icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو علی علیلو: دست ما برای فرانسوی ها رو شده است

رقابت برد-باخت دولت با خودروی فرانسوی

علی علیلو: دست ما برای فرانسوی ها رو شده است

رئیس گروه تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در مجلس نهم: در تفحص از صنعت خودرو به این باور رسیدم گروهی وجود دارند که در فرانسه، پژو و رنو دارای رانت هستند و از عقد چنین قراردادهایی سودهای کلانی می برند. این افراد تعاملاتی با فرانسه دارند البته لفظ تعامل هم لفظ جدیدی برای رانت خواری است که اخیرا باب شده است.

دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- علی علیلو، رئیس گروه تحقیق و تفحص مجلس نهم از صنعت خودروسازی در گفتگو با پردیس خودرو،  با اشاره به قراردادهای اخیر ایران و فرانسه در حوزه خودرو گفت: در خصوص قراردادهای اخیر خودرویی باید عرض کنم که متاسفانه این قراردادها بسیار مبهم است. اینکه از ابتدای جهت گیری مسئولان دولتی مربوطه به سمت عقد قرارداد با فرانسه خصوصا پژو بوده است، این مسئله خود جای سوال جدی و تعجب آور است.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا مسئولین علی رغم تمامی بدقولی ها، بدعهدی های که از شرکت پژو و رنو دیده اند، دوباره به سمت این دو شرکت حرکت کرده اند، عنوان کرد: چرا ایران در ابتدا به سمت این شرکت ها حرکت کرد در حالی که به علت ظرفیت های فراوان سرمایه گذاری برای شرکت های مهم دنیا بایستی اول درخواست ها برای سرمایه گذاری از طرف شرکت های مختلف می آمد بعد از آن ایران درخواست ها را بررسی و بهترین تقاضا را در راستای منافع ملی انتخاب می کرد.

علیلو با بیان این مطلب که متاسفانه هنوز برجام امضا نشده بود حدود 60 و خورده ای از آقایان و گروه های متصل به باندهای خودرویی بلیط های پروازی خود را برای مذاکره با فرانسه و پژو تهیه کرده بودند، تصریح کرد: این اقدام بسیار سوال برانگیز است. هیچ کس هم در این خصوص پاسخ نداد. در انتهای کار هم اعلام شد که قرارداد خودرو، محرمانه است. قراردادی که نه نظامی است و نه هسته ای.

نماینده مجلس نهم شورای اسلامی گفت: اقدام سوال برانگیز دیگر این است چرا مجلس و کمیسون صنایع و معادن مجلس بر این موضوع اصرار نکردند تا قراردادهای خودرویی به صورت عمومی منتشر گردد. ما قرارداد محرمانه نداریم. همه این موارد محل سوال است.

وی افزود: چرا ایران صبر نکرد تا پژو و فرانسه با پیشنهادی مختلف به سراغ ایران بیاید؟ چرا مسئولان دولتی انقدر عجله کردند.

علیلو با اشاره به تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در مجلس نهم گغت: در تفحص از صنعت خودرو به این باور رسیدم گروهی وجود دارند که در فرانسه، پژو و رنو دارای رانت هستند و از عقد چنین قراردادهایی سودهای کلانی می برند. این افراد تعاملاتی با فرانسه دارند البته لفظ تعامل هم لفظ جدیدی برای رانت خواری است که اخیرا باب شده است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چقدر این احتمال وجود دارد سرانجام قراردادهای بسته شده اخیر همانند قراردادهای قبلی و یا بدتر از آن شود، عنوان کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که در سال 2017 ذیل همین قراردادهای جدید، پژو مدل 2008 به بازار قرار است روانه شود در حالی که محصولات پژو در سال 2017 بسیار متنوع تر شده اند. همین الان پیش بینی می کنم قراردادهای جدید قطعا بدتر از قراردادهای قبل خواهد شد. در قراردادهای قبلی رنو و پژو دست ما را نخوانده بودند در حالی که در قراردادهای جدید دست ما برای فرانسوی ها رو شده است.

علیلو ادامه داد: اگر در حال حاضر بدعهدی یا بدقولی هم کنند، متضرر نخواهند شد و کسی هم از آنان سوال نخواهد کرد. مگر در قراردادهای قبلی که بدعهدی و بدقولی صورت گرفت کسی فرانسوی ها را مواخذه کرد؟ ما هیچ اعتمادی به رنو، پژو و فرانسوی ها نداریم. فرانسوی ها بدعهد و بدقول هستند. چرا که همین الان وزیر خارجه کشور ما با وزیرخارجه فرانسه مذاکره می کند و چند قدم آن طرف تر منافقین در فرانسه نشست برگزار می کنند و مسئولان فرانسوی ها با آنان عکس های گرم یادگاری می گیرند. فرانسوی ها با ما در هیچ حوزه ای یک رنگ نخواهند بود.

انتهای خبر

خبرنگار:مرتضی مصطفی

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب