icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو منتظر افزایش دوباره قیمت خودروهای داخلی حداکثر تا اول دی باشید

پیش بینی یک کارشناس از آینده قیمت خودروهای داخلی:

منتظر افزایش دوباره قیمت خودروهای داخلی حداکثر تا اول دی باشید

روزنامه هم میهن با اشاره به اینکه بازار خودرو هفته متلاطمی را پشت سر گذاشته بامسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در باره آینده قیمتها مصاحبه کرده است.

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-چند فاکتور وجود دارد که در قیمت‌گذاری خودرو چه در حوزه تولید داخلی و چه واردات خودرو موثر است که این فاکتورها، «عرضه و تقاضا»، «تورم» و «قیمت ارز» هستند. در مورد خودروهای داخلی باید گزینه‌های مختلفی را متصور باشیم، در حدود 9 ماه گذشته عملا شاهد کنترل دستوری توسط وزارت صمت بودیم، هم خبردرمانی و هم کنترل روی قیمت ارز که هر سه این اتفاقات به صورت مصنوعی صورت گرفته است. ما دچار دو گزینه بد و بدتر که در زمان وزارت فاطمی امین شروع شد و مخالفان زیادی داشت، هستیم؛ یکی فروش خودرو در بورس بود و دیگری فروش خودرو در سامانه بود که هر دو اشتباه هستند. آنها بورس را مکانی دیدند برای کالای خرد در مقیاس کلان و سامانه نیز عملا فروش یک کالا به صورت تجمیعی را تبدیل به ایجاد رانت کرد و هر بار که سایت باز و بسته می‌شود به بازار و قیمت‌ها نوسان می‌دهد. آمار یک ماه گذشته نشان می‌دهد افزایش رشد نقدینگی به نزدیک 7100میلیارد تومان رسیده است، به اضافه افزایش پایه پولی که این روند عملا هم رکود ایجاد می‌کند و هم تورم‌زاست، که این تورم مستقیما تاثیر خود را روی کالای سرمایه‌ای کلان مانند خودرو (که البته سیاستگذاران در ایران آن را سرمایه‌ای تعریف کرده‌اند و اتفاقی نبوده است) می‌گذارد.

نکته دیگر تاثیر اخبار است. اگر بحث خبردرمانی را پیگیری کنیم، می‌بینیم که کاملا فضای متفاوتی با کف بازار صنعت ترسیم شده است، واقعیت اقتصاد نیز تا یک جایی خود را با خبر هماهنگ می‌کند و از جایی به بعد خبر با آن هم‌مسیر می‌شود.

همچنین باید توجه داشت که زیان انباشته و بدهی سه خودروساز بزرگ دولتی به قطعه‌سازان و بانک‌ها نزدیک به 400هزار میلیارد تومان است. اگر یک‌بیستم این ضرر و زیان در ژاپن و مثلا برای شرکت تویوتا اتفاق می‌افتاد، قطعا این شرکت خودروسازی اعلام ورشکستگی می‌کرد و منحل می‌شد. از راه‌هایی که خودروساز ایرانی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد یکی گرفتن تسهیلات از بانک‌هاست که می‌دانیم آنها هم شرایط مناسبی ندارند؛ و دیگری جمع کردن نقدینگی از کف بازار است تا بدهی‌های خود را پرداخت کنند. اکنون تنها راهی که برای خودروساز مانده این است که به شورای رقابت رجوع ‌کند و با تعریف محصول و آپشن‌های جدید، قیمت خودرو را افزایش دهد.من در اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کرده و گفته بودم که نهایت تحمل بازار مرداد و شهریور است که دیدیم از مرداد کم‌کم افزایش قیمت‌ها شروع شد.

واردات خودرو می‌تواند در روند کاهش قیمت‌ها تاثیر بگذارد؟

از زمان حضور دولت سیزدهم، وزیر سابق آقای فاطمی‌امین وعده‌ووعیدهایی دادند که تا خردادماه امسال 200هزار دستگاه خودرو وارد شود. پنج سال است که واردات خودرو در کشور ممنوع بوده و در بهترین حالت در سال 1392 حدود 100هزار خودرو وارد کشور شده بود. عملا اگر کسری پنج سال گذشته را در نظر بگیرید چیزی حدود 500 تا 600هزار خودروی وارداتی در بازار کم داریم که مسئله مهمی است و باید به آن توجه شود. چندی پیش آقای علی‌آبادی وزیر صمت در مصاحبه‌ای گفته بودند تا آخر سال 60هزار خودرو وارد می‌کنیم و هر ماه 10هزار دستگاه تحویل می‌دهیم، چند روز پیش نیز آقای ضیغمی مجری طرح واردات خودرو این وزارتخانه مصاحبه کردند و گفتند برای واردات خودرو 200هزار یورو بودجه در نظر گرفته‌ایم که شبیه شوخی بود چون این عدد آنقدر کم است که نمی‌تواند در بازار تاثیر مثبت بگذارد. تا الان تنها صد دستگاه تویوتای کرولا وارد کشور شده که قطعا نمی‌تواند جریان‌ساز باشد و قیمت را کاهش دهد. ما زمانی می‌توانیم از تاثیر واردات خودرو صحبت کنیم که اولا واردات محدودیت نداشته باشد و دوم اینکه واردات ادامه‌دار باشد و حداقل به یک برنامه پنج‌ساله و 10ساله نیاز دارد.

به‌هرحال باید قبول کنیم که ما در کشور دچار تشنگی و کمبود ارز هستیم و هر چه جلوتر می‌رویم جبران آن سخت‌تر می‌شود. ما اکنون در کشور در حوزه دارو و مواد خوراکی و حتی شیرخشک با مشکل کمبود ارز مواجه هستیم و طبیعتا سیاستگذار ترجیح می‌دهد ارز را در آنجا تزریق کند تا صنعت خودرو، که منطقی هم هست. پس با شرایط حال حاضر اقتصاد ایران، واردات خودرو به صورت درازمدت نخواهد بود و تاثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت. در مورد واردات خودروهای دست‌دوم نیز خوش‌بین نیستم و اگر آیین‌نامه‌ای هم منتشر شود عملا قابلیت اجرایی ندارد.

‌پیش‌بینی شما برای چهار ماه باقی‌مانده تا پایان سال چیست؟

فرضیه من این است که در آذرماه و نهایت تا دی‌ماه، باز شاهد افزایش قیمت درمورد خودروهای ساخت داخل خواهیم بود که می‌تواند خودروهای وارداتی را نیز شامل شود. در مورد خودروهای وارداتی با هر بار باز شدن سامانه و تحویل مقدار محدودی خودرو، بازار نوسان را تجربه می‌کند و این پتانسیل را دارد تا حدود 10 تا 15درصد افت قیمت داشته باشیم، اما این روند فقط و صرفا در کوتاه‌مدت است اما در بلندمدت، چه در مورد خودروهای داخلی و چه وارداتی شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. اگر خاطرتان باشد حدود 10 ماه قبل، خودروسازان دولتی از شورای رقابت خواستند که قیمت‌ها را 70درصد افزایش دهند اما در اردیبهشت‌ماه، آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با بیش از 30درصد افزایش موافقت نکردند. اما اتفاق دیگری افتاد و از مردادماه می‌بینیم که افزایش قیمت به صورت مقطعی و در دوره‌های کوتاه یک‌ماهه و 45روزه و به صورت کم‌کم از سوی شورای رقابت اعمال می‌شود. ساینای سایپا، یکی از خودروهایی است که از شهریورماه تا کنون چندین بار اصلاح قیمت خورده و افزایش قیمت پیدا کرده است و 207 نیز در هفته گذشته افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرد. نتیجه آنکه قیمت‌ها تا پایان سال افزایشی خواهد بود. البته این افزایش‌ها به صورت انفجاری نیست ولی به صورت خزنده و روبه‌بالا خواهد بود.

برچسب ها:

بازار خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب