icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو سهم فولاد در افزايش قيمت خودرو چيست؟ +جدول

سهم فولاد در افزايش قيمت خودرو چيست؟ +جدول

بخش اعظمي از خودروهاي توليدي روز در دنيا از فولاد تشكيل شده‌اند؛ امروزه برآوردها نشان مي‌دهد در يك خودرو صندوق‌دار معمولي حدود يك تن و يك خودرو شاسي بلند به‌طور ميانگين هزار و 400 كيلوگرم فولاد به‌كار رفته است.

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- بخش اعظمي از خودروهاي توليدي روز در دنيا از فولاد تشكيل شده‌اند؛ امروزه برآوردها نشان مي‌دهد در يك خودرو صندوق‌دار معمولي حدود يك تن و يك خودرو شاسي بلند به‌طور ميانگين هزار و 400 كيلوگرم فولاد به‌كار رفته است.

كارشناسان فني و مهندسي در حوزه خودروسازي معتقدند عنصر فولاد كه از آن در ساخت شاسي و شبكه زيرين خودرو، اسكلت كلي، ستون درها، سقف، بدنه خودرو، اگزوز و بسياري ديگر از بخش‌هاي يك خودرو استفاده مي‌شود، علاوه بر آن‌كه موجب ارتقاي ايمني و امنيت خودروها مي‌شود، زمينه اثرگذاري در قيمت‌ها را نيز فراهم مي‌كند.

در نيمه دوم سال گذشته قيمت فولاد به گونه‌اي بسيار شديد در كشور افزايش يافت؛ در همان زمان، كارشناسان اعلام كردند واسطه گري دلالان، افزايش قيمت جهاني فولاد، كاهش توليد فولاد در كشور چين به‌عنوان مهم‌ترين توليدكننده اين فلز در جهان، افزايش قيمت مواد اوليه ذوب‌آهن، افزليش نرخ ارز و كاهش واردات ورق خودرو از جمله مهم‌ترين دلايل افزايش قيمت فولاد بوده‌اند. اما اين اتفاق در حالي رقم خورد كه خودروسازان داخلي به‌عنوان يكي از مهم‌ترين مشتريان فولاد موجود در كشور در كنار صنايع ساخت‌وساز مسكن، به‌دليل سازوكارهاي موجود در فرايند قيمت‌گذاري، موفق به افزايش قيمت خودرو نشدند و محصولاتي را كه با قيمت فولاد شش ماهه نخست سال قيمت‌گذاري كرده بودند، تا پايان سال با همان قيمت‌ها به فروش رساندند.

از ابتداي امسال كه افزايش نرخ ارز و به تبع آن رشد بهاي مواد اوليه مورد نياز در صنعت خودرو به‌ويژه فولاد، زمينه زيان‌دهي خودروسازان داخلي و تلاش آن‌ها براي افزايش قيمت محصولات‌شان را فراهم كرده، حرف و حديث‌هاي فراواني پيرامون اين موضوع در جريان است و از آن‌جايي كه مشتريان صنعت خودرو، مشتريان حقيقي هستند و توليدات اين شركت‌ها به‌شدت زير ذره‌بين مردم قرار دارد، دستمايه انتقادهاي فراواني شده‌اند.

احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان ايران در اين‌باره مي‌گويد: مسئولان و صاحب‌منصبان حوزه فولاد، بايد از رونق توليد در صنعت خودروسازي حمايت كنند زيرا اين امر به سود آن‌ها است و موجب توسعه صنعت فولاد مي‌شود.

وي مي‌افزايد: در حال حاضر توليدكنندگان فولاد، محصول خود را با سود مناسبي به ما مي‌فروشند كه در كنار آن، افزايش نرخ ارز هم موجب شده خودروسازان، اين محصول را به قيمت بالايي دريافت كنند.

نعمت‌بخش معتقد است: باتوجه به آن‌كه فولاد به صورت عمده به كارخانه‌جات و صنايع فروخته مي‌شود، متأسفانه مردم از افزايش قيمت آن اطلاع چنداني ندارند و باوجود آن‌كه در نيمه دوم سال گذشته، خودروسازان، فولاد مصرفي خود را با افزايش قيمت چشمگيري خريداري كردند، مردم در جريان اين امر نبودند، اما به‌محض آن‌كه خودرو با افزايش قيمت روبه‌رو شود، مشتريان تصور مي‌كنند خودروسازان براي سود خود قيمت‌ها را افزايش داده‌اند.

نعمت‌بخش با تأييد اين مطلب كه افزايش نرخ ارز در يك ماه گذشته، به‌شدت قيمت فولاد را افزايش داده است، افزود: فولاد در حال حاضر در بورس عرضه مي‌شود و به‌همين دليل قيمت‌گذاري آن به صورت آزاد صورت مي‌گيرد در حالي كه قيمت خودروهاي اقتصادي و پرتيراژ ايران كه سهم مهمي در حيات كارخانه‌هاي خودروسازي دارند، توسط شوراي رقابت و به‌شكل دستوري صورت مي‌گيرد.

به گفته وي مقايسه افزايش قيمت دوساله مواد اوليه توليد خودرو، نرخ ارز مبادله‌اي و ارز آزاد و حقوق و دستمزد كارگران منتهي به اسفندماه 96 براساس جدول زير، با افزايش قيمت حداكثري پنج درصدي در قيمت خودرو در دو سال اخير به خودروهاي پرتيراژ زير 45 ميليون تومان توسط شوراي رقابت، نشان از ظلمي است كه شوراي رقابت به صنعت خودروسازي و سهامداران آن وارد مي كند.

 

سهم فولاد در افزايش قيمت خودرو چيست؟

سهم فولاد در افزايش قيمت خودرو چيست؟

 

دبير انجمن خودروسازان ايران در ادامه گفت: خود فعالان بازار فولاد در ماه‌هاي پاياني سال گذشته اعلام كردند كه باتوجه به رشد ساخت‌وساز و رونق بازار مسكن و همچنين افزايش قيمت خودرو، نرخ فولاد در سال 97 بين 20 تا 30 درصد افزايش خواهد يافت كه اين امر در حال حاضر رخ داده است.

نعمت‌بخش با انتقاد از برخي اظهارنظرها در زمينه قيمت خودرو توسط مسئولان حوزه فولاد كشور تأكيد كرد: اگر خودروسازي زيان‌ده باشد و نتواند اهداف خود را محقق كند، مهم‌ترين ضرر و آسيب را در اين بخش قطعه‌سازان و توليدكنندگان مواد اوليه از جمله صنعت فولاد خواهند ديد، با اين‌حال انتقادهاي اخير مسئولان اين صنعت درباره خودروسازي شگفت‌انگيز است.

پيشتر دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران در اظهارنظري، با انتقاد از موضع خودروسازان درباره افزايش قيمت فولاد و نقش آن در رشد قيمت خودرو اعلام كرده بود زماني كه قيمت فولاد در كشور نصف شد، چرا خودروسازان قيمت‌هاي خود را كاهش ندادند؟

اين درحالي است كه رسول خليفه‌سلطان اشاره نكرده كه دقيقاً چه‌زماني قيمت فولاد در كشور به نصف رسيده است.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب