icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو وزارت صنعت باید مواخذه شود

رئیس سابق شورای رقابت در واکنش به اظهارات وزیر صنعت

وزارت صنعت باید مواخذه شود

جمشید پژویان: با تشکیل شورای رقابت تمام وظایف دستگاه ها در خصوص قیمت گذاری لغو شد و وظیفه قیمت گذاری برعهده شورای رقابت است. شورای رقابت هم باید قیمت گذاری کند و هم نظارت. با حضور شورای رقابت دخالت دولت برای قیمت گذاری غیرقانونی است.

جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- دکتر جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت، در گفتگوی اختصاصی با پردیس خودرو، با بیان اینکه در دنیا، تاسیس نهادی به نام شورای رقابت زاییده چرخش روش شناختی در اقتصاد است، گفت: ‌نئوکلاسیک ها از جمله استیگل لیست به این نتیجه رسیدند که بازارهای دارای یک سری اشکالات و نارسایی هستند که خود به خود قابل رفع نیستند. به خصوص وجود انحصارات و شکستن رقابت در بازارها. به همین دلیل دخالت دولت را لازم دانستند.

وی ادامه داد: از انجا که نئوکلاسیک ها دولت را باعث ایجاد انحصار می دانستند به این نتیجه رسیدند که باید تشکیلات فراقوه ای در خصوص انحصارات دخالت و نظارت کند. براین اساس شورای رقابت به وجود آمدند.

دکتر پژویان گفت: در دوران آقای خاتمی بنده به اتفاق چند تن دیگر از اساتید و برخی مسئولین اقتصادی وقت قوانین شورای رقابت را تدوین کردیم که در دولت بعدی به مجلس فرستاده شد که ذیل بند 9 قانون اصلاحات اصل 44 به تصویب رسید.

وی گفت: وظیفه این نهاد در قانون جلوگیری از ایجاد انحصارات طبیعی، تعیین دستورالعمل قیمت است تا انحصارگر از قدرت خود به ضرر مصرف کنندگان نتواند استفاده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تصریح کرد: در شرایطی که بازارها از شرایط رقابت خارج هستند و همچنین در قراردادهای نادرست که باعث ایجاد انحصار می گردد شورای رقابت باید دخالت کند.

رئیس سابق شورای رقابت با انتقاد از صحبت های وزیر صنعت در این باره که قیمت گذاری شورای رقابت صوری است، اظهار داشت: این حرف های بی ربط را در دولت قبل هم عده ای می گفتند.

وی افزود: با تشکیل شورای رقابت تمام وظایف دستگاه ها در خصوص قیمت گذاری لغو شد و وظیفه قیمت گذاری برعهده شورای رقابت است. شورای رقابت هم باید قیمت گذاری کند و هم نظارت. با حضور شورای رقابت دخالت دولت برای قیمت گذاری غیرقانونی است.

دکتر پژویان در خصوص قیمت گذاری خودرو گفت: در زمان تصدی من در شورای رقابت، پژوهشی در خصوص بازار خودرو صورت گرفت. نتیجه این کار تحقیقاتی نشان می داد که در بازار خودرو، یک انحصار بسیار شدیدی وجود دارد. براین اساس دستورالعملی را برای تعیین قیمت خودرو تنظیم کردیم که این دستورالعمل هیچ ارتباطی به وزارت صنعت و مجموعه زیرمجموعه آن ندارد.

وی با بیان اینکه اظهارات وزیر صنعت در خصوص صوری بودن قیمت گذاری شورای رقابت حاکی از آن است که منافع این افراد به خطر افتاده است که این گونه صحبت می کنند، گفت: این صحبت ها غیرقانونی است و باید وزارت صنعت مورد مواخذه قرار گیرد.

انتهای خبر                         

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب