icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو تاملی بر فروش فولکس واگن با قیمت 308 میلیون تومان توسط ماموت خودرو

تاملی بر فروش فولکس واگن با قیمت 308 میلیون تومان توسط ماموت خودرو

ماموت خودرو دور جدید پیش فروش فولکس واگن پاسات را در حالی آغاز کرده است که احتمال خروج این برند آلمانی از ایران بدلیل تحریم های یک جانبه آمریکا محتمل به نظر می رسد.

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

به گزارش پایگاه خبری"پردیس خودرو"این روزهای بازار خودروی کشور در بحرانی ترین شرایط طول تاریخ خود بسر می برد بطوریکه  شاهد آن هستیم قیمت خودرو بصورت روزانه در نوسان است. این جریان از زمانی آغاز گردید که دولت با بستن ثبت سفارش بدون هیچگونه ابلاغیه از قبل، باعث گردید که بطور محسوسی عرضه خودرو در بازار کاهش یابد و بدلیل تقاضای بازار، قیمت خودرو روبه افزایش یافت . درست در زمانی که همه منتظر باز شدن ثبت سفارش بودند شوک بعدی از سوی دولت باعث افزایش ناگهانی دوباره قیمت خودرو گردید چرا که تعرفه واردات بدور از منطق بصورت قابل توجهی افزایش داشت. همین مهم باعث گردید که مصرف کنندگان مجبور گردند خودروی مورد نظر خود را با قیمتی دوبرابر چند ماه خریداری نماید. اما باز هم این پایان کار نبود و افزایش قیمت ارز از 3700 به 6000 هزار تومان شوک بعدی را به بازار خودرو وارد کرد .در این شرایط بود که شرکت های مختلف وارد کننده بصورت هفتگی و در چندین نوبت قیمت محصولات خود را افزایش داده که در بارزترین مثال ممکن شرکت اطلس خودرو در یک روز دوبار قیمت کیا اسپورتیج را افزایش داد.

افزایش قیمت ارز دولت را به منظور کنترل بازار مجبور به ارائه دستور العمل جدیدی نمود که طبق آن قرار شد به وارد کنندگان و تجار کلیه  کالا های مجاز  به واردات ؛ارز 4200 تومانی تعلق بگیرد. این عمل دولت به منظور جلوگیری از افزایش قیمت ها و همچنین کنترل بازار ارز انجام شد. اما پس از گذشت یک ماه دولت خودرو را از اولیت پرداخت ارز خارج کرد تا مشخص شود که  ارز دولتی به خودرو تعلق نخواهد گرفت. این در حالی بود که آقای نوبخت معاون رئیس جمهوری در ابتدای ارائه دستور العمل جدید ارزی به صورت واضح و در تلویزیون ملی اعلام کرد هیچگونه مشکلی در تامین ارز وجود ندارد و کلیه کالا هایی که در قانون مجوز واردات دارند ارز تعلق خواهد گرفت. اما این بد عهدی دولت باعث شد قیمت خودرو در روزهای اخیر به صورت سرسام آوری افزایش یابد.

اما باز هم این تمام ماجرا نبود چراکه آقای ترامپ ،ریس جمهور غیر قابل پیش بینی آمریکا بصورت یکجانبه و بدون هماهنگی با جهان از توافق هسته ای خارج شد و این مهم موجب گردید که شرکت های بزرگی که در بازار آمریکا منافع زیادی دارند از همین امروز به فکر خروج از بازار ایران باشند. فولکس واگن که از حضورش در بازار ایران چند صباحی پیش نیست که  می گذرد و  محصولات این شرکت در بازار ایران بصورت محدود عرضه شده است ،ظاهرا نیامده رفتنی شد، چرا که این شرکت که در بازار آمریکا از فروش گسترده ای برخودار بود و حجم مبادلات مالی فولکس واگن با این کشور بسیار فراتر از ایران می باشد ،رفتن را به ماندن ترجیح خواهد داد. اما درست در همین زمان شرکت ماموت خودرو در اقدامی قابل توجه فروش فولکس واگن پاسات را با قیمت باور نکردنی 308 میلیون تومان آغاز کرد . این در حالی بود که پاسات در بازار امروز تهران با قیمت نزدیک 450 میلیون معامله می گردد.

حال سئوال این است ماموت خودرو بر چه مبنایی فولکس واگن پاسات را بعنوان یکی از برترین سدان های بازار ایران با قیمتی چنین استثنایی پیش فروش کرده است .آیا مسئولان این شرکت متوجه رفتار های شرکت های مادر برای خروج از بازار ایران هستند یا خیر ؟آیا ماموت خودرو در تحویل خودرو های پیش فروش می تواند موفق عمل نماید یا به مانند دیگر شرکت ها در هنگام تحویل خودرو در خواست وجه بیشتری را از مشتریان می کند.

در صورتی که این شرکت در هنگام تحویل به تمام  وعده خود عمل نماید آیا ارزان فروش این شرکت در این شرایط از بازار نشانه های از دامپینگ محسوب نمی گردد.در ادامه سئوال های فراوانی وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است اما مطلبی که کاملا مبرهم و واضح می باشد این است که عرضه پاسات از سوی شرکت ماموت خودرو با سیاست های خاصی صورت گرفته است چرا که اگر قیمت جهانی این خودرو را با قیمت ارز امروز بازار ایران محاسبه نمایید و  تمامی موارد از جمله تعرفه واردات و غیره را به آن اضافه نمایید به اعدادی نزدیک به 308 میلیون تومان و حتی فراتر از آن خواهید رسید.قابل ذکر است فولکس واگن پاسات در اسفند ماه با قیمت 303 میلیون تومان از سوی ماموت خودرو پیش فروش گردید  اما در شرایط جدید قیمت این خودرو تنها 5 میلیون تومان افزایش یافته است ،این در حالی است که شرکت های دیگر با توجه افزایش نرخ ارز قیمت محصولات خود را بیش از 10 درصد افزایش داده اند.

در پایان باید ذکر کنیم که به دلیل عرضه پاسات با قیمت بسیار پایین  نسبت به محصولات همتراز خود در بازار ،از ساعت اولیه صبح در جلوی درب این شرکت صف های طولانی خرید خودرو شکل گرفته که در هیچ کجای دنیا شاهد آن نخواهیم بود.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب