icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو مرکز ملی رقابت: قیمت نهایی خودروها گران‌تر از مصوبهٔ شورای رقابت است

مرکز ملی رقابت: قیمت نهایی خودروها گران‌تر از مصوبهٔ شورای رقابت است

قیمت عرضه خودروهای چانگان وارداتی که از سوی سایپا اعلام شده، با نرخ مصوب شورای رقابت، متفاوت و گران‌تر است، در این‌باره یکی از مسوولان مرکز ملی رقابت گفت که در فروش نهایی، حدود‌‌ ۲۰ تا ۲۵ درصد برای خودروهای وارداتی و‌ درصد‌هایی‌ پایین‌تر برای خودروهای مونتاژی و تولید داخل، به مبلغ پایه اعلامیِ شورای رقابت‌، اضافه می‌شود.

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"- بعد از گذشت بیش از 4 سال توقف واردات خودرو، اولین عرضه خودروهای وارداتی با عرضه چانگان آغاز شد. براین اساس شرکت واردکننده خودرو (سایپا) فراخوان داده است که آن دسته از متقاضیانی که در بهمن ماه 1401 با اعلام وزارت صمت نسبت به تعریف حساب وکالتی نزد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اقدام و سپس در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی نسبت‌ به ثبت‌نام و انتخاب خودروی چانگان CS35 پلاس اقدام کرده‌اند، با اولویت ثبت‌نام هر متقاضی بر اساس سامانه عرضه خودروهای وارداتی، واریز وجه کنند.

اما نکته حائز اهمیت در قیمت عرضه این خودروها توسط واردکننده این است که قیمت این 2 مدل چانگان +CS35 تیپ 2 و تیپ 3 به ترتیب هر کدام 265 و 278 میلیون تومان بیشتر از قیمت‌های مصوب شواری رقابت است.

به عبارتی در حالی که شرکت سایپا به عنوان واردکننده خودرو چانگان +CS35 تیپ 2 را به قیمت 11.144.190.000 ریال  و خودرو چانگان +CS35 تیپ 3 را به قیمت 11.828.620.000  عرضه می‌کند قیمت‌های مصوب شورای رقابت برای خودرو‌های  چانگان +CS35 تیپ دو 8.496.288.883 ریال و چانگان +CS35 تیپ سه 9.044.708.722 ریال تعیین شده است.

راین اساس این سوال از سوی متقاضیان خرید این خودروها مطرح شده است که اختلاف قیمت زیادِ عرضه خودروساز یا واردکننده و با قیمت‌های مصوب شورای رقابت به چه علت است؟

* قیمت خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولیدی از سوی شورای رقابت قیمت پایه است

برای بررسی موضوع سراغ سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت رفتیم، وی در این‌باره به فارس، گفت: قیمت های اعلام شده برای خودروهای وارداتی‌، مونتاژی و تولیدی از سوی شورای رقابت، قیمت های پایه هستند و مصرف‌کنندگان توجه داشته باشند به این مبالغ اعلامی ارقامی نظیر مالیات بر ارزش افزوده‌، بیمه، شماره گذاری و غیره اضافه می شود که این مبالغ در قانون تعریف شده است.

وی ادامه داد: ‌امیداریم هر چه سریع تر نهادهای متولی و نیز فروشنده محصولات، به جهت شفافیت و کمک به تصمیم‌گیری مصرف‌کننده، جزویات این محاسبات را اعلام کنند.

دادجوی توکلی اظهار داشت: نهادهای متولی چه در اعلام قیمت‌ها چه مدیریت سامانه و چه عرضه باید دقیق‌تر و شفاف‌تر اطلاع رسانی کنند تا از زحمات مترتب به مصرف کننده و سردرگمی‌های پیش آمده که موجب اعتراض تعداد کثیری از مخاطبان شده است، پرهیز شود.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت همچنین در خصوص‌ اطلاع‌رسانی شورای رقابت، گفت: همه مصوبات شورا و دستورالعمل ها و در موارد لازم قیمت‌ها بر روی سامانه مرکز ملی رقابت موجود است و مردم می‌توانند از مصوبات شورا مطلع شوند.

* اختلاف 20 تا 25 درصد قیمت مصوب و قیمت عرضه خودروهای وارداتی مجاز است

به گفته توکلی، حدود‌‌ 20 تا 25 درصد برای خودروهای وارداتی و‌ درصد‌هایی‌ پایین‌تر برای خودروهای مونتاژی و تولید داخل، به مبلغ پایه اعلامی توسط شورای رقابت‌، در فروش نهایی اضافه می‌شود که شامل همان موارد که در بالا گفته شد، است.

 پیش از این نیز شورای رقابت اعلام کرده بود که  ‌قیمت‌های اعلامی دو خودروی وارداتی چانگان مربوط به اولین محموله وارداتی است و قیمت محموله‌های وارداتی بعد بر اساس مستندات و نرخ ارز مورد عمل برآورد و متعاقباً اعلام خواهد شد.

همچنین  شورای رقابت اعلام کرد که هزینه‌ها از جمله عوارض قانونی شماره‌گذاری، مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه اسقاط‌، حمل تا شبکه توزیع، کمیسیون فروش و سایر عوارض قانونی که در قیمت پایه لحاظ نشده‌، قابل اعمال به قیمت های مندرج است.

براین اساس شورای رقابت نرخ فروش چانگان CS35 پلاس تیپ دو درب انبار واردکننده 8،496،288،883 ریال و همچنین نرخ فروش چانگان CS35 پلاس تیپ سه را 9،044،708،722 ریال تعیین کرد.

پس از رفع ممنوعیت واردات خودرو، ثبت نام متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از اسفند 1401 انجام شد و براساس اعلام وزارت صمت متقاضیان خرید این خودروها باید مبلغ 500 میلیون تومان را در حساب وکالتی به نفع سازمان حمایت بلوکه می‌کردند.

اگرچه براساس اعلام وزارت صمت قرار بود تعدادی از این خودرو‌ها در ابتدای امسال به متقاضیان تحویل داده شود اما تا این لحظه هیچ خودرویی به مشتریان تحویل داده نشده است؛ مهدی ضیغمی، مدیرکل طرح واردات خودرویی وزارت صمت، می‌گوید: طولانی شدن فرآیند تحویل خودرو‌های وارداتی به متقاضیان به علت عدم تطابق استاندارد خودروهای وارداتی با استانداردهای داخلی بود است که تا حدودی کار ترخیص خودروها از گمرکات را با مشکل مواجه کرد.

در حالی که در ماه سوم سال 1402 قرار داریم و قرار بود طی این مدت حدود 200 هزار خودرو وارداتی به کشور وارد شود اما هنوز هیچ خودروی وارداتی به متقاضیان تحویل نشده است.

این در حالی است که امید قالیباف، سخنگوی وقت وزارت صمت، اواخر آذر‌ 1401 اعلام کرده بود طبق برنامه‌ریزی انجام شده در 3 ماه پایانی سال (1401)،  100 هزار دستگاه و به همین تعداد هم در 3 ماهه اول  1402، خودرو از طریق واردات تامین و تحویل مردم می‌شود.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب