icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو فورد از پرهای شترمرغ استفاده می کند

فورد از پرهای شترمرغ استفاده می کند

چه اتفاق یا دلایلی باعث شده تا یک کارخانه خودروسازی قدیمی ۴۰ ساله تبدیل به یک سرزمین عجایب روباتیک مملو از فناوری‌های ویژه تولید صنعتی شود؟

پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ 0 comments

متن کامل خبر :

پردیس خودرو: چه اتفاق یا دلایلی باعث شده تا یک کارخانه خودروسازی قدیمی ۴۰ ساله تبدیل به یک سرزمین عجایب روباتیک مملو از فناوری‌های ویژه تولید صنعتی شود؟

 

به گزارش پایگاه خبری "پردیس خودرو"، چه اتفاق یا دلایلی باعث شده تا یک کارخانه خودروسازی قدیمی ۴۰ ساله تبدیل به یک سرزمین عجایب روباتیک مملو از فناوری‌های ویژه تولید صنعتی شود؟

در بزرگترین کارخانه شرکت خودروسازی فورد امریکا که در قاره اروپا و در مجاورت شهر ساحلی والنسیا واقع در جنوب شرقی اسپانیا مشغول فعالیت است، آنچه در حال حاضر وجود دارد و می‌توان به آن اشاره کرد، سرمایه‌ای ۲/۶ میلیارد دلاری (۱/۷ میلیارد پوندی) است به علاوه حجم انبوهی از پرشترمرغ. این برای نخستین بار است که به خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های خبری بین‌المللی اجازه داده شده تا وارد کارخانه فورد در اسپانیا شده و ببینند که این ادعای مدیران و مقامات ارشد فورد موتور مبنی بر اینکه تجهیزات مورد استفاده در این کارخانه برای تولید خودرو، یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها و تجهیزات خط تولید اتومبیل در جهان با بالاترین میزان انعطاف‌پذیری و بیشترین قابلیت‌های تولیدی ممکن است، تا چه اندازه صحت دارد. اما در میان آن حجم خیره‌کننده از مظاهر امروزی فناوری‌های فوق‌پیشرفته و «های‌تک»، انبوهی از فناوری غیرپیشرفته و سطح پایین که شامل پر شترمرغ می‌شد به‌شدت جلب توجه کرده و حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت. بد نیست بدانید، همانطور که بیشتر کارکنان و اشخاص متصدی امور خدماتی و هر نظافتچی حرفه‌ای نیز از آن آگاهی دارد، پرهای شترمرغ همچون یک سد غیرقابل نفوذ در مقابل گردوغبار و مانند وسیله‌ای برای جمع‌آوری ذرات ریز معلق در هوا عمل می‌کند. بنابراین پس از آنکه پرس‌های هیدرولیکی غول‌پیکر ۲هزارتنی تک‌تک قطعات فلزی شکل‌دهنده بدنه خودروها را از رول‌های ورق خام فولادی بریده و درمی‌آورند و روبات‌های فرز و دقیق، این قطعات ورق بریده شده را با دستگاه‌های لیزری به یکدیگر جوش داده و متصل می‌کنند، قسمت‌های مختلف پوسته بیرونی (اتاق خودرو) به‌تدریج شکل گرفته و در ادامه مسیرشان روی نقاله‌های خط تولید کارخانه به‌نرمی به طرف اتاق‌های رنگ‌آمیزی سُر می‌خورند. اما در همین مسیر و پیش از رسیدن به مقصدشان در اتاق رنگ‌پاشی، این بدنه‌های خودرو نیاز به نظافت داشته و باید سطوح آنها از هر نوع گرد و غبار و ذرات معلق در هوا پاک و تمیز شود و این وظیفه ظریف اما بسیار مهم را برس‌های در حال گردش بزرگی که از پرهای غول‌آسای شترمرغ ساخته شده‌اند، برعهده دارند. درست مشابه رول‌های بزرگ در کارواش‌ها که کار شستن بدنه اتومبیل‌ها را انجام می‌دهند اما اینجا در کارخانه رول‌های تمیزکننده گرد و غبار از استوانه‌هایی دوار تشکیل شده‌اند که سطوح بیرونی آنها را هزاران پر بزرگ شترمرغ پوشانده؛ و به گفته کارکنان فورد به نظر می‌رسد که پر شترمرغ‌های ماده بهترین بازدهی و کارآیی ممکن را در این بخش دارند. درک هولزر، مهندس ارشد و رییس بخش رنگ‌آمیزی در شاخه اروپایی شرکت فورد درباره عملکرد قسمت غبارروبی خط تولید کارخانه می‌گوید: «کل سیستم نظافت و غبارروبی در این بخش از خطوط تولید خودرو بر محور یک هدف اصلی که ممانعت از ایجاد الکتریسیته ساکن در قطعات اتاق خودروهاست طراحی‌شده و عمل می‌کند و سازوکار و کارکرد آن به‌گونه‌ای طراحی شده که از چسبیدن کوچک‌ترین ذرات گرد و غبار روی بدنه‌های آماده شده برای رنگ‌پاشی جلوگیری می‌کند. »وی تاکید می‌کند که به دلیل ساختار منحصربه‌فرد و البته بسیار بادوام آن، پرهای شترمرغ بهترین کارآیی ممکن را تا به امروز داشته و دارند و ابزاری ایده‌آل برای جداسازی و جذب کوچک‌ترین ذرات غبار از روی سطوح فلزی به شمار می‌روند.
تشخیص لکه
با وجود عملکرد بالای پرهای شترمرغ، سیستم مکمل دیگری نیز به منظور پیشگیری از نشست گرد و غبار روی سطوح فلزی و همچنین روی لباس‌های کارکنان وجود دارد که به آن «دوش هوای بافشار» گفته می‌شود و تمامی افراد مسئول و اتاقک‌های آماده شده، پیش از ورود به بخش ایزوله شده رنگ‌پاشی باید زیر این دوش هوا، هر نوع غبار و ذرات احتمالی را از خود جدا کنند. موضوع جالب در کارخانه‌های پیشرفته و متکی به فناوری «های‌تک» نظیر شعبه اروپایی شرکت خودروسازی فورد اینجاست که هر چند بیشتر عملیات ساخت و مونتاژ اتومبیل‌های فوق مدرن این قبیل شرکت‌ها با اتکاء به دانش و فناوری‌های بسیار سطح بالا انجام می‌شود اما در نهایت، بعضی از مراحل بسیار حساس در مسیر خطوط تولید این کارخانه‌ها همچنان به صورت تمام و کمال، به‌دقت و هوش انسانی وابسته است و مرحله پس از رنگ‌پاشی جزو این مراحل است زیرا با آنکه بعد از انجام عملیات رنگ‌آمیزی، برای شناسایی نواقص و ایرادات احتمالی از یک سیستم اسکن دقیق کامپیوتری استفاده می‌شود با این وجود از مجموع کل زمان کاری روزانه و ماهانه کارکنان متخصص این بخش، ۷۰ درصد آن صرف بازرسی چشمی سطوح رنگ‌آمیزی شده برای پیدا کردن کوچک‌ترین نواقص ممکن، و ۳۰ درصد بقیه نیز برای رفع این اشکالات صرف می‌شود.
روبات‌ها
گرچه کارخانه بخش اروپایی شرکت فورد موتور امریکا در حال حاضر حدود ۸ هزار کارمند را در استخدام خود دارد ـ که نسبت به یک سال و نیم قبل یک هزار نفر نیز بیشتر شده‌اندـ روباتیزه‌کردن بیشتر عملیات جاری در خطوط تولید کارخانه باعث کاهش تردد و رفت‌وآمدهای غیرضروری کارکنان به بخش‌های گوناگون خط تولید به‌ویژه قسمت‌های حساسی همچون بخش‌های غبارروبی و رنگ‌آمیزی شده است.
هم‌اکنون در کارخانه خودروسازی فورد در والنسیای اسپانیا ۹۰۰ روبات پیشرفته به همراه سیستم‌های کامپیوتری ویژه هر یک از این روبات‌ها نصب و راه‌اندازی شده و سیستم‌های نظارت کامپیوتری هر روبات می‌تواند در آن واحد و به‌صورت همزمان بر ۱۸ هزار مورد عملکرد اجزای مختلف این روبات‌ها نظارت و آنها را کنترل کند.
هم‌اکنون ۶ مدل از خودروهای ساخت این کارخانه مانند مدل‌های موندئو، گالکسی، کوگا و ون‌ترانزیت به‌وسیله روبات‌های فعال در خطوط تولید آن ساخته و مونتاژ می‌شوند و همین امر نشانگر فناوری فوق‌پیشرفته این کارخانه است که به شکل انعطاف‌پذیری بسیار بالای عملکرد این روبات‌ها در ساخت انواع خودروهای فورد ظاهر می‌شود و به گفته مدیران ارشد این کارخانه، چنین کیفیت بالایی در قابلیت تغییر، تطبیق و انعطاف‌پذیر بودن سیستم‌های هوشمند روباتیک آن در میان تمام خودروسازان دنیا منحصر به فرد است هر چند که امروزه دیگر لازمه خطوط تولید خودروسازان معتبر است.
جان لیچ، رییس ارشد بخش خودرو در گروه مشاوران «KPMG» با بیان این مطلب خاطرنشان می‌کند: «تحول ایجاد شده در کارخانه فورد واقع در والنسیا و ارتقای جایگاه آن تا سطح یک «ابرکارخانه» به این معنی است که در امسال بخش اروپایی شرکت فورد در اسپانیا با اتکاء به کارآیی بسیار بالا و انعطاف‌پذیری فراوان سیستم‌های هوشمند خطوط تولید خود به‌تنهایی موفق به تولید ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو شده که ۴۰ درصد بیشتر از تولیدات آن در حال ۲۰۱۴م بوده و این در حالی است که با توجه به امکانات کنونی ظرفیت تولید خودرو در این کارخانه ۴۵۰ هزار خودرو در سال است.

 

برای دریافت آخرین اخبار صنعت خودری ایران و جهان  و پیوستن به  کانال اختصاصی تلگرام  پردیس خودرو اینجا کلیک کنید.

برچسب ها:

فورد
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب