icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو به جای استپ وی، ساندرو بخرید

سودجویی خودروسازان داخلی از مشتریان ادامه دارد

به جای استپ وی، ساندرو بخرید

 یکیاز خودرو‌های پر حرف و حدیث بازار ایران که انتقادات زیادی را با خود به یدک می‌کشد بی شک ساندرو استپ وی است که توسط کارخانه پارس خودرو در ایران تولید می‌شود.

شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو- یکیاز خودرو‌های پر حرف و حدیث بازار ایران که انتقادات زیادی را با خود به یدک می‌کشد بی شک ساندرو استپ وی است که توسط کارخانه پارس خودرو در ایران تولید می‌شود. جدا از اینکه هم اکنون ایران تنها کشوری در جهان است که نسل پیشین این خودرو را با قیمتی بالا تولید می‌کند آنچه مشتریان این خودرو را بیشتر آزار می‌دهد اختلاف قیمت قابل توجه آن با مدل پایه است که نه تنها به لحاظ فنی بلکه از جنبه ظاهری نیز شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. 
  
ساندرو و ساندرو استپ‌وی 
 
با معرفی ساندرو استپ وی با قیمتی بسیار بالاتر، مشتریان انتظار داشتند با خودرویی متفاوت و به روزتر مواجه شوند، اما شباهت استپ وی به مدل پایه ساندرو همگان را از این اختلاف قیمت بهت زده کرد. پس از عرضه ساندرو استپ وی، در بازار لوازم جانبی خودرو شاهد تبلیغاتی مبنی بر تبدیل ساندرو به ساندرو استپ وی هستیم. ارتقایی که نتیجه چند تغییر ظاهری و یک تغییر در سیستم فنی خودرو است. با این حال، وجود ابهامات زیاد در این تبلیغات موجب شده تا مشتریان در انجام این کار کمی دچار تردید شوند. نتیجه آنکه تصمیم گرفتیم صحت این تبلیغات و هزینه تبدیل ساندرو به ساندرو استپ وی را بررسی کنیم. 
 
ساندرو و استپ وی چه تفاوت‌های با یکدیگر دارند؟ 
 
به لحاظ مشخصات فنی که تاثیر زیادی بر قیمت خودرو‌ها دارد، ساندرو و ساندرو استپ وی هر دو به پیشرانه معروف K۴M به حجم ۱۵۹۸ سی سی مجهز هستند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه در هر دو خودرو با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. 
 
از منظر ایمنی نیز شاهد شباهت استپ وی و ساندرو هستیم و امکاناتی نظیر ترمز ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو را در هر دو مشاهده می‌کنیم. به لحاظ امکانات رفاهی نیز تفاوتی میان این دو محصول مشاهده نمی‌شود و هر دو از چهار شیشه برقی، سیستم رادیو و پخش مجهز به پورت USB، کامپیوتر سفری، آینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، ترمز‌های دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب، فرمان هیدرولیک و فضای بار ۳۲۰ لیتری برخوردارند. 
 
با نشستن در اتاقک این دو خودرو باز هم هیچ گونه تفاوتی احساس نمی‌کنید. با این وصف تنها تفاوت این دو خودرو در طراحی خارجی آن‌ها خلاصه می‌شود. به لحاظ ابعاد بدنه ساندرو و استپ وی شباهت زیادی به یکدیگر دارند با این تفاوت که استپ وی ۳ سانتیمتر بلندتر طراحی شده است. به لحاظ ظاهری نیز به جز رنگ بندی متفاوت سپر و گلگیرها، پوشش نقره‌ای رنگ در زیر سپر‌های جلو و عقب، پا‌رکابی و قاب آینه تفاوت دیگری به چشم نمی‌خورد. با این حال همین تفاوت‌های جزیی موجب افزایش قیمت ۸ میلیونی استپ وی نسبت به ساندرو شده است. 
 
هزینه تبدیل ساندرو به استپ وی در بازار آزاد 
 
تبدیل ساندرو به استپ وی در چند تغییر ظاهری شامل دستگیره بیرونی درب ها، قاب پشت آینه‌های بغل، نوار بالای جلو پنجره، فلاپ روی گلگیرها، رکاب و سپر‌های جلو و عقب، باربند سقفی و برچسب روی درب‌های جلو می‌شود. همچنین فنر‌های جلو و عقب خودرو نیز باید به میزان ۲.۵ تا ۳ سانتیمتر افزایش ارتفاع پیدا کنند. این افرایش ارتفاع با استفاده از کیت‌های ساسپنشن صورت می‌گیرد که برای یک خودروی سواری نظیر ساندرو که کاربردی شهری دارد بیش یک میلیون تومان هزینه ندارد. همچنین برای تبدیل ساندرو معمولی به استپ وی در بازار هزینه تعویض چراغ‌های جلو حدود ۴۰۰ هزار تومان، فلاپ گلگیر‌ها جمعا ۱ میلیون تومان، نوار استیل بالای جلوپنجره ۹۰ هزار تومان، قاب استیل دستگیره درب ۱۰۰ هزار تومان، دیفیوزر نقره‌ای رنگ سپر‌های جلو و عقب هر یک حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، لوگو درب جلو و صندوق عقب ۴۰ هزار تومان و باربند نیز حدود ۱۸۰ هزار تومان است. طبیعتا این تغییرات در کارخانه سازنده با قیمتی بسیار کمتر از بازار بر روی خودرو اعمال می‌شود، اما در بدترین حالت و بدون فروش قطعات تعویضی نیز می‌توان با هزینه‌ای نزدیک به ۳ تا ۴ میلیون تومان از ساندرو خودرویی شبیه به استپ وی بسازید. 
 
بنابراین، به نظر می‌رسد که این تبلیغات تا حد زیادی صحت دارد، اما نکته‌ای وجود دارد که از نظر‌ها مغفول مانده است. اگرچه شما با صرفه جویی توانسته اید به هدف خود برسید، اما در نظر داشته باشید که ساندرو شما هر قدر هم که به یک استپ وی شباهت داشته باشد در هنگام فروش با قیمت یک ساندرو معمولی خریداری می‌شود و آپشن‌های نصب شده بر روی آن ارزشی بسیار پایین‌تر از قیمت خریدشان پیدا می‌کنند. نتیجه آنکه اگرچه با این تبدیل توانسته اید ۴ تا ۵ میلیون کمتر هزینه کنید، اما در هنگام فروش ساندرو ارتقا یافته خود احتمالا زیان هنگفتی را تجربه خواهید کرد. با این وصف به نظر می‌رسد که خرید یک استپ وی با وجود قیمتی بالاتر از ارزش واقعی توجیه اقتصادی بیشتری دارد و زیان کمتری را در بلندمدت به شما تحمیل می‌کند. 

انتهای خبر

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب