icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو غولی که "بازار" از پراید ساخت

غولی که "بازار" از پراید ساخت

پراید وقتی نفس های آخرش روی خط تولید سایپا را می کشید، به دست بی رحم بازار خودرو ۹۹ افتاد و فراتر از یک محصول فیزیکی به تیتر ۹۰ میلیونی در شبکه های اجتماعی و چالش های روزانه مردم بدل شد. این در حالی است که رییس اتحادیه نمایشگاهداران آخرین معاملات پراید در اوج قیمت را روی عدد ۷۳ میلیون تومان اعلام کرده است و با این خبر، موج خبرهای افزایش قیمت پراید بیشتر به سناریوسازی بازار خودرو مربوط می شود که باز هم ارزان ترین خودرو بازار ایران را به تیتر اول جامعه بدل کرده است.

یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-شرکت خودروسازی سایپا از حدود دو سال قبل با قیمت گذاری دستوری ملزم به عرضه پراید با قیمت پایه حدود 37 میلیون تومان است و آخرین فروش شرکتی این خودرو به بیش از 5 ماه گذشته با این قیمت مربوط می شود. این در حالی است که حاشیه قیمتی غیر واقعی حدود 50 میلیون تومانی که در برخی خبرهای غیررسمی در مورد این خودرو نقل می شود عملا منفعتی جز برای دلالان در بازار ندارد و دولت به بهانه کنترل بازار با سرکوب کردن قیمت این خودرو زمینه ساز شرایط کنونی بوده است.

نام سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا را باید در فهرست بزرگترین تصمیم گیرندگان صنعت خودروسازی ایران ثبت کنیم چرا که وی بعد از سال ها حرف های شعاری و وعده های متعدد برخی مسئولان، تصمیم به خروج این خودرو از خطوط تولید سایپا گرفت و با تقویت تنوع تولیدات پلت فرم X200 مانند تیبا، ساینا و کوییک جانشین ظرفیت تولید پراید را نیز آماده کرد. اگر تجربه خروج پیکان به عنوان گاو شیرده صنعت خودرو در سال 84 را مرور کنیم، ایران خودرو فکری برای جایگزینی این خودرو نکرده بود اما در شر ایط فعلی سایپا با محصولات X200 هر چند نمی تواند به قیمت تکرارنشدنی پراید دست پیدا کند اما حداقل می تواند در نزدیک ترین ایستگاه قیمتی بعد از پراید گزینه هایی را به بازار ارائه کند. حال با وجود سال ها انتقاد از امنیت، کیفیت و ادامه تولید پراید وقتی نوب تبه خروج این خودرو از تولید رسیده، بحث قیمتی که بازار موجب آن شده و ده ها میلیون با قیمت رسمی سایپا فاصله دارد ممکن است این تصمیم تاریخ ساز مبنی بر خروج پراید از خط تولید را با تاخیر مواجه کند چرا که معاون فروش سایپا مدتی پیش از فروش مجدد پراید در صورت نیاز بازار خبر داد.

پراید این روزها تنها یک متن در شبکه های اجتماعی و یک تیتر برای سوژه عصبانیت جامعه است. حاشیه سنگین مجازی پیرامون پراید تبعات سنگینی را در پی خواهد داشت که با کمی صبر و دامن نزدم به شایعات فراوان می تواند به تسریع خروج این خودرو از خط تولید و شروع عصری جدید در صنعت خودرو ایران کمک کند.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب