icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین مشخصات رسمی سایپا شاهین(سایپا رهام) اعلام شد

مشخصات رسمی سایپا شاهین(سایپا رهام) اعلام شد

comments 2 1398/12/14

گروه خودروسازی سایپا پس از تغییر نام SP100 سدان از رهام به شاهین ،مشخصات این سدان ملی خود را بصورت رسمی منتشر کرد.

سایپا شاهین نخستین سدان ملی سایپا است که بر روی پلت فورم SP100 توسعه یافته برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شیراز با نام رهام رونمایی شد و سپس در نمایشگاه های مختلف دیگر از قبیل نمایشگاه خودروی تهران سال گذشته به نمایش عموم گذاشته شد. اما همین اخیرا بنا بر توصیه فعالان محیط زیست  و جهت حمایت از شاهین ایرانی در حال انقراض به سایپا شاهین تغییر نام داد.البته در مفهوم اصلی این نام تغییر چندانی را شاهد نیستم چرا که رهام به معنای پرنده شکار نشدنی است که شاهین نیز جزو همین گونه محسوب می گردد.

اما چرا سایپا پس از تغییر نام ،مشخصات این سدان را دوباره اعلام کرد بر می گردد به آغاز تحریم ها.در ابتدای معرفی قرار بود که شاهین یا همان رهام با پیشرانه 1.65 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی برلیانس با قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 154 نیوتن متر به بازار عرضه گردد .. همچنین جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک هیوندای پاورتک (HPT) وظیفه انتقال قدرت را در نسخه فول آپشن این سدان سایپا، به چرخ های جلو داشت.قابل ذکر است همین کراس اوور جدید سایپا یا همان SP100 کراس نبز قرار بود با دیگر پیشرانه برلیانس که همان موتور 1.5 لیتری توربو با قدرتی در حدود 150 اسب بخار بود به بازار عرضع گردد.اما تحریم ها و قطع همکاری برلیانس با ایران معادلات سایپا را بر هم زد و این خودروساز بزرگ کشور را مجبور به تغییر سیاست های خود در خصوص تامین برای قوای محرکه خانواده SP100 نمود.برای حل این مشکل مگا موتور تمام توان خود را در میان گذاشت که بر اساس اطلاعات موجود پیشرانه های جدید این شرکت که حاصل همکاری با شرکای خارجی است جایگزین پیشرانه های برلیانس برای این سدان ملی خواهد شد.

 

 

چندی پیش در مقاله ای به استحضارتان رساندیم که مگا موتور و شرکت تیوان در حال تکمیل خط تولید پیشرانه های با عنوان M15  توربو شارژ و M18  می باشند که قرار است یکی از این دو پیشرانه بر روی SP100 سوار گردد. البته در این میان اخباری به گوش می رسید که خود سایپا در حال توسعه پیشرانه 1.5 لیتری جدید است . از این رو تا به امروز مشخص نبود که پیشرانه 1.5 لیتری  تورو M15 قرار است بر روی سایپا شاهین مورد استفاده قرار گیرد یا M18 تنفس طبیعی وظیفه تامین قوای محرکه این سدان ملی جدید سایپا را بر عهده خواهد داشت. حال با اعلام مشخصات رسمی سایپا در وب سایت رسمی خود مشخص شد با پیشرانه 1.5 ایتری توربو شارژر 8 سوپاپ با بیشینه قدرت 108 اسب بخار و حداکثر گشتاور 165 نیوتن متربر روی سایپا شاهین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.این پیشرانه در حقیقت همان پیشرانه های تیبا و کوییک است که با تغییرات صورت گرفته بروزرسانی شده است.برخی دیگر از مشخصات فنی این خودرو به شرح ذیل است:

استاندارد آلایندگی یورو ۵،کوئل های متفاوت نسبت به M15 تیبا و ساینا و کوییک،جعبه دنده ۵ سرعته دستی،باک ۴۷ لیتری،جرم خالص ۱۲۶۰ کیلوگرم،رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی و فولادی،صندوق عقب ۴۲۰ لیتری،ترمزهای دیسکی جلو و عقب،ترمز ABS-EBD-BAS

همچنین سایپا شاهین از امکاناتی نظیر سامانه هشدار دهنده تعویض دنده GSI،دو کیسه هوای راننده و سرنشین،استاندارد پایه ECE،هشدار بستن کمربند ایمنی،چراغ روشنایی روز،سنسور نور،سنسور پارک و دوربین عقب،مه شکن جلو و عقب،تنظیم ارتفاع چراغ از داخل کابین،تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان،کامپیوتر سفر و مدیریت سرویس،آینه های تاشوی برقی،استارت دکمه ای و ورود بدون کلید،تهویه اتوماتیک دیجیتال،نمایشگر لمسی،سانروف،بلوتوث،صندلی شش حالته راننده دستی بهره می برد.

البته اطلاعات درج شده در وب سایت سایپا نشان می دهد که شاهین در نسخه های پایه خود از امکاناتی نظیر  صندلی های برقی، کروز کنترل، تریم داخلی تمام چرم، کیسه هوای جانبی جلو و پرده ای سرتاسری، رادار نقطه کور و… بی بهره می برد.

در نهایت سایپا اعلام کرده شاهین در تابستان 99 راهی بازار خارج شد اما اشاره به قیمت آن نکرده است ولی آن چیز که مشخص است در صورت عدم تغییر شرایط ،این محصول جدید سایپا با قیمتی فراتر از 120 میلیون تومان بدست مشتریان برسد.

user-img

نویسنده :

میلاد حسینی

comments 2 1398/12/14
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

علی 1399/1/12
20:53:10

با سلام آخه خرید ماشین که الان تبدیل به رویا شده اینکه شاهین باشه یا عقاب؟ رهام باشه یا الهام ؟موتورش برلیانس باشه یا تیبا ؟برای من کارگر چه فرقی میکنه مهم این که من کارگر باید آرزوی ماشین خریدن به گور ببرم امیدوارم فردای قیامت جوابگوی این همه ظلمی که در حق کارگر میکنید باشیبد

محسن 1399/1/11
7:58:26

نوشتید "البته اطلاعات درج شده در وب سایت سایپا نشان می دهد که..... رادار نقطه کور و… بی بهره می برد." "بی بهره می برد" دقیقا یعنی چی!!!!!!!!!

مطالب مرتبط