icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو شرکت کروز ،در حال تبدیل شدن به سلطان صنعت خودروی ایران

شرکت کروز ،در حال تبدیل شدن به سلطان صنعت خودروی ایران

خرید سهام عمده ایران خودرو و سایپا بعنوان دو خودروساز بزرگ کشور توسط غول های قطعه سازی ایران که نهایتا به انحصار بیشتر ختم می گردد، موجب اعتراض گسترده فعالان دلسوز این صنعت و همچنین رسانه های مستقل گردیده است. اما مدیران شرکت کروز در نشست خبری روز گذشته خود سعی کردند با ادله بسیار عجیب و معنی دار اتهام های وارد شده را از خوب سلب نمایند.

چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ 1 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو-اتفاق ها و جریاناتی که در صنعت خودروکشورمان در حال رقم خوردن است تقریبا در دنیای کنونی کم سابقه و حتی بی سابقه است .یکی از جریان هایی که از مدتها پیش آغاز شده است روند خصوص سازی ایران خودرو و سایپا بعنوان بزرگترین خودروسازان کشور است. البته در ظاهر همه چیز خوب و مطابق استانداردهای جهانیست.اما وقتی به روند این واگذاری ها دقت می کنیم می بینیم که نه تنها این خصوص سازی به نفع کشور نیست بلکه در واقع آغاز انحصارگرایی مطلق و ایجاد یک امپراطوری خانوادگی در صنعت خودرو کشور است.

داستان از آنجایی آغاز می شود که بر اساس گزارش هاس مستند عمده قطعات مورد نیاز ایران خودرو و سایپا انحصارا توسط سه قطعه ساز بزرگ کشور تهیه می گردد که توانسته با حذف تولید کنندگان خرد عملا تنها سورس تامین برخی از قطعات برای خودروسازان شوند. این انحصار گرایی باعث وابستگی شدید ایران خودرو و ساپیا به این غول های قطعه سازی گردیده است. طبق گزارش تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد صنایع خودروسازی کشور که 29 تیرماه سال 94 در مجلس قرائت و در رسانه‌ها منتشر شد، شرکت‌های «کروز، عظام و صنایع سندان ایرانیان» تامین‌کننده بیش از 30 درصد قطعات و سیستم‌های خودروهای پرتیراژ خودروسازان ایرانی بوده‌اند که در 2300 قطعه به‌صورت تک‌منبع تامین این قطعات فعالیت می‌کنند. بر اساس این گزارش می توان متوجه شد کوچکترین خللی چه به طور عمد و چه به طور غیر عمد توسط قطعه سازان در تامین قطعات اولیه صورت پذیرد موجب تعطیلی خطوط تولید یا تولید ناقص خودرو توسط خودروسازان می گردد. حضور چنین اهرم پرقدرتی شائبه این را بوجود آورده که کروز که در حال حاضر سهم عمده ای از ایران خودرو را در اختیار دارد ،در پی خرید تعداد بیشتری از سهام ایران خودرو است تا بتواند عملا قدرت را در این خودروساز در دست بگیرد.همین موارد باعث شد تسنیم در خبری با عنوان ،یک قطعه ساز ایران خودرو را به گرونگان گرفته است.بطور مستقیم این مشکل حاد را رسانه ای کند.

 اما تمام آمال و بلند پروازانه کروز به اینجا ختم نمی شود چرا که این شرکت توسط شرکت های اقماری و تو در تویی که در اختیار دارد بدنبال خرید سهام سایپا نیز می باشد تا بتواند نهایتا این دو خودروساز را ادغام نماید و عملا به امپراطور صنعت خودروی ایران تبدیل گردد.در صورت چنین اتفاقی کروز می تواند براحتی رقبای ریز و درست  دیگر را نیز از میدان بدر نماید و راسا قطعات خودروسازان که حالا خود مالک آنها است را تولید نماید .چرخه که در نهایت متاسفانه منجر به انحصار گرایی، دیکتاوری مطلق و فساد بیشتر در صنعت خودرو کشور مان خواهد انجامید.

روز گذشته مدیران شرکت کروز در نشست خبری خود برای انکار آرزوی خرید سهام بیشتر از سایپا و ایران خودرو ادله را عنوان کردند که نوعی توهین به فهم مردم و مشخصا رسانه های است. با توجه به اخبار منتشر شده توسط رسانه ای هایی که در این نشست شرکت داشتند ،نادر سخایی  مدیر عامل شرکت کروز عنوان نموده است:"کروز هرگز بدنبال خرید سهام خودروسازان نیست و نبوده  اما سهام داران شرکت کروز می‌توانند در شرکت‌های دیگر‌ هم سهام داشته باشند که منع قانونی ندارد."وی در ادامه نیز اشاره شرکت کروز تنها از طریق شرکت سپهر کیش ایرانیان در ایران خودرو شریک است و هیچ سهام دیگری ندارد."

مشخص نیست چرا شخصی که بعنوان مدیر عامل بزرگترین خودروساز کشور در حال سخن گفت قصد دارد با بازی با کلمات  اذهان را از واقعیت منحرف کند در حالی که اصل ماجرا چنان شفاف است که این سخنان تاییدی بر تلاش بدست کروز و مدیرانش برای بدست گرفتن صنعت خودروی کشور توسط خرید سهام شرکت های خودروسازی است. برای مشخص شدن این ماجرا کافی است که به اعضای هیت مدیره و مدیران کروز و شرکت های تابعه اش نگاهی بیاندازیم.

تاریخچه شکل‌گیری شرکت کروز به سال 61 برمی‌گردد. مدیران دوتابعیتی این شرکت از خانواده کشاورز و علیپور هستند. براساس آنچه در وب‌سایت کروز آمده، تنها زیرمجموعه این غول قطعه‌سازی، شرکت ایسکرااتوالکتریک ایران است اما با کمی جست‌وجو می‌توان به نام‌های دیگری همچون تدبیرسرمایه آراد، توسعه وینارت، سپهر ایرانیان کیش و ویسمن‌موتور رسید که کروز   توانسته به‌طور غیرمستقیم از طریق شرکت‌های تودروتو بخش قابل‌توجهی از سهام ایران‌خودرو، گروه بهمن و سایپا را تصاحب کند. پس از خرید بخش عمده سهام گروه بهمن و نزدیک به 27 درصد سهام ایران‌خودرو، حالا این شرکت شانس زیادی برای تصاحب و ادغام ایران‌خودرو و سایپا دارد که در این صورت بخش عمده قطعه‌سازی و خودروسازی کشور به انحصار کروز درخواهد آمد.

اعضاء هیأت مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد در سال ۱۳۹۰ و شرکت ویسمن موتور (تاسیس شده در سال ۱۳۹۳) در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز صاحب کرسی مدیریتی بوده و حال آنکه در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز ، رییس و نایب رییس این شرکت سمت رییس و نایب رییس هیأت مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد را که در پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ به ثبت رسیده عهده دار هستند. بررسی ها نشان می دهند ،شرکت قطعه سازی کروز تملک سهام خودرویی ها را از طریق شرکت تدبیر سرمایه آراد برای شرکت ایران خودرو اجرا کرده و توانسته است حدود ۱۶ درصد سهام کل ایران خودرو به عنوان بزرگترین سهامدار در ترکیب سهامداران عمده این شرکت را بدست آورد. مجموعه قطعه سازی کروز که هم اکنون در ترکیب هیات مدیره ایران خودرو صاحب کرسی مدیریتی است پیش از این در سال های ۹۲ و ۹۳ بطور مشخص با نام مدیران حقیقی این شرکت در ترکیب هیات مدیره “خودرو” حضور داشت،اما پس از تغییر مالکیت سهام این اشخاص به نام شرکت تدبیر سرمایه آراد این رویه تغییر یافته بطوریکه با دقت در نحوه ثبت این شرکت و بکار گیری حسابرسی موشکافانه می توان به روشنی دید اگر چه مدیران کروز به اسم خود در ایران خودرو سهامدار نیستند اما در واقع این دو مدیر مالکیت سهام را همچنان در اختیار دارند . واقعیت این است که اگر چه مالکیت سهام مدیران کروز در ایران خودرو به اسم شرکت تدبیر سرمایه آراد ثبت شده ولی در معاملات با اشخاص وابسته این مجموعه پولی از بابت این واگذاری جابجا نشده و نشان‌دهنده معاملات موضوع ماده ۱۲۹ قانون تجارت است.

همانطور که مشاهده می شود کلیه اعضاء هیأت مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز صاحب کرسی مدیریتی بوده و حال آنکه در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز ، رییس و نایب رییس این شرکت سمت رییس و نایب رییس هیأت مدیره شرکت یک میلیارد تومانی صنایع خودرو سازان کروز (سهامی خاص) را که در پنجم اردیبهشت ماه سال جاری به ثبت رسیده عهده دار هستند. از سویی دیگر رییس و نایب رییس شرکت تدبیر سرمایه آراد هر کدام به تنهایی از سهامداران حقیقی ۳.۴۰ و ۳.۴۱ درصدی ایران خودرو نیز به شمار می روند.

روند تاسیس شرکت های تو در توی گروه و اعضای هیت مدیره شرکت آنچنان زیرکانه در هم تنیده شده است تا از نظر قانونی مشکلی در جهت بدست آوردن کرسی های بیشتر در ایران خودرو و سایپا پیش نیاید. اما سئوال ما از جناب آقای سخا مدیر عامل گروه بهمن این است چگونه امکان دارد آقایان علیپور و کشاورز که موسس و اعضای هیت مدیره کروز هستند و همزمان در شرکتی دیگر سهام دار ایران خودرو نیز می باشند تصمیمات بر خلاف نظرات کروز در تصمیم گیری های سایپا و ایران خودرو اتخاذ نمایند. مگر می شود شخصی که موسس شرکت کروز بوده است ،زمانی که در مسند قدرت ایران خودرو ،سایپا وگروه بهمن نشسته و از تمامی اسرار ،متن قرار دادها و بسیاری از رانت های اطلاعاتی دیگر مطلع است در جهت منافع شرکت های دیگرش استفاده نماید.این سخنان مدیر عامل شرکت کروز آنقدر کودکانه و غیر قابل باور است که نگفتنش بهتر از ابراز کردنش بود.

در نهایت باید گفت که اگر امروز مسئولین دولتی و قضایی جلوی این گونه زیاد خواهی ایستادگی نکنند در آینده نه چندان دور شرکت های مختلفی که در طول فعالیت با استفاده از تسهیلات و رابطه ها توانسته به عنوان "غول "دست یابند بزودی همانند صنایع و کسب و کار های دیگر شاهد سلطان های جدیدی نظیر "سلطان صنعت خودرو "نیز خواهیم بود.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img

علی 1398/7/26
6:16:3

در مورد نقش شرکت کروز در انحصار قطعات مهم و افزایش قیمت خودرو هم بگوئید.آیا لابی گران با قدرت به کارشان ادامه می دهند یا بالاخره مرجعی برای رسیدگی به تخلف آنان وجود دارد؟ دست چه کسانی در کار است که دو سه نفر، از تحریم ها این چنین سوء استفاده کرده و صنعت خودرو را قبضه کرده اند. مردم چه گناهی دارند که باید تاوان زیاده خواهی عده ای بی وجدان و خیانت کار به مملکت را بپردازند.

پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب