icon-sign ورود / ثبت نام
journal icon
مجله ماشین علائم سوختن واشر سر سیلندر را بدانید

علائم سوختن واشر سر سیلندر را بدانید

comments 67 1397/9/11

در موتور خودرو قطعات زیادی وجود دارد که هر کدام دارای وظایفی هستند اما برخی از این قطعات که در ظاهر بسیار ساده هستند از کارایی بسیار مهمی برخوردار هستند. واشر سر سیلندر یکی از این قطعات حساس و مهم است که علی رغم حجم کم و در چشم نبود دارای وظیفه خطیری است.این قطعه حیاتی معمولا  دارای عمر بسیار زیادی است اما در شرایط غیر نرمال امکان صدمه دیدن آن وجود دارد. از همین رو هر گاه سر سیلندر به هر دلیل خراب شود از اصطلاح سوختن واشر سیلندر استفاده می گردد. به بعبارتی هر گاه واشر سر سیلندر دفرمه شود می گویند واشر سر سیلندر سوخته است.اما برای درک این موضوع و علائم سوخت واشر سر سیلندر بهتر است در ابتدا با خود این قطعه بطور کامل آشنا شویم.

واشر سر سیلندر چیست؟

بلوک اصلی موتور بدلایل مختلف از دو قسمت مختلف تشکیل شده که قسمت بزرگ و اعظم آن که پیستون ،شاتون و میلنگ درون خود جای داده است، را بدنه اصلی و قسمت فوقانی که بخش کوچکتری است و سوپاپ های و غیر در آن تعبیه شده است را سر سیلندر می نامند . از این رو تمامی حفره های آب که برای کاهش دما بلوک موتور وجود دارد و همچنین حفره عبور سیال روعن که به منظور روغن کاری استفاده می گردد در هر دو قسمت وجود دارد. از همین رو باید بخش اتصال بدنه اصلی و سر سیلندر بطور کامل آبندی و سیل گردد تا مایعات مختلف با یکدیگر مخلوط نشود. همچنین در صورت عدم آبندی امکان ورود آب و روغن به محفظه اصلی سیلندر خودرو نیز وجود دارد. از همین رو واشر سر سیلندر همانطور که از نامش مشخص است در بین بدنه اصلی و سر سیلندر قرا داده اند تا همه چیز بطور کامل آبندی گردد.همچنین واشر سر سیلندر باعث هدایت صحیح آب و روغن در حفره های مربوط خواهد شد.

اما سر سیلندر یک وظیفه حیاطی دیگر هم دارد. سیلندر خودرو در زمانی که پیستون به بالاترین قسمت خود می رسد فشار درون سیلندر در خودروهای بنزینی تا حدود 700 پی اس ای و در خودروهای دیزلی تا 2 هزار چی اس آی می رسد. از این رو اگر فضای بین سیلندر و سر سیلندر آبندی نشده باشد فشار آنقدر بالا خواهد بود که مطمئنا باعث خروج مخلوط هوا بنزین می گردد . همچنین در هنگام تخلیه هم امکان خروج گازهای حاصل از انفجار مخلوط وجود دارد . از همین واشر سر سیلندر با آبندی دقیق و کامل باعث عدم بروز این اتفاق خواهد شد.

با توجه مطالب فوق مشخص است که واشر سیلندر بدلیل مجاورت با محفظه سیلندر خودرو در مقابل حرارت و فشار بسیاری بالایی قرار دارد از این رو باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. واشر سر سیلندر به منظور مقاومت در برابر فشار و دمای بسیار بالا معمولا از فولادی چند لایه (MLS) استفاده ساخته می شود و در موتورهای قدیمی‌تر، واشر سرسیلندرهایی از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.همچنین در برخی از خودروهای نوع مسی هم دیده می شود.

دلیل سوخت واشر سر سیلندر

دلیل سوخت واشر سر سیلندر

همانطور که متوجه شدیم اصلی ترین آسیب را به واشر سر سیلندر دمای بیش از حد وارد می سازد . چرا که واشر سر سیلندر ها در بهترین نوع خود هم تا اندازه مشخصی در برابر حرارت مقاوم است اما اگر دما از حد مجاز موتور بالا رود بدون شک آسیب خواهد دید. دما موتور در هنگام وجود آب و روغن کافی و مناسب همیشه در درجه حرارت مجاز ادامه فعالیت می دهد اما اگر مسیر خنک سازی  یا روانکاوی قطعات موتور آسیب ببیند واشر سر سیلندر اولین قطعه ای است که آسیب می بینید.

برای درک بهتر باید گفت اگر آب موجود در رادیاتور کافی نباشد یا منافذ عبور جریان آب در موتور گرفته باشد به سرعت دمای خودرو بالا می رود و باعث سوخت واشر سر سیلندر می شود. همچنین اگر روغن موجود در موتور به هر دلیل از پس روانکاوی قطعات موتور بر نیاید باعث خواهد شد دما خودرو به سرعت بالا رود و دیگر سیستم خنک کننده موتور قادر به کاهش این دما زیاد نیست. همین امر  دلیل دیگر سوخت واشر سر سیلندر است.

قابل ذکر است در همان دقایق اولیه بالا رفتن موتور آسیبی به واشر سر سیلندر وارد نمی شود اما در صورت بی توجهی، سوختن واشر سر سیلندر قطعی است.

سوختن سر سیلندر چه عوارضی دارد

سوختن سر سیلندر چه عوارضی دارد

همانطور که اشاره شد سوختن واشر سر سیلندر باعث نشتی آب می گردد . این آب بدلیل عدم آبندی مناسب واشر سر سیلندر می تواند وارد محفظه سیلندر شود و با مخلوط هوا وبنزین مخلوط گردد که بدون شک باعث افت توان موتور می شود. همچنین از آنجایی حفره های جریان آب و روغن در کنار یکدیگر قرار دارند این امکان وجود دارد  در صورت سوخت واشر سر سیلندر آب با روغن مخلوط خواهد شد و باعث کاهش غلظت روغن خواهد شد .لذا قطعا روانکاوری قطعات موتور بدلیل عدم وجود روغن خالص دچار مشکل خواهد شد و قطعات حساس موتور مانند پیستون ،میلنگ ،یاتاقان و غیره به مرور زمان آسیب خواهند دید. قابل ذکر است  بدلیل نشتی روغن و آب باعث می گردد که به مرور زمان روغن و آب موتور کاهش یافته و خاصیت های خود را از دست بدهند .

نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

سوختن واشر سر سیلندر به سرعت تاثیرات منفی خود را به روش های  مختلف بروز می دهد . از همین برای اطلاع از سوخت واشر سیلندر بهتر است با نشانه آن آشنا شوید.

عدم کارکرد صحیح موتور یا همان بد کارکردن

وقتی واشر سر سیلندر موتور می سوزد به دلایل ذکر شده باعث افت راندمان موتور می شود . چرا که واشر سیلندر از آب بندی بخش اتصال دو قسمت بدن سیلندر و سر سیلندر باز می مانند و باعث ورود آب یا روغن به محظفه سیلندر می شود باعث می گردد. همچنین  بدلیل نشتی فشار درون سیلندر به حد تعیین شده نرسد . از همین رو موتور شروع به بد کارکردن می کند که در صورت عدم توجه قطعات دیگر نیز آسیب دیده و خرج هنگفتی را بر روی دست مالک می گذارد.

حضور روغن وآب بر روی بدنه موتور

وقتی واشر سر سیلندر بسوزد امکان دارد که مایعات موجود نظیر آب و رغن از محل اتصال سیلندر و سر سیلندر به بیرون نشت کند. از این رو با مشاهده عینی موتور می توانید ان را تشخیص دهید. البته این اتفاق بیش تر زمانی مخ می دهد واشر سر سیلندر به شدت سوخته باشد .

نشتی داخلی

سوختن واشر سرسیلندر امکان دارد جزیی باشد بطوریکه شاید این اتفاق بصورت داخلی باشد و فقط بین حفره های آب و روغن بوجود آید. در این صورت دیگر نشتی خارج رخ نمی دهد تا بتوان با چشم آن را مشاهده کرد.برای تشخیص این اتفاق باید روش های دیگر را پیش گرفت.

تغییر رنگ روغن

اگر آب به بدرون حفره روغن نفوذ کند ،روغن به رنگ قهوه ای روشن در خواهد آمد و در زیر کاورهای سوپاپ های یا روی درپوش ورودی روغن به موتور قابل مشاهده است.

تغییر رنگ آب

همچنین روغن نفوذی به حفره آب باعث شیری شدن رنگ آب می گردد ،از این رو اگر در مخزن آب یا در پوش رادیاتور نشانه ای از مایع شیری رنگ مانند سس مایونز روبرو شدید بدانید که واشر سر سیلندر موتور سوخته است.

وجود حباب در رادیاتور

اگر واشر سر سیلندر مابین محفظه سیلندر و حفره آب آسیب دیده باشد فشار حاصل از محفظه احتراق به سیستم خنک کننده نشت می کند . از همین رو اگر درب رادیاتور را باز کردید و با حباب های روی آب شبیه به چوش آوردن روبرو شدید نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر است.

دود سفید

اگر دود سفید از اگروز خارج شد، نشان دهند حضور آب در محفظه احتراق است. این مورد بیشتر در ابتدای روشن کردن موتور قابل رویت است چرا که وقتی موتور خاموش است آب تحت فشار بدرون محفظه احتراق نفود کرده و پس از روشن شدن موتور تحت حرارت محفظه احتراق به بخار تبدیل شده و رنگ دود را سفید می کند.

دود آبی

وقتی بدلیل سوختن واشر سر سیلندر روعن به درون محفظه احتراق برود به همراه مخلوط آب و بنزین می سوزد و دود خارج شده از اگروز به  آبی کم رنگ متمایل می شود. هر چقدر میزان آسیب دیدن واشر سر سیلندر بیشتر باشد ،روغن بیشتری نشت می کند و رنگ دود آبی تر می شود.

کم کردن آب

اگر هر از چند گاهی و در فواصل کوتاه احساس می کنید که آب رادیاتور شما کم می شود ،می تواند نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر باشد.چرا که آب بدلیل خرابی واشر سر سیلندر با بدرون محفظه احتراق رفته و بخار می شود و یا با روغن مخلوط می گردد.

کم کردن روغن

دقیقا شبیه به کم کردن آب این امکان وجود دارد که روغن موتور نیز نشت کند و به درون محفظه احتراق و یا سیستم خنک کننده موتور راه باید.

خرابی کامل موتور

در موارد خرابی شدید واشر سرسیلندر، وقتی مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شود، می‌تواند موجب قفل هیدرواستاتیکی که به اصطلاح هیدرولاک می گویند شده و آسیب دائمی به موتور خودرو وارد کند.

تعمییر واشر سر سیلندر چقدر خرج روی دست مالک می گذارد

تعمییر واشر سر سیلندر چقدر خرج روی دست مالک می گذارد

واشر سر سیلندر قطعه گرانقیمتی نیست اما تعویض آن هزینه زیادی دارد.چرا که برای رسیدن به واشر سر سیلندر باید قطعات زیادی نظیر  قطعات تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز، قطعات سرسیلندر و خود سرسیلندر باز شوند . همین امر باعث افزایش دستمزد هزینه تعویض سر سیلندر خواهد شد.

در انتها اگر شما هم با این مشکل برخورده اید آن را با ما در ذیل این مقاله به اشتراک بگذارید چرا که دانستن تجربیات شما هم برای ما و هم برای کاربران دیگر می تواند بسیار مفید باشد.

user-img

نویسنده :

سالار

comments 67 1397/9/11
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

محمدمحمدامینی 1401/1/17
10:6:41

سلام من یه تیبا ۲ مدل۹۹ دارم تو سرما درب روغنش باز میکنم مایع سفید میزند ول تو گرما نمیزند یا خیلی کم تو حرکت تا دو دقیقه ریپ میزنه بردم نمایندگی میگه همشون تو سرما اونجورین چیزی نیست ایا واشر نسوزونده

علی 1401/1/1
21:11:45

سلام باید همگی این علایم و داشته باشه تا واشر سوخته باشه یا نه

ابولفضل85 1400/4/25
23:45:39

سلام من یه پیکان کاربراتوری دارم تویک ماه 3 بار واشر سوزونده خودم عوضش کردم مکانیکی بلدم 30کیلومتر که باهاش میرم واشرو میسوزونه نشتی هم نداره لطفا بگید علت چیه؟

صابرمهری 1400/12/22
20:46:1

واترپمپ کار نمیکنه حتمن گردش آب رو چک کن سرسیلندر تاب داره حتما بده کف تراشی

خدابخش 1400/4/22
0:2:49

سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز ماشین بنده روا هست مدل 85 آب کم میکنه بعضی وقتا یچیزی مثل‌ گل رو در رادیاتور جمع میشه و مصرف سوختم بالاست وبدون کولر امپرم وسط میاد کولر بگیرم که سریع جوش میاره می‌خواستم بدونم همه این علامتها به واشر سر سیلندر ربط دارد یا نه منتظر جواب شما عزیزان هستم با تشکر

محمد میرزاعلی 1400/4/12
20:3:47

خیلی ممنون.که اینقدر دقیق پاسخ سطر آخر را دادید.ما هم میدونین که خود واشر سرسیلندر زیاد قیمت بالایی ندارد .من می‌خوام بدونم قیمت کل هزینه تعویض واشر سرسیلندر.بطور تقریبی چقدر است .این واسه من مهمه .خودرو بنده تندر ۹۰ مدل ۹۶ هست

صلاح 1399/9/30
12:46:41

سلام ماشین من پژو۴۰۵ هست من درب روغن راباز کردم سفید شده بود بعد تمیز کردم الان هم سفید نشده مشکل از کجاست میشه رهنمایی کنید

شهرام 1399/9/30
11:37:38

سلام من ۴۰۵دارم ۲تا مطلب میخوام بگم.اول بخاطرنشتی آب از اتصالات آمپرم رفت بالا و چراغ استوپم روشن شدچند کیلومتر رفتم و واشر سوزوندم،پس بیشتراهمیت بدید و دوم اینکه یه سری تعمیرکارای ماشین بد جوری پوست میکنن رو اینم خیلی دقیق باشین.ممنون

محمد 1399/6/25
8:47:22

با سلام خدمت شما گرامیان من ماشنم تیبا یک است و مدتیه داره شدید اب کم میکنه چند تا در رادیاتور عوض کردم نشد دوسه تا مخزن شارژ اب عوض کردم باز ام نشد ماشینم اصاا دود نمیکنه و اصلا هم نشتی اب نداره نشتی روعن هم نداره پاک پاکه ولی روغ کم میکنه اب هم خیلی کم میکنه مدتیه درگیر این موصوع هستم پیش مکانیک هم رردم منتها نعهمیدن از کجا کم میکنه فقط یه موضوع که به صورت وستی کاز سوزش کردم ال پی جی ولی فرقی نداره با بنزین ام همین طوربه لطفا راهنمای کنید

سجاد 1399/6/16
1:38:23

سلام خسته نباشید من ماشینم 405 چند روز پیش واشر سوزاند بردم واشر شو عوض کردم بعد از دو روز سفیدک میزد در رادیاتور دوباره ماشین باز کرد و اگر سالم بود بعد من سر سیلندر نو براش گرفتم وجودش کردم و باز سفیدک میزنم لطفا راهنماییم کنید

یوسف 1400/4/24
5:25:51

سلام عادیه البته تا یک هفته بعد از تعمیر واشر

سمند 1399/5/5
9:54:59

سلام سمنددارم فروختمش ایا ماشینی که واشر ردکرده باشه هرچنددقیقه یک بار باید اب ریختش داخلش خریدارمیگه واشر از قبل بوده اخه دست من که بود یکم هم کم نمیکردبه نظرتون بلید چه کارکنم

احمدایمانی 1399/4/21
10:43:38

سلام من ام وی ام 110سه سیلندر دارم فنش ازکارافتاد واب جوش میومد دوسه بار اب اضافه کردم و باسرعت میرفتم درجه پایین میومد اما امروز یهو بوی سوختگی اوند وایسادم اب کم کرده بود وجوش اومده بود خیلی استارت زدم روشن شد اما گاز میدم حرکت نمیکنه صدایی مثل صدای فیلرگیری موتور ب گوش میاد اب هم روغنی نیست وروغن هم ظاهرا خوبه فقط هردو کم کردن علت چیه الان کنارخیابونم؟؟؟؟؟؟

امیر 1399/4/16
8:21:46

سلام من یه پراید مدل ۹۰ دارم هیدرولیکه مدتیه آب رادیات کم میکردم. اومدم تمام جنت های رادیات و حتی درب رادیات و مخزن آب رادیات رو عوض کردم ولی کماکان آب کم میکنه روغن موتور هم تازه عوض کردم ولی وقتی که میخوام ماشین رو خاموش کنم انگار یه صدای غورت دادن آب از تو موتور ماشین حس میکنم. علت چیه؟

محمد 1399/3/23
14:51:1

سلام پراید ۸۵دارم یکی دو ماه پیش بود که یه دفعه آمپر به خط قرمز نزدیک شد و فن هم نزد منم یه دفه خودرو رو خاموش کردم و آبهای رادیاتور به مخزن اضافی رفت از اون طرف به بیرون انتقال داد الانم که همین مشکل دارم یه دفعه همه ابهای رادیاتور خالی میشه وپر میشه مشکل از کجاست؟ درب رادیاتور ومخزن ذخیره اب رو تعویض کردم اما بازم این مشکل هست.

سجاد 1399/3/16
21:55:48

سلام خسته نباشید من ی پراید انژکتوری دارم و امپر اب از وسط بالا میره و فن هم وقتی ک امپر اب میاد وسط اونموقع شروع ب زدن میکنه و ماشین خیلی داغ میکنه ..ممنونتون میشم اگ بهم بگین مشکلش چیه ؟؟؟

هادی 1399/3/2
18:27:5

سلام خدمت شما عزیزان پژو ۲۰۶ تیپ ۲ چند روز پیش حس کردم داره آب کم می‌کنه چک کردم دیدم از سره اتصال لوله به رادیاتور آب کم می‌کنه اهمیت ندادم و امروز صبح که رفتم درستش کنم دیدم درب موتور شکرک زده مقصر من بودم ولی واقعا تجربه شد برام چون نمیدونستم حتی یه نشتی کوچک اینقد مهمه و واشر سرلیندر رو میسوزونه

رضا 1399/2/20
6:44:18

تشکر از مطالب مفید و پرکاربردتان

Morteza 1398/11/26
23:5:27

با سلام،من یه پژو آردی مدل ۸۴ داشتم که چهار روز پیش به یه نمایشگاه ماشین فروختم،روز چهارشنبه ماشینو به قیمت ۱۸ تومن قولنامه نوشتیم،که این اقا سه تومن ریخت به کارتم و گفت برو دفترخونه وکالت فروش و بده بعد بیا که بقیه پولو بهت بدم،منم ساده نمیدونستم باید اول پول بگیرم بعد امضا کنم،رفتم دفترحدفترخونه ونه از شانس من سیستم اداره ثبت تا شنبه کلا قطع بود،شنبه رفتم کارای ثبت و انجام دادمو امضا کردم،رفتم نمایشگاه که پولمو بگیرم،یهو یارو یه دفعه برگشت گفت برم به اردی یه سر بزنم،اونهمه ماشین اونجا بود فقط رفت سراغ ماشین من،یه دفعه دیدم میگه اقا این که اب روغن قاطی کرده،رفتیم دیدم اره همینطوره،گفتم به من ربطی نداره،من سه روز پیش سالم تحویل دادم،مشکل من نیست،که گفت نه ما هم دست نزدیم تکون نخورده،گفت الان ۴ یا ۵ تومن خرجشه تا درست بشه،کم کن از پولش بقیه پولتو بدم،گفت احتمالا ضدیخ کم داشته تو سرمای شدید یخ زده و قاطی شده،گفت یا پدل منو بده و ماشینتو بلر یا کمش کن من خودم بدم درستش کنن،خواستم پولشو پس بدم گفت وکالت فروش دادی باید بریم تعویض پلاک بعد قطعی بنامم بزنی بعد دوباره همین مراحلو برای خودت انجام بدی تا سند برگرده برات،که هزینشو گفت یک ونیم در میاد،بعدش ببر خودت تعمیرگاه،دیدم اینجوری همش میشه ضرر،به مکانیکم زنگ زدم داستانو تعریف کردم،برگشت گفت اقا اینا برات دام پهن کردن توام ساده گیر افتادی توش،گفتم چقدر خرجشه گفت باید موتور باز بشه اگه واشر باشه چهارصد نهایت،اگه سر سیلندر باشه اونم خیلی بشه نوشو بگیری ۱۵۰۰ در بیاد،به یارو گفتم من خودم میام میبرم میدم درستش کنن بعد سالم میدم بهتون،هرکاری کردم قبول نکردن،گفتن یا ماشینتو بردار ببر کلا،یا از مبلغش کم کن ما خودمون میبریم درستش میکنیم،به ناچار مجبور شدم دوتومن کمتر کنم و بدم به خودشون،خیلی نامردی کردن،بدجوری داغم کردن،من میخواستم برم شکایت کنم،که مکانیکم گفت تو وکالتنامه رو امضا کردی کل پولتو ازشون گرفته بودی؟گفتم نه سه تومنشو داده بود گفت بقیشو بعداز وکالت میده،گفت دیگه کارت در اومد راه برای شکایتم نزاشتن،الان راحت میتونه ادعا کنه کل پولتو داده توام که سند و امضا کردی،خلاصه این بی همه چیزا،بی وجدانا این بلا رو سر من اوردن،گفتم این تجربه خیلی تلخ و بگم شاید خدایی نکرده سرتون نیارن،حالا فقط من موندم مگه میشه ماشین یخ بزنه اب روغن قاطی کنه؟اونم تازه ضدیخم تقریبا دو سوم داشت،نظر شما دوستان چیه؟ببخشید زیاد نوشتم

حمیدرضا 1398/11/18
0:22:31

سلام چند روز میشد که رادیاتور ماشینم اب خالی میکرد و فن هم زیاد کار میکرد و امپر ماشین بالا میرفت و وقتی ماشین رو روشن میکردم قبلش رادیات رو پر میکردم ولی درش رو نمیبستم و اون جا رو نگاه میکردم که ببینم از کجا اب کم میکنه خلاصه با این که اب رادیات هنوز سرد بود حباب هوا میزد بیرون از در رادیاتور و مقدار زیادی ام اب رو با خودش میریخت بیرون(وقتی هم در رادیاتور بسته بود از طریق محفظه زاپاس رادیات که پر شده بود میریخت بیرون)خلاصه در رادیاتور عوض کردم شاید درست بشه. تا شب خوب بود ولی فرداش که چک کردم دیدم از قسمت واشر ها داره اب میده و از قسمت های دور و برش داره بخار میزنه بیرون خلاصه بردم پیش تعمیر کار و گفت واشر سر سیلندر سوزوندی ناجور اگه همون اول پیگیری میکردم که چرا اب کم میکنه یا چرا امپر ماشین از حد معمول همیشش بیشتر بالا میره شاید خسارت کمتری میزد حالا ماشین تعمیر گاست دعا کنید زیاد خسارت ندیده باشه.تجربه خیلی سنگینی شد برام ولی به نظرم ارزشش رو داشت.نوشتم براتون تا شاید یه جایی به دردتون خورد.

بهزاد 1398/11/19
6:24:58

سلام ماشینم پرایده و یکی دو سال پیش سوکت فن رادیات خراب بود و قطعی داشت و هیچ مکانیکی هم نتونست متوجه بشه و خودم شانسی دستم خورد به سوکت و دیدم سیمش کنده شد، خلاصه همین یه سوکت باعث شد که چند بار فن کار نکنه و ماشین داغ بشه و همین داغ کردنه به مرور چند جای ماشینمو خراب کرد، و الانم از در رادیات آب میریزه تو قمقمه ذخیره و از اونجام سرریز میکنه رو زمین و آب کم میکنه، یکی دوبارم درب رادیات تعویض کردم که کمی بهتر شد ولی بازم نشتی میده ولی الان با خوندن مقاله بالا متوجه میشم که واشر سرسیلندر سوزوندم.

مینو 1398/11/13
9:10:17

سلام امروز 12 بهمن 98 آمدم تعمیر گاه، می‌گویند واشر سر سیلندر 206 ام سوخته، مخزن آبش را همیشه چک میکردم آب داشت، اوسا می‌گویند رادیاتور جام کرده و آب خوب گردش نکرده، لازم به ذکر است اگزوزماشین را یکماه پیش عوض کردم، دو ماه پیش هم مهره آب عوض کردم، سه روز پیش بوی سیم سوخته از ماشینم می‌آمد مثل همان بویی که اگزوزم در زمان خرابی میداد، گفتم شاید بخاطر شل شدن تسمه اگزوز بود که بعد از تعویض وقت نکردم بروم صفتش کند، آمپر آب بالا رفته ولی فن هم کار می‌کرد، بعد از مدتی هم بو از بین رفت ولی از رادیاتور آب چکه می‌کرد، برای همین موضوع به تعمیرگاه آوردم که تشخیص سوختن واشر سر سیلندر می‌دهد، هنوز بازش نکرده که ببینیم چقدر صدمه دیده و نیاز دارد به تراشکاری دارد یا خیر مرسی مینو

ارمین 1398/11/11
3:39:5

ماشین من واشر سوزونده و حتی رادیاتورش هم سوراخ شده و آب میده داخل اتاق شاگرد ولی نمیدونم با تراش کارش درست میشه یا باید سرسیلندر رو عوض کنم.از کجا بفهمم؟

آرمین 1398/11/24
10:21:30

داداش اگه سمت شاگرد زیر پاش آب جمع میشه بدلیل سوراخ بودن یا خرابیه اتصالات رادیاتور بخاریه،رو چه حساب میگن واشر سوزوند؟

پرویز 1398/11/1
21:9:32

سلام من پژو ۴۰۵ دارم هر سه الا چهار روزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی سی آب کم میکنه هیچ گونه نشتی نداره و صبحا ک روشنش میکنم از اگزوز بخار میزنه بیرون بنظر شما باید چکار کنم و چقدر هزینه داره ممنون

علی 1399/1/22
0:10:11

سلام داداش اول اینکه اب تا کحا مر میکنی اگه تا اونجا که نوشته ماکسیمم پرکنی واینقدر کم کنه که واشرت داره میسوزه و در حد اویلشه،اگه نه مثل من اون اویل که ماشین خریده بودم اب رادیاتور تا سرریزش پرمیکردم که نه هیچی نشده چون زیاد پرکنی خب چون اب حوش میادوکمپرس میشه اضافیش از دهانه وردی اب رادیاتور اگه توحه کردهدباشی یه سوراخ داره که از اونحا میزنه بیرون،خب این تا اینجا حالا فهمیدنش کاری نداره اول اینکه صبح ماشینو روشن نکروه درب رادیاتو باز کن یجا باشه که نوروشنایی روی اب بیفته معلومه روی اب چرب شد و روی اب رنگی رنکی شده که نعلوم مبشه روغن وارد رادیات شده یا روش دوم درپوش درب سوپاپو بردار همونجایی که روغن میریزی داخل ماشین منظورمه ببین زیرش سفیدک زده یا نه بقول نویسنده ما رنگش مثل سس مایونز سالاده دقیقا مثل همون که اگه اینجوری باشه بازم اکن بخار روغنوبا اب که اونطوری میشه و در مواقع شدید زیر درب رادیاتورم اینطوری سفیدک میزنه راه سوم روشن کروم ماشینه که بد روشن میشه و حتی بعد روشن شدن بد کار میکنه،اینا راه هاشه ولی هرچی زودتر بری عوض کنی به نفعته چون فقط خرجت یه واشر سرسیلندره ولی اگه ازحدش بگذره میری تو خرج ۷ تا ۸ میلیون تونان ولی الان بری با پانصد تا نهایت نهایتش ۷۰۰ درست میشه و حتی نیازی هم نیست سر سیلنرو ببری کفتراشی،امیدوارم بهت کمکی کردهدباشم چون خودمم الان درگیرش هستم پژو۴۰۵ مرضش فقط همینه وگرنه از لحاظ دیگه حساب کنی خدایی بهترین ماشینه،خداحافظ موفق باشی

محسن 1398/10/19
22:44:45

سلام.من سمنددوگانه فابریک دارم دوهفته پیش سیلندردادم تراش ۳واشرم عوض کردم الان دوباره درروغن نگاه کردم یکمی ارده کرده می خواستم ببینم مشکل ازکجاس

نواب 1398/9/23
13:23:23

من دستی دستی واشار زدم ،،، درب رادیاتورو 20 کیلومتر یادم رفت ببندم موتور داغ کرد و تماااام

مجید 1399/3/25
9:34:31

خسته نباشیدخودا قووووت

Masibostani 1398/9/20
13:45:12

سلام خسته نباشید پیکان وانت مدل 77 در تی 10روز سه بار واشر سر سیلندر زده بار اول ماشین جوش آورد واب روغن قاطی کرد بار دوم پس از 6روز دوباره بدون کشیدن آمپر ماشین دود سفید کرد و واشر زد هر دوبار تراشکاری رفته لوازم مصرفی تعویض شده بار سوم 24ساعت بعد بازم بدون کشیدن آمپر ماشین خاموش شد اول دود سفید کرد و دیگر روشن نشد 4بار سر سیلندر تراش رفته واشر 2میل هم بار آخر انداختم ولی نشد لطفاً راهنمایی کنید 1میلون خرج کردم باز ماشین در خونه خوابیده از کار افتادم هر کس یه چیزی میگه

sina 1398/9/30
19:3:13

سلام وقتی واشر سرسیلندر خریدید به فروشنده گفتید واشر تراش چندم میخواید؟؟؟

مهیا 1398/9/14
16:12:17

سلام من یه پراید کاربراتوری دارم، چند وقتبه تو سربالایی ماشین خاموش میکنه و وقتی دریچه هواکش رو باز میکنم، توس آب هست و از اونجا به داخل موتور هم میره و سمع رو خیس میکنه و با روغن هم قاطی شده. ماشین نه بی آب مونده نه آمپر بالا رفته. حتب وقتی گرمه در روغن رو باز گذاشتم ، آب تبخیر شده بود و روغن شفاف بود. کسی میدونه چطور ممکنه آب وارد هواکش بشه

گودرز 1398/8/18
6:41:20

سلام ماشین من ایسو زو می باشد آب کم و آمپر میرفت بالا هنگام بارگیری و سر بالای بعد مدت الان روغن بشدت کم میکند و نشت هم دارد لطفا راهنمایی بفرمائید با این گرانی تعمیر کار نظر درست بده

مهدی 1398/8/18
4:30:37

سلام درب رادیات ک صبح باز کردم اب کردم اب قهوه ای تیره بالا اومده چسبناک بود علت چیست

ابوالفضل هستم 1398/7/3
13:9:20

سلام. همیشه چک کنید مسیر عبور آب نشتی نداشته باشه که هوا بکشه. درب رادیات خراب نباشه. از دورتادور ترموستات آب نشت نکنه. رنگ آب شفاف و بدون زنگ و حباب باشه. نامعقول و زود به زود آب کم نکنه.

مرتضی 1398/6/31
13:28:43

سلام ماشینم پراید هستش و امروز چون هوا خیلی گرم بود امپر رفت بالا تا جای ک چراغ امپر روشن شد بعد این امپر روشن شد من ی ۵۰۰ متر رفتم تا ب یجای رسیدم و درحالی ک ماشین روشن بود اب روی رادیات ریختم تا امپرش اومد پایین ولی الان دود ک نمیکنه احتمال داره واشر سوخته باشخ

Alireza 1398/6/21
6:9:20

ماشین من موتورش زانتیا ۱۸۰۰ فقط وقتی روشن میکنم ماسینیون حدود ۲۰ ثانیه بد کار می‌کنه بعد درست میشه از اگزوزم حدود یه قطره آب می‌ریزه بیرون داخل رادیاتورم آبش یکم منگ داره به زردی میخوره ولی چربم نیست .در موتورو باز میکنی وقتی ماشین داغه حالت بخارو دود خیلی کم میاد بیرون

حسن 1398/6/12
8:34:50

ماشین من پژو پارس هست چند روزی که موقع روشن کردن صبح ها دو سه دقیقه ماشین نامنظم کار میکنه و هم دود غلیظ سفید رنگی از اگزوز میزنه بیرون... آیا واشر سرسیلندر سوزونده؟ لطفا راهنمایی کنید. نتشکرم

علی 1399/1/12
16:28:42

من خودم پارس دارم واقعا موتور آشغالی دارن و اینکه آب کم میکنه بردم دیاگ زدم گفت فن ماشین خراب شده عوضش کردم آمپر اومده پایین ولی هنوز آب کم میکنه من میگم واشر سوزونده واقعا اصن به ماشینم فشار نیاوردم ولی متاسفانه کیفیت بسیار پایین و تکنولوژی قدیمی بیچاره کرد مردم رو فکر کنم حداقل در بهترین حالت 3 الی 4 تومن توی خرج افتادم

اشکان 1398/10/19
10:18:45

بله ببرش مکانیکی تا یاتاقان نزده

سهراب 1398/5/19
20:57:22

سلام من ماشینم ۴۰۵ و امپرش تا ۹۸ میره و فن کار میکنه میاد ۹۰ بعد ۱۰ دقیقه باز میره ۹۸ دباره فن ها کار میکنه بعد امروز یکی از فن ها خرتب شده بود بردم درستش کردم الان وقتی ماشین داغ میکنه فن روشن میشه از زیر درب رادیاتور ک ی سوراخ کوچیک هست اب میریزه بیرون خاهشا میشه راهنمای کنید ک واشر زده یا مشکل دیگه ای داره یا ابش زیاده یا زود زود داغ کردنش بخاطر هوای گرمه تابستونه خاهشاااا راهنمای کنید ایدی تلگرامم @prokarud01 شماره تماسم 09146473565

پویا 1399/5/31
23:4:58

به نظر میرسه ترموستات خرابه.

محمودی 1398/5/18
10:25:25

سلام.ماشین من پرایده وچند روزی آب ازداخل لوله برگشت رادیاتور به داخل قمقمه رادیاد با بخار میزد داخل قمقمه وفشار زیاده داخل سیسم آب بود که جنت ماشین باد کرده بود وخلیلی زود جوش میاورد وموقعه ای که درب رادیاتور باز میکردم آب میزد بیرون وازداخل رادیات حالت حباب داشت به نظر شما واشرزده؟

نریمان 1398/4/25
6:54:17

باسلام جیب صحرا یکدفعه آب کم کرد که مقدار 3 بطری نوشابه آب ریختم وبراه افتادم وبعداز نیم ساعت با 2بطری آب اضافه کردم ویکساعت راه افتادم کم نکرد . اما حالا استارت ریپ میزه وکارنمیکنه علت چیست/

محمد امین 1398/4/20
21:3:49

سلام ماشن من پراید هستش بعد یه مدته هر دوسه روز رادیات ماشینو چک میکنم هم منبع خالی شده و رادیات ابش نصفس قدرت موتور کم نشده اتری از اب داخل روغن ماشین نیست و اب رادیات هم چرب نمیشه واثری ار روغن درون اون نیستش اما هنگامی ک ماشین روشنه و درب رادیات بازه اب درون رادیات سطحش مقداری پایینه تا ماشین گرم میشه سطح ابش بالا میاد و هر چند ثانیه حباب هایی از اون بالا میاد لطفا کمک کنید به چند تعمیر کار مراجعه کردم اما تشخیص ندادن

علیرضا 1398/5/3
4:22:26

سلام . نگران نباش . مشکل احتمال خیلی زیار از درب رادیات هست . یه درب رادیات پلاستیکی بنداز روش

حسین 1398/4/15
20:55:17

سلام405 من عید سرسیلندر عوض کردم الان ماشینم تو ترافیک کولر میگیرم آمپر میاد پایین ولی تو جاده وسط رد میکنه از پیچ هواگیری هفته پیش آب نشت کرده بود حدود یکنونیم لیتر آب کم کرده بود از آون موقهم در رادیاتور باز میکنم گل زده بالا آیا واشر زده

مهدی 1400/12/12
0:36:53

ماشین فقط ۳۱۵ ام وی ام حتی امپر اب نداره که بخاد جوش بیاره . یه سری شلنگش پاره شده بود اب کل موتور رفته بود راحت ۴۰ کیلو متر رفته بکد آخ نگفته بود در صورتی که که اگه پژو بود بی شک یاتاقان میزد

ابوالفضل 1398/7/3
13:13:28

داداش خرابی واشر گزینه آخر هست. سیستم رادیاتور ماشینت از یه جایی هوا میکشه. مثلا جنت ها، درب، پیچ های هواگیری، دور تا دور ترموستات و ... و باعث میشن رادیات گل و زنگ بزنه. ماشینو ببر پیش رادیاتورساز و تعمیرکار بخاری نشون بده. سریع پیش مکانیک نرو.

علی رضا 1398/5/6
19:31:12

سلام. ماشین من همین مشکل را داشت علت واشر سر سیلند بود

صاحب 1398/4/3
15:13:42

باسلام. ماشین ایسوزو 5/200دارم تو مسیر شلنگ رایاتور سوراخ شده و اب خالی کرده. الان وقتی روشن می کنم البت کمتر از یک دقیقه روشن کردم. موتور بدجور میلرزه روغن هم از جای بین سرسیلندر و سیلندر زده بیرون. اما دود ، روغن و ابش تغییر رنگ نداده. بنظر شما چه مشکلی داره ؟ ایا فقط واشر سوخته یا یاتاقان و سوپاپ ویا چیزی دیگه هم مشکل داره؟؟؟ با تشکر

مهدی حبیبی 1398/3/7
0:54:14

سلام . سمند ال ایکس دوگانه کارخانه دارم .پارسال واشر سر سیلندر عوض کردم .تا دو ماه اب کم نمیکرد کم کم اب کم کردمش شروع شد الان هر بار که تگاه میکنم اب رادیاتش رو چک میکنم در حالباز کردن درب رادیات صدای ویسسس میکنه بعد اب رادیاتم بعضی اوقات با کف قهوه ای مواجه میشم شلنگ های رادیاتم انگار باد کرده بنظر میاد اخه سفت میشن .میخواستم بدونم علت از واشر هست حتما. اخه من همیشه اب رادیات رو چک میکنم تا حالا نشده که جوش بیاره با اب کم داشته باشه . ممنوناز راهنماییتون .

fatah oil chang 1398/3/17
15:22:23

سلام خدمت دوست عزیز خودروهای که محفظه رادیاتور بسته دارند هرگز نباید در زمانی که موتور گرم هست درب رادیاتور رو باز کرد. خودرو های پژو همه مدلهاش سمند و اردی و غیره برای اینکه این مشکل واستون پیش نیاد قبل از باز کردن درب رادیاتور جهت چک کردن اندازه آب رادیاتور به شیلنگ بالای خارج شده از رادیاتور دست بزنید و فشار بدید اگر داغ بود و داخلش تحت فشار بود یعنی شیلنگ سفت بود از باز کردن درب رادیاتور جدا اجتناب کنید که حتما واشر میزنه ماشینتون. بازم اگه سوالی داشتید.تلگرام یا تماس در خدمت هستیم. 09362535769

موافع حرم 1398/3/6
17:29:6

سلام پژو94دوگانه فابریک دارم دوماه پیش واشرسرسیلندرعوض کردم.ولی دوباره ماشین اب کم میکردهرروزابشوچک میکردم کم سوارمیشدم دیروزکه رفتم جایی که نزدیک بوددواومدم کلا5دقیقه امپروسط اومددمه درمون خاموش کردم صدای فس فس اومدنگاه کردم دیدم یکی ازشلنگهای رادیات پاره شده عوض کردم وهیچ یک ازعوامل که میدونستم واشرسوختنی چطورمیشدرونداره فقط درب روغن موتورروکه بازکردم یکم به دربش روغن شل شده چسبیده بودوخاموش بودنی حاات بخارمیومدبالانمیدونم علتش چیه لطفاراهنمایی کنیددستمم خالیه یاعلی

محسن2 1398/2/28
15:40:14

سلام. من یک آردی دارم که مثل ساعت کار میکنه و خیلی حساس ام روش و کلا نمیزارم اذیت بشه. حدود یک ماه پیش وقتی اول صبح استارت میزدم ماشین درست روشن نمیشد، حتما بعد از استارت باید گاز میدادم، یه نیش گاز میدادم و ول میکردم و بعدش ماشین روشن میموند. اینکار رو نمیکردم ماشین خاموش میشد. بهرحال بردم مکانیک خودم که از اول(سال 83) با این ماشین بوده، اول از شمع و استوپر شروع کرد و تعویض کردیم، درست نشد. رفتیم رو چال، اگزوز ترک داشت، رفتم جوش دادم، باز درست نشد. گفت برو دیاگ بزن، دیاگ زدم، باتری چک کردم، هیچ مشکلی نداشت، فقط گفت ببر مکانیک فیلر گیری کنه شاید موتورت بهتر کار کنه. اون کار هم کردیم نشد باز هم. در آخر مکانیک گفت اگر باز هم بد کار کرد واشر سر سیلندر نیم سوز شده. اول اینکه این نیم سوزی خطرناکه، همین الان ببرم عوض کنم؟ دوم اینکه واقعا مشکل درست استارت نخوردن از این موضوع میتونه باشه؟ من دیگه همه کار کردم براش، باز استارت بد میخوره...

parvaz 1398/4/19
15:42:0

سلام سنسور مپ رو چک کنید

حامد 1398/2/15
15:45:6

باسلام خدمت عزیزان امیدوارم مطالبی که میگم بتونه براتون مفید باشه علائم سوختن واشر سر سیلندر تو هر ماشینی متفاوته من 405 دارم که همین هفته واشر سرسیلندرش سوخت برای ماشین من این علائم رو داشت : 1. اول صبح هنگام روشن کردن ماشین و استارت زدن پس از روشن شدن ماشین موتور میزان کار نمیکنه یعنی موتور لرزش داشت که بعد چند دقیقه صدا و لرزشش قطع میشد و موتور عادی کار میکرد. 2. آب کم کردن رادیاتور نشانه دیگر سوختن واشر تو ماشین من بود 3. وجود حباب های ریز داخل آب رادیاتور هم نشانه سوختن واشر تو ماشین من بود 4. کاهش توان و شتاب خودرو هم نشانه دیگه واشر سوختنه

امید 1399/12/15
0:54:52

سلام دقیقا مثا ماشین منه هزینه چقدر برداشت

اميد 1398/6/23
18:24:4

دقيقا مشكلات ماشينتون مثه من بود چقدر هزينه كردين ؟ چيزي هست كه بتونم تا سر برج كشش بدم ؟

محسن 1398/2/2
13:21:48

ممنون از متن خوبتون، من ماشینم 206 تیپ2 هستش، موتور بسیار سالمی داشته تا اینکه در یک سربالایی فشار زیادی به موتور اومد و باعث شد رادیاتورم خود به خود سوراخ شه، با راهکارهایی که بلد بودم نزاشتم آمپر بره بالا اما دو بار رادیاتور عوض کردم و الان رادیاتور سومم هستش که همگی خود به خود انگار بخاطر فشار زیاد از درز بالای رادیاتور سوراخ میشن و آب پس میدن. لازم بذکره که هیچ کدام ازین علائمی که گفتید رو نداره و فقط احساس میکنم ی مقدار موتور با لرزش کار میکنه (بد کار میکنه) دمای موتورم به هیچ وجه بالای نصفه نمیره اما همیشه در این حدود آمپر کار میکنه که قبلا دمای پایین تری داشت. از اونجایی که متاسفانه متخصص خودرو کم شده و همه شدن تعویض کار هرجا میبرم ی چیزی میگه و اکثرا هم فکر جیب خودشون هستند. ممنون میشم بنده را راهنمایی بفرمایید چه اقدامی انجام بدم.

سجاد 1398/6/9
6:34:42

سلام احتمالا موتور شما کمپرس دارد

امیر 1398/1/18
14:43:36

باسلام و تشکر از مطلب آموزندتون یه سوال داشتم. آیا درسته که میگن حتی اگر واشر سرسیلندر سالم باشد بهتر است هر ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار کیلومتر واشر سرسیلندر را برای جلوگیری از عواقب بعدی عوض کنیم؟ بنده پراید مدل ۸۹ دارم وتاالان ۱۶۰هزار تا راه رفته

asm 1398/5/6
3:26:36

بله درسته هر موتوری ولو مثل ساعت بدون هیچ مشکلی کار کنه یه سری وسیله مصرفی داره که باید دوره ای تعویض بشن . شامل کلیه واشرها منجمله واشر سرسیلندر . این قطعات که اصطلاحا تایم چنج دارن بخاطر اینکه به وضعیت حاد خرابی قطعه نرسن بعد مدت مشخص باید تعویض بشن. واشر سرسیلندر چون در معرض تنشهای گرمایی متفاوت ، فشار و دمای خیلی بالا مواد شیمیایی خورنده حاصل از احتراق و مایع سیستم خنک‌ کننده و ضریب انبساطهای مختلفه به مرور با بالا رفتن ساعت کاری موتور دچار خستگی در مواد سازنده ایجاد ترکهای میکرونی و خوردگی سطحی میشه که نهایتا همه اینا باعث عدم آب بندی و تخریب واشر با گذشت زمان میشه . به این نقطه که رسید دیگه واشه کامل خراب شده و علائم کلاسیکش مثل نشتی های مختلف رو نشون میده . به خاطر اینکه کار به اینجا نرسه توصیه میشه اگر واشر در شرایط عادی کار میکرده بعد از ۱۰۰ هزار مایل ( زمان تعمیر اساسی اکثر موتورهای بنزینی ) همراه بقیه مواد مصرفی تعویض بشه . اگر موتور دچار شرایط حاد مثل گرم کردنهای مکرر ( به هر دلیل ) شد هم چون عمر مفید قطعه به شدت پایین میاد و احتمال آسیب دیدن طی چند هزار کیلومتر آتی و هزینه های سنگین داره توصیه میشه ولو واشر ظاهرا سالم باشه اقدام به تعویض کنید .

ادمین 1398/1/18
17:54:25

سلام دوست عزیز واشر سر سیلندر در صورت رعایت کلیه نکات هیچگاه به خودی خود خراب نمی شودو نیازی به تعویض ندارد.اما اگر نشانه های موجود در متن را در خودرو خود مشاهده کردید حتما به مکانیک مراجعه فرمایید.

سعید احمدی 1398/1/8
19:52:25

این مشکل بیشتر در ۴۰۵ وجود دارد!

مهرداد 1397/10/27
10:1:25

چند مدت پیش توی خیابون ماشینم وش آورد و خیلی اتفاقی یک تعمیر کار به پست من خورد و با بررسی که انجام داد به من گفت که ترموستات چسبیده، اونم به خاطر گرفتگی خونه های رادیاتورمه، ترموستات رو عوضش کردم و یه مدت خوب بود اما مجدد دمای موتور خیلی میره بالا مخصوصا در حالت درجا ک کار میکنه و آب هم کم میکنه، خواستم بدونم ممکنه ماشین منم واشر زده باشه؟

مسعود 1397/11/14
3:17:12

اگر آمپر دما زیاد بالا میره و یعنی از نصف رد بشه و بعضی اوقاتم چراغ آمپر روشن بشه و داخل محفظه درپوش بالای موتور که روغن می ریزی داخلش اگر روغن سفید شده باشه یا رگه هایی از خط سفید توش باشه یا صدای موتور حالت تلپ تلپ پیدا کنه مخصوصا هنگام روشن کردن ماشین وقتی موتور سرده و روغن کم کنی در مسافت های کوتاه و یا در داخل محفظه رادیاتور چرب باشه مثل گل که در دیواره خصوصا زیر درب رادیاتور جمع میشه و یا احساس می کنی که قدرت موتور خیلی کم شده احتمال زیاد واشر زدی

مطالب مرتبط