icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین تست و بررسی مشخصات فنی چری آریزو 5 توربو در پیست آزادی

تست و بررسی مشخصات فنی چری آریزو 5 توربو در پیست آزادی

comments 3 1397/3/21

سگمنت کراس اور و شاسی بلندها چنان مورد محبوبیت خریداران قرار گرفته است که کمتر کسی به داشتن یک سدان یا هاچ بک فکر می کند ،اما در این بین هستند افرادی که یک سدان شهری با مصرف کم و بازده بیشتر را به یک شبه کراس اور ترجیح می دهند . بازار سدان ها 50 تا 100 میلیونی ایران بدون شک در دست چینی ها بوده و داشتن یک سواری با کیفیت برند معتبر جهانی برای قشر وسیعی از جامعه تبدیل به آرزو شده است.در بین سدان های چینی موجود برخی سعی نموده اند با نزدیک کردن کیفیت خود به محصولات معتبر جهانی بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود تخصیص دهند،اما همین مهم باعث گردیده که قیمت اینگونه محصولات اختلاف فاحشی با هموطنان خود را داشته باشند. چری آریزو 5 توربو یکی از مثال های بارز این داستان است که قیمت 80 میلیونی آن عملا در محدوده ای قرار گرفته که سدان دیگری برای فروش موجود نیست .

در برنامه تست درایو مدیران خودرو در پیست آزادی فرصتی بدست آمد تا بتوانیم آریزو 5 توربو را که با پسوند Te به بازار عرضه شده را مورد تست و بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم که آیا پرداخت حدود 20 میلیون بیشتر نسبت به رقیبانی چون بسترن B30 و یا بی وای دی F3 منطقی به نظر می رسد یا خیر.

تاریخچه

کمپانی چری در سال 1997 تأسیس شده و همواره سعی بر این داشته است که در عین بهره‌گیری از تکنولوژی‌های  به‌روز دنیا، استقلال را در طراحی و تولید محصولات خود حفظ کند. اما در کل نمی‌تواند سابقه‌ی چندان پرباری را در بازار‌های جهانی از خود ارایه کند. با این حال در چین فروش خوبی داشته و روند رو به رشدی را در پیش گرفته است و از سال 2010 سعی را بر این گذاشته است که استراتژی خود را به سمت کیفیت و ظاهر به روز محصولاتش سوق دهد.

تجربه رانندگی

تجربه رانندگی

در نگاه اول طراحی و ظاهر به‌روزی را از این خودرو شاهد هستیم که نمایانگر سدانی در سطح متوسط رو به بالا است. در داخل خودرو طراحی با جزیات مناسب در کنار صندلی‌های ارگونومیک در مقابل متریال معمولی در کل فقط کابینی خوش ظاهر را  در رده‌ی خود به ارمغان آورده است. گیربکس CVT به کار گرفته شده در این خودرو چندان حس رانندگی اسپرت را، که با توجه به پیشرانه‌ی مجهز به توربو از این خودرو انتظار می‌رود، به راننده القا نمی‌کند و در شتاب اولیه نیاز به قلق‌گیری خاص این گیربکس دارد و در سرعت‌های بالای 60 که پدال گاز تا انتها فشرده می‌شود صدای موتور خودرو به طرز آزار دهنده‌ای وارد کابین می‌شود. با این حال در رانندگی‌های شهری و معمولی نرمی قابل قبولی را در اختیار می‌گذارد اما همچنان صدای پیشرانه در این خودرو حضور مستمر دارد. دور زدن و مانور با این سدان از نقطه ضعف‌های اساسی آن به شمار می‌آید. با اینکه این خودروی چینی از اکثر سامانه‌های پایداری بهره می‌برد اما به هیچ عنوان حضور این سیستم‌ها در شرایطی که لزوم استفاده از آن‌ها احساس می‌شود دارای کارایی لازم نمی‌باشد. به طوری که در پیچیدن با سرعت‌های بالا، به کم‌فرمانی و ضعف سیستم پایداری در کنترل خودرو بر می‌خوریم که در کنار تعادل نامناسب و وفور حرکات عرضی، عملکرد ضعیف هندلینگ این خودرو را شاهد هستیم. هنگام ترمز‌گیری هم این سدان به سمت جلو متمایل می‌شود که کنترل کردن خودرو را کمی دچار مشکل می‌کند. درکل با توجه به روح طراحی این خودرو و توربو بودن پیشرانه‌ی آن چندان حس رانندگی اسپرت و سواری قرص و محکم را به راننده القا نمی‌کند و نباید از آن بیش از یک  سدان معمولی شهری انتظار داشت.اما شتاب گیری اولیه آریزو 5 توربو بسیار فراتر از نسخه معمولی آن بوده و شاید یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقبای چینی موجود در بازار باشد.

امکانات و آپشن‌ها

امکانات و آپشن‌ها

آریزو 5 توربو با توجه به قیمت این خودرو از آپشن‌های مناسبی برخوردار است که البته تغییری هم نسبت به مدل تنفس طبیعی خود ندارد. از امکانات رفاهی و ظاهری این خودرو می‌توان به سنسور باد لاستیک، رینگ 17 اینچی، سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، سانروف، پاور پنجره، کروز کنترل، آینه‌های برقی، دوربین دنده عقب با خطوط متغیر، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، حالت ECO،  چراغ روز و روکش چرم صندلی اشاره کرد. همچنین از نظر ایمنی مجهز به سیستم‌های کنترل پایداری ESP، کنترل کشش TCS، کمک حرکت در سربالایی HAC و در کنار 2 ایربگ برای سرنشینان جلو توانسته است 5 ستاره از C-NCAP دریافت کند و در هیچ تست دیگری شرکت نکرده است که نشان دهنده‌ی فاصله‌ي این خودرو تا جهانی شدن می‌باشد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری

مدتی است که شاهد طراحی‌های زیبا و به روز از شرکت‌های چینی هستیم. کمپانی چری هم در این مسیر به خوبی پیشرفت داشته است و توانسته خودرو‌های زیبایی مانند تیگو 7 و آریزو 5 را به تولید برساند. در نمای جلوی این سدان چینی شاهد جلوپنجره‌‌ی مشبک به همراه لوگوی چری که با دو خط کرومی به چراغ‌های لنز دار و زیبای این خودرو وصل شده است و در کنار چراغ‌های روز با تزیین کروم صورت جذابی به آریزو 5 توربو بخشیده است. در جانب هم خطوط طراحی متناسب مزین به نوار کرومی بین درب و پنجره  و رینگ‌های 17 اینچی که با ظرافت هم طراحی شده‌اند و ادامه‌ی چراغ‌های عقب و جلوکه تا روی گلگیر ادامه پیدا کرده‌اند ظاهر خوبی را به نمایش می‌گذارند. در عقب هم نکات جالب طراحی می‌توان به چراغ‌های تیز و نوار کرومی اشاره کرد.در کل باید گفت مهمترین مزیت چری آریزو 5 توربو در همین طراحی ظاهری خودرو خلاصه می گردد چرا که در بین چینی های موجود در بازار حرف اول را می زند.

 

طراحی کابین آریزو 5 توربو

طراحی کابین آریزو 5 توربو

طراحی داخل آریزو 5 توربو دارای ظرافت‌های جذاب و نکات زیبایی است البته کیفیت متریال به کار رفته چندان تعریفی ندارد.طراحی T شکل داشبورد به همراه خطوط به قائده و با حضور قطعات کرومی در قاب دریچه‌های تهویه، قربیلک، دسته دنده، قاب پشت آمپر، دسته راهنما و برف پاک‌کن و پنل وسط با ظرافت همراه است که در کنار پشت آمپر اسپرت و قربیلک جذاب و کارامد ظاهر خوبی را بوجو آورده اما به دلیل کیفیت پایین حس خوبی را القا نمی‌کند. با این حال می‌توان درباره‌ی پنل تهویه این نکته را بیان کرد که نسبت به طراحی کلی در آن بی‌سلیقگی به خرج داده شده است. همچنین این سدان از فضای اتاق و فضای صندوق مناسبی بهره می‌برد.

مشخصات فنی آریزو 5 توربو Te

مشخصات فنی آریزو 5 توربو Te

همانطور که می‌دانید آریزو 5 با یک پیشرانه‌ی 1.5 لیتری که 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتون متر گشتاور عرضه می‌گردد که ارقام هیجان انگیزی بر شمرده نمی‌شوند و از علل کم توجهی به این خودرو به حساب می‌آید . از همین رو کمپانی چینی چری برای مرتفع کردن این مشکل با اضافه کردن سیستم پرخوران یا همان توربو دوباره وارد بازی شد و این بار سدان زیبایش توانایی تولید 144 اسب بخار قدرت را دارد که از طریق گیربکس 7 سرعته CVT با گشتاور 210 نیوتون متر تماما به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب 0 تا 100ای که در هنگام تست محاسبه شد ، با توجه به وزن 1370 کیلوگرمی و حضور سه سرنشین حدود 12.5 ثانیه بود که در مقایسه با شتاب 9.5 ثانیه‌ای اعلام توسط کمپانی تناسب دارد.مصرف سوخت این خودرو نیز 10 درصد نسبت به مدل تنفس طبیعی کاهش یافته و به صورت ترکیبی با مصرف 5.9 لیتر بنزین 100 کیلومتر را می‌پیماید. اما چری چندان هم در سیاست خود موفق نبوده و گیربکس به کار رفته در این خودرو حس اسپرت بودن را القا نمی‌کند .

نتیجه گیری

نتیجه گیری

هدف کمپانی چری از طراحی و تولید این خودرو یک سدان جذاب هم از نظر مشخصات فنی و هم از نظر مشخصات ظاهری می‌باشد. اما در مجموع باید به این حقیقت بسنده کرد که چندان هم راضی کننده به این عرصه ورود نکرده است. البته که در بازه‌ی 60 تا 100 میلیون تومان سدان جذابی را یافت نمی‌کنید که در رقابت با این خودرو باشد،ولی به جز ظاهر خودرو که مطمنا شما را راضی خواهد کرد مشخصات فنی خاصی مشاهده نمی گردد و شاید خرید چینی های ارزان تر کمی منطقی تر به نظر برسد چرا که عملا پرداخت حداقل 20 میلیون بیشتر نسبت به رقبا ،مزیتی را شامل حال شما نخواهد کرد.

user-img

نویسنده :

کسری اخوی

comments 3 1397/3/21
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

ایرج 1397/4/26
14:43:50

با سلام ممنون از بررسی خوبتون فقط مشکلی که من میبینم اینه که مصرف سوخت این خودرو در تقریبا ۱۵ لیتر بر ساعت هست که در مقایسه با نرخی که شما اعلام کردید (۵.۹) خیلی متفاوته میخواستم بدونم ماشین من مشکل داره یا اینکه شما اشتباه اعلام کردید؟ تشکر

حسن 1397/1/23
19:13:36

ادمین جان سلام . ممنون از گزارش تست و بررسیت . منو راهنمائی کن ، اگه یه خودرو ساز که تنها بیست ساله شروع به کار کرده چه جوری بود ، ماشیناش چه شکلی بودن ما باید بی اعتبار شون نکنیم و تحسینشون کنیم ؟

علی 1396/8/10
21:25:53

سلام عجب تحلیل عجیبی. متفاوت با تمامی سایت های خودرو ! ۱۴۴ اسب نیست ۱۴۷ اسب لطفا اول مشخصات خودرو را قبل از تحلیل از منابع معتبر استخراج کنید هندلینگ پایین و کم فرمانی در پیچ ها ! من که بدون سامانه esp هم در گردش در پیچ ها با سرعت ۸۰ هم همچین چیزی ندیدم لطفا مغرضانه برخورد نکنید. تحلیل باید مستند باشه. اگر در مورد مواردی که نوشتید استنادی دارید ارائه بدید و اگر نه نظر شخصیتون هست لطفا قید کنید نظر شخصی از مراجع معتبر مجلات خودرویی داخل و خبرنگاران تخصصی خودرو که در تست درایو حضور داشتند یک نمونه از مواردی که بعنوان معایب موتور خودرو و هندلینگ آن ذکر کردید استناد بیارید. نظر شما کاملا مغایر با نظر کل همه شرکت کنندگان در تست درایو بوده موفق باشید و ایام بکام

مطالب مرتبط