان امكان چنين توليداتي را ندارند. چرا بايد 1580 قطعه ساز ثبت شده داشته باشيم .
 

• چرا  وزارت صنعت كه مجوز به  اين قطعه سازان داده است به سمت الزام براي ادغام قطعه سازان كوچك  و ايجاد قطعه سازان بزرگ نرفته است، در صورتي كه بارها در اين مورد صحبت شده است ؟ البته در مورد خصوصي سازي خودروسازان در شرايطي صحبت مي شود كه بيشتر كارشناسان معتقد به آزادسازي هستند نه خصوصي سازي . با اين شرايطي كه شما مي فرماييد چرا به سمت ادغام قطعه سازان پيش نمي رويم ؟

مفهوم ازادسازي يعني چي؟

• آزادسازي به معناي رقابتي شدن بازار و واگذاري قيمت گذاري در يك بازار كاملا رقابتي براي ارتقا كيفيت

بله درسته منم با شما موافق هستم بگذاريد قيمت گذاري كنند
 

• چرا به اين سمت نمي رويم ؟

بگوييد شوراي رقابت موافقت كند ،از انها بپرسيد كه چرا اجازه نمي دهد قيمت ها در بازار رقابتي تعيين  شود
 

• خوب شما بعنوان سهامدار خودروسازي ها چرا از وزير و مجلس نخواستيد كه يك بار براي هميشه به سمت رقابتي تر شدن بازار پيش بروند ؟
از كجا مي دانيد نخواستيم يك بار دوستان خودروساز با شوراي رقابت جلساتي داشتند اميدواريم به نتايج

خوبي برسند.

• هيچ وقت خبري از اين درخواست ها شنيده نشد يا هيچ گاه در اين مورد اظهار نظر نكرديد

شما نشنيديد، ما نبايد هر كاري كه مي كنيم بگويم .انتظار است شما كمك كنيد مشكلات حل شود.

• شما در سيبل هستيد و هر  گفته شما بعنوان يك مسوول دولتي مهم و قابل توجه است . قطعا زماني كه قراردادي يا تصميم با نقص مواجه مي شود نخستين كسي كه در سيبل انتقاد قرار مي گيرد جنابعالي هستيد مانند قرارداد رنو كه هميشه از شما سوال مي شود .
قرارداد رنو اصلا بد نشده است خيلي خوب است . شما مخالف سرمايه گذاري خارجي هستيد .


• اصلا اينطور نيست . من تنها پرسيدم شفاف در مورد قرارداد رنو صحبت كنيد ، شايد يكي از دلايلي كه اين قرارداد اين قدر مورد توجه است همين مشخص نبودن برخي مفاد قرارداد است
در كجاي دنيا قراردادهاي منعقد شده را عنوان مي كنند. برويد ببينيد اصلا دولت آلمان يا كره قراردادهايي  كه با شركاي خارجي خود مي بندند اجازه مي دهند رقباي خارجي شان از آنها مطلع شوند .
 

• شما بعد از امضا قرارداد رنو اعلام كرديد كه تا يك زمان مشخص مردم شاهد تردد خودروهايي هستند كه تحت اين قرارداد توليد و روانه بازار خواهد شد . در حال حاضر يك سال از آن قرارداد گذشته  ولي هنوز خبري از اين قول نيست

خوب نگذاشتند تا اين قرارداد اجرايي شود ، من نمي توانم خارج از واقعيت حرفي بزنم .

 

• شما مدافع چه نوع نگاهي در خودروسازي هستيد ؟

در صنعت خودرو دو تفكر وجود دارد، يك تفكر اين است كه همين صنعت خودروسازي را هر چه بيشتر بومي كنيم و توسعه دهيم و تفكر ديگر اين است كه در كنار توسعه اين صنعت، نيازمند مشاركت با صاحبان برند و مشاركت با خودروسازان بزرگ است كه من اين تفكر دوم را قبول دارم  و دنبال آن هستم. كما اين كه در ايدرو هم مدافع اين تفكر بوديم و همه قراردادهاي منعقد شده در ايدرو يا با مشاركت خارجي بوده است و يا كاملا به بخش خصوصي واگذار شده است. يعني مديريت دست آنهاست و ما سهامدار اقليت هستيم. بله اين تفكر من را عده اي قبول ندارند و عليه آنحرف مي زنند و در جمع هاي مختلف به انتقاد از اين تفكر بر مي آيند. ماهم ابايي نداريم و پاسخ آنها را مي دهيم. اما فكر مي كنم چنين مقوله هايي را با جنجال رسانه اي نمي توان پاسخ داد بايد در محفلي كارشناسي در اين مورد صحبت كرد . بايد اين دو تفكر همديگر را اغنا كنند. واقع امر اين است كه توسعه از اجماع نظرات صورت مي گيرد.

ببينيد چندي است كه خودروي 2008 وارد بازار شده كه خودروي خوب و  زيبايي است و خواهان بسيار زيادي نيز دارد.  قيمت آن خوب است اما مي توانست كمتر از اين باشد، در سال آينده خودروي 301 و بعد از ان خودروي سيتروئن وارد بازار خواهدشد . در حقيقت ما در حال وارد كردن سلايق مورد نياز مردم در بازار هستيم . ما نمي توانيم و نبايد دولتها به مردم الزام كنند كه از خودروي خاصي استفاده كنند.
ما بايد ببينيم سليقه مردم در چه رنج قيمتي است ، سليقه عمده به دليل مسايل اقتصادي در رنج قيمتي ژايين تر از 50 ميليون تومان است. در حال حاضر خودروهاي متوسط رو به بالا خواهان زيادي دارند و ما سعي مي كنيم بازار را با تاكيد بر حداكثر استفاده از توان داخلي مديريت كنيم.البته در كنار هر دو تفكر بايد اجماع براي حداكثر استفاده از توان داخلي صورت بگيرد.

• به تازگي سازمان گسترش و نوسازي صنايع در بحث ريلي فعال شديد  
در بحث ريلي قانون برنامه ششم توسعه صنعت ريلي را تاكيد كرده است و توسعه صنعت ريلي قدرت رقابت ما را افزايش مي دهد چرا كه در جابه جايي محصولات و مواد اوليه بسيار تاثير دارد و قيمت مواد اوليه را كاهش مي دهد . در دنيا حمل و نقل عمومي بسيار با صرفه تر از حمل و نقل خصوصي است . براي مثال در همين تهران  هر روز صبح بنا به گفته پليس 70  درصد خودروهاي تردد كننده تك سرنشين هستند و لذا توسعه صنعت ريلي  تاكيد رييس جمهور و برنامه ششم است . 1.5 سال قبل شوراي اقتصاد مصوبه اي براي 2 هزار واگن مترو براي تهران و كلان شهرها  به وزارت صنعت معدن وتجارت و وزارت كشور ابلاغ كرد. كه از سوي وزارت صنعت، ايدرو و از سوي وزارت كشور سازمان شهرداري ها و دهداري ها كار مشتركي را انجام دادند و تحت اين مشاركت  مذاكرات بسيار خوبي براي انعقاد قراردادهاي ريلي انجام شد كه در نوع خود بي نظير هستند.  

• طبق اطلاعاتي كه از اين قراردادها منعكس شده قيمت هاي اين قراردادها به نسبت قراردادهاي گذشته كمتر است كه به نوعي موفقيت ايدرو نيز محسوب مي شود
بسيار كار خوبي است و پارت اول مناقصه برگزار شد و تقريبا هر واگن حدود 300 هزار دلار نسبت به قراردادهاي قبلي ارزان تر است.   كل واگن هاي مترو 1500 واكن كه همه چيني است و ما معتقديم كه بايد تركيبي از شركت هاي ديگر و اروپايي ها باشد چرا رقابت نباشد تا همه در شرايط يكسان در مناقصات شركت كنند . در حقيقت اتفاق بسيار خوب در اين قراردادها تغيير رويكرد از خريد محض به توليد داخلي بود..

• ساخت واگن هم از قاعده كلي 51-49 تبعيت مي كنديا ميزان داخلي سازي بيشتري را در نظر گرفته ايد ؟
خير در اين قراردادها  بحث توليد داخل تا 55 درصد هم مطرح است يكي از وي‍ژگي هاي قرارداد هاي ريلي همين استفاده از توان داخلي بر بستر كارخانه هايي است كه در داخل كشور وجود دارند و تا كنون توليد كمي داشتند يا تعطيل بودند ساخته مي شود .

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

علی 1397/3/4
16:29:35

چرا باید سایپا این قدرت رو داشته باشه که جلوی اجرای قرار داد بزرگ و سود آور رنو رو بگیره؟؟ شرکت های خارجی در قبال جون مشتریان خودشون مسئولن و با کوچکترین ایرادی در سیستم ایمنی یا فنی خودرو سریعا فراخوان برای اصلاح خودرو صادر میکنن ولی آیا تو ایران این قانون هست؟؟؟ قطعا همه مشکلات صنعت خودروسازی ما به داشتن قدرت های سیاسی این دو خودروساز برمیگرده که هیچ ارگانی نمی تونه اونها رو محکوم کنه.

پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب