icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو آغاز واگذاری خودروهای وارداتی قبل از پایان سال

آغاز واگذاری خودروهای وارداتی قبل از پایان سال

سخنگوی وزارت صنعت و معدن با بیان اینکه منتظر تصویب فرمول جدید قیمت گذاری برای خودرو‌های داخلی باشید، گفت: واگذاری خودرو‌های وارداتی نیز قبل از پایان سال آغاز می‌شود، اما بیشتر خودرو‌ها در بازه‌ای سه ماهه تحویل داده خواهد شد.

دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با برنامه صبحانه ایرانی از شبکه دوم سیما درباره وضعیت بازار خودرو، پیش فروش و واردات خودرو گفتگو کرد.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌بینید:

* از خودرو‌های وارداتی شروع کنیم، ثبت نامی انجام دادید و بعد متوقفش کردید و به این هفته افتاد، چه اتفاقی افتاد که متوقف شد؟

ثبت نام روز شنبه شروع شد وساعت 24 شنبه‌ای که گذشت یعنی همین چند ساعت پیش هم تمام شد و خداراشکر ما چیزی که پیش بینی میکردیم محقق شد یعنی 119 هزار نفر آمدند و ثبت نام کردند، این عدد 119 هزار تا را برای اولین بار داریم اعلام می‌کنیم و از لحظه پایان ثبت نام کار تقاطع گیری اطلاعات و راستی آزمایی اطلاعاتی که وارد سامانه شده است.

* کسانی که پلاک نداشته باشند این‌ها زمان ثبت نام احراز نمی‌شد؟

خیر یعنی فرآیند این‌ها باید تمام بشود و بعد مجموع داده‌ها با سامانه فرض بفرمایید شماره گذاری تقاطع گیری بشود، با سامانه مربوط به شماره موبایل و آن هویت شخص و در مجموع باید کلیت داده‌ها چک شود، این اتفاق فکر می‌کنیم تا سه روز بیشتر طول نکشد و سه شنبه غروب ما آمادگی داریم برای قرعه کشی اولویت بندی، چون ما که برای ثبت نام نگفتیم هر که زودتر ثبت نام بکند جلوتر خودرو می‌گیرد، بنابراین لازم است که این تقدم‌ها هم مشخص شود و بعد فرآیند عرضه خودرو است.

* صد هزار تا خودرو قرار است که وارد شود از مدل‌های مختلف، زمان ثبت نام مشخص کردند کدام مدل را می‌خواهند بخرند؟

 دقیقا زمان خرید این مشخص می‌شود یعنی اگر فرض کنید که بنده اولویتم جزو مثلا هزار تای اول باشد که می‌توانم انتخاب کنم، عرضه‌هایی که در آن روز می‌آید، من می‌بینم، قیمت‌ها و مدل‌ها و خودرو‌ها را می‌بینم و یکی را انتخاب می‌کنم و می‌روم برای ادامه تکمیل وجه و بقیه کار‌ها.

*بعد چند هزار نفر بعدی می‌روند اولویت دوم و چند هزار نفر بعدی اولویت بعدی، پس ممکن است برای چند هزار‌های بعدی‌ها یک مدل خودرو دیگر تمام شده باشد؟

 دقیقا این اتفاق ممکن است بیفتد و شخصی که خودروی مورد نظرش را پیدا نمی‌کند می‌تواند با حفظ اولویتش در عرضه بعدی انتخاب بکند یعنی این حق برایش محفوظ است که اگرخودروی مورد نظرش تمام شد.

 می‌تواند انصراف هم بدهد و پولش را می‌تواند برگرداند؟

بله و پولش بلافاصله از آن مسدودیت خارج می‌شود.

*ببیند یک مدل ماشین می‌خواسته تمام شده و می‌گوید دیگر بقیه را نمی‌خواهم؟

 بله، و این که اگر در قرعه کشی شخصی اولویت آخر افتاد و دوست نداشت منتظر بماند می‌تواند انصراف بدهد و بلافاصله پولش از مسدودیت خارج می‌شود.

* اولین اولویت‌ها قرار است که در چه بازه زمانی ماشین هایشان را بگیرند؟ آخرین اولویت قرار است چند ماه دیگر بگیرد؟
قالیباف: طبیعتا بعد از این که اولویت بندی‌ها توسط قرعه کشی مشخص شد اولین عرضه‌ها در سامانه می‌آید و خرید انجام می‌شود، تلاش ما این است که بخشی از تقاضا را این طرف سال جواب بدهیم، چون یک موجودی چند هزار دستگاهی الان در کشور هست و قابل تحویل است.

* از یک مدل خودرو است؟

 نه، مثلا هیوندای هست، شاید.

* چانگان است؟

چانگان در آب است دارد می‌آید، هست دو سه تا مدل هست و احتمال این که مدل‌های دیگرهم برسد باز هست، ولی عمده‌ی عرضه‌ها و تحویل خودرو‌ها را ما برای بازه‌ای سه ماهه پیش بینی کردیم.

* این دیگر می‌توان گفت در مورد کلمه قرعه کشی دیگر خیلی حساسیت رویش ایجاد شده است، این آخرین قرعه کشی در مورد خودرو است در بازار خودروی داخلی هم ما دیگر چیزی بعنوان قرعه کشی نخواهیم داشت یا همچنان هنوز آنجا هم ادامه خواهد داشت؟

 این حساسیتی که شما گفتید درست است، ما الان دیگر قرعه کشی نداریم واقعا، یعنی این چیزی که ما می‌خواهیم اولویت و یا رتبه افراد را با قرعه کشی مشخص کنیم به معنای این نیست که می‌خواهیم با قرعه کشی خودرو به ایشان بدهیم، فقط می‌خواهیم مشخص شود نفر اول ... شانس در آن هست.

* بله، چون یکسری ماشین‌ها تمام می‌شود و به ایشان نمی‌رسد بهرحال یک جور بخت و شانس و اقبال است

شاید ماشین‌های بهتری به ایشان برسد، ولی در اصل ماجرا که خودرو به ایشان تعلق می‌گیرد تفاوتی نمی‌کند.

* 119 هزار نفر ثبت نام کردند، صد هزار تا قرار است در مرحله اول خودرو تحویل بدهید؟

 اشکالی ندارد، ما الان صد هزار تا هم ثبت سفارش کردیم، من بعید می‌دانم بخواهیم کسی را از لیست بیاندازیم، یعنی صد هزار تا را ببندیم، به نظرم می‌آید که اولا یک بخشی از آن ریزش بکند، بخاطر این که شرایط را ممکن است نداشته باشند و یک بخشی هم آنقدری هم اختلافی با هدفگذاری ما ندارد یعنی احتمال این که ما بتوانیم به همه خودرو تخصیص بدهیم هست.

برچسب ها:

واردات خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب