icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو چرا پای دلالان به بازار خرید و فروش خودروی دنا باز شده است؟

چرا پای دلالان به بازار خرید و فروش خودروی دنا باز شده است؟

تحلیل قیمت خودروی دنا در بازار آزاد

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ 0 comments

متن کامل خبر :

 

 

 

 

پردیس خودرو:تحلیل ورود دلالان به بازار خرید و فروش دنا و افزایش قیمت خودروی دنا

چند روزی است که در رسانهای خبری مختلف خبر از باز شدن پای دلالان به خرید و فروش  خودوری دنا به گوش می رسد .این مسئله از آنجا شروع شد که تحویل خودروی دنا به متقاضیانی که قبلا ثبت نام کرده بودن آغاز شد. در خصوص قیمت گذاری خودروی دنا مختصر اشاره می کنیم که خودروسازی ایران خودرو قیمت 48 میلیون تومان را برای  خودروی دنا در نظر گرفته بود اما شورای رقابت زبر بار نرفت و مبلغ 42 میلیون را برای این خودرو مشخص نمود. پس از این اتفاق ایران خودرو اعلام کرد که این قیمت برای این خودرو ضرر را به همراه داردو تولید خودروی دنا توجیح اقتصادی نداردواز همین رو شرکت ایران خودرو اعلام نمود به جای فروش انبوه خودرو  دنا در داخل کشور اقدام به صادارت خودروی دنا به کشورهای منطقه خواهد نمود.

 در این خصوص تحلیل هایی بسیار در خصوص این اتفاق که تازگی هم ندارند در رسانه های فیریکی و فضای مجازی منتشر شده است.جالبترین تحلیل که در بعضی از رسانه های پر تیراژ مطرح شده این می باشد که دلیل این مهم اشتباه قیمت گذاری شورای رقابت برای خودروی دنا و بی توجهی به بازار و اصرار شورای رقابت بر قیمت خود بوده است و با این تحلیل تقصیر به گردن شورای رقابت انداخته اند .در این تحلیل اشاره شده است که قیمتی که در حال حاضر در بازار آزاد توسط دلالان خرید و فروش می شود و به دست مصرف کننده می رسد 48 الی 50 میلیون می باشد که این مبلغ برابر با مبلغ پیشنهادی ایران خودرو می باشد و این مسئله باعث شده مبلغی که قرار بوده به خزانه خودرو سازها واریز شود به جیب دلالان می رود.

اما کسانی که این تحلیلی را مطرح نموده اند یا از بازار خودرو ایران مطلع نیستند یا این تحلیل را به جانبداری از خودرو سازان مطرح نموده اند.

چند مورد را برای تفسیر این مسدله باید توجه نمود که در ذیل به آن اشاره می کنیم:

  1. در بازار داخلی خودروی ایران بدلیل وضع موجود در هنگام ورود هر خودرو بدلیل عدم تولید بصورت انبوه و برابر نبودن بازار عرضه و تقاضا قیمت بازار آزاد همیشه از قیمت کارخانه بسیار بالاتر خواهد بود. دلیل این مسدله عدم اشباع بازار آزاد از خودروی فوق و بالا بودن تقاضا برای خودرو تازه وارد می باشد.این مسئله هم برای خودروی دنا هم صدق می کند . درحال حاضر بدلیل عدم عرضه انبوه خودروی دنا توسط ایران خودرو بدلایل مختلف ،  تقاضا و عرضه برابری نکرده و این مهم باعث سود جویی دلالان شده که هر قیمتی که دوست دارند بر روی خودرو بگذارند .در صورتی که شورای رقابت بارها اعلام کرده بود که خودرو سازها باید برای تنظیم بازار اقدامات لازم علی خصوص عرضه انیوه نمایند .اما هیج وقت خودروسازها به این دستورالعمل شورای رقابت عمل نکرده و از انحصاری بودن بازار خودری کشور کمال استفاده را نموده اند و هر زمان که قیمت خودروی در بازار آزاد با کاهش روبرو بوده سریعا به کاهش عرضه رو آورده اند تا دوباره قیمت بالا رود.این مسئله خودروها دنایی که در حال تحویل می باشد قرار بوده در تیر و مرداد ماه به منقاضیان تحویل شود صحه بر مطلب فوق می گذارد.
  2. سئوالی که مطرح می باشد  اگر شورای رقابت قیمت 48 میلیون را برای خودروی دنا قبول می نمود با این عرضه محدود خودروی دنا توسط ایران خودرو آیا قیمت بازار با قیمت کارخانه برابری می نمود.صد البته که با این عطش بازار برای خودروهای تازه وارد قیمت بازار آزاد بسیار بالاتر خواهد بود و قیمت خودروی در حدود 58 میلیون مبادله می شد.باید به این مسئله توجه نمود تا زمانی که وضعیت بازار بصورت انحصاری می باشد و خودرو سازها تلاشی برای عرضه انبوه به منظور تنظیم بازار ننمایند اینگونه سود ها به جیب دلالان و خودرو سازها واریز می شود.

در آخر باید اشاره نمود کسانی که اینگونه تحلیل ها را می کنند به فکر پولی که از جیب مردم خارج می شوند نیستند و فقط مهم برای آنها این است که این پول به جیب چه کسانی وارد می شود.خیلی خوب است که همگی به تصمیمات شورای رقابت احترام بگذاریم و با اینگونه تحیلی ها در راستای هدف سودجویان قدم برنداریم.

البته خبر خوش برای متقاضیان این می باشد که رئیس شورای رقابت به تازگی اعلام نموده که ایران خودرو باید به وظایف خود در خصوص تنظیم بازار عمل کرده و قبل از اینکه به فکر صادر کردن  خودروی دنا باشد باید به فکر بازار داخل باشد و در ادامه گفته که با هر گونه تخلف های احتمالی برخورد قانونی خواهد نمود.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب