icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو واردات خودرو با طرح مجلس چه سرانجامی پیدا می‌کند؟

واردات خودرو با طرح مجلس چه سرانجامی پیدا می‌کند؟

چهار پیشنهاد مجلس برای واردات خودرو با موانعی مواجهند که قابلیت اجرای آن را با تردیدهایی مواجه کرده است. ثبت سفارش خودرو که پیش از این به دلیل مدیریت منابع ارزی محدود شده بود، راه را برای وضع قوانین جدیدی باز کرده که خود می‌توانند بازار ارز، خودرو و حتی بخش نفت کشور را با چالش‌های جدیدی مواجه کند.

پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-مجلس شورای اسلامی برای ایجاد تحول در بخش خودرو در حال پیگیری طرحی برای تسهیل واردات خوردرو است. از تابستان سال 1396 با توقف سامانه ثبت سفارش خودرو، امکان عرضه خودروهای خارجی در بازار داخل وجود نداشت و پس از آن نیز در سال گذشته، خودرو در کنار 1400 قلم کالایی قرار گرفت که ثبت سفارش و واردات آنها توسط ستاد اقتصاد مقاومتی ممنوع اعلام شد.

به‌نظر می‌رسد این ممنوعیت به دنبال حمایت از تولید خودروی داخلی و مهم‌تر از آن، مدیریت منابع ارزی به‌دنبال جهش نرخ ارز در زمستان 1396 و پس از آن، تخصیص دلار 4200 تومانی برقرار شده است.

حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مهمترین محور طرح ساماندهی صنعت خودرو را عرضه خودرو در بورس اعلام کرده و گفته، همه خودروهای مشمول طرح یادشده  باید در بورس کالا عرضه شوند. در صورتی‌ که خودروهای مشمول در بورس عرضه نشوند، جرم‌انگاری می‌شود و خریدار مشمول تبصره (1) ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شود.

به گفته این نماینده مردم فسا در مجلس، متعادل کردن عرضه و تقاضا و همچنین تبدیل کردن خودرو به یک کالای مصرفی از مهم‌ترین اهداف طرح ساماندهی صنعت خودرو هستند.

به همین منظور، مجلس به دنبال قانونی کردن واردات خودرو در طرحی با چهار بند است که واردات مشروط خودرو در آن هدف‌گذاری شده است. بر ان اساس در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، به چهار گروه اجازه داده شده پای خودورهای خارجی را به خیابان‌های ایران باز کنند: افراد و خودروسازان، قطعه‌سازان، افراد حقیقی و اشخاصی که در خارج از کشور ارز دارند.

صادرات خودرو برای تأمین ارز واردات خودرو کافی است؟
گروه اولی که نمایندگان مجلس، اجازه واردات خودرو را به آنها داده‌اند، افراد و خودروسازانی هستند که خودرو صادر کرده باشند. این عده می‌توانند معادل صادرات، خودرو وارد کنند. به گفته سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک، خودروی ساینا بیش از 90 درصد سبد صادرات خودرو در سال 1398 را به خود اختصاص داده و 10 درصد دیگر مربوط به پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس، 207، هایما و دنا است. بر اساس آمارهای گمرک در سال 1398، حدود 1300 دستگاه خودرو به 9 کشور هنگ‌کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادر شده است.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب