icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو چینی ها هم خودرو چینی نمی خرند

چینی ها هم خودرو چینی نمی خرند

سوال اینجاست که چرا با وجود بی کیفیت بودن خودروهای چینی، واردات آن به کشور صورت می گیرد آنهم در شرایطی که خود چشم بادامی‌ها، خودروهای خارجی را به تولید داخلی خود ترجیح می دهند  و خودروهای چینی که هم اکنون در خیابان های کشور در حال تردد هستند در خیابان های این کشور دیده نمی شوند.

سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- "عمده خودروهای سواری تولیدی کشور چین با هدف صادرات به کشورهای هدف تولید می شوند و چینی ها علاقه مند به سوار شدن بر خودروهای خارجی هستند." این حرفهای مدیر یک شرکت خودروساز چینی است که اخیرا در جریان بازدید خبرنگاران ایرانی در شانگهای بیان شده است. «شن یی» دستیار مدیرعامل شرکت 'شین هوآ'، یکی از نمایندگی های اصلی شرکت برلیانس گفته بود عمده خودروهای سواری تولیدی کشور چین با هدف صادرات به کشورهای هدف تولید می شوند در حالی که خود چینی ها علاقه مند به سوار شدن بر خودروهای خارجی هستند.

اگرچه در چند سال اخیر بازار خرید و فروش خودرو در ایران با تنش‌های مختلفی روبه رو بود و بازار به گفته فعالان همچنان راکد بوده است اما در این بین، شرکتهای خودروسازی چینی توانسته اند سهم زیادی از تقاضای بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند و این در حالی است که خودروسازان چشم بادامی همچنان علاقه‌ای به داخلی سازی محصولات خود نداشته و تنها تلاش کرده اند با نصب آپشن‌های پر زرق و برق  محصولات بی کیفیت خود را به ایران صادر کنند.

اما سوال اینجاست که چرا با وجود بی کیفیت بودن خودروهای چینی، واردات آن به کشور صورت می گیرد آنهم در شرایطی که خود چشم بادامی‌ها، خودروهای خارجی را به تولید داخلی خود ترجیح می دهند  و خودروهای چینی که هم اکنون در خیابان های کشور در حال تردد هستند در خیابان های این کشور دیده نمی شوند.

قطعا در واردات این خودروهای بی کیفیت به ایران، پای منافع برخی خواص در میان است و این افراد منافع ملی را به قیمت سود و زیان خود قربانی می کنند. در حقیقت رانت‌هایی در اختیار برخی انحصارگران قرار گرفته است که بازار ایران را میزبان اخراجی‌های بی کیفیت چینی کرده است. در عین حال، فرد اصلی متضرر شده از سیاست های دولت، تنها مردم هستند که منافع آنها زیر پای عده ای رانتجو قرار گرفته است و مجبور هستند تا خودروهای چینی را جایگزین محصولات داخلی کنند.

این درحالی است که برخی کیفیت پایین خودروهای داخل را دلیل واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی به کشور و تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی می دانند اما چیزی که مسلم است واردات خودروهای با سطح کیفی بالا و خدمات پس از فروش مناسب مشکلی برای تولید در کشور ایجاد نخواهد کرد اما اینکه خودروهایی بواسطه رانت وارد کشور شوند مسلما باعث ورشکستگی صنایع بزرگ خودروسازی در کشور خواهد شد.

 بیشترین سود چینی ها از فروش لوازم یدکی

جدای از حضور رانت‌خوارها در واردات خودروهای بی کیفیت چینی، سازندگان این کشور به خوبی سلیقه بازار ایران را شناخته اند و می دانند که امروز مصرف کننده ایرانی به دنبال خودروهای جدید و ارزان است آنها نیز با استفاده از کم کاری خودروسازان ایرانی و همچنین حمایت خواص، محصولات بی کیفیتی مطابق با  ذائقه ایرانی ها تولید و به کشور صادر می کنند؛محصولاتی که برای مصرف داخلی خود چینی‌ها آنقدر بی کیفیت است که آن را تنها شایسته بازار ایران دانسته و به کشور صادر می کنند تا علاوه بر پولی که از این صادرات به جیب می زنند در مرحله بعدی با فروش قطعات یدکی محصولات بی کیفیت شرکت، بازار دیگری را در کشور برای خود گرم کنند.

به گفته برخی فروشنده های خودرو، در بازار لوازم یدکی معروف است که چینی ها بیشترین سود خود را نه از محل فروش خودرو بلکه از لوازم یدکی به دست می آورند. این در حالی است که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با تاکید بر آمار بالای خرابی خودروهای چینی، طراحی این خودروها و کیفیت قطعات آنها را دلایل اصلی این امر دانست.

از سوی دیگر به دلیل اینکه معمولا قیمت تمام شده قطعات استاندارد داخلی در کشور بالا تمام می شود استفاده از قطعات خودرو چینی ارزان قیمت در کشور با افزایش روبرو شده است در نتیجه واردات بی رویه قطعات خودرو از این کشور، فعالیت صنعتی مذکور را با چالش ها و نارسایی های بسیاری مواجه ساخته است.

بنابراین باید پذیرفت در خرید قطعات خودرو نیز موضوعاتی مانند رانت، خرید هدیه و فساد وجود دارد که باعث واردات قطعات بی کیفیت خودرو به کشور شده و این در حالی است که بسیاری از قطعات تولیدی ایرانی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

انتهای خبر

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب