icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو تعرفه جدید واردات خودرو اعلام شد

تعرفه جدید واردات خودرو اعلام شد

سرانجام پس از چندین ماه بلاتکلیفی، تعرفه واردات خودرو به کشور مشخص شد و کارگروه اقتصادی واردات خودرو جزئیات تعرفه‌های جدید را در وزارت صمت مشخص کرد. سود بازرگانی علی الحساب واردات خودرو به کشور بین ۶ تا ۳۱ درصد تعیین شده است.

 

پنجشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-همان‌طور که می‌دانید موضوع واردات خودرو به کشور چندین ماه است مطرح شده و علیرغم وعده‌های گوناگون تاکنون تنها چند ده دستگاه از محصولات کیا و هیوندای در گمرکات کشور رؤیت شده‌اند. اگرچه واردات انبوه خودروهای اقتصادی و باکیفیت قابل‌قبول به کشور می‌تواند تا حدودی پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد اما نکته اصلی در این میان عرضه چنین محصولاتی با قیمت مناسب است هرچند به نظر نمی‌رسد قیمت این دسته از خودروها به گونه‌ای باشد که عموم مردم بتوانند به آن‌ها دست پیدا کنند. به‌هرحال پس از گذشت چندین ماه سرانجام تعرفه واردات خودرو به کشور اعلام شده است. به گزارش تجارت‌نیوز، تعرفه‌های جدید واردات خودرو به امضای وزیر صمت و وزیر اقتصاد رسید و قرار است تا در دور جدید واردات، سود بازرگانی علی‌الحساب بین ۶ تا ۳۱ درصد محاسبه شود. بر اساس این مصوبه واردات اصلی خودرو برای خودروهای تا ۲۰۰۰ سی‌سی است و در موارد خاص در صورت واردات خودروهای بیش از ۲۰۰۰ سی‌سی، خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی و… تعرفه‌ها بر اساس قوانین کتاب مقررات سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود.

تعرفه جدید واردات خودرو سال 1401

خودروهای وارداتی با چه قیمتی به دست مردم می‌رسند؟

کارشناسان معتقدند که با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل، تعرفه، سود بازرگانی و… قیمت خودروها پایین نخواهد بود. در این زمینه، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت:

خودروهای تولید کشور در بازار آزاد با سه برابر قیمت به فروش می‌رسد، حال خودرویی که قرار است وارد شود و ۲۰ هزار دلار قیمت داشته باشد، با هزینه‌های حمل‌ونقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب دلار ۴۰ هزارتومانی نیز کمتر از سه میلیارد تومان به دست مردم نمی‌رسد.

اگر عرضه خودروهای وارداتی به بورس کالا مانند عرضه خودروهای تولید داخل قطره‌چکانی باشد، با قیمتی باورنکردنی به فروش می‌رسند. برای مثال، خودرویی مانند دیگنیتی که ۹۳۰ میلیون تومان قیمت داشت در بورس کالا با قیمت دو میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. حال تصور کنید که خودروهای وارداتی که بازار مدت‌هاست منتظر آن‌هاست و متقاضی زیادی برای آن‌ها وجود دارد با چه قیمتی در بورس کالا عرضه می‌شود؟

با روشی که وزارت صمت برای عرضه خودروها در واردات خودرو پیش گرفته است، خودروها با قیمت بالاتری به دست مشتریان می‌رسد. در بحث فروش خودروهای تولید داخل، سود به جیب خودروسازان می‌رود؛ اما در عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، سود به جیب دولت می‌رود. در نتیجه انتظار می‌رود که خودروهای وارداتی با قیمت بالاتری به دست مشتری‌ها برسد. باید منتظر ماند و دید آیا خودروهای وارداتی که البته فعلاً نیز به دست مشتریان نرسیده‌اند خواهند توانست پاسخگوی خیل تقاضاهایی باشند که در بازار وجود دارند؟ امیدواریم واردات برندهای متنوع‌تر و باکیفیت‌تری نیز در دستور کار قرار گیرد هرچند همان‌گونه که اشاره کردیم موضوع اصلی به قیمت‌گذاری این خودروها و در دسترس بودن آن‌ها برای عموم مردم مربوط می‌شود چراکه قیمت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید خودرو در کشور ماست.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب