icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو بازار خودرو در نقطه جوش

بازار خودرو در نقطه جوش

روند افزایشی قیمت خودرو که از دو هفته پیش و همزمان با خروج شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو آغاز شد، همچنان تداوم دارد.

پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-بررسی ها نشان می‌دهد که در هفته جاری قیمت‌ها در بازار، رشد 5.6درصدی را به خود دیده است. در این بین محصولات مونتاژی رکورددار رشد قیمت شناخته می‌شوند. افزایش بهای نرخ ارز و همچنین وعده مجوز عرضه 120هزار خودرو به قیمت حاشیه بازار، دلیل روشنی بر روند صعودی قیمت‌هاست حال آنکه برخی از دست‌اندرکاران بازار نیز معتقدند عرضه به بازار کاهش یافته است.

بررسی بازار خودرو طی چهار روز گذشته نشان از ادامه روند افزایشی قیمت‌ها دارد؛ به طوری که از 23 تا 27 دی‌ماه از بین محصولات مورد بررسی «دنیای اقتصاد»، خودروهای داخلی به طور میانگین 21میلیون تومان، یا به تعبیری 3.5درصد، و خودروهای مونتاژی به طور میانگین 95.5میلیون تومان، یعنی 7.3 درصد، رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. درصد رشد کل خودروهای مورد بررسی در چهار روز گذشته 5.6درصد بوده است. «دنیای اقتصاد» برای مرور نوسانات بازار خودرو قیمت 18محصول پرتقاضای داخلی و مونتاژی را در بازه زمانی 23 تا 27 دی رصد کرده است.

تقریبا تمام خودروهای مورد بررسی، با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه بوده‌اند. البته روند رشد قیمت از زمان خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو آغاز شد اما همچنان ادامه دارد. از بین محصولات خودروسازان داخلی بیشترین رشد قیمت متعلق به دناپلاس دنده‌ای است. این محصول که در ابتدای هفته جاری 720میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار 765میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رشد قیمت 45میلیون تومانی یا 6درصدی را تنها طی چهار روز ثبت کند. پژو 206 تیپ 2 و پژو پارس LX نیز هرکدام در این مدت زمان 25میلیون تومان رشد قیمت داشته‌اند. تنها محصولی که از ابتدای هفته جاری تا روز گذشته تغییر قیمت نداشته ساینا S بوده که بهای آن روی 385میلیون تومان ثابت مانده است. با این وجود رشد قیمت در مورد محصولات خودروسازان خصوصی بسیار قابل‌توجه‌تر بوده است.

بیشترین افزایش قیمت بین این محصولات مربوط به جک S3 اتوماتیک است که از 23 تا 27 دی رشد قیمت قابل‌توجه 160میلیون تومانی و 14درصدی را ثبت کرده و از یک‌میلیارد و 90میلیون تومان به یک‌میلیارد و 250‌میلیون تومان رسیده است. از بین 10 محصول مونتاژی مورد بررسی 6 خودرو افزایش قیمت بیشتر از 100میلیون تومان داشته‌اند. در این بین تنها MVM X22 بوده که بهای آن تنها پنج‌میلیون تومان زیاد شده و از 745میلیون تومان به 750میلیون تومان رسیده است. می‌توان گفت سه عامل اساسی از ابتدای هفته تاکنون بر قیمت خودرو موثر بوده است. یکی از این عوامل رشد بهای ارز بوده است؛ به طوری که شنبه هفته جاری نرخ دلار در بازار آزاد 51هزار و 900 تومان بود اما روز گذشته این رقم به 52هزار و 850تومان رسید. بنابراین بازار خودرو نیز که همبستگی زیادی با نرخ ارز دارد، تحت‌تاثیر این نوسانات قرار گرفته است.

علاوه بر این، اخبار مربوط به صدور مجوز فروش 120هزار دستگاه خودرو به قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان نیز بر رشد محقق‌شده در قیمت‌های بازار موثر بوده است. گرچه این خبر طی روزهای گذشته بارها توسط مسوولان اقتصادی دولت تکذیب شد اما هیجانات مربوط به آن بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار داد. البته گویا توافقاتی در این مورد بین خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت انجام شده بود، اما به‌هرحال بدون آنکه عملیاتی شود و دست‌کم بتواند موجب کاهش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان شود، اثر منفی خود را بر بازار گذاشت. عامل سوم نیز احتمالا کاهش عرضه خودرو توسط تولیدکنندگان به بازار است. گرچه هنوز آمار رسمی از این موضوع منتشر نشده اما فعالان بازار خودرو اذعان دارند که عرضه خودرو به بازار با کاهش همراه بوده است.

برچسب ها:

بازار خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب