icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو نخستین پیشرانه ملی سه استوانه رونمایی شد+مشخصات

نخستین پیشرانه ملی سه استوانه رونمایی شد+مشخصات

شرکت ایران خودرو امروز ۲۹دیماه در روز ملی هوای پاک، برای نخستین بار از پیشرانه سه استوانه ملی رونمایی کرد.

سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-مهمانان ویژه ای نظیر علیرضا رزم حسینی وزیر صمت، عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست و سرکار خانم نیره پیروزبخت رییس اداره استاندارد در این مراسم حضور داشتند و بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز به صورت تصویری این مراسم را دنبال می کرد.
خانواده پیشرانه سه استوانه یا سه سیلندر ملی شامل 5پیشرانه با حجم یک و 1.3 لیتری است که در نسخه های تنفس طبیعی، پرخوران و پایه گازسوز طراحی شده است. این پیشرانه هاتوانایی تولید 72 تا 127 اسب بخار قدرت و 98 تا 240 نیوتون متر  گشتاور را دارند.
فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو در مراسم رونمایی و استارت نمونه یک لیتری تنفس طبیعی پیشرانه سه سیلندر ملی اعلام کرد که از مجموع 250قطعه این پیشرانه تنها 8قطعه آن از شرکت های خارجی تامین می شود. پیشرانه یک لیتری که امروز رونمایی شد با حجم دقیق 1048 سی سی توانایی تولید حداکثر قدرت 72 اسب بخار و حداکثر گشتاور 98 نیوتون متر را دارد.
مهندس میرسلیم، بنیان گذار مرکز تحقیقات موتور و ناظر ارشد این پروژه در بخشی از مراسم گفت: پروژه موتور سه استوانه ملی از سال 93 در این مرکز آغاز شد اما در سال 95 به ما تحمیل شد تا با شرکت ماهله آلمان پروژه را ادامه دهیم که ما راضی به این همکاری نبودیم و در سال 96 با آغاز تحریم ها ماهله ما را تنها گذاشت و پروژه بعد از دو سال در سال 98 مجددا آغاز شد و نخستین نمونه های آزمایشی آن هم اکنون آماده شده است.
این خانواده پیشرانه که در زمره قوای محرکه نوین در جهان شناخته می شود تا کنون با همکاری 80درصد قطعه سازان داخلی و 20درصد شرکت های خارجی طراحی شده و به گفته شرقی؛ مدیر این پروژه در فاز تولید انبوه مشارکت قطعه سازان داخلی در آن به حدود 95درصد خواهد رسید.
بر اساس اعلام ایران خودرو پیشرانه 1.3 لیتری تنفس طبیعی و 1.3 لیتری توربو این خانواده در بهار و تابستان سال آینده رونمایی خواهد شد و تولید انبوه پیشرانه های تنفس طبیعی این خانواده از زمستان 1401 کلید خواهد خورد. پیشرانه 1.3 لیتری توربو نیز بر اساس این برنامه از زمستان 1402 وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب