icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو ضرر تولید هر دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا چقدر است؟

ضرر تولید هر دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا چقدر است؟

در سال گذشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مجموع ۲۲ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند، به گفته دبیر انجمن خودروسازان؛ هم اکنون ایران خودرو به طور متوسط برای هر خودرو ۴۰ میلیون تومان و سایپا حدود ۱۰ میلیون تومان زیان می‌کنند.

شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-هم اکنون به واسطه قیمت‌های دستوری، ایران خودرو به طور متوسط برای هر خودرو 40 میلیون تومان و سایپا حدود 10 میلیون تومان زیان می‌کنند٬‌ به عبارت دیگر با میانگین گرفتن از این دو عدد می‌توان اینطور برآورد کرد که دو خودروساز اصلی کشورمان با تولید هر خودرو 25 میلیون تومان متضرر می‌شوند.

اگر چه در سال 99 خودروسازان با مجوز وزارت صمت سه بار اقدام به افزایش قیمت کردند اما با روند صعودی قیمت‌ها، از زیان انباشته یا در نهایت از زیان تولید آنها در سال گذشته کاسته نشد و ظاهرا مجوز افزایش قیمت نیز تاثیر زیادی بر زیان‌ دهی تولید‌کنندگان در سال گذشته نداشته است.

تجربه نرخ‌ گذاری دستوری نشان داده نرخ کالا در نهایت به نرخ بازار به‌ دست مصرف‌ کننده ‌نهایی می‌رسد، اما توزیع ثروت و درآمد از شرکت‌ها و سهام دارانشان به جیب واسطه‌ها می‌رود، در صنعت خودرو نیز این موضوع مصداق دارد.

با این وجود در سال گذشته با ارائه بسته جهش تولید که شامل موادی چون اصلاح قیمت خودرو بود قرار بود در جلسه سران قوا در خصوص این بسته و واگذاری قیمت خودروهای کم تیراژ تصمیم گیری شود اما تاکنون با گذشت چند ماه از ارائه این طرح به ستاد اقتصادی سران قوا تاکنون خبر جدیدی در این زمینه منتشر نشده است.

در همین زمینه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به جلسات متعدد مسئولان در پایان سال گذشته در زمینه تغییر روش قیمت گذاری خودروها گفت: بر اساس آخرین تصمیمات و توافق و تایید مسئولان قرار بود تا قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ در اختیار هیات مدیره شرکت‌های خودروساز قرار بگیرد اما متاسفانه تاکنون مجوز این طرح از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه نشده است.

این درحالیست که در صورت موافقت و اجرای موفق طرح واگذاری قیمت خودروهای کم تیراژ به شرکت‌های خودروساز، اجازه آزادسازی قیمت خودروهای پر تیراژ نیز ارائه خواهد شد چرا که آزادسازی قیمت بدون شک به کاهش قیمت‌ها در بازار منجر خواهد شد و با حذف دلالان، خودرو به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید.

برچسب ها:

تولید خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب