icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین دانگ فنگ S30 (اس 30):مشخصات فنی ،قیمت و هر انچه باید بدانید

دانگ فنگ S30 (اس 30):مشخصات فنی ،قیمت و هر انچه باید بدانید

comments 12 1397/9/15

دانگ فنگ S30 در حقیقت همان نسخه سدان H30 کراس است که قرار است در آینده نزدیک در نمایندگی فروش ایران خودرو عرضه گردد.ایران خودرو در روزهای ابتدایی عرضه هاچ بک یا به قول مدیران این شرکت کراس اوور H30 کراس خیلی با استقابل عمومی روبرو نگردید اما این روزها که واردات خودرو ممنوع شده و خودروهای اتوماتیک کمیاب شده اند این خودرو به نور چشم بازار تبدیل شده است.از همین رو ایران خودرو وضعیت فعلی  را بهترین زمان برای عرضه نسخه سدان این خودرو در نظر گرفته است چرا که احتمالا دانگ فنگ S30 ارزانترین سدان با جعبه دنده اتوماتیک بازار نام بگیرد.

تاریخچه

همانطور که اشاره شد دانگ فنگ یکی از بزرگترین خودروسازهای حال حاضر چین می باشد که در زمینه تولید خودروهای سنگن ید طولایی دارد اما زمانی این خودروساز تصمیم به تولید سواری گرفت که همکاری خود را با شرکت پژو سیتروئن در خصوص تولید خودروهای سواری گسترش داد و محصول سیتروئن الیزه را مخصوص بازار چین طراحی و روانه بازار چین کرد.دانگ فنگ که استقبال بازار چین از این محصول مشترک به مذاقش خوش آمده بود تصمیم گرفت که محصولات سواریش را تحت برند خود تولید نماید . طراحان این شرکت راحترین راه ممکنه را انتخاب کرده و به سراغ پلت فرم سیتروئن الیزه رفته که سالها بود از عمر آن می گذشت.حاصل این همکاری فرانسوی- چینی در سال 2011 متولد شد. خودروی سدان S30 که بصورت هاچ بک با نام H30 عرضه گردید. همین جا بود که دانگ فنگ با کمی تغییرات و افزایش چند میلیمتری ارتفاع خودروی H30 کراس را خلق نمود.حالا حلقه فرانسوی- چینی تشکل شده و سومین حلقه یعنی ایران خودرو برای تولید این خودرو با دانگ فنگ وارد مذاکره شد و نهایت حلقه سوم این ترکیب در سال 2016 یا همان 1395 تولید اچ سی کراس را در ایران آغاز نمود.حالا هم پس از گذشت چند سال ایران خودرو قصد دارد در سال 1397 نسخه سدان این خودرو را تولید نماید.

ابعاد دانگ فنگ S30

ابعاد دانگ فنگ S30

S30 دقیقا از همان پلت فرم و ساختار بدنه H30 کراس استفاده می کند در نتیجه همانطور که مشخص است از ستون A تا ستون C هیچ تفاوتی بین سدان و هاچ بک این خودرو دیده نمی شود از این رو قطعا در فضای داخلی تفاوتی مشاهده نخواهد شد . اما پس از ستون C صندوق بار خودرو افزوده شده که باعث بیشتر شدن طولش گردیده است.

 

نوع خودرو

طول
میلیمتر

عرض
میلیمتر

ارتفاع
میلیمتر

فاصله دو محور
میلیمتر

وزن

دانگ فنگ S30

4526

1740

1465

2610

1240

 

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری

از اصول اولیه طراحی صنعتی رعایت هارمونی بین قطعات مختلف بوده و همین مسئله باعث می گردد مشتریان بدون مشخصات فنی شیفته و جذب محصول مورد نظر شوند. اما در  محصولات چینی و علی الخصوص همین دانگ فنگ S30 هیچ نشانی از این اصول اولیه مشاهد نمی شود.

در نمای جلوی خودرو شاهد چراغهایی بزرگ و کشیده که بنا به شکل ظاهریش کاملا خشن و تهاجمی طراحی شده است . در ما بین این چراغها، جلو پنجره نسبتا بزرگ که لوگوی شرکت سازنده در میان آن خود نمایی می کند به ظاهر تهاجمی خودرو می افزاید . اما ناگهان در زیر این مجموعه چراغهای مه شکن دایره ای شکل لطیفی ،این ترکیب را تا حدودی زیر سئوال می برد. اما در کل نمایی جلوی خودرو از جذاب ترین نقاط S30 می باشد.

در نمای جانبی S30 اولین نکته ای که باعث رنجش می گردد ظاهر گوه ای شکل خودرو بوده که بیش از حد در شیب کل مجموعه به جلوی خودرو اغراق شده است.طراحان  اچ سی کراس به منظور اسپرت شدن و تحقق بخشیدن به واژه کراس قطعات مشکی رنگ پلاستیکی را دور تا دور خودرو افزوده اند که در نمای جانبی کاملا مشهود خواهد بود.اما در نسخه سدان دیگر از این پلاستیک خبر نیست و این بخش از خودرو در عین سادگی جذابتر شده است. همچنین حضور قسمت صندوق بار در عقب این سدان باعث گردیده این خودرو از هارمونی خوبی برخوردار باشد که از نسخه هاچ بک بسیار شکیل تر شده است.

در عقب دانگ فنگ S30 بر خلاف نسخه هاچ بک با طراحی گیراتری روبرو هستیم چرا که چراغهای عقب از ترکیب مناسبی برخوردار است. از دیگر ویژگی های بخش عقب خودرو باید به  نوار کرمی متصل کننده دو چراغ و سپر همرنگ بدنه اشاره کرد.

هدف از نقد و بررسی، ایراد گرفتن صرف نیست و باید هر محصولی را با توجه به بازار هدف مورد نقد و بررس قرار داد. دانگ فنگ در بازار کنونی ایران برای افرادی که بدنبال خودرویی ازران قیمت با ظاهری تهاجمی و مالامال از خطوط شکسته می باشند بهترین گزینه خواهد بود .اما این خودرو شاید در مقابل هم کارخانه ای ها خود نظیر 206 صندوق دار و 207 صندوقدار حرفی برای گفتن نداشته باشد.

طراحی کابین

طراحی کابین

با نشستن در کابین دانگ فنگ S30 متوجه خواهیم شد که طراحان این خودرو هر چند در ظاهر خوب عمل نکرده اند، در کابین با سیلقه و هنرمندانه رفتار نموده اند . استفاده از قطعات کرمی در بخش های نظیر سر دنده ،دستگیره درب ها و غیره و همچنین استفاده از قطعات براق در قسمت میانی داشبورت ،جلوه زیبا به درون این خودروی ارزان قیمت بخشیده است. استفاده از طراحی متقارن برای داشبورد ، قرار گرفتن صفحه نمایش در قسمت میانی و دایره های تفکیک شده کیلومتر شمار و دور سنج سریعا بر دل هر بیننده ای خواهد نشست. توجه داشته باشید کلمات و جملات فوق برای یک خودروی اقتصادی استفاده شده و نباید با محصولات گرانقیمت چینی و غیر چینی مورد مقایسه قرار گیرد.

رقبای دانگ فنگ اس 30 در این قسمت بسیار ضعیف تر عمل نموده و برای اثبات این موضع کافی است که یک سری به کابین ساندرو استپ وی بزنید.

مشخصات فنی دانگ فنگ S30

مشخصات فنی دانگ فنگ S30

همانطور که در تاریخچه دانگ فنگ S30 عنوان گردید پلت فرم این خودرو بر اساس محصولات پژو سیتروئن طراحی و تولید شده است از همین رو پیشرانه دانگ فنگ S30 موتور نام آشنای TU5 می باشد که در بسیاری از محصولات ایران نظیر پژو پارس ،پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا و غیره مورد استفاده قرار گرفته است.این پیشرانه 1600 سی سی  متعلق به نسلهای قبلی صنعت خودرو ،بیشنه قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 142 نیوتن بر متر تولید می کند.در قسمت انتقال قدرت دانگ فنگ به این نتیجه رسیده است که نباید واقعا از کلیه پلت فرم تاریخ گذشته استفاده نماید و به همین منظور گیربکس سنتی پژو-سیتروئن را با یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک ساخته برند معتبر ژاپنی  "آیسین" جایگزین کرده است . البته باید توجه داشت که جعبه دنده ژاپنی مورد استفاده شده هم از فناوری روز بهره نبرده و از تولید نسل های گذشته این برند معتبر ژاپنی می باشد.

مجموع عملکرد دانگ فنگ S30 با مشخصات فوق الذکر رسیدن به حداکثر سرعت 171 کیلیومتر و شتاب صفر تا صد 12.5 ثانیه خواهد بود که در این رنج قیمت مناسب بوده و تنها یک ثاینه از ساندرو استپ وی بیشتر می باشد.مصرف سوخت 6.1 لیتری دانگ فنگ S30 از نقاط قوت این خودرو نزد مشتریان ایران برخودار خواهد بود.البته باید توجه داشت در خصوص اعلام نتایج فوق اختلافی بین مهندسان ایران و چینی وجود دارد چرا که دانگ فنگ حداکثر سرعت این خودرو را 183 کیلومتر و مصرف سوختش را 7.1 اعلام کرده که در دنیایی کنونی این اختلاف نظر امری واقعا عجیب است.

ایمنی

ایمنی

دانگ فنگ S30 به تجهیزات ایمنی نظیر چهار کیسه هوا ،ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز دیسکی ساده در عقب، سیستم ترمز ABS+EBD، ستون فرمان جذب‌کننده انرژی، سنسور دنده عقب، سنسور تصادف و سیستم ضد سرقت می‌باشد. کمربند های ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار باز بودن کمربند راننده، ایزوفیکس و قفل کودک درب های عقب مجهز بوده که در بین خودروهای ارزان قیمت از کیمیت مناسبی برخودار است اما برای ایمن بودن یک خودرو این عوامل نقش کمکی را خواهد داشت و ساختار و آلیاژ استفده شده در بدنه نقش اصلی را در ایمنی یک خودرو را در بر خواهد داشت. باید گفت از سه حلقه ایران-فرانسه-چینی هیچکدام از در این خصوص منبع و اطلاعاتی را منتشر نکرده اند و این حکایت از این دارد که  اس 30 در هیچ محکمه قابل استنادی مورد تست واقع نشده است.

البته باید توجه کرد متاسفانه فرهنگ خریداران ایران بطوری شکل داده شده است که در هنگام خرید خودرو به هیچ وجه به ایمنی خودرو توجه نکرده و شاید ایمنی خودرو در آخرین مرتبه نیازهای مردم ایران از خودرو قرار داشته باشد. قابل ذکر است که این مهم را اصلا نباید به گردن متشریان ایران گذاشت چرا که 80 درصد محصولات در این رنج قیمتی به هیچ وجه از ایمنی لازم برخودار نیستند.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی

S30 مانند دیگر هموطنان هم رده خود به انواع و اقسام امکانات رفاهی نظیر تجهیزاتی از قبیل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی دارای راهنما و سیستم گرمایشی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، روکش چرمی غربیلک فرمان، كليدهای كنترلی سيستم صوتی و بلوتوث هندزفری، صفحه نمايش لمسی ۶.۵ اينچی با قابليت پخش فايل‌های صوتی و تصويری و سيستم رهياب، جاعینک، صندلی‌های عقب تاشو، سنسور پارک، دوربین دید عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت و سانروف برقی و فرمان تلسکوپی مجهز شده است. اما باید توجه داشت نبود کروز کنترل برای یک خودروی اتوماتیک ضعف بزرگی محسوب می گردد.

قیمت و زمان عرضه دانگ فنگ S30

قیمت و زمان عرضه دانگ فنگ S30

ایران خودرو در گذشته نه چندان از این خودرو بعنوان تاکسی رونمایی کرده بود و قرار بود که خیلی زود به شبکه حمل و نقل بپیوندد. اما این کار هیچگاه عملی نشد و نهایتا ایران خودرو از عرضه آن  بصورت تاکسی منصرف شد. اما حالا پس از گذشت مدتها ایران خودرو در این وضعیت کاملا انحصاری قرار است این سدان تارخ گذشته را عرضه نماید. خبر حاکی از آن است مشخصات و طریقه عرضه این خودرو به نمایندگی ها اعلام شده بزودی پیش فروش این خودرو اغاز می شود.ایران خودرو هنوز در خصوص قیمت دانگ فنگ اس 30 اظهار نظری نکرده است اما باید منتظر قیمتی در حدود نسخه هاچ بک H30 کراس باشیم.

بروز رسانی 97/09/15:قیمت S30 از سوی ایران خودرو برابر با 141 میلیون تومان اعلام شد

کلام پایانی

کلام پایانی

صحبت کردن از یک چینی تاریخ گذشته که قرار است به تازگی وارد بازار ایران شود بسیار مشکل است چون به غیر از انتقاد و سخنان منفی به ذهن من نویسنده چیز دیگری خطور نمی کند . اما اگر با شرایط فعلی بازار بخواهیم نتیجه گیری در خصوص دانگ فنگ S30 داشته باشیم باید بگویم که قیمت پایین ،پیشرانه آشنا ،اصطحلاک کم و وفور قطعات یدکی باعث خواهد شد این سدان همانند نسخه هاچ بک به فروش خوبی دست یابد چرا که به هر حال این خودرو محصولی با جعبه دنده اتوماتیک است و بازار ما تشنه خودروهای اتوماتیک.در نتیجه قطعا خانوادهایی که از خرید نسخه H30 بدلیل نداشتن صندوق بار منصرف شده بودند با عرضه سدان S30 جز مشتریانش خواهند شد.

user-img

نویسنده :

سالار

comments 12 1397/9/15
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

افشین 1397/10/9
0:6:12

ملت بدبخت ایران آگاه باشید این اشعال چینی دیگر تولید نمیشه فقط یک تله است که بگویند این ماشین به قیمت۱۴۱ میلیون چرا ماشینها ما زیر صد میلیون باشه آخر بهترین ماشین ایران خودرو نتوانست از تستهای اروپا حتی از یکیش قبول بشه اما مردم ما سر می شکانند حتی برای خرید ماشینی که نمی دانند کی وچه وقت وچطور وبه چه قیمت خواهند داد میرند پبش فروش می خرند وای به حال ما

علیرضا 1397/9/21
8:49:39

ماشین خوبیه ولی قیمتش گرونه

مهدی 1397/9/19
11:12:50

متاسفانه و با عرض شرمندگی، تا خر هست خر سوار هم هست . بدبختانه خودمون داریم میزاریم که این بلاها رو سرمون بیارن. خوب ملت و شناختن. ایران خودرو خودش لیست قیمت آذر 97 رو اعلام میکنه بعدش همون روز یه بخشنامه فروش میزنه که قیمتهای فروش همون محصولات حداقل 50 درصد از قیمت اعلام شده آذر که خودش منتشر کرده روی سایت بیشتره. یه تناقض آشکار و یه دزدی به تمام معنا. اونوقت باز هم میگن ما به مشتری احترام میزاریم . دقیقا گوش دراز فرض کردن خلق الله رو . نمیدونم و نمیتونم بگم که راست میگن یا دروغ. ما خودمون داریم سر خودمون رو کلاه میزاریم. هرچی هم فشار میارن انگار نه انگار. گرفتار شدیم اساسی . داغانیم آقا ، داغان

کامی 1397/9/18
12:43:18

سلام. با توجه به نظرات عزیزان بالا مسوولین یه ذره شعور و فهمشون رو زیاد کنند.خجالت هم نمی‌کشند.این لگن با این قیمت قطعا رو دستشون باد می‌کنه خوشبختانه ماشین های زیادی هست که از این اشغال بهتره و مردم اونا رو میخرن

مهرداد 1397/9/18
12:9:32

خیلی متاسفم که اینجوری از مردم ایران سو استفاده می کنید وای بر ویران خودرو

میلاد 1397/9/16
14:30:3

خوب مگه مغز خر خوردیم بریم این آشغال رو بگیریم!! میگریم از بازار آزاد بسترن b30 رو میگیریم که خیلی خیلی از هر لحاظ(چه از نظر زیبایی و چه از نظر موتوری و گیربکس) سرتره و به نظر من هیچ ماشین ایرانی به گردش نمیرسه.

م 1397/9/15
23:48:53

به حون خودم ازران خودرو یه دستگاه هم از این اس سی نمیفروشه!!!!! یعنی هر کس 141 میلیون تومن پول بی زبونو بده به همچین آشغالی باید به عقلش شک کرد.

ع ص 1397/9/15
16:35:27

شما چقدر حق الزحمه میگیری که به مردم القا کنی این ماشین ارزون قیمت؟؟؟؟؟!!

محمد 1397/9/15
15:6:26

اخه بی شرفا h30 که قیافش ازاین قشنگ تره ولی آدم ها زیاد داریم میخرن خاک توسرتون ۴۰دتومن هم نمیرزه به خدا که شده۱۴۱

عادی صداقت 1397/9/16
12:37:41

تا خری نباشه سوارکاری هم نیست...

محمد سعیدی 1397/9/15
13:33:41

با عرض سلام الان روی پیشونی ما چی نوشته بنظر شما آقایان ایران خودرو و سایپا ؟ بله درست حدس زدید : گوش دراز ننوشته نوشته بدبخت اگر بدبخت نبودیم ماشین آشغالو نباید اینقدر پول میدادیم اگر صنعت خودرو ما انحصار نبود این بلاها سرمون نمیومد. بخدا به خود چینیها بگی این محصول شمارو داریم اینقدر پول میدیم میخریم مدیر عامل همون شرکت از سمتش استعفا میده میاد ایران کارمند ایرانخودرو میشه.چون میدونه هر آشغالی درست کنه بده دست مردم کسی بهش تو نمیگه

جواد 1397/9/15
12:46:25

یکی نیست به دزدای بیشرف بگه این لگن چی از اچ سی کراس بیشتر داره که باید 2 برابر اون قیمت داشته باشه. یه عده زالو جمع شدن دارن خون این مردم رو میمکن لعنت به شرفتون

مطالب مرتبط