icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو مجلس با دوفوریت لایحه تسهیل در واردات خودرو موافقت کرد

مجلس با دوفوریت لایحه تسهیل در واردات خودرو موافقت کرد

در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با ۱۶۲ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، با دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موافق کردند.

 

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-نماینده دولت با تشریح کلیات این دوفوریت بیان کرد که این دوفوریت، قانون مصوب سال ۱۴۰۰ مجلس را در قالب مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۳ اصلاح می‌کند و در ۳ ماده این لایحه به مجلس تقدیم شده است.

وی همچنین افزود که براساس این لایحه، دو فوریتی تسهیل گری در روند واردات خودرو به کشور، مورد توجه قرار گرفته و در عمل، شرایطی که مانع تسهیل واردات خودرو به کشور می‌شود را از بین می‌برد.

ادیانی با تأکید بر این موضوع، بیان کرد که این لایحه دوفوریتی می‌تواند با تسهیل واردات، تعادل بین عرضه و تقاضا را ایجاد کند و با توجه به دغدغه نمایندگان در مورد بازار، به این دغدغه پاسخ داده شود و در کل بازار اثر گذارد.

وی همچنین اظهار کرد که در بخشی از این لایحه، موانعی که برای رعایت استانداردهای اروپایی در خودروها مشخص شده است، با تأیید سازمان محیط زیست، لغو و استاندارد کشورهای مبدأ قابل قبول شده است. همچنین، شرط وجود نمایندگی در داخل کشور به منظور تسهیل در ورود خودروهای نو و کارکرده و ماشین‌آلات راهسازی برطرف شده و وجود نمایندگی در کشورهای ثالث نیز به رسمیت شناخته می‌شود.

ادیانی در پایان خاطرنشان کرد که آنچه در بازار خودرو مشاهده می‌شود، دلیلی بر دوفوریت این طرح است و هدف از ارائه این لایحه، تنظیم بازار و تنوع بخشی به بازار خودرو با تسهیل واردات است.

محمدرضا احمدی در موافقت با دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: در حین بحث در مورد دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، سخنگوی جبهه پایداری ایران از این نکته یاد کرد که مردم حق دارند از بهترین خودروها استفاده کنند و مطالبات خود را در این زمینه دارند. او همچنین با اشاره به قیمت بسیار بالای خودروی پراید، اظهار داشت که مردم در این رابطه شکایت دارند و خرید خودرو به یک آرزوی نابود‌کننده تبدیل شده است. در نهایت، او بیان کرد که لایحه مذکور با تأکید بر تنوع بخشی در بازار خودرو و رفع موانع و مشکلات موردتوجه، مورد توجه قرار گرفته است.

دیگری که در خصوص لایحه مذکور به سخنرانی پرداخت، رسول فرخی میکال بود. او نیز به عنوان دوستدار دوفوریت لایحه، بیان کرد که تامین خودرو با قیمت و کیفیت مناسب یکی از نیازهای کشور است. به علاوه، مردم شکایت دارند که تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور این نیاز را به‌خوبی برآورده نمی‌کنند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل نیز در حین بحث در مجلس شورای اسلامی، به اهمیت واردات خودرو با قیمت مناسب اشاره کرد و معتقد بود که این امر می‌تواند به شکستن انحصار در بازار خودرو کمک کند و به عوامل مافیایی که در زمینه خودرو فعالیت می‌کنند، جلوگیری کند. بنابراین، او تأکید کرد که دولت باید واردات خودرو صفر کیلومتر و تأمین قطعات را در دستور کار خود قرار دهد تا به یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو تبدیل شویم.

جواد نیک بین، در مورد لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با اشاره به واردات خودرو، تأکید کرد که کسی با این امر مخالف نیست. او بیان کرد که خودرو به عنوان یک کالای استراتژیک محسوب نمی‌شود و معمولاً در حوزه‌های بهداشت و درمان و امنیت استفاده می‌شود. با این حال، مخالفت او در اینجاست که نباید آیین‌نامه‌های بسیاری برای لایحه الحاق ساماندهی صنعت خودرو تدوین شود به طوری که در صورت ورود خودرو از خارج از کشور، قیمت آن به چند برابر افزایش پیدا کند. همچنین، او بر این امر تأکید کرد که نباید قوانین حفاظت از محیط زیست باعث شود که صنعت خودرو در دستگاه تابلوهای ایست بزرگی قرار گیرد.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در جلسه مجلس از این سخنان حمایت کرد و در این رابطه اظهار داشت که واردات خودرو می‌تواند نوشیدنی برای صنعت خودروی مریض باشد، به شرط اینکه آیین‌نامه‌های سهل و آسانی برای آن تدوین شود، تا همه مردم توان واردات را داشته باشند. با عدم توانایی مردم در این زمینه، این موضوع به دست مافیای ایران‌خودرو و سایپا خواهد افتاد و در نهایت مسائل مشابه آنچه در صنعت خودرو داخلی اتفاق افتاد، در واردات خودرو نیز خواهد رخ داد. لذا، نظارت بر این مسئله بسیار مهم است تا مافیایی که سالیان سال ایران‌خودرو و سایپا را به حرکت درآورده‌اند و آلات قتاله را در شهرها به کار گرفته‌اند، تکرار نشود.

سیدکاظم دلخوش اباتری در بحث لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با تأکید بر شأن بالای مردم ایران، مخالفت خود را در خصوص واردات خودروهای کارکرده بیان کرد. او بیان کرد که اگر می‌خواهید واردات خودرو را آزاد کنید، باید به مردم اجازه داده شود هر نوع خودرویی که می‌خواهند، به ویژه خودروی دست اول را وارد کنند. همچنین، نماینده مردم صومعه سرا، با وجود تأیید واردات خودرو، به هیچ وجه موافقت نمی‌کند که کشور به زباله دان خودروهای کارکرده تبدیل شود. او به شدت مخالف لایحه آورده شده توسط دولت بود و تأکید کرد که باید به مردم اجازه داده شود خودرو را به هر شکلی که می‌خواهند وارد کنند تا مشکل خودرو در کشور حل شود.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب