icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو دلیل گرانی چند روز اخیر کیست؟ ایران خودرو یا وب سایت های خرید فروش خودرو

دلیل گرانی چند روز اخیر کیست؟ ایران خودرو یا وب سایت های خرید فروش خودرو

در چند روز اخیر شاهد هستیم قیمت برخی خودرهای داخلی پس از مدتی کاهش ،دوباره نمودار صعودی به خود گرفته است. عده ای کثیری این اتفاق را بر گردن سایت های خرید و فروش خودرو می اندازند که مجددا قیمت را به آگهی های افزوده اند و عده ای دیگر عوامل نظیر خودروسازان را اما به واقع مسبب اصلی گرانی ها کیست؟

دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ 1 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- روند کاهش دلار و ثبات نسبی در ماه های اخیر باعث شد که علی رغم شروع فصل تابستان ،قیمت خودرو در بازار روند کاهشی را طی کند. اما بر خلاف این ثبات نسبی که همچنان هم با زحمت فراوان مسئولین بدست آمده است شاهد هستیم قیمت ها مجددا بر روی نوار صعودی قرار گرفته و دوباره جان تازه ای در کالبد دلالان دمیده شده است . در این بین بسیار از کارشناسان نما ها افزایش قیمت را بر عهده سایت های خرید و فروش خودرو می اندازد و دلیل این امر را بازگشت قیمت ها به این سایت ها می دادند. اما برای مسبب این گرانی مجددا ابتدای باید بررسی شود که چرا خودرو در ماه های اخیر ارزان شد و چه کسانی از این ارزان بودن ضرر کردند.

چرا خودرو ارزان شد

حدود چند ماه پیش بود که تصاویر و فیلم های بسیاری از انبار خودروسازان علی الخصوص ایران خودرو منتشر شد که نشان می داد تعداد قابل توجهی خودروی آماده تحویل در انبار ها دپو شده است.در آن زمان سریعا شائبه احتکار خودرو توسط خودروسازان بر سر زبان ها افتاد .اما ایران خودرو سریعا با انتشار تصاویر و مصاحبه های تلویزیونی اعلام کرد که خودروهای مذکور دچار کمبود قطعه بوده و پس از تکمیل وارد بازار خواهد شد. در ادامه فشار رسانه ها  و البته مسئولین دولتی باعث گردید خودروسازان به هر شکلی که شده مجبور شوند خودروهای دپو شده را وارد بازار نمایند. همین امر باعث گردید معادله عرضه و تقاضا به یک برابری نسبی برسد و در نتیجه آن قیمت ها در بازار روند کاهشی یافت.

در طرف دیگر  و در ماه های اخیر حدود 6000 خودروی وارداتی دپو شده در گمرک مجوز ترخیص گرفت و این حجم انبوه ناگهان وارد بازار شد تا موجب شود قیمت خودروهای وارداتی نیز روند کاهشی به خود بگیرد.

چرا خودرو دوباره در حال گران شدن است

حالا که دلیل ارزانی را متوجه شدیم ساده تر می توانیم به مسبب گرانی های امروز برسیم. همانطور که اشاره شده ایران خودرو و سایپا علاقه ای چندان به عرضه خودروهای دپو شد نداشتند که این عمل یا عمدی بوده است یا سهل انگاری چرا که با برملا شدن این مسئله شاهد بودیم سریعا خودروهای دپو شده در انبار راهی بازار شد.اما ورود حجم عظیم خودرو به بازار باعث کاهشی شدن قیمت شد تا حدی که دیگر اختلاف قیمت و بازار و قیمت مصوب ایران خودرو چندان قابل توجه نبود. این امر موجب گردید که فروش های فوری ایران خودرو و سایپا همانند گذشته رونق نداشته باشد.لذا ایران خودرو که از این امر چندان رضایت نداشت سریعا در اقدامی بر خلاف بازار و بر خلاف میل مصرف کنندگان به یکبار قیمت محصولات اقتصادی خود نظیر پژو 207 ،پژو 206 صندوقدار و پژو 405 SLX را حدود 7 الی 80 میلیون تومان گران کرد. این اقدام ایران خودرو مانند یک جرقه شوکت عجیبی به بازار وارد نمود تا دوباره دلالان که به نوعی بازوی خودروسازان در افزایش قیمت هستند ،ابتکار عمل را بدست بگیرند و مشغول افزایش قیمت در بازار به بهانه افزایش قیمت مصوب شوند.

در این بین چند روزی هم است که وب سایت های خرید و فروش خودرو قیمت ها را به آگهی افزوده اند غافل از اینکه ایران خودرو ظاهرا منتظر اینچنین بهانه ای بوده است تا افزایش بهای قیمت بازار را بر عهده این دست از وب سایت بیاندازد اما به واقع خودروساز وطنی مسبب اصلی وارد کردن شوک بر پیکره بازار است نه کس دیگری. در هیچ کجای جهان یک وب سایت نمی تواند باعث افزایش قیمت خودرو شود بلکه این انحصار طلبی و زیاده خواهی خودروسازان و قطعه سازان است که بدون هیچ نظارتی ابتکار عمل را در بازار بدست دارند و می تواند با تغییر موزانه عرضه و تقاضا و همچنین افزایش قیمت بدون ملاحضه باعث گرانی ها شوند.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

مهمان 1398/5/8
3:55:34

واقعا الان اگه دولت و مجلس که نگاه مردم به اونهاست نسبت به اینمه افسارگسیخته عمل کردن خودروسازها ساکت و بی تفاوت بنشینند، مردم باید دادشون رو به کجا ببرند؟! مردمی که بسختی برای معاش شون دارند می جنگند و مقاومت می کنند چطور عرق چهار ماه جبینشون بسادگی با اشاره ای به جیب مرفهان بی درد جامعه سرازیر میشه تا بچه هاشون خیابونهای شهر رو محل جولان سرمستی های از سر بی دردی کنند. امان از این همه داد بی دادرس. امان از این همه مسئولین بی کفایتی که بنابه احساس تکلیف پا به عرصه انتخابات نمیگذاشتند.

آخرین مطالب