icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو خودروسازان کشور از واردات قالب های قطعات موتوری بی نیاز می شوند

رییس هیات مدیره شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران:

خودروسازان کشور از واردات قالب های قطعات موتوری بی نیاز می شوند

روند رایج به این شکل است که خودروساز قطعات مورد نیاز را از قطعه‌ساز می‌گیرد، خودرو را تولید می‌کند و پس از فروش محصول می‌تواند پول قطعه‌ساز را بدهد. این فرایند در کوتاه‌مدت ممکن نیست و نیاز به زمان دارد. به این ترتیب خودروساز و قطعه‌ساز باید یکدیگر را درک کنند و تعامل مناسبی میان آنها باشد.

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ 0 comments

متن کامل خبر :

نخستین کارخانه طراحی و تولید قالب‌های دایکاست (تحت فشار) در اوایل اردیبهشت‌ماه به دستور رییس جمهور، توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به بهره‌برداری رسید. کارخانه‌ای که گفته می‌شود در نتیجه فعالیت آن، خودروسازان کشور از واردات قالب‌های قطعات موتوری از جمله انواع سرسیلندر، بلوک سیلندر، پوسته کلاچ و کپه یاتاقان بی‌نیاز خواهند شد. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین اهمیت این موضوع در افزایش خودکفایی تولید خودرو داخل مطابق با استانداردهای جهانی و جلوگیری از خروج ارز از کشور باشد. بر این اساس مجید باویلی، به عنوان رییس هیات مدیره شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران در گفت‌وگو درباره جزییات فعالیت این کارخانه و تاثیر آن بر صنعت خودرو و قطعه‌سازی، توضیح داد:

 ساخت این کارخانه تا افتتاح و بهره‌برداری، چقدر طول کشید؟

فرایند پایه‌گذاری سالن، واردات ماشین‌آلات تولید و سایر اقدامات تا آغاز کار حدود 14 ماه طول کشید. اما پیش از این مرحله، همین پروژه در سالن قبلی شرکت و در پروژه قدیمی آهنگری آغاز شده بود. اما استارت اصلی کار چند هفته قبل به دستور رییس جمهور و با حضور برخی مقامات انجام شد. این واحد جامع‌ترین کارخانه در خاورمیانه به شمار می‌رود که از نظر طراحی و ساخت قالب‌های دایکاست منحصر به فرد است.

قطعه سازی

این قالب‌ها از نظر تکنولوژیکی در ایتالیا، فرانسه، ژاپن و کره‌جنوبی با قیمت بالا تولید می‌شود. فارغ از نرخ ارز، به طور متوسط حدود 350 تا 600 هزار یورو قیمت هر ست قالب است. کارایی هر قالب برای تولید 80 تا 100هزار قطعه است و بعد از آن نیاز به تعمیرات و نگهداری دارد. اما با داخلی‌سازی این قالب‌ها در ابهر، مشهد واصفهان ... خدمات پس از فروش قالب در خود کشور صورت می‌گیرد بدین طریق که کلیه مراحل Setup و راه اندازی و تولید قالبها با حضور سازنده قالبها انجام می پذیرد که در تولید داخل این روند با بالاترین راندمان کاری و در اسرع ترین زمان ممکن انجام می پذیرد و ایرادات آن برطرف می‌شود. در حالی که اگر این قالب از فرانسه یا هر کشور دیگر تامین شود، با خرید قالب کار تمام نمی‌شود و همیشه نیازمند واردات قطعات قالب‌ها خواهیم بود ضمن اینکه اگر قالب ایرادی پیدا کند، برای برطرف کردن این ایراد باید از کارشناسان کارخانه تولیدکننده خارجی درخواست کنیم تا برای رفع ایراد به ایران بیایند. این روند غیر از هزینه اصلی، مستلزم پرداخت هزینه ویزا، هواپیما، هتل، بیمه کار و... است. همچنین طی این فرایند در موقعیت فعلی تولید، از نظر زمانی، هزینه‌های ریالی و... به صرفه نیست. به این ترتیب در حال حاضر ایران‌خودرو و سایر خودروسازان داخلی برای تولیدات جدید، فقط نقشه قالب مورد نظر را برای ما ارسال می‌کنند. قالب در این کارخانه تولید می‌شود و مجموعه آن توسط کارشناس به خودروساز تحویل، نصب و راه‌اندازی می‌شود.

قطعه سازی

گفته می‌شود فعالیت این کارخانه می‌تواند از خروج حدود 30 الی40 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کند. این موضوع تا چه حد تحقق می‌یابد؟

این رقم به نوعی حداقل رقم و در زمان آغاز به کار کارخانه بود. این در حالی است که فقط پورسانتی که برخی نمایندگی‌های شرکت‌ها در ازای فروش قالب‌های خارجی به خودروسازان دریافت می‌کنند، گاهی از این رقم بیشتر است. ضمن اینکه اگر قرار باشد قالب‌ها و قطعات هر خودرو از خارج وارد شود، دیگر نمی‌توانیم صاحب خودرو شویم. چراکه بهای تمام شده آن بسیار بالاخواهد بود به این ترتیب نیاز است در صنعت خودرو تکنولوژی و تولید کارخانه مادر را در کشور داشته باشیم و در این زمینه خودکفا باشیم.

 قطعه سازی

خودکفایی که به آن اشاره کردید به افزایش درصد داخلی‌سازی بسیاری از خودروهای تولید داخل منجر می‌شود. آیا مشخص است این افزایش چه میزان خواهد بود؟

کلیه قالب قطعات ایران‌خودرو سرسیلندر، بلوک سیلندر، پوسته کلاچ، پوسته اویل پمپ، کپه یاتاقان و... همه توسط شرکت آهنگری تولید می‌شود. همچنین قطعاتی از جمله دنده گیربکس، جلوبندی، شاتون، میل لنگ و... نیز از تولیدات این شرکت است. در مجموع می‌توان گفت حدود80 درصد از نیاز فورج و 90درصد نیاز قالب شرکت ایران خودرو توسط اینشرکت تامین می شود.

نوسانات و افزایش قابل توجه نرخ ارز طی ماه‌های اخیر، قطعه‌سازان را برای تامین مواد اولیه داخلی و خارجی مورد نیاز، با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است. تاثیر این موضوع بر تولید شرکت شما چگونه بوده است؟

قطعه سازی

در واقع مشکلات در زمینه تولید قطعات وجود دارد. اما در یک کارخانه صنعتی نمی‌توان روزانه و بر اساس اتفاقات تصمیم گرفت. افزایش قیمت ارز در شرایط فعلی مانند حباب است. با ایجاد حباب نه می‌توان تولید یک کارخانه را تعطیل کرد و نه تولید را توسعه داد یا قیمت تمام شده را به‌روز حساب کرد. تلاش دولت در راستای از بین بردن این حباب است و نگاه ما هم به این مساله باید واقع‌بینانه باشد. تلاش در این جهت است که از طریق سیستم بانکی، باز کردن ال‌سی و راهکارهای دیگر قطعه‌ساز بتواند مواد اولیه وارد کند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از مواد اولیه خارجی مورد نیاز تولید وجود دارد و ما منتظریم به یکی از این طرق فوق، بتوانیم نیاز تولیدمان را به کشور وارد کنیم و اجازه تعطیل شدن خط تولید را ندهیم.

سهم تولید این شرکت از صادرات چقدر است؟

کالایی که این شرکت تولید می‌کند در خاورمیانه در انحصار این شرکت است و کشورهای دیگر منطقه توان تولید این قطعات را ندارد. میل‌لنگ را به عنوان قطعه‌ای که کشورهای انگشت شماری امکان تولید آن را دارند، صادر می‌کنیم. همچنین شاتون و میل‌لنگ سنگین به اروپا صادر می کنیم. ضمن اینکه به اخیراً سفارش تولید تعدادی قابل توجه میل‌لنگ و صادرات آن به کشور ترکیه را داشته‌ایم.

بطور کلی نحوه صادرات شما به کشورهای اروپایی با توجه به تحریم ها چگونه است؟

تحریم‌های ظالمانه اقتصادی باعث شده است که ما نتوانیم به طور مستقیم و با بارنامه ایرانی، محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم. به این ترتیب از طریق شرکت‌های مختلف، بارنامه‌ها و خودروی حمل کالایی که به کشور ترکیه به عنوان کشور واسطه صادر می‌کنیم، تغییر می‌کند و از آنجا محصولات به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

 محصولات این شرکت از نظر کیفیت از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است؟

تولیدات این شرکت هر سال مورد ارزیابی کارشناسان خارجی قرار می‌گیرد و به این ترتیب موفق به دریافت چندین گواهی معتبر جهانی اعمISo9001:2008, Iso/TS 1649:2009, IATF16949:2016  شده است. در واقع معتبرترین گواهی استاندارد آلمان و فرانسه را نیز دریافت کرده است.

گفته می‌شود این کارخانه با حمایت گروه خودروسازی ایران‌خودرو به بهره‌برداری رسیده است. این حمایت به چه شکل انجام شد؟

این حمایت از طریق حمایت خرید انجام پذیرفته است طی مذاکراتی که با مدیران ایران‌خودرو انجام شد، پذیرفتند که اگر ما قطعات مورد نیاز آنها را تولید کنیم، حجم واردات قطعات مشابه را کاهش دهند و قطعات و قالب‌های مورد نیاز توسط این شرکت تامین شود. این اتفاق در قالب قرارداد فروش قالب و قطعات انجام گرفت که جای بسی تقدیر و تشکر از مدیریت محترم آن شرکت را دارد.

 

در حال حاضر یکی از مشکلات قطعه‌سازان این است که حجم مطالبات معوقه آنها از خودروسازان بالا است. با این وجود چگونه چنین تعاملی میان شرکت آهنگری و ایران‌خودرو ایجاد شده است؟

روند رایج به این شکل است که خودروساز قطعات مورد نیاز را از قطعه‌ساز می‌گیرد، خودرو را تولید می‌کند و پس از فروش محصول می‌تواند پول قطعه‌ساز را بدهد. این فرایند در کوتاه‌مدت ممکن نیست و نیاز به زمان دارد. به این ترتیب خودروساز و قطعه‌ساز باید یکدیگر را درک کنند و تعامل مناسبی میان آنها باشد. اگر اینطور نباشد، تولیدکننده نمی‌تواند سود داشته باشد. شرکت آهنگری نیز با توجه به سیستم پرداخت شرکت ساپکو و ایران خودرو مطالبات خود را دریافت می نماید و با توجه به اینکه در سالهای اخیر تولید و فروش شرکت ایران خودرومناسب بوده است،پرداخت مطالبات اینشرکت و سایر شرکتها روند بهتری پیدا کرده است.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب