icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین حضور متعدد خودرهای برقی و هیبریدی سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایران

حضور متعدد خودرهای برقی و هیبریدی سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایران

comments 0 1402/8/26

ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور و چند شرکت دیگر، هم‌اکنون در نمایشگاه فناوری خودروی تهران حضور دارند تا مدل‌های جدید برای بازار کشورمان را معرفی کنند. این محصولات، تمام برقی، هیبرید و پلاگین هیبرید هستند.

فناوری خودرو در ایران، عبارتی عجیب است که البته جنبه‌ی نمایشی و عوام فریبانه دارد. از سویی دیگر، تقریبا تمام مردم کشورمان به خوبی با سطح تکنولوژی خودروسازان ایرانی در محصولات مختلف آشنا هستند. امروزه حتی خودروهای ارزان‌قیمت چینی، از نظر امکانات، توانایی فنی و ایمنی، بسیار بهتر از غالب خودروهای ایرانی محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه مصرف سوخت کمتر نیز دارند.

مونتاژ یا واردات خودروهای چینی، ساده‌ترین راه‌کار برای اضافه‌کردن مدل‌های جدید به سبد محصولات کرمان موتور، سایپا و ایران خودرو است. هم‌چنین، نصب تجهیزات فنی ساخت چین، درحالی‌که فناوری ساخت قطعات الکترونیکی و ادوات مکانیکی مدرن در ایران وجود ندارد؛ راه‌کاری دیگر است تا سطح کیفی خودروهای مونتاژ داخل، بهبود یابد.

هم‌اکنون، دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این رویداد و دیدار با چند خودرو چینی، همراه با تولیدات برقی‌سازی شده‌ی سایپا و ایران خودروبه شهر آفتاب تهران مراجعه کنند. نمایشگاه سه شنبه ۲۳ آبان ماه شروع شده و تا جمعه ۲۶ آبان ادامه خواهد داشت.

چانگان ایدو سدان برقی سایپا

طی سال‌های اخیر، بارها چانگان ایدو سدان و هاچبک چینی در نمایشگاه‌های مختلف توسط سایپا معرفی شده اما هیچ‌کدام به بازار نرسیده است. حالا مدل جدید با بدنه صندوق‌دار و پیشرانه تمام برقی، در نمایشگاه تحول صنعت خودروی ایران دیده می‌شود.

مدل رونمایی شده توسط سایپا، فاقد جلوپنجره سنتی است. طراحی این‌خودرو با چراغ‌های کشیده و فرم بدنه‌ی اسپرت، به خوبی تفاوت یک خودروی ساخت چانگان با تولیدات سایپا را نشان می‌دهد.

 

چانگان ایدو EV460 با یک موتور الکتریکی قدرت ۱۲۰ کیلووات (۱۶۳ اسب بخار) و گشتاور ۲۴۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این مدل، باتری ۴۸.۳ کیلووات ساعت با توان پمایش ۴۰۵ کیلومتری دارد. هرچند که شارژر DC در ایران نیست، ایدو  EV460 می‌تواند به تجهیزات شارژ سریع متصل شود و در زمان ۵۰ دقیقه، ۸۰ درصد ظرفیت باتری را تکمیل کند. شارژ کامل این خودرو با برق شهری، ۸ ساعت زمان نیاز دارد.  سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ایدو  EV460 حدود ۱۰ ثانیه است که در مقایسه با سدان‌های بنزینی موجود در ایران، برتری خاصی محسوب نمی‌شود. این خودرو برای خریدار بازار چین، ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار هزینه خرید دارد.

چانگان دیپال SL03 سدان برقی سایپا

چانگان دیپال SL03  سدان برقی سایپا

چند شرکت چینی شامل، هواوی، CATL و شنل در ساخت خودروی برقی چانگان SL03 مشارکت داشته‌اند. ابعاد این مدل، مشابه تویوتا کرولا است و طراحی مدرن با تاکید بر آیرودینامیک دارد.

 

سدان برقی چانگان با برند دیپال (Deepal) در چین معرفی شده است. این خودرو با قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر، توان پیمایش ۷۰۰ کیلومتر دارد. براساس اظهارنظر کارشناسان سایپا، چانگان SL03 در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و ظرفیت باتری ۷۹.۹ کیلووات ساعت دارد.

حدود قیمت شنلن SL03 در بازار چین، ۲۶ هزار دلار است و همراه امکانات اضافی، ۳۴ هزار دلار هزینه خرید دارد. این خودرو با پیشرانه هیبرید ۲۵۸ اسب بخار نیز تولید شده است.

چانگان CS15 سایپا

چانگان CS15 سایپا

یک کراس‌اور کوچک با ابعاد مشابه جک S3 به محصولات مونتاژی سایپا اضافه خواهد شد. چانگان CS15 حدود قیمت ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان خواهد داشت.

موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی برای کراس‌اور چانگان، ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با این تجهیزات، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۶  لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌شود. چانگان CS15 با گیربکس اتوماتیک ۱۵ سرعته در چین، ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.

چانگان e star سایپا

چانگان e star سایپا

هاچبک برقی Changan Benni E-star در بعضی کشورهای شرق آسیا به نام بنی فروخته می‌شود. ابعاد این خودرو، مشابه دوو ماتیز است و همراه باتری‌های ساخت CATL برای رانندگی شهری مناسب خواهد بود. طول e star سایپا به ۳۷۷۰ میلی‌متر، عرض ۱۶۵۰ میلی‌متر، ارتفاع ۱۵۷۰ میلی‌متر با فاصله محوری ۲۴۱۰ ملی‌متر می‌رسد.

کوچک‌ترین خودروی برقی وارداتی، ۷۴ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. چانگان e star با وجود کوچک و وزن ۱۱۸۰ کیلوگرم، در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت‌ صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. شارژ کامل باتری‌های این خودرو با برق شهری، ۸ تا ۹ زمان می‌برد.

 

قیمت چانگان e star در چین ۹ تا ۱۰ هزار دلار است و همراه دو صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی با طراحی یکپارچه برای سیستم اطلاعات سرگرمی و نمایشگر کیلومتر خودرو، سیستم کنترل حرکت در سربالایی  (HSA) ترمز ABS  حسگر کنترل فشار باد تایر (TPMS) و دو کیسه هوا عرضه می‌شود.

شاسی بلند هیبریدی سایپا R9

شاسی بلند هیبریدی سایپا R9

محصول فاو چین به نام سنیا (FAW SENYA) توسط سایپا به نمایشگاه تهران آورده شده و حالا دارای نشان تجاری سایپا است. شرکت وطنی، البته نام خودرو را تغییر نداده و با کد R9 اولین شاسی بلند هیبریدی خود را معرفی می‌کند.

در سایت‌های چینی، اطلاعاتی از فاو سنیا برقی یا هیبریدی دیده نمی‌شود. این خودرو با پیشرانه‌ی تمام بنزینی، سال ۲۰۱۸ رونمایی شده و ظاهرا در کشور سازنده، هرگز موتور برقی کمکی نداشته است. تولید سنیا R9 در چین، فقط به مدت ۲ سال انجام شد و یک محصول تجاری ناموفق بود. جزئیات فنی از خودروی مورد نظر سایپا، به زودی اعلام خواهد شد.

user-img

نویسنده :

گروه خودرویی

comments 0 1402/8/26
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
مطالب مرتبط